Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Re: Refit Coppelia 13 apr 2014 16:46 #505340

u heeft gelijk, ik was in de war..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 apr 2014 06:09 #505522

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 274
boarderbas schreef :
Zo, mastje er op, net de kabels aangesloten en alles werkt perfect!

Vrijdag is de meting geweest. Spannend wat er uit komt.

Zeiltjes er op, sopje door de boot, klaar om donderdagnacht naat Texel te varen. Mooi weer, volle maan en springtij, ik heb er zin in!

Na een paar weken gassen ligt er een fijn resultaat. Alle klusjes die overgebleven zijn kunnen lekker tijdens het toeren.

27 april eerste wedstrijd, met Duit, zijn zwager en Aernoudt die meevaren. Leuk!

Niet de 26ste met de 50 mijl dualhanded meestarten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 15 apr 2014 06:45 #505946

Nou....

Ik had het plan om dat met mn gezin te doen. Mijn dochter van 2 mag vast wel mee....

Het ligt nog in de week...
Laatst bewerkt: 15 apr 2014 06:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 16 apr 2014 17:44 #506525

Even spammen: Morgen vaaaaaren!!!!


De weergoden spelen me in de kaart! Het wordt een prachtige tocht van Lelijkstad naar Texel morgennacht. Westenwind begin van de avond, dan precies als ik bij de friese kust kan afvallen draait hij naar west, noordwest, precies bezeild naar korwernd en dan in de loop van de nacht doordraaiend naar Noord, dus wad is ook bezeild. Temperatuur lijkt op 9 graden in de nacht te blijven steken en weinig neerslag!
Laatst bewerkt: 16 apr 2014 17:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 16 apr 2014 17:47 #506527

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Veel plezier
Als ik dit hele topic zo nog eens doorlees heb je het verdiend
en hou de boel een beetje heel he ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 16:23 #507954

Het is niet zo uitgepakt als ik had bedacht. Texel was al een 2e keus, het originel plan was Engeland, maar goed, puntje bij paaltje, was het lastig met crew, werk etc..

Donderdagavond vertrokken. Wat meer tijd kwijt geraakt aan het vaarklaar maken van de boot dan ingeschat. Eenmaal uitgevaren was het ijsselmeer ook niet helemaal zoals we het ons voorgesteld hadden. Veel meer wind dan verwacht en door het doordraaien was het qua golfslag een klotsbak.

Prachtig rak gevaren met genua1 en één rif naar stavoren, maar op 3/4 draaide de wind eerder dan verwacht noordelijker, dus een flinke slag moeten maken om niet te dicht op de friese kust te belanden ivm reflecterende golven. (het was al niet zo prettig).

Tot overmaat van ramp werd mijn trouwe zeilmaatje zeeziek. iets was ik nog nooit van hem had gezien ind e 15 jaar dat we samen varen. Dat geeft al een beetje aan hoe de staat van het ijsselmeer was.

Het begon nog verder aan te trekken en we hadden te veel tuig op. Echter was het alternatief ene hele vlakke high aspect met een hele kleine groove. Iets wat met deze golfslag al eerder problematisch was gebleken.

Doormodderend, met zeilen ultravlak getrimd en maximale twist wisten we amper 4 tot 4,5 knoop vaart te maken. De vlagen waren vuig en gaven zoms wel 20 graden winddraaiing.

Halverwege de friese kust overwogen we weer even overstag te gaan. Ik controleerde de genuatrim en zag ind e volle maan wat aan de lijzijde van de boot bungelen. Verdikkie dacht ik. Spival losgeraakt. Gelukkig had ik in één armzwaai het geval binnen boord, maar ik voelde meteen dat het misse boel was: ik had een stagspanner in mijn hand. Het hoofdwant was losgeraakt. Ik had het vóór het wegvaren nog gecontroleerd en de contramoeren doorgezet.

Focus. Zware averij.

Terwijl ik de slapende zeezieke van zijn bank trimde, motor gestart en roerganger kort instructie gegeven dat er zware averij was, geen tijd om het uit te leggen, maar dat hij koste wat kost koers moest houden en het grootzeil vol moest zeilen.

Gelukkig vaar ik al 15 jaar samen met mijn zeilmaatje en hebben wij aan letterlijk een half woord of een knikje voldoende. In hamonie legden we de genua aan dek, terwijl de resterende maaginhoud van hem hier en daar horizontaal over de vloog. Nog voor ik het uit hoefde te leggen knoopten we de nieuwe dyneema genuaval aan de loze putting. Direct doorlieren als noodverstaging en even een momentje van overleg. Roerganger kort uitgelegd hoe we er voor stonden en naar binnen gedoken om gereedschap te halen. Stagspanner weer aangedraaid, gezekerd en genuaval weer aan de genua.

Even de sentimenten gepeild en genua weer gehesen. Door naar korwernd. Zeilmaatje weer ellendig de kajuit in.

