Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 04 apr 2015 10:26 #612613

Wat is er met met "fetishisme"? Is varen uberhaubt geen nogal overtrokken manier om van A naar B te komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 10:28 #612614

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
boarderbas schreef :
Ga eens naar, laten we zeggen quantum. Vraag daar hoe veel euri je neer moet leggen voor een zeil dat 2Kg lichter is bij de zelfde prestaties. Het is voor sommigen heel gewoon om wél 1000 euro extra voor een set zeilen te lappen omdat ze lichter zijn, maar 30 euro investeren in een kraanlijn gaat dan te ver?

@jedre: Harken Carbo 40 ball bearing is voor de spi up. Lage belasting dus.



Een rodkicker is budgettair nog niet in de picture. Daarnaast is de kraanlijn een reserveval voor het grootzeil.

Naast dat ik snap dat je het een leuk onderdeel van de hobby vind (vind ik ook), vind ik je laatste reden echt valide. Een kraanlijn kan inderdaad een hele goede reserveval zijn!

(Ballbearing was een geintje, maar dt snap je wel hè :P)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 10:32 #612620

De één zet een carbon spoiler op een Opel Astra, ik heb een dyneema kraanlijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 10:47 #612625

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Voor de duidelijkheid, ik veroordeel lijnjes fetish helemaal niet, heb er zelf ook last van maar wel in een wat mindere mate. Just teasing.
Ik vond en vind wel hoe de voordelen gesteld werden wat gechargeerd, dat blijkt ook wel nu het wordt genuanceerd. Wel erg interessant en ben er zelf ook mee bezig. Heb een kilo of 20 bespaard door 3 rvs vallen te vervangen voor 8 mm Dyneema op een masthoogte van 17 meter. Het nog eens verwijderen van de mantel van het dyneema lijkt me vrij verwaarloosbaar, maar het zal iets schelen.
Mijn zeilen zijn overigens extreem zwaar, dik laminaat met heel dik tafetta aan beide kanten, lijkt wel karton.
Het is dat ze er op zaten en maar twee jaar oud waren en nu nog steeds goed. Ga ze binnekort wel vervangen want denk daarmee zo 30 kilo te kunnen besparen.

Die rodkicker van Barton kost maar een paar honderd euro, heb een tijd terug een op de uitverkoop tafel van Tijssen watersport in Leiden gezien voor de helft van de prijs, misschien ligt hij er nog.

Ik heb een vrij zwaar RVS exemplaar maar vind het een zegen bij het stellen van de twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 13:31 #612666

5 mm 7x19 rvs weegt 0,95 kg per meter. Net zo veel als 12mm polyester.

Ik heb dus de 12 mm polyester vallen vervangen door 8 mm dyneema, van 0,53 kg per meter. Dat scheelt de helft. Mantel scheelt dus nog eens de helft. Dus met een uurtje prutsen heb je met je investering geen 50% maar 75% rendement.

Focus niet te veel op het gewicht, het gaat ook om licht lopen, prettig hanteren etc..

Er zijn ook zat zeilers die een Carbon mast laten plaatsen om gewicht te besparen. Gram voor euro denk ik dat mijn kraanlijn meer dan een factor 1000 goedkoper is.....
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 13:34 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 06 juli 2015 11:19 #641601

Na bijna 2 pijnlijk jaren dat mijn kartonnen doos vol met mooie displays op zolder ligt, eindelijk actie.

Na vele pogingen om een mastbracket te verkrijgen die zijn gestrand, nu eindelijk een oplossing gevonden.

Het ontbreekt me simpelweg aan tijd om er één te lamineren. Ik had een aluminium gezette bracket uitgetekent en besteld, maar de zetmessen konden niet zo diep zetten, ik heb hier met een forummer bekeken of we het op zijn cnc konden doen.....en nog wat andere gestrande plannen tussendoor.

Ik bouw hem nu van 4 gezette onderdelen:





Na wat boren en zagen moet het dan zo worden:





Ik heb de odnerdelen besteld bij zetwerkwinkel.nl. Totaal voor de 4 profielen nog geen €45,-!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 07:28 #641786

Hoezee! De order is geaccepteerd en de delen zijn in productie!

Eerder al 2x bot gevangen. 1x dus omdat de zetmessen niet diep genoeg kwamen om het in één keer te zetten:





Daarna bij www.aluminiumopmaat.nl gestrand ivm opgeven <180graden buigingen (buiging de andere kant op dus)

Nu het ontwerp dus aangepast en eigenlijk is het beter geworden, omdat de achterkanten van de displays nu beschermd zijn. De cunninghamtakel en de onderlijkstrekker/reeflijnen lopen er immers achter langs en dan is een stukje bescherming best een goed idee.

Bij deze toko geen probleem dus en fijn geholpen. Voor een stukje zetwerk met 2-4 zettingen er in en een grootte van plm 400 x 2600 een euro of €8,-. Een flinke aanrader dus voor een eider die nog een bracket van het één of ander wil laten maken!
Laatst bewerkt: 07 juli 2015 07:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 08:00 #641797

Mooi. Ben benieuwd hoe dat straks op de boot staat met alle meters erin.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 09:09 #641813

Ik dub nog even over de afwerking. Laten hardanodiseren maakt het nou net weer erg duur. Ik kijk nu naar een 2K systeem in een spuitbus voor een matzwarte afwerking...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 09:20 #641815

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Denk ook eens aan poedercoaten. Geeft ook een zeer strak en slijtvast resultaat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 10:43 #641832

Aluminium poedercoaten in een maritieme situatie is vragen om problemen. Ik heb het wel gedaan, maar dan wordt het aluminium speciaal voorbehandeld. Poedercoat is permeabel voor water en het aluminium gaat op den duur oxideren onder de kunststoflaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 12:08 #641862

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
boarderbas schreef :
Poedercoat is permeabel voor water

Hoe kom je daar bij? Poedercoating is gewoon een afsluitende verflaag, die alleen op een andere manier wordt aangebracht dan conventionele verf. Het is weliswaar in poedervorm als het d.m.v. elektrostatische lading wordt aangebracht, maar het wordt daarna in een oven geplaatst om uit te vloeien en uit te harden. Daarna is het gewoon een dichte laag geworden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 12:28 #641866

Daarom zeg ik dus ook niet dat het niet waterdicht is, maar permeabel. Het is géén verf, maar het is een kunststofpoeder dat versmolten wordt en zo dus een harde, thermoplastische laag aanbrengt.


Eet je wel eens chips? De reden dat jouw chipszak een dun metallisch laagje heeft, is omdat het vocht (waterdamp) uit de lucht anders door het kunststof heen zou diffunderen en dan je chips slof zou maken. De metallische laag maakt de zak (redelijk)impermeabel voor lucht en waterdamp.


Zie het net als een dijk. Die houdt de rivier tegen, maar er is altijd kwelwater...

Doordat het vocht met het aluminium reageert ontstaat er een ostmotische druk, omdat de partiële druk van de damp achter de poedercoatlaag lager is dan de partiële druk er buiten. Daardoor ontstaat er geen balans en blijft het dooroxideren.

Het kán heel goed gaan hoor, maar je moet precies weten wat je doet.
Laatst bewerkt: 07 juli 2015 12:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 12:31 #641867

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Maar als er vocht bij kan komen, dan zou dat dus in het algemeen betekenen dat poedercoating geen goede bescherming zou bieden, en dat geloof ik niet. Volgens mij is er qua beschermingsgraad geen verschil tussen een verflaag en een poedercoatlaag, in ieder geval is een poedercoatlaag zeker niet slechter dan een verflaag, eerder beter.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 12:48 #641876

Verf heeft een chemische hechting en is dus een actieve bescherming van het oppervlak. Poedercoat heeft géén chemische hechting en hecht niet zo fantastisch op Aluminium.




Nogmaals, het kán wel, maar vereist behoorlijk wat expertise en wordt meestal niet zonder voorbehandeling (chromateren bijv.) gedaan. Daarnaast is het dan ook niet altijd zeewaterbestendig, en is de succeskans nogal afhankelijk van het aluminiumsoort.


Ik ben van plan een epoxysysteem te gebruiken. Dat is dus wat anders dan gewoon maar een verflaag. Eérst een etsende 2K epoxyprimer, dan een 2K epoxy lak. Dan ben ik met €40,- klaar en is het een klusje van een uurtje (zit in kant en klare spuitbussen). Heb nog ene offerteaanvraag uitstaan voor hardanodiseren, maar denk dat dat te duur word.
Laatst bewerkt: 07 juli 2015 12:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 14:14 #641900

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Hardanodiseren is wel dé manier.

Toch denk ik dat je poedercoating tekort doet.

Hoe het coating proces precies werkt met primers en 'aflak' weet ik niet, maar ik vermoed dat daarbij ook sprake is van chemische hechting. Poedercoating is "when done right" namelijk wel al heel wat jaren dé manier om aluminium autovelgen op te knappen, gemiddeld duurzamer en robuuster dan spuitlaksystemen.

Dat zou niet zo zijn als het slecht hecht en poreus is. Eigen ervaring van aluminium autovelgen leert dat het juist erg goed hecht op aluminium (erg slagvast en goed bestand tegen bandmontagegereedschappen) en vele jaren goedgaat in regen en pekel zonder blaasvorming. Dat alles veel beter dan de gemiddelde laklagen.

Net als met spuitlak (en epoxy ;-)) staat of valt het resultaat natuurlijk altijd met de voorbehandeling.
Laatst bewerkt: 07 juli 2015 14:15 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 14:56 #641912

En daar zit 'm de kneep: die worden gepoedercoat door bedrijven die zich specialiseren in het poedercoaten van aluminium velgen. Je moet al snel zo'n 12 specicfieke dompelbadjes klaar hebben staan. Oók is de legering vrijwel altijd gelijk én geschikt om te poedercoaten. Als je geen vrije legeringskeuze hebt, of om andere redenen een legering kiest...

Nogmaals, het kán wel, maar dan moeten er wel een aantal dingen goed in orde gemaakt worden.

De velgen worden meestal gechromatiseerd, één van de mogelijke vóórbehandelingen die ik al noemde...

De reden dat het bij velgen zo populair is is de taaiheid van de laag en dus de weerstand tegen beschdigingen door steenslag e.d.
Laatst bewerkt: 07 juli 2015 20:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 16:02 #641925

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
boarderbas schreef :
De één zet een carbon spoiler op een Opel Astra, ik heb een dyneema kraanlijn ;)


:laugh:
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 16:31 #641929

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 985
Is het verchromen geen optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 20:35 #642011

Nee. Aluminium verchromen kent niet veel succesverhalen. Zeker niet in een maritieme omgeving.

Ik ga hem gewoon in de epoxyverf zetten. Ik zoek een voordelige optie en een professionele oppervlaktebehandeling zit denk ik niet in het budget. Anodiseren misschien. Ik hoop snel reactie te hebben.

Het aluminium dat gebruikt wordt is overigens gemaakt om daken en gevels af te werken. Blank. Dus behoorlijk corrosiebestendig.
Laatst bewerkt: 07 juli 2015 20:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 20:45 #642020

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Heb destijds een hele paal laten anodiseren bij slijppol in amsterdam voor tientjeswerk, misschien bestaan die nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 20:48 #642022

Ik ga meestal naar Hegin in Heerde. Heb daar een prijs gevraagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 20:48 #642023

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
boarderbas schreef :
Na bijna 2 pijnlijk jaren dat mijn kartonnen doos vol met mooie displays op zolder ligt, eindelijk actie.
Als de bracket af is zijn die meters natuurlijk als weer hopeloos verouderd ;)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 21:05 #642027

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik had een alu radarsteun van Scanstrut op de mast. Gepoedercoat.
Designed for life at sea, stond er op de doos.
Helemaal niet dus. :evil: Na 4 jaar was alles eraf gebladderd.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2015 22:11 #642048

Dat dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.867 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl