Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 28 feb 2016 22:42 #710412

Paniek!

Het is koud en al mijn klussen zijn 2-compo.

Het was allemaal reuzeleuk op de meet, maar toen ik om 9 uur van de Noren te horen kreeg dat het vandaag wel 8 graden kon worden, warm genoeg voor mijn epoxy, ben ik thuis mn mandje in gegaan!

Eerst maar eens de hele loggeverhistorie uit de boot:



Kacheltje er bij en van buiten isoleren zodat het ook aan de buitenkant hard wordt



Gaten schoon gemaakt, afschuining aan buiten-en binnenkant, prutje mengen (epoxy-katoenvezel) en afstorten:

Laatst bewerkt: 29 feb 2016 08:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 feb 2016 22:48 #710417

De gevers zaten natuurlijk op een onacceptabele plek, naast de kiel. Wie geeft er nou honderden euro's uit aan een log als die gegarandeerd onzin praat?



Dus in de voorpiek onder het bed, 50 cm voor de kiel, bijna in het hart van de boot een gaatje geprikt en de nieuwe gever geplaatst:




Dat is nog best lastig meten. Dus eerst een klein gaatje prikken van binnen naar buiten en buiten kijken of dat een beetje goed is gekomen. Daarna de gatenzaag er bij en monteren.



Om ff te checken of de bayonet de ruimte had om los te kunnen even de gever door de doorvoer gemonteerd. Dat gaat allemaal goed.

Inmiddels weer druk met een ander klus, ff naar de wc. Kom ik terug bij de boot en uit mijn ooghoek zie ik het wieltje scheef onder de boot staan. Dan valt ineens het dubbeltje: Bajonet! Géén draaibare gever! De huiddoorvoer bepaalt de richting! Snel de doorvoer goed draaien...fwiew!

Gedurende de dag steeds met het minst leuke probleem bezig: de uitlaat.

Nu al tijden bezig met kruipolie en mansgrote pijpsluetels zonder resultaat. Dus vandaag de brander er op!





Helaas....zonder resultaat.... :(

Dus helaas....deze week goed gereedschap regelen en pogen dan maar het spruitstuk van de motor te halen. Dat wilde ik voorkomen. Een afgebroken bout zou betekenen dat de motor er uit moet...


Oja, @ nachtvlinder: Dat reshapen gaat even doorschuiven....
Laatst bewerkt: 29 feb 2016 08:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 mrt 2016 19:44 #714963

Nu de uitlaat met behulp van een snijbrander los is en het zonnetje schijnt volle aandacht voor de laatste stap naar een perfect onderwaterschip.

De kiel moet kaal. Perago hier gescoord en aan het werk.

Gisteren vrijgekomen. Donderdag overgewerkt want het werk kwam niet af. Dan toch maar een ochtend werken vrijdag en voor je het weer klok je laat in de avond uit. Weer een klusdag gemist. Meer haast.

Ingewijden vertelden dat het ongeveer 2 uur kost om een kiel kaal te halen.

Plan: vroeg naar de boot. Primeren en laat in de middag de eerste laag plamuur.

Net als het roer en het onderwaterschip is de laagbouw een heel verhaal....



Epoxy over zelfslijpend. En nog een keer...zucht..

De Perago had het zwaar. Er zat zo'n 1 tot 5 milimeter zooi op. Na de geplande 2 uur:



Uiteindelijk de hele dag bezig geweest. Tussendoor om eens wat andere spiergroepen te belasten het roer verder kaal geschuurd.

Tegen 16 uur kon de vctar er op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 mrt 2016 19:44 #714964



Om een idee te geven van hoe veel zooi er op zat: die bouwstofzuiger zat na de klus tot de rand vol...

Omdat vc17 blijkbaar ook slecht hecht aan ongeprimerde oppervlakken de oude stempelplekken ook in de vctar gezte
Laatst bewerkt: 12 mrt 2016 19:48 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 mrt 2016 20:31 #714979

Pfff. wat een werk... Petje af.
Goed spul hoor, dat VCtar. Heb het er indertijd bij mij ook ondergesmeerd na 7 lagen Gelshield.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 12 mrt 2016 20:32 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 mrt 2016 20:57 #714987

Wow, dat is een flinke bevalling geweest. Jijzelf ook zwart!? Hoe beviel de Perago je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 mrt 2016 12:14 #715125

Prima ding. Op de plekken waar er "gewoon" verf zat ging hij super. Daar waar hij zich echt Door dikke lagen moest vreten voelde het als een voetbalveld kammen met een tandenborstel.

In ik was inderdaad erg smerig.

Nu weer terug naar de boot voor de eerste sessie plamuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 mrt 2016 18:24 #715247

Wat laat begonnen. Maar weer en stukje verder

Bij de keilbouten had ik het glaslegsel goeddeels weggehaald. Dus wat nieuwe glasmatjes er op.





Dan de romp kielverbinding. Die kreeg een dikke lik kit.



