Zo gisteren weer even op de boot geweest. Modus kwam langs om de schade op te nemen en ik had besloten dat ik klaar was met de dag en lekker naar de boot ging.
Even tijd gehad om wat te klussen.
Mijn genuaval was gekocht om te verjongen, maar was er onverjongd ingeschoren om het verjongpunt te bepalen. Uiteindelijk kwam het maar niet van verjongen, tot tijdens de Lenco de mantel brak door te weinig slagen om de lier en te veel danoontje aan de lierhandel.
Tijdens de delivery terug van de ronde Noord, samen met mijn crewgenoot de val uitgeschoren, langste stuk mantel bepaald (mantel was nagenoeg precies in het midden gebroken) en de val verjongd.
De mantel was eigenlijk een meter of 6 te kort, waardoor aan de kuipzijde bij gestreken zeil er alleen kern over was van lier tot aan mastvoet.
Op zich niet heel erg, maar niet fraai.
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken, de kern in een splitsnaald gepropt en die in de bundel mantel die nog aan boord lag geduwd.
De mantel is van ultrafijn geslagen polyester en de kern door de mantel heen halen voor een goede taper is een karwei van 30 minuten wurmen, duwen, trekken, knijpen met tang etc..
De mantel is dus zeer strak en de splitsnaald paste er net in. Helaas paste alleen de maat zonder gaatje er in, want de mantel heeft een "treklijntje" er in waarmee ik anders de naald door de mantel heeb had kunnen trekken.
Maar goed. Een uur later en twee €0,20 muntjes grote blaren op duim en wijsvinger (rotplekken!) verder zat de splitsnaald ruim 4 meter door de mantel heen en kon ik dmv een dubbele overlappende bury de boel weer afsplitsen:
Dat zit weer mooi!
Hup, door met het opnemen van een volgende klus die ik al een tijdje mentaal voorbereid: Het vastknuppen van mijn dak aan mijn romp. Mijn dek is niet stijf genoeg om het babystag goed door te zetten, dus wil ik het dekoog met een lijn vast maken aan de bodem van het schip.
De kunst is om een goed ankerpunt te vinden. Zo is de situatie:
Dit is plan "A"
RVS oog(plaat) aan het multiplex "spant" maken dat dwars door de boot loopt en waar de rail van de schuifdeur op zit.
Dit spant is ingelamineerd aan de achterzijde (waar de troep ligt op het plaatje:
Aan de voorzijde (bij het blauwe tapijt) is niks te zien van een verlijming, maar ik weet wel dat Jeanneau her en der er een extra plaat hout op zet om de lamineerrand uit het zicht te houden, dus zeker ween doe ik het niet.:
Dan is er nog Plan "B". Onder de deur naar de toiletruimte zit een drempel, met tapijt bekleed. Ik weet niet of de houten plaat er aan vast gelamineerd zit, maar deze "stringer" loopt in ieder geval door tot in het vooronder, dus ik acht de kans groot dat deze structureel is en zwaar is uitgevoerd, en niet alleem een vochtdrempel is voor de toiletruimte:
Plan "B" Is om hier iets aan vast te maken. Simpele manier is er een gat door heen te boren en daar een lijn door heen te trekken, ander een plaat RVS er aan bouten met een oog er aan.
EDIT: Net even met de eigenaar van de Crush (Rush regatte) gebabbeld en die heeft de wc muur aan stringer en dek gelamineerd zitten, dus ik ga voor die stringer denk ik...