Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Re: Refit Coppelia 31 juli 2014 22:02 #536835

Goede info. Ik raak altijd wat vertwijfeld omdat het babystag 6mm staaldraad is..Blijkbaar wat overdreven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 13 sept 2014 20:57 #551472

Die rodkickerbracket zit dus nu in mijn mast. Werkt prima!

Vandaag erg veel geklust, Telefoon is leeg, dus misschien kan ik morgen nog wel een plaatje schieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 19 sept 2014 12:29 #552820

Zoals gemeld elders hier een lang vooruitgeschoven klusje gestart; het poetsen van de bovenkant van de boot.

Mijn boot was geel, verkrijt en intens vies. Van dat vies wat je er gewoon niet meer af poetst met een sopje.

De romp was al geheel gedaan met een tol en korrel 2000. Niet echt een werkbaar systeem aan dek en in de kuip, vanwege de kleine oppervlakken en de wafeltjesstructuur.

Hoewel er speciale schijven voor schijnen te bestaan peinsde ik wat af hoe je een laagje van de gelcoat af zou kunnen schuren.

In de supermarkt kwam ik haar tegen. Ik zocht haar al langer, maar wist nog niet dat ik háár zocht. Ze had een subtiele taille, rrok heerlijk en had een pittig innerlijk; een fles perfect huismeer "jif".

Na even het afbreukrisico te hebben ingeschat van deze toch wel €0,58 investering besloot ik haat mee naar de boot te nemen en daar alle hoeken van de kuip te laten zien.

Toegegeven, het kost een lamme arm en wat discipline om veel en hard te schuren, maar het resultaat..... een heerlijk schone, witte, matte kuip.

Daarna de RS04 polijstcompound ter hand genomen en de RS02 Wax.

Mij gelcoat is te poreus voor een écht hoogglans resultaat, maar het verschil is dag en nacht!

Hier een foto van de kuip, met de losse kuipbank achterop nog niet gedaan, de rest wel...



Wat mij betreft een aanrader!

Foto's van de rest van de aanpassingen schiet ik nog wel een keer...
Laatst bewerkt: 19 sept 2014 12:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 07 okt 2014 07:19 #557819



De voorlopige nieuwe roefindeling. Reeflier van de mast, reeflijn (rood bakboord) via blokjes naar extra setje gemonteerde valstoppers, onderlijkstrekker (grijs, stuurboord) naar nog vrije stopper.

Bakboord is nog de kraanlijn (wit met rood/zwart, oud) en de spineerhouder (oranje wit). Daarvoor moeten nog curryklemmen gemonteerd worden, waarna de kraanlijn weer gewoon reserveval wordt en de spi up en down elk in een curryklem komen.

De organiser is een beetje overcrowded, dus daar komt nog een dubbeldekkerconstructie...

In het zeil nog de pleister van een chaotische spigijp ;)

Oja en die regenboog op de horizon heb ik daar ook vast willen monteren, maar dat is mislukt...
Laatst bewerkt: 07 okt 2014 07:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 feb 2015 21:02 #597467

Het zonnetjekomt voorzichtig door en het begint weer te kriebelen. Door wat veranderingen in huize boarderbas is het budget nagenoeg 0 maar dat mag de pret niet drukken.

Marktplaats afstruinen voor deals is altijd al een grote liefhebberij geweest.

Na veel speuren en puzzelen een main fine bij elkaar gespaard. Gisteren naar de boot geweest om proef tepassen. Even snel ingeschoren en gekeken of het past. Moest even een stoelendans doen met de neerhouder qua blokken. Die is en passant van 1:8 naar 1:10 vertraging gegaan en loopt nu logischer en soepeler.


Bijlage 20150214_143213_2015-02-16.jpg niet gevonden



Bijlage 20150214_143223_2015-02-16.jpg niet gevonden




Het past goed dus het kan definitief worden gesplitst en ingeschoren.

Ik had alle oude stukken lijn en mantel uit de boot gehaald. In een bui van creativiteit heb ik met twee stukjes dyneema single braid en een stuk oude mantel van mijn ex genuaval een mooi touw gesplitst voor de main fine.

Bijlage 20150215_184312.jpg niet gevonden

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 14:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 feb 2015 21:14 #597474

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Mooi hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 feb 2015 23:07 #597527

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Volgens mij kan er nog wel een blokje tussenuit. Ik neem aan dat dit alleen om te passen nog zo zat.
NB netjes gesplitst!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 feb 2015 23:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 feb 2015 08:15 #597565

Ja dat blokje moet er nog tussenuit, maar zat vast gesplitst aan de schoot. Aan de giek ook nog een dubbel blok wat door een enkel blok vervangen moet worden. Het was 1:6 en gaat nu naar 1:4 x 1:4 (1:16)

Het makkelijkste zou zijn om het 1:6 x 1:4 te maken qua blokken etc. Maar dat is een beetje overkill en zorgt er voor dat de schoot minder soepel viert.

Ik had nog een handje carbo curryklemmen en een fairlead liggen, dus de oude metalen fairlead is nu het oogje voor het tweede vioolblok en de oude stroeve klem is vervangen door een nieuwe met een mooie kunststof fairlead. Later draai ik het nog even om, dan komt de Alu klem op het grote blok en de kunststof klem op het kleine blok.

De gesplitste lijn heeft intern grijs 4mm dyneema maar dat was te kort. heb er dus een eind 6mm roze dyneema aan vast gemaakt met een dubbel-brummel-dubbel-bury waarbij ik bij de brummels de lijnen al voor de helf verjongd heb zodat er geen dik stuk in de lijn zit. De stgerkte van de splits is totaal onbelangrijk. Dyneema is totaal onnodig, maar ik had het over en in single braid kun je mooie kleine lussen maken. Het lusje aan de andere kant is inmiddels mijn favoriete manier van "takelen". Kost even wat gepriegel, maar het blijft altijd goed.

Het enige lelijke aan het systeem is het ongebruikte hondsvot aan het vioolblok....

Wie weet scoor ik nog een keer een blok zonder hondsvot en met ratel.
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 08:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 feb 2015 08:32 #597568

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ja ik ben ook helemaal om als het gaat om het splitsen van gevlochten lijn (met dank aan forummer FMJ). Zeker dat single braid dyneema is geweldig spul. Het enige waar ik soms moeite mee heb is om met een oogsplitsje in double braid goed uit te komen met de mantel. De kern zit dan helemaal goed, maar de mantel niet. Vaker oefenen dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 feb 2015 09:44 #597590

Wat ik dus een aantal keer gedaan heb bij Polyester lijnen is er een "pigtail" aan zetten, net als bij die groene lijn hier boven. Je trekt een flink stuk van de kern uit je double braid (je stroopt de mantel dus op), dan knip je een stuk kern af en splitst er een stukje single braid dyneema aan. Dan stroop je de mantel er weer over heen. Je kunt nu je "ordinaire" lijn afwerken als ware het een dyneema lijn. Ik heb de voorkeur aan eerst verjongen en dan afwerken met een single braid oog, maar je kunt er ook zo'n ingewikkeld lusje aanmaken waarbij er een single braid lusje uit de mantel steekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 feb 2015 13:13 #597629

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
ilCigno schreef :
Ja ik ben ook helemaal om als het gaat om het splitsen van gevlochten lijn (met dank aan forummer FMJ). Zeker dat single braid dyneema is geweldig spul. Het enige waar ik soms moeite mee heb is om met een oogsplitsje in double braid goed uit te komen met de mantel. De kern zit dan helemaal goed, maar de mantel niet. Vaker oefenen dus.