Vlak voor korwernd een blik op de klok: 2 uur te laat. Nog zo'n tegenslag op het wad en het zou een héél lang tochtje worden. Voorzichtig opperde ik dat het alternatief Makkum was. 2 seconden later was het besloten; we hadden ons vermaakt, lekker gebikkeld, waren koud en nat en hadden één passagier die zich een vaatdoek voelde. Tijd om eieren voor het geld te kiezen.

De afspraak was dat mijn gezinnetje naar texel zou komen rijden en de crew de auto terugreed, dus de volgende dag stond mijn fam in makkum. Helaas met koude, harde wind. Mijnz eilmaatje zou nog een dag aan boord blijven, dus de afspraak gemaakt dat wij de boot zaterdag samen naar Lelijkstad zouden terugvaren en we dan met de fam de volgende dag zouden gaan zeilen. Balen, moesten we ons een avond aan de bar van de watersportvereniging vermaken...straf!

Supertocht terug gehad. Bakstagwindje, wel koud, maar aan het eind van de dag toch gloeiende gezichtjes.

Om de rest van het verhaal kort te maken; zondag bft6 voorspeld met Lelystad lagerwal. Geen goede start om onze 2 jarige dochter weer aan de boot te laten wennen. Vandaag rotweer. Dus uiteindelijk niet met de fam gezeild...

Achteraf is ook duidelijk geworden waarom het stag loskwam. In het donker heeft mijn onervaren crewlid de laminaat genua stuk gedraaid om het stag. Er zit een gat in. Daarbij zal de frictie de spanner hebben losgedraaid.

Nu met alle zorgvuldigheid van een gewaarschuwd mens de mas weer recht gezet en ultrastrak de contramoeren aangedraaid...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 16:43 #507970

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Zo heftig weekendje. Maar hoe kan een genua een hoofdwant losdraaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 16:57 #507981

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Wow, wat een avontuur! En een geluk dat je het want nog los zag hangen!

Ik heb overigens die contramoeren nog nooit vertrouwd! Hoe strak ik ze ook met een steeksleutel aandraaide, ze gingen altijd weer makkelijk los!

Kan je de spannerhuizen niet aan elkaar vastknopen met een dun lijntje? Dan kunnen ze zeker weten niet meer losdraaien!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 17:10 #507986

De stagspanning was nog niet optmaal, bij windje 6 stind het lijwant een beetje los nog. Op zich niet erg. Mast was net gezet en alles moet zich nog even zetten.

Als je je verstaging zet kan het toch zijn dat je je stag met het aandraaien een beetje opdraaid en dat dat onder spanning het schroefdraad een slagje loszet. Als je dan je genua met het onderlijk strak langs de spanner opdraaid heb je kans dat je het een slag losdraaid. 4 uur stampen op één zij met een spanner die een slag losgedraaid zit en dan kan blijkbaar dit gebeuren...Bij windvlaag wordt de genua van het stag los geblazen en bij een dikke golf komt ie er weer strak tegenaan. Zo kan alles wel loskomen.

Als ik het kon kiezen zette ik er een andere spanner op, maar ja, het zit nu zeker weten goed en aangedraaid. Volgende tochtje, met wat minder barre omstandigheden beter opletten.

Misschien zet ik er inderdaad even een borglijntje door heen.

Ik ben gewoon blij dat de mast nog staat en dat ik weer weet dat ik blind op mijn zeilmaatje kan vertrouwen. De hele affaire is zonder stemverhef, paniek of reddeloosheid verlopen. Het duurde denk ik minder dan 4 minuten nadat ik het constateerde om de boel te repareren. Achteraf hebben we de situatie nog doorgesproken. Was alles bij iedereen duidelijk? Heeft iemand zich in gevaar gevoeld? Hadden we andere keuzes kunnen maken? Hebben we onszelf onnodig in gevaar gebracht? etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 17:57 #508002

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Wow, dat wil je niet meemaken eigenlijk, brrr. Met dergelijke wind zeil je gerust je mast overboord en dan zijn de rapen pas echt gaar.

Goed opgelost zeg. Zo te lezen rustig gebleven en accuraat het handeltje weer werkend. Knap hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 18:07 #508012

Helemaal te bedenken dat we het nét over overstag gaan hadden toen ik het opmerkte. Aan de ene kant was het niets. Los spannertje, niks gebeurt, snel weer opgelost, maar aan de andere kant...

Het grapje dat we direct maakten: "Om in de woorden van een zekere piloot te blijven: dát had een zeemansgraf kunnen worden!"





(voor mensen die 'm niet snappen dit was kort er voor op het nieuws)
Laatst bewerkt: 21 apr 2014 18:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 18:19 #508023

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Mooi verslag. Je bent door het oog van de naald gekropen, bijna je mast verspeeld, pfffff.

Maar het laat ook zien dat zeilen altijd afhankelijk blijft van weer en wind en je je plannen soms flink moet bijstellen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 21 apr 2014 18:24 #508025

Als booteigenaar heb ik nog een hoop te leren hoor! Ik doe wel wijs, maar ik heb natuurlijk pas minder dan een jaar zelf een boot.

Je leert een hoop over jezelf en herkent ineens gedrag van je voorgaande schippers. Je bent toch in barre omstandigheden verantwoordelijk voor de veiligheid van je passagiers. Nu houdt ik van stoer varen, dus zoek ik het ook op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 03:22 #508078

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
boarderbas schreef :
... Nu houdt ik van stoer varen, dus zoek ik het ook op.

B) Is ook wel zo leuk!
Maar wel mooi/snel samen opgelost :)
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 03:22 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 05:50 #508103

goed de boel gered, zou ik zeggen.
en je bent alweer niet in het water gevallen ;-)

die borgmoer op de spanners heb je nix aan; die loopt gezellig mee los met de hele spanner (heb je gemerkt). Andere manier van borgen dus!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 05:51 #508104

Terug naar refitonderwerpen.

Dit seizoen moet er wat gebeuren aan mijn mastvoetinrichting.

Eerst maar even een beeld:



Wat moet er gebeuren? Er moeten voetblokken bij.

Mijn mastvoet is van het type waarbij de mastvoet gedemonteerd moet worden van dek om extra blokken bij te plaatsen. Van onderaf moeten dan omega vormige rvs beugeltjes worden geplaatst in de nog overgebleven gaten waar extra voetblokken kunnen.

Heeft iemand hier ervaring mee en kent een alternatieve montagemethode? Ik heb weinig zijn om de mastvoet los te halen. WIlde ideëen zijn er genoeg, maar wellicht is er praktijkervaring hier aanwezig.

Daarnaast wil ik alle reeflijnen naar de kuip hebben om de reeflier onder de giek te kunnen weghalen. Wat voor beslag zou ik daar voor nemen, en monteer ik dit aan dek, aan de mastvoet, of aan de mast? De mast lijkt me niet zo fijn, de mastvoet lijkt me gepruts, dus voorlopig denk ik aan blokken op dek.

Eén reeflijn ingeschoren is voldoende.

Heeft iemand dit al eens vaker bij de kop gehad?
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 06:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 06:05 #508112

reeflijnen:
die moeten erg precies in lijn blijven met de as van de lummel, anders verandert de spanning op de lijnen teveel met giekbewegingen, en zeker als ze al strak staan en nog strakker worden door de uitvoerende giek dan kan er wat kapot gaan.
Je ontkomt dus niet aan blokken (ongeveer) recht onder de lummel.

Alternatief kan zijn klemmen voorin de giek, dan blijf het deel naar de lier (na het reven) zonder spanning.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 06:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 06:21 #508121

Klemmen heb ik op de giek zitten. Het punt is dat de reeflier het veld moet ruimen voor een paar displays.

Lieren in de kuip en dan alsnog moeten borgen bij de mast lijkt me lastig.

Zou Zoiets wat zijn?

Laatst bewerkt: 22 apr 2014 07:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 08:45 #508186

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Klemmen in de giek en lier op het kajuitdak gaat in mijn ervaring goed. Met reven gewoon een kwestie van doorhalen, met ontreven even de stopper open doen. Paar keer heen en weer lopen moet je toch altijd als je solo reeft ivm inhaken / loshaken. Met twee paar handjes gaat het in een moeite door allemaal.

Wel opletten dat je de console met instrumenten zo construeert / monteert dat de stoppers in de giek nog open en dicht kunnen. Is zo zonde als je de hendels moet afzagen (been there, done that).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 08:53 #508191

Goed punt. Het is dus dat, of de stoppers weghalen en stoppers op de roef..

Mijn klemmen vallen bij de giek "open", dus bij het van de lier halen moet iemand aven de klem aandrukken, of ik moet elastiekjes aan de handels maken.

Nu is de eeuwige vraag, wat is een acceptabele swl van de footblocks?

Ik heb een E van 3,04 en een P van 10 meter. 19.2 m2 opp.

Er zitten nu 6mm polyester lijntjes in de giek. Sinds kort nu een 6mm dyneema voor de onderlijkstrekker en meer dyneema ligt klaar.
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 09:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 09:05 #508196

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Op mijn Loper heb ik de voetblokken ook toegevoegd. Maar daar heb ik er wel voor gekozen om een extra RVS plaat onder de mastvoet te monteren. Deze steekt uit uit en is schuin omhoog gebogen met gaatjes erin om blokken te monteren.

Dit voorkomt eaxtr gaten in je dek, die uiteindelijk altijd weer gaan lekken. Maar je mast moet er wel vanaf...
Misschien kan je een tijdelijke oplossing maken met een dyneema strop om je mast? Zo had ik het tijdelijk opgelost totdat ik de mast eraf kon halen..

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 09:07 #508197

Constrictor stoppers op de giek. Als je het treklijntje terug naar achteren geleid kun je deze ook vanuit de kuip bedienen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 09:13 #508200

wat een mooie, dure oplossing...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 09:14 #508201

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Is het een keel of dek stepped mast?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 22 apr 2014 09:18 #508203

boarderbas schreef :
wat een mooie, dure oplossing...
Valt wel mee toch.

Het lijkt mij dat die dingen vrij eenvoudig zelf zijn te maken. Dan ben je met een paar € klaar.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.781 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl