Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 09:44 #508206

Uitgezet tegen een dubbel voetblok van 5 tientjes, is een dubbel voetblok+300euries aan stoppers wel even andere koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 12:17 #508255

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
Op je foto kan ik het niet zien. Als ik goed concludeer zitten er nog wel loze gaten in de voetplaat? Zo ja, is er dan onder het gat ruimte voor een moer? Zo ja, dan kun je daar blokken voor kopen met een pieletje met schroefdraad die je door het gat steekt, en bovenaan een oog waar het keerblok op komt. Dat werkt prima, is mijn ervaring.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 12:30 #508260

Dekadent,

Zoals ik omschreef zijn er inderdaad nog loze gaten. Ik snap alleen niet precies wat voor blokken je bedoelt...

Bijgaand een plaatje van een vrij gat (oud plaatje)


Laatst bewerkt: 22 apr 2014 12:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 16:56 #508333

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Als je Googlet (afbeeldingen) op 'mast base organiser' kom je vele oplossingen tegen. Je bestaande mastvoet heeft niet genoeg bevestigingspunten voor voetblokken. Ik zou daarom kijken of de bestaande bevestigingspunten gebruikt kunnen worden om een nieuwe oplossing op te monteren. Naar mijn ervaring is zo'n dikke RVS strip met gaten erg praktisch omdat je daar ieder soort blok aan kan maken, je zit niet vast aan één merk. Wellicht kan je zelf iets (laten) maken wat op de bestaande mastvoet gemonteerd kan worden. Zo iets:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 06:08 #508467

Il Cigno,

Ik heb genoeg bevestigingen op de mastbase aan de zijkant, alleen de manier van bevestigen spreekt me nu even niet aan omdat de mastvoet er vanaf moet.

Ik overweeg sterk om volgend winter toch de mastbase er vanaf te halen, omdat Rushes naar verluid hier wat gevoelig kunnen zijn. Ik wil controleren op inwatering en weer met verse kit afmonteren voor de zekerheid. Ik hoopte eigenlijk op iemand die dezelfde situatie kent en iets heeft bedacht om zonder demontage blokken vast te maken in de daar voor beschikbare gaten.

Ik kom bevestiging achter de mast te kort. Ik zal eens naar zo'n beugeltje kijken.

Ik neig nu naar deze oplossing.

Misschien zelfs deze, waarbij ik dan de onderlijkstrekker en reeflijnen allemaal door één blok laat lopen.
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 06:14 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 08:29 #508516

boarderbas schreef :
Ik neig nu naar deze oplossing.
ik zou niet een blok nemen dat vastzit op dek zonder te kunnen bewegen. de kracht die een riflijn uitoefent bij uitvieren van de giek is enorm; de hefboom is gieklengte / afstand blokje achter de mast.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 08:46 #508523

Ik denk er aan om een thimble halverwege de giek aan de mast te maken met een dyneema strop, waar alle lijnen uit de giek doorheen gaan. De thimble zit dan in het verlengde van de lummel.

Een blok op een base kan natuurlijk ook, maar wat win je er helemaal mee? De lijnen komen op max 5cm achter de lummelas uit de giek en gaan dan plm 80 cm naar beneden naar het blok. Giek helemaal bak- of stuurboord geeft dan maar +/-5 graden hoekverdraaiing. Da's nog geen 30 kg zijwaardse belasting bij SWL..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 11:23 #508552

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
boarderbas schreef :
Da's nog geen 30 kg zijwaardse belasting bij SWL..
[zeurmodus] belasting druk je uit in NewtonsNewton [/zeurmodus]

Natuurlijk kan je vaste blokken gebruiken als je die goed uitricht. Maar bij beweegbare voetblokken hoef je je daar helemaal niet druk over te maken, staan altijd goed. Ook als je, om wat voor reden dan ook, de lijnen eens op een andere manier wilt ordenen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 16:46 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 11:37 #508558

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
Wat ik probeerde uit te leggen is dat je, als je onder de open gaten een moer kunt leggen, je vanaf de bovenkant een schroefdraad doorheen kunt steken en vast draaien. Hierop kun je dan verder met willekeurig welk merk. Harken heeft het sowieso. Maar als er geen ruimte onder het gat zit, is dat uiteraard niet mogelijk. ( note to myself, leer nou eens hoe je foto's en plaatjes in je tekst knutselt.... want plaatjes en 1000 woorden )

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 11:49 #508562

[zeurmodus] Belasting van blokken wordt bij alle fabrikanten in Kg uitgedrukt. Kracht druk je in Newtons uit, maar zolang belasting (en dus de grootheid) niet gedefiniëerd is mag je gewoon kilo's zeggen. In mijn dagelijks leven drukken we belasting uit in kW.... [/zeurmodus]

Dekadent,

Ik snap je. Kan in mijn geval niet, helaas! Het is een rond gat, met onderin twee "tunneltjes". Je kunt dus van onder in het gat een omega vormige rvs beugel er in steken. Dan zitten de stokjes van de omega in de tunneltjes en steekt er een rvs beugeltje boven de mastvoet uit. Mooi systeem, als je het in één keer goed monteerd. Lastiger als je aan wilt passen.

IlCigno,

Mijn issue met beweegbare blokken is dat ze al snel in de papieren lopen. Een blik op de foto leert dat er een zwanenhals én een neerhouderfestijn dicht op de plek zit waar de blokken moeten komen. Inmiddels zit daar ook nog een cunningham. Vaste blokken hebben dan het voordeel dat ze niet ergens achter kunnen blijven haken en de boel kapot kunnen maken. Maar goed, het is een overweging. Ieder voordeel heb...
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 11:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 11:57 #508566

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
boarderbas schreef :
Belasting van blokken wordt bij alle fabrikanten in Kg uitgedrukt
[zeurmodus] En dat doen ze dus allemaal fout :dry: [/zeurmodus]

Ik begrijp niet helemaal waarom beweegbare blokken duurder zouden zijn dan vaste. Het zijn doorgaans immers de meest standaard enkele (vaak ongelagerde) blokken die je kan hebben, gewoon met een D-sluiting op een oog of (in jouw geval) omega dingetje. Je kan natuurlijk hippe gelagerde Carbons gebruiken met een Dyneema stropje, maar of dat nou het verschil maakt....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 12:02 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 12:17 #508570

ilCigno schreef :

Natuurlijk kan je vaste blokken gebruiken als je die goed uitricht.

áls....
maar dat is hier nu het het probleem.
De reeflijn uit voorkant giek zit pakweg 5 a 10 cm achter de lummelbout (het draaipunt)
Giek midscheeps is ok, maar giek helemaal uit over SB en BB dan komt de reeflijn onder een geheel andere hoek op dat vaste blok af.

Verder moet die reeflijn langer worden bij giek uitvieren.
Als de lummel 50 cm boven het blok zit en de lijnuitvoer 10 cm achter de lummel in de giek dan praat je al over bijna 3 cm die ergens vandaan moet komen.
Bij een sterke en niet rekkende smeerreep die goed strak staat gaat die 3 cm uit de bevestiging van je blokje komen (als dat met boutjes door het dek zit...... en dan is gelijk je rif eruit...

een blok aan een touwtje met ook nog een lijntje om het bij de mast te houden (onder de lummel) is misschien nog het makkelijkst. Dan loopt de smeerreep misschien iets te hoog de organizer in, maar da's niet zo erg.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 15:36 #508618

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
[Nog meer zeur]Eenheden druk je in het Nederlands uit in enkelvoud. Ik weeg ook geen 75 kilogrammen, maar 75 kilogram. Dus gewoon 30 Newton[/nog meer zeur] Hopelijk geen stijl- en typefouten gemaakt, anders krijg ik daar weer gezeur mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 16:43 #508639