Belangrijkste daarbij is om voldoende 'ruimte' te maken vooraf. Een mantel die 'dikker' moet worden wordt korter namelijk.. Dus voor een lange splits in doublebraided Dyneema tweederde tot een volle penlengte verspringen / voor het afmeten naar buiten trekken.

Ontopic: @boarderbas, mooie verbetering! Stukje verjongd loopt ook nog iets lichter over de blokjes ;)
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 13:14 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 feb 2015 14:15 #597641

In mijn eigen eigenwijzighed prutsende kom ik zo wel lekker verder, maar ik vraag mij af of er een "officiële" splitstechniek is om single braid aan elkaar te splitsen zonder verdikking.

Ik wil best wel een single braid grootschoot maken, maar heb geen zin om een dure dyneema lijn te kopen en dan de helft van de mantel weg te gooien en dan veel te duur dyneema in het bemantelde stuk te hebben, dus dit "pigtailen" bevalt me wel. Zo kun je (inmiddels toch goedkoop te noemen €1,20) single braid SK75 aan je low-budget gripschoot zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 feb 2015 15:10 #597654

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik denk dat je zoiets als hier in link beschreven toepast? l-36.com/halyard_splice.php
Zo heb k ook m'n vallen gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 19 feb 2015 11:49 #598482

Ik heb zowaar met wat rommel thuis de splits die ik gebruik na te splitsen en te fotograferen. Helaas was het stuk eind dat ik had liggen niet geschikt en lukte de splits niet.

Misschien lukt het zo?:


Bijlage splits.png niet gevonden




Overigens nog een juichmomentje wat menig zal herkennen. Na een winter stilliggen had de diesel nog géén halve slag nodig om tot leven te komen.

En dát voor een licht verwaarloosde motor uit '82!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 01 mrt 2015 21:12 #601436

Gisteren heerlijk even een uurtje bij de boot geweest en de nieuwe lijn geplaatst, en de grootschoot zelf afgesplitst.



Met de overgebleven blokken een nieuwe cunninghamtalie gemaakt. Kijken of die beter bevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 01 mrt 2015 21:12 #601437

Gisteren heerlijk even een uurtje bij de boot geweest en de nieuwe lijn geplaatst, en de grootschoot zelf afgesplitst.

Bijlage 20150228_174207.jpg niet gevonden




Met de overgebleven blokken een nieuwe cunninghamtalie gemaakt. Kijken of die beter bevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 mrt 2015 21:46 #602560

Vandaag bracht de post de aangeschafte (zeildoekshop.nl) klos 4mm dyneema van 50 meter.

Kosten: €1,20/m

Eerder kocht ik bij Alletouw.nl 42 meter 4mm dyneema voor de zeerailing. Oók voor €1,20/m


Ik verwachtte eigenlijk de zelfde lijn te krijgen. Niet dus.

Alletouw

Donkergrijze, glimmende lijn die er gemakkelijk als 5mm mee door kan gaan. Glad, droog aanvoelende lijn. Als je de lijn in elkaar druk openen de strengen zich in één deel. Redelijk ronde lijn. Misschien wat vierkant. 12 strengen. BL 1400Kg


Zeildoekshop
Lichtgrijze, matte lijn. Zeer vergelijkbaar met de 3mm lijn die ik vorig jaar in een watersportwinkel kocht. Bij het indrukken van de lijn openen de strengen zich zoms in losse vezels. Lijn voelt licht plakkerig aan en is tamelijk plat. 16 strengen. BL 1400Kg


En wat vind ik er van?

Beide lijnen zij prima. Zeildoekshop voelt door de fijnere bouw wat meer hightech aan.

Net even een geïntegreerde softshackle gesplitst voor de kraanlijn en dat ging razend mooi.




Bijlage 20150304_222540.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 mrt 2015 12:11 #602719

Lekker bezig heer!

Je hebt nu 50m gekocht zonder mantel. Heeft t spul nu niet te lijden onder de invloed van veel UV?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 mrt 2015 17:07 #602785

Nee. Dyneema kan goed tegen UV en is bovendien gecoat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mrt 2015 22:31 #604496

Jippie!

De post bracht 28 meter Liros Racer XTR

Blaren op de handen van 10 meter mantel stropen, maar er zit nu een mooie taper in!

(wáárom moest ik ook een gipmantel hebben :sick: )

Bijlage 20150310_213402.jpg niet gevonden




Begin staat hieronder, hier vervolg:

Mantel door kern heen steken:

Bijlage 20150310_224520.jpg niet gevonden



Mantel verjongen:

Bijlage 20150310_225416.jpg niet gevonden



Spulletje goed in elkaar trekken:

Bijlage 20150310_230354.jpg niet gevonden



Takelingetje er om:

Bijlage 20150310_230829.jpg niet gevonden



Snapshackletje in het uiteinde splitsen:

Bijlage 20150310_232155.jpg niet gevonden




Klaar!


Het is een beduidend stuk betere lijn dan de vorige (Gleistein TaperTwin)!
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 23:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mrt 2015 22:36 #604499

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het ziet er mooi uit Bas maar ik begrijp de foto niet helemaal. Wat zie ik nu links en rechts? En waarom moet je 10m mantel strippen terwijl je eerder juist een lans brak om niet te strippen maar aansplitsen van mantelloze Dyneema?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mrt 2015 22:49 #604502

Ik brak een lans voor aansplitsen omdat dat een goedkope manier is om kekke verjongde lijnen te maken met relatief voordelig mantellos dyneema en goedkope polyesterlijn. Daarbij gebruik je de eigenschappen van de dyneema dat het net zo sterk is als de dikkere polyesterlijn en het lichter in blokken loopt. Voor schoten en spivallen, waar rek geen issue is, is dat een mooie techniek.

Dit is mijn genuaval. Rek wil ik minimaal hebben. Het is veruit de duurste lijn aan boord, omdat ik het de belangrijkste vind.

Rijke stinkerds kopen een val met zat lengte en strippen de helft van de mantel er af en gooien die weg.

Ik koop de val nét krap aan op lengte. Ik priegel de mantel naar buiten door de kern op 30 cm van het einde. Dan trek ik de kern 10 meter (zo ver verjong ik) uit de mantel en schuif de mantel dus 10 meter op tov de kern. Nu zit er dus 10 Meter losse mantel aan het andere eind, omdat ik de kern er 10 meter uit heb getrokken.

Ik scheer de val in en knip dan de val op lengte. Het deel bij de kuip kan dan zomaar een paar meter losse mantel zijn, maar daar trek je alleen aan om je zeil de eerste meters de lucht in te hijsen. Geen noodzaak voor dure dyneemakern daar dus. Bovendien is deze mantel deels van Aramide.

Ik spaar dus een aantal meters lijn kopen uit én op de kuipvloer ligt alleen mantel. Dat is plat en dat werkt lekker omdat het niet rolt en je er niet over uitglijdt.

Ik herken je vraag over links en rechts. Met zo'n takeling er omheen lijkt het een beetje vreemd.

Ik heb even wat extra plaatjes gëupload. Misschien is het dan duidelijker...

Ik kan de volgorde niet meer wijzigen, dus dit is het begin, hierboven staat het verder

Mantel openpriegelen:

Bijlage 20150310_220620.jpg niet gevonden



Kern er uit trekken:







Ker er 10 meter uit hlen en mantel sropen:

Bijlage 20150310_224038.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 23:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mrt 2015 22:57 #604505

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Heerlijke touw-porn weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mrt 2015 23:16 #604509

Dat is het. Dit is veruit de mooiste lijn die ik in handen heb gehad. Heb er een half jaar over gedubd en vergeleken en het is goed uitgepakt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 10 mrt 2015 23:48 #604522

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Wat maakt deze lijn zo mooi naar jouw mening?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.865 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl