Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 11 mrt 2015 07:37 #604550

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Zoals alles wat mooi, lekker en fijn is: looks, feel, specificaties en de belofte van mooie spannende tijden die komen kunnen..
Laatst bewerkt: 11 mrt 2015 07:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 11 mrt 2015 08:04 #604554

Precies!

En daarnaast:

Relatief dunne mantel met een goed stuk dyneema er in. De kern heeft een taaie vettige coating die er voor zorgd dat onder spanning de mantel "invreet" in de kern en zo de boel goed tot één geheel maakt.

De lijn is heel hard en compact. De mantel is deels aramide en lastig te knippen. Dat beloofd een goede slijtvastheid. Bij het openpriegelen van de manel beschadigd de mantel niet. Nadat er een dikke holpijp doorheen geweest is kun je de mantel weer mooi dichtmelken zonder een spoor na te laten.

Het is zoals sunday zegd ook subjectief. De lijn is dus compact en ruw, voelt als een "staalkabel" maar ligt lekker in de hand. Het laat zich mooi splitsen.

Mijn vorige val was ook een mooi stuk lijn, maar de mantel werdt wat pluizig daar waar gesplitst en bij het openpriegelen konden garens in d emantel een beetje breken.

Verder is de kleurstelling bijzonder; wijnrood met beige. Niet alledaags.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 11 mrt 2015 08:20 #604558

Dat Aramide in de mantel snap ik niet helemaal. Aramides zijn niet , lees zeer slecht, UV bestendig nl. Of hebben ze een speciale coating gebruikt?
Dat aramide erg slijtvast is klopt maar dat kan ook een nadeel zijn omdat op ondergronden ( ook rvs) snel inslijt .
Ik vind het niet bepaald een goede keuze voor de mantel moet ik zeggen .
Ik ken de eigenschappen van aramides maar al te goed , heb tenslotte 36 jaar gewerkt aan de ontwikkeling en productie van aramide (Twaron).
Overigens is aramide van nature geel behalve technora wat bruin is.
Wel bestaan er ingekleurde types dus in jouw geval zou het om de gekleurde draden kunnen gaan. De witte zijn zeker geen aramide.
Overigens kun je vrij makkelijk testen of een draad aramide is door het proberen te smelten of te laten branden. Beide gaan nl. niet , wordt alleen zwart.Andere kunstvezels smelten nl en/of branden .
Overigens zie ik op de Liros website niet dat er aramide in zit. www.liros.com/en/products/prod...liros-racer-xtr.html
En hittebestendig materiaal om een lijn die voor het grootste deel een laag smeltpunt heeft(Dyneema; 145 graden , polyester is ruim 200 graden) acht ik nogal zinloos.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2015 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 11 mrt 2015 11:47 #604621

Je hebt in principe gelijk. Ik gok aramide. Liros zelf heeft het over "hybrid fibres"

Aramaide én PBO worden in mantels gebruikt. Mantels zijn niet dragend en de aantasting door UV gecombineerd met het blenden van de vezels met andere vezels maakt ze geschikt om andere eigenschappen dan de hoge sterkte te benutten.

Eigenlijk zie je het in alle wat betere lijnen terugkomen. Dus ik ga er maar even vanuit dat ze er over nagedacht hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 11 mrt 2015 12:03 #604626

PBO(merknaam bijv. Zylon) kan zelfs nog veel slechter tegen UV dan Aramide , vooral in combinatie met water.Dat was ooit de reden voor Akzo Nobel en later Twaron om er niet mee verder te gaan.
En natuurlijk kun je aramide alleen om zijn slijtvastheid gebruiken maar ook die gaat door UV aantasting hard achteruit .
Nee , zowel gebruik van aramide als PBO in een mantel lijkt me niet bepaald handig .
Wat Liros trouwens met "Hybrid Fiber"bedoelt is mij eigenlijk een raadsel. Meestal wordt met Hybrid fibres een combinatie van verschillende vezeltypes bedoeld maar dat is een dyneema kern met polyester mantel ook al.

Maar... het zal best een prima lijn zijn gezien de fabrikant.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 11 mrt 2015 12:05 #604628

Yellow Boat,

Je argumenten zijn hier bekend. Maar wat je zegt, gezien de fabrikant ga ik er vanuit dat ze een goede toepassing hebben gevonden.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2015 12:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2015 21:28 #610926

Al een jaar martel ik met nummers in mijn spi. Er zit waarschijnlijk een siliconencoating overheen waardoor nummers slecht plakken.

Al 2 soorten tafetta gebruikt. (zelf geknipt) Nummers vielen er gewoon af. Van de laatste poging bleven er toch 2 plakken, dus het kán wel...

Vorige week kantenklaar nummers gekocht op internet. Net zitten plakken, maar wederom een slechte hechting.

Ik weet dat tafetta in het begin altijd wat los zit, maar in het zonnetje lekker vast gaat zitten.

Dus ziplockbag gevuld met heet water en op de nummers gelegd: Resultaat! Vast als een huis...ook over naden heen.

Nouja, vastig dan. Hoop dat ze dit ker blijven zitten.

Nu even geduld, want er ontbreekt een nummer. Wel op de factuur, niet in het pakket...


(gezien ik de spi technisch geleend heb, ga ik er niet met benzinestift in kalken)


Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 21:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2015 23:03 #610971

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Misschien een gekke vraag, maar is het sowieso niet de bedoeling dat je de letters/cijfers vast strijkt? Strijkbout op lage temperatuur en met een theedoek er tussen zodat je spi niet kan beschadigen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 19:59 #612454

Geen domme vraag hoor!

Nummers zijn zelfklevend tafetta. Plakt normaal als een keutel onder een gripzool, maar sommige spinnakerdoeken hebben een siliconencoating an dan plakt het niet zo best.

Inmiddels is de over-the-top kraanlijn helemaal afgesplitst! Dat zal schelen t.o.v een 12mm polyester val. Die weegt al snel 10kg/100 meter, dus weer 2kg uit de mast!



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 20:51 #612481

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Verrek...zijn we steigergenoten??? G nogwat na die solution links???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 21:00 #612490

Bingo!

Maar ik ga verhuizen. Ik pas alleen in de box door hem tussen de palen door te rammen...

Lijkt me leuk elkaar daar te ontmoeten!
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 21:02 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 21:23 #612500

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik vind het wel een beetje overkomen als lijntjes fetish hoor.

Je comment is ook zwaar gechargeerd, als 100 meter lijn 10 kilo weegt dan weegt 10 meter 1 kilo. Je hebt geen mast van 20 meter, dus je haalt geen 2 kilo uit je mast en er blijft nog steeds lijn in je mast.
Denk dat jou mast max 14 meter is dus er was 1,4 kilo en dan zal je nu wat besparen, maar blijft het gewicht van je huidge lijn over en dus is de beparing zeker dik onder de kilo over de gehele mast en verwaarloosbaar in geval van jouw schip.

Maar zeker zullen alle beetjes bij elkaar helpen, maar ik vind het vrij overtrokken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 21:38 #612506

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nog een tip van flip, trek die hele kraanlijn uit je mast en gebruik het grootzeil val als kraanlijn in de haven ;) .

Iets van een upfucker voor je giek is dan wel gewenst...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 21:44 #612509

Ik splits voor mijn plezier. Ik vind dat leuk. Noem het fetisjisme. Prima.

Mijn mast is 10,8 meter. Mijn giek zit op 90 cm. What goes up, must come down, dus er zit 20,7 meter lijn in de lucht. Oók onder zeil. Dat is toch écht zo'n 2,1 kilo (droog!). Een kraanlijn is de enige lijn die varend in de regen hangt.

Je hebt gelijk dat er nu 4 mm dyneema in zit. Dat weegt 0,5kg/100 meter, dus dat tikt aan aan met 100 gram en maakt de netto besparing slechts 2 Kg.

Zoals eerder uitgestippeld, is 1 Kg in de mast equivalent met 10 Kg in de kiel, als het om richtend moment gaat. Laat ik er met al het geneuzel eens 5kg vanaf geprutst hebben, dan is dat equivalent aan 50 Kg kielballast. Ik zal een kilootje of 1000 onder de boot hebben hangen. 5% van die kiel was eerder dus besteed aan gewichten in de mast balanceren.

Dat is allemaal leuk en aardig en significant, maar de lol zit hem er voor mij in het priegelen en prutsen. En voor het dubbeltje op de eerste rang. Als het vervangen moet worden, dan direct maar zo. Het was even struinen op internet, een heelijk avondje prutsen met de splitsnaald en vanmiddag heelijk een uurtje in de zon gezeten en lekker gedachtenloos een manteltje gesplitst. Ik noem het zelf ook over-the-top! Gaaf toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 21:44 #612510

wat weegt een beetje upfucker wel niet?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2015 21:54 #612513

Kilootje of 82
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 05:16 #612542

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Nee het is niet de bedoeling dat je de giek in je nek legt, daar zijn apparaten voor...let's meet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 06:27 #612546

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
boarderbas schreef :
Ik splits voor mijn plezier. Ik vind dat leuk. Noem het fetisjisme. Prima.

Mijn mast is 10,8 meter. Mijn giek zit op 90 cm. What goes up, must come down, dus er zit 20,7 meter lijn in de lucht. Oók onder zeil. Dat is toch écht zo'n 2,1 kilo (droog!). Een kraanlijn is de enige lijn die varend in de regen hangt.

Je had het toch echt over gewicht IN de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 06:33 #612547

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
helmsman 38 schreef :
wat weegt een beetje upfucker wel niet?

Zo'n plexiglas upfuckert voor jou giek weegt 1 kilo, dat compenseert het equivalent van jou 4 mm dyneema en het zit dan nog eens laag ook . Daarnaast kan je er nog eens heel fijn mee trimmen ;) .

Google eens op Barton boom strut.
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 06:56 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 06:59 #612549

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Ik snap Bas wel, splitsen kan een leuke manier zijn om je hobby thuis te verlengen.
Die 1 kilo, die moet dan toch wel in de top zitten? Lijnen verdelen het gewicht over de mast van voet tot top.
Even uit interesse, hoeveel bemanningsgewicht kan je relateren aan 5 kg kilo?

Hee, maar ff wat anders......zie ik dat nu goed, ballbearing bij je mastvoet?
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 07:02 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 07:20 #612551

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Dat is inderdaad een goeie, dat equivalent geldt dat als gewicht en moment in de top of over de mastlengte verdeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 08:35 #612569

Die 1,4 KG kraanlijn is dus hetzelfde als 0,7 kg in de masttop. Nou ja , beetje meer want de bevestiging aan de giek zit immers niet op de waterlijn.En het koppel in de masttop geldt t.o.v. de waterlijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 09:04 #612575

boarderbas schreef :

Zoals eerder uitgestippeld, is 1 Kg in de mast equivalent met 10 Kg in de kiel, als het om richtend moment gaat. Laat ik er met al het geneuzel eens 5kg vanaf geprutst hebben, dan is dat equivalent aan 50 Kg kielballast. Ik zal een kilootje of 1000 onder de boot hebben hangen. 5% van die kiel was eerder dus besteed aan gewichten in de mast balanceren.

Is deze relatie echt zo direct te leggen? (kan je berekening zo snel even niet vinden)
In eerste instantie dacht ik ook dat het zo werkt, maar na het lezen van dit stukje begin ik toch te twijfelen. Rompvorm speelt namelijk een rol en voor centre of gravity is gehele massa van de boot van belang toch? Of kan je eea gewoon tegen elkaar wegstrepen?

_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 09:57 #612597

Ga eens naar, laten we zeggen quantum. Vraag daar hoe veel euri je neer moet leggen voor een zeil dat 2Kg lichter is bij de zelfde prestaties. Het is voor sommigen heel gewoon om wél 1000 euro extra voor een set zeilen te lappen omdat ze lichter zijn, maar 30 euro investeren in een kraanlijn gaat dan te ver?

@jedre: Harken Carbo 40 ball bearing is voor de spi up. Lage belasting dus.

@jouzers, Ik zei inderdaad in de mast, maar langs de mast telt net zo hard mee. En pakt nog wind ook.

Laten we zeggen dat die 2 kg evenredig verdeeld is over de mastlengte, dus het zelfde is als twee pakken suiker halverwege de mast. Dat is dan op 6,5 meter hoog.

Je pakt en vlaag en je helt 30 graden. Dan is de arm van die 2 pakken suiker dus 3,25 meter tov hartlijn boot. De bemanning aan de hoge kant heeft een arm van ongeveer 1,2 meter.

Dus het is equivalent met ongeveer 5,5 Kg bemanningsgewicht. Los van de dynamische effecten.

Maar nogmaals het gaat niet per sé om de gewichtsbesparing, maar als je het met weinig moeite mee kan pakken...

Een rodkicker is budgettair nog niet in de picture. Daarnaast is de kraanlijn een reserveval voor het grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2015 09:59 #612599

captain koek schreef :
boarderbas schreef :

Zoals eerder uitgestippeld, is 1 Kg in de mast equivalent met 10 Kg in de kiel, als het om richtend moment gaat. Laat ik er met al het geneuzel eens 5kg vanaf geprutst hebben, dan is dat equivalent aan 50 Kg kielballast. Ik zal een kilootje of 1000 onder de boot hebben hangen. 5% van die kiel was eerder dus besteed aan gewichten in de mast balanceren.

Is deze relatie echt zo direct te leggen? (kan je berekening zo snel even niet vinden)
In eerste instantie dacht ik ook dat het zo werkt, maar na het lezen van dit stukje begin ik toch te twijfelen. Rompvorm speelt namelijk een rol en voor centre of gravity is gehele massa van de boot van belang toch? Of kan je eea gewoon tegen elkaar wegstrepen?


Bij veel helling loopt het een beetje uit de pas. Maar als je probeert je boot rechtop te varen is het een prima benadering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.841 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl