Baasklusje schreef :
Boek is van het jaar2000, dus niet erg oud, en ik gebruik het op advies van Erik.
Erik is volgens mij op reis, Groenland.
Philip weet het vast ook!
Ik heb dat boek 1 keer gebruikt op de TU om vervolgens meteen afgefakkeld te worden en toch maar op FEM over te stappen
Nu is dat natuurlijk logisch, op de TU kom je niet weg met een boekje vol vuistregels die leiden tot flinke overdimensionering maar behoorlijk wat bruikbare elementen in de constructie niet meenemen die wel bijdragen. Neemt niet weