Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 14 mrt 2016 14:34 #715495

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
ik ga voor 8!

Nu nog determineren wat voor lagen het waren :D
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 14 mrt 2016 14:52 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 14:49 #715499

Het lijken wel jaarringen
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 15:59 #715530

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
FF beetje rustig met die kiel Bas. Straks ben je niet meer bij te houden :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 16:26 #715540

Ik weet niet hoor, maar wie vaart hier nou met nieuwe laminaatjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 mrt 2016 16:42 #715550

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 mrt 2016 17:47 #719145

Lekker weer een dagje onder de boot. Verstand op 0 en de enige gedachte "waarom ook al weer"

Kiel nu hopelijk in de laatste laag plamuur.

Onderkant van de boot 3/4 geschuurd en all onbeduidende rommel van de schroef




En dan is ze na nog 1 keer schuren van de kiel en het roer met de schuurplank klaar voor de afsluitende laag vctar en een flinke klodder vc17
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 17:48 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 mrt 2016 17:56 #719150

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Mooi, het kl*tewerk zit er op. Wanneer gaat 'ie het water in? Oftewel: haal je je strakke planning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 mrt 2016 18:46 #719155

Vandaag was de planning. Maar dat gaat niet gebeuren. T wordt roteer. Dus het kon nog wel even duren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 mrt 2016 20:15 #719177

Domm vraag: waarom wordt in watersport niet gewoon de kiel gedemonteerd en naar een straalbedrijf gebracht ? Klein opp dus je bent voor een luttel bedrag eigenaar van een gestraalde kiel ! :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 mrt 2016 20:18 #719180

Ik denk omdat dat "gewoon" nogal genuanceerd kan liggen: spul kan muurvast zitten, kitnaad is lastig te doorbreken. En dan nog support voor de losse kiel, romp zonder kiel en transport!

Als het eenvoudig zou gaan, deze zaken, zou dat een prima oplossing zijn. Las laatst iets van iemand die z'n kiel liet verzinken. Dat soort dingen zijn dan ook mogelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 26 mrt 2016 21:47 #719214

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
bij waarscheepjes en dergelijke (kleinere bootjes) gebeurd dat nog wel eens hoor.

Als ze dan toevallig ook een grote straalklus moeten doen dan hoef je em alleen maar neer te zetten en krijg je em voor een doos gebak keurig gestraald en gecoat weer terug.

Maar ja als de bootjes wat groter worden praat je wel ineens over een homp ijzer of lood van ettelijke tonnen ipv een paar 100 kg.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 mrt 2016 17:57 #719441

Als je een ingegroeide tennagel hebt laat je je been ook niet achter bij de dokter.

Mijn kiel is een kilo of 1200. Tenzij je een heftruck en een fikse bus hebt is dat geen sinecure. Een boot zonder kiel zet je ook niet buiten op een bok met de mast er op.

Ondanks een vervelende verkoudheid en de bijkomende de spierpijn vanmiddag mezelf naar de boot gesleept voor de laatste sessie met de schuurplank.

Daarna alles in de vctar gezet.

Het boeltje is weer strakker dan strak. Heerlijk om weer op te bouwen en het plamuren achter me te laten.

Van blaasjes op het roer is niks meer te zien en ik hoop vurig dat dat zo blijft. Bij het wegrijden het besluit genomen dat bij het eerstvolgende blaasje de zaag in het roer gaat.

Ook de gevergaten zijn geheel onzichtbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 27 mrt 2016 23:06 #719525

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
niet te druk maken om die blaasjes in je roer :)

Als er volgend jaar weer 1 of twee de kop op steken gewoon weer ff een krabber er in kwak epoxy er achteraan en anti fauling er overheen.

Waarschijnlijk is je roer zeiknat van binnen en blijf je dat toch houden.

Een optie om er van af te komen is om een ronde gaten zaag te pakken en je roer van boven tot onder flink te perforeren (door en door). Op die manier zou je het een winter lang goed kunnen laten drogen ook van binnen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2016 14:56 #720562

En, wat zegt de Meetbrief 2016 van de Coppelia?

Capolavoro moet per mijl 4 seconden sneller, van 660.1 naar 656.1, en dat zonder dat er ook maar iets veranderd is......
Gelukkig wordt vandaag de schroef-installatie gemeten, misschien weer wat seconden terugverdienen.
Maar de trend is duidelijk: iedereen moet een flink stukje harder, toch 0,6 % .....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2016 15:12 #720568

Baasklusje schreef :
iedereen moet een flink stukje harder

Niets aan de hand dan toch ;) Is je polar ook aagepast hiermee trouwens? In welke gebieden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2016 17:12 #720619

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Baasklusje schreef :
Maar de trend is duidelijk: iedereen moet een flink stukje harder, toch 0,6 % .....
Helemaal terecht. Ik vond al dat alle zeilers het er in 2015 een beetje bij lieten liggen. Een stok achter de deur dat iedereen in 2016 er een beetje meer vaart achter zet vind ik geen slecht idee. Volgend jaar gewoon weer de boel een stukje verder aanscherpen. :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 17:13 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2016 18:42 #720681

@baasklusje én Nachtvlinder: daar heb ik nét wat over geschreven!

Toevallig ook met een polair-analyse.

Ik ben er beter van af gekomen. Procentueel. Ondanks een grotere spi.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 18:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mrt 2016 20:06 #720768

Tijd voor een goede trimcursus ;)Baasklusje schreef :
En, wat zegt de Meetbrief 2016 van de Coppelia?

Capolavoro moet per mijl 4 seconden sneller, van 660.1 naar 656.1, en dat zonder dat er ook maar iets veranderd is......
Gelukkig wordt vandaag de schroef-installatie gemeten, misschien weer wat seconden terugverdienen.
Maar de trend is duidelijk: iedereen moet een flink stukje harder, toch 0,6 % .....
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 02 apr 2016 21:31 #721724

Gisteren maar even vrij genomen. Helaas wat later bij de boot dan de bedoeling vanwege het verteren van een paar pilsjes de avond er voor, maar het staat er weer superstrak in!






Laatst bewerkt: 02 apr 2016 21:34 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 02 apr 2016 22:03 #721734

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
*Erg* netjes Bas! Die 0,6% ga je hiermee wel goedmaken denk ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 03:28 #721756

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Als ze weer net zo strak vaart als dat ze er uit ziet,dan komt die 0,6 % zeker goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 16:28 #721919

Dank voor de complimenten.

Ik kwam aan bij de boot en moest bijna huilen. Na veel krabben zweten en zwoegen op het roer zaten er ineens toch weer blazen op.

Er kwam Inderdaad water uit.

Dat maakt het ook weer makkelijk. Over ongeveer een half jaar heeft het roer definitief een afspraak met een cirkelzaag. Kan ik me maar vast gaan storten op het ontwerp. Meer balans. Krachtiger profiel. Elliptische tip. Lekker verkneukelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 18:53 #721955

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
boarderbas schreef :
Na veel krabben zweten en zwoegen op het roer zaten er ineens toch weer blazen op.
Dat is wel even slikken kan ik mij voorstellen. Maar je aanpak is prima, gewoon gaan zeilen en pas in het najaar weer zorgen over maken. Ondertussen mijn spreadsheetje bestuderen (staat in de downloads) en een mooi ontwerp gaan maken. Als je daarbij hulp nodig hebt hoor ik het wel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 18:56 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 19:36 #722007

Mooi geworden, was flink doorvechten de laatste weken begreep ik.

Leuk dat je voor het planform ook voor elliptisch gaat; heb ik goede ervaringen mee. Houd er wel rekening mee dat je je boot opnieuw zult moeten laten meten (mss kun je vantevoren een papieren proefmeting laten doen op basis van je roerontwerp zodat je rating niet negatiever uitvalt dan je nwe roerblad gaat goedmaken)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 19:38 #722010

Mja...is dat zo? Dat is één van de dingen die ik na wil zoeken. Anders dan materiaalkeuze en roervolume heb ik nog geen meetvariabelen kunnen vinden ie beïnvloed worden.

EDIT: Regel 304.3 lid G
g) Changes to the shape of the yacht's hull and/or appendages

...en daar gaan we weer...wát is dan weer optimaal ratingtechnisch ;)

Allereerst heb ik een grote handicap in het bouwen van een nieuw roer.

Als je kijkt naar mijn bootprofiel...

http://sailboatdata.com/imagehelper.asp?file_id=5010

..dan zie je direct dat met mijn (korte) kiel er weinig mogelijkheid is het roer dieper te maken. IVM grondberoering wil je dat je roer flink korter is dan je kiel.

Daar door kan ik weinig doen aan de aspect ratio, die nu vrij laag is. Een elliptisch uiteinde vraagt ook wat meer lengte.

Echt elliptisch wil ik ook niet gaan. Ik denk aan ziets:



Ik moest maar eens het eerste half jaar van Professional Boat Builder 2006 gaan kopen. Daar schijnt het walhalla aan informatie in te staan...

Wat nog een groot dillemma voor mij is, is of ik de roerkoning behoud. Die is 60mm Massief RVS en niet te huffen. Ik schat dat mijn roer meer dan de 75 kilo weegt. Ik kan het in mijn eentje eigenlijk nét niet tillen. En dat is toch gewicht in de meest kwalijke plek mogelijk.

Maar vindt dat nog best spannend. Een nieuwe roerkoning.

Maar ja, je doet het maar één keer...en het is al snel een paar 100 euro en een berg uren dat je er in stopt. Dan misschien beter in één keer goed? Gelukkig kan ik er nog even over na denken.
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 20:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.686 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl