ik heb de 11 pagina's op SA gelezen.
Ook daar veel twijfel aan de kwaliteit van deze kielophanging.
zoals deze:
The simple issue with modern fin keeled yachts is the area and shape of the keel footprint on the hull. Everything is highly loaded and there isn't much room for redundency. Any local failures from fatigue or impact can have catastrophic consquences if not detected early. It does look as though Cheeki Rafiki suffered from fastening failure which led to structural failure in the hull laminate.
dat is precies wat het Scantling Number voor de kiel uitrekent: de oppervlakte van het contactvlak met bouten tussen kiel en boot.
Anderen zeggen op SA dat het wel meevalt: er zijn pas 2 kielen (met doden) afgevallen, op vele tientallen oceaanoversteken; valt wel mee dus
De plastic wrangen op de foto naast de kiel doen natuurlijk niets voor de kielophanging: de kiel zit (op die te kleine oppervlakte) aan het bodemlaminaat, en de omliggende wrangen zorgen voor wat stijfheid van de bodem, zodat de kiel niet teveel zwabbert onder de boot.
Een goede suggestie op SA is nog:
I think the rating rules should require all fin keel boats should have a trip wire from the keel to the raft, so when the keel falls off the raft automatically inflates. They can get a rating credit.
voor de vergelijking nog even die Beneteau ophanging (18% voldoende sterkte volgens Scantling Rules) en die van mijn bootje (met een kiel van 2400 kg ipv 2700 voor de Beneteau, de mijne scoort 99%:
links de Sp36: 12 bouten, 30 cm uit elkaar, over 180 cm lengte voor/achter
rechts de Beneteau, effectief 6 bouten, 10 cm uit elkaar, over ca 1 meter lengte: 5 maal zwakker.
Bijlage Naamloos_2014-05-29.png niet gevonden