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Ik dacht dat belasting in Euro's werd uitgedrukt??? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 16:48 #508641

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
D.A.Houtman schreef :
[Nog meer zeur]Eenheden druk je in het Nederlands uit in enkelvoud
I stand corrected.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 23 apr 2014 17:54 #508677

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Het zeurdersforum? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 04:03 #508739

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Het felicitatieforum: De Coppelia en haar crew heeft de eerste woensdagavond wedstrijd van het jaar 2014 gevaren gisteren; 1e plek met ruim 7 minuten voorsprong op de nummer 2 :woohoo: Was tevens heel gezellig!

Al het harde werken van Bas deze winter heeft zich uitbetaald! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 04:15 #508742

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Lekkere start van het seizoen!

Hey Aernoudt, schrijf je ook nog even in voor de halftonklasse in de Ronde van Noord-Holland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 04:22 #508744

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Zekers :)

@Jedre: Dat weekend kom ik pas terug van vakantie, dus de RNH zit er niet in. Verwacht de boot in Juli pas helemaal klaar te hebben, dus ga mij vanaf dan pas inschrijven voor de wedstrijden (je weet maar nooit wat voor tegenvallers je krijgt tijdens een verbouwing.. en dan kun je je weer uitschrijven (ervaring leert :whistle: )); sta voor nu enkel ingeschreven voor de 200 mijls solo (maar die is dan ook pas eind September) (en a.s. voor de 50 mijls duohanded, maar dan als opstapper)). Als de boot eerder klaar is, dan ga ik mij uiteraard eerder inschrijven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 05:08 #508751

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Aernoudt schreef :
Het felicitatieforum: De Coppelia en haar crew heeft de eerste woensdagavond wedstrijd van het jaar 2014 gevaren gisteren; 1e plek met ruim 7 minuten voorsprong op de nummer 2 :woohoo: Was tevens heel gezellig!

Al het harde werken van Bas deze winter heeft zich uitbetaald! :)

Jullie gingen inderdaad als de brandweer!
Mooi resultaat!

Nu snel die boot laten meten en ORC gaan varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 05:09 #508753

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Grote klasse! Nu de grote verhalen :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 05:14 #508755

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Lady Elsa schreef :
..

Nu snel die boot laten meten en ORC gaan varen!

De boot is al gemeten; Bas wacht alleen nog op de meetbrief :)
Op welke boot was jij actief?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 05:19 #508757

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Afwachten dan maar!
Ik vaar mee met de Tien-10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 05:34 #508760

Nu de grote verhalen

7:06 op een potje van 1:15:52 onder (voorlopig)STR rating (wordt dus nog beter als de ORC binnen is en de uitslag wordt gecorrigeerd)

-Dat is bijna 10% harder dan de rest
-Dat was met deze wind 0,5 knoop harder dan de rest
-Vuistregel is 1% harder is één plek hoger, dus nummer twee had eigenlijk 9e moeten zijn
-De Schaap Shipcare Archambault Grand Surprise die 5 minuten eerder was gestart moest na 30 minuten varen even opletten, anders hadden we 'm ingehaald
-We zijn qua rating precies middenmoot, maar pakten met 3 minuten ruimte de line honours in de klasse.

Groot genoeg?

Ik zit te glimmen. Eer van je werk heet dat en daar bovenop nog een extra bonus: kennis gemaakt met Aernoudt; een praatlustige brok zeilervaring en Duit & zwager, heerlijke zeilers met een perfecte neus voor trim (bedankt baasklusje!) en een heerlijk fanatiek. Ik heb nog niet vaak zo geconcentreerd achter mijn telltales aan kunnen varen!

Ik heb gebroken met mijn eigens stelling; na de finish hebben we een zegebiertje opengetrokken! Nog vóórdat er landvasten aan de wal vast zaten. Maar dat hadden we ook wel verdient!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 24 apr 2014 05:40 #508764

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Ruig einde! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.737 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl