Even "mijn" topic opdreggen
De hiervoor besproken laminatzeilen zitten er al weer een tijdje op mét verlaagde giek (20cm)
Inmiddels Zijn de grootschootblokken vervangen door Harken exemplaren, zit er een 1:6 cunningham bij de giek en leven er twee fancy dyneema barberhailers midscheeps.
Één van de grote winterprojecten is de mast. Vandaag depatient even goed onderzocht.
De mast zat vol met brokken piepschuim. Er zat ooit een liner van pieschuim in, waarschijnlijk tegen het rammelen van vallen, maar na 32 jaar was daar niet veel meer van over.
Mijn toplichtkabel was afgebroken en zat als een vogelnestje halverwege vast.
Met veel rommelen en een lange pikhaak in de mast is die er uiteindelijk in 3 stukken uitgekomen. Volledig doorgschavield natuurlijk.
Alle vallen zijn er uit. Die zien we niet meer terug. Daar komt tapertwin in. De vallen zitten als vlechtwerk door de mast, dus ik voorzie een dagje rommelen met een trekveer om de muislijntjes uit de knoop te krijgen.
Nu we toch bezig zijn wil ik maar direct alle mastbekabeling "vers" maken.
De masttop is er vanaf voor een revisiebeurt. Nazien, nieuwe borstbouten voor de verstaging er in en misschien eens kijken naar de schijven. De marifoonantenne is een RVS exemplaar. Dilemma of ik hem vervang. Marifoonantennes zien er van dichtbij door weer en wind natuurlijk niet zo best uit, maar als de antenne al 32 jaar meet gaat....
De tweede grote klus zijn de ramen. die zitten met 100 patentbouten vastgebout, maar lekken en er zit veel vuil achter. Nieuwe ruiten zijn niet te betalen, dus demonteren, schoonmaken, misschien polijsten en weer goed terugzetten. Het zijn groenige ruiten, dus het waterdicht maken zal met wit schuimtape en kit moeten gebeuren, een iets secuurder werk dan zwarte kit achter askleurige ruiten.
Derde klus is de electra.
Waar begin je?