En daarna kon het plamuren beginnen. Eerst het roer.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 18:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 mrt 2016 18:28 #715249

Aan één kant van de kiel was het staal erg pokdalig. Dus eerst de grootste gaten gevuld.


Daarna de uitlaat gemonteerd en de thermostaat vervangen



Let op de bijlichten ZF pet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 13 mrt 2016 23:22 #715337

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Je gaat de kiel niet shapen zo te zien?

NB die ZF pet geeft niet genoeg licht voor een duidelijke foto ;)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 09:20 #715410

Bij nadere inspecie lijkt het alsof de kiel een betere shape heeft dan ik dacht.

IVM het slechte weer de laatste tijd krijg ik het tijdtechnisch niet voor elkaar de kiel te reshapen.

Ik trek m nu gewoon strak.

Wat ik wél doe is de onderkant van de kiel iets scherper maken. Een afgeronde onderkant maakt de kiel minder effectief in de onderste contreien. Met maar een cm of 80 kiel is ieder decimeter die effectiever werkt meegenomen.

Ik heb in bovenstaand alleen de diepe putten dichtgemaakt, zodat de volgende slag echt opzetten van laagdikte kan zijn. Dat is lastig om in één gang te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 09:34 #715418

Goed bezig Bas. Hoeveel denk je te kunnen winnen met het gladtrekken en shapen van je kiel?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 09:57 #715422

Qua performance? Geen idee.

Maar kijk even een paar plaatjes terug hoe hij er uit zag...

Ik heb maar een klein toerkieltje. Dus moet er zuinig op zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 10:10 #715427

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
bwernsen schreef :
Goed bezig Bas. Hoeveel denk je te kunnen winnen met het gladtrekken en shapen van je kiel?
Meer dan je denkt, vermoed ik. Alles wat je zeilen aan kracht ontwikkelen, moet door de kiel in voorwaartse snelheid worden omgezet. Iedereen heeft altijd zijn mond vol van goede zeilen, maar de kiel is net zo belangrijk. Een ineffeciente kiel resulteert in meer verlijeren en minder hoogte.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 10:26 #715431

Zo is dat. En dan is er ook nog maar een heel klein stukje van de kiel die al dat werk moet doen: de voorste 30% of nog minder.
In het geval van de Capolavoro praten we dan over 1 m2 kiel (en een beetje roer) die de volledige tegenkracht moet leveren voor (aan de wind) 75 m2 zeil.
Komt bij dat water 1000 maal dichter is dan lucht, en dat dan in het kwadraat.
Vorm en gladheid zijn dus extreem belangrijk.
En zoals te lezen in "High Performance Sailing', de weerstand van een oppervlakte geschuurd met 1000 is nog altijd tweemaal zo groot als van een spiegelend gepolijste oppervlakte.
Nu zijn de meeste kielen niet te vergelijken met iets dat met 1000 geschuurd is, eerder iets met 10....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 10:34 #715434

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
verbazingwekkend dat die perago er zoveel moeite mee had...sorry als ik valse verwachtingen heb gewekt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 10:37 #715436

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
JESSES...als ik als die niet zo gladde delen om mijn eigen onderwaterschip bedenk komt er een winter op de kant aan....of een week niet varen in de zomer...
of ik kijk de andere kant op als iemand me voorbij vaart. kan ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 10:38 #715437

HPV schreef :
ik kijk de andere kant op als iemand me voorbij vaart.

Oh, ben jij dat steeds ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 11:11 #715446

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
oeps :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 11:55 #715461

HPV schreef :
verbazingwekkend dat die perago er zoveel moeite mee had...sorry als ik valse verwachtingen heb gewekt...

Paar lagen zelfslijpende AF, Een harde set gelshieldlagen, een behoorlijk kauwgumachtige onbestendige grijze (epoxy?) laag en één tot 3 mm plamuur. Dat is dus niet meer bikken maar kauwen voor die tanden. Daat waar er gewoon gebikt kon worden vloog ie er door heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 12:02 #715464

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Dat kauwgomachtige grijze zal wel primocon geweest zijn ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 12:32 #715472

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Baasklusje schreef :
Nu zijn de meeste kielen niet te vergelijken met iets dat met 1000 geschuurd is, eerder iets met 10....
Of 1 :whistle:

Net weer een klus toegevoegd aan mijn nimmer slinkende lijstje :(
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 12:53 #715476

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
had je een drieschijfs perago?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 14:29 #715491

TweeschijfS. ..


Telt u even de lagen mee?




Geel/bruin= passivatielaag?
Grijs=primer
Beige=plamuur
Rood = AF
Grijs= Primer?
Wit/grijs = Epoxy goedje?
Wit = Plamuur
Rood = AF
wit/blauw lagen = een soort gelshield wat op de hele boot zit
Rood = AF
Grijs = Primer
(AF laag weggeschuurd twee winters geleden)
Zwart = VC17 (zelf gezet)
Laatst bewerkt: 14 mrt 2016 14:34 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 14:33 #715494

Leuk, een raadsel. 10?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.794 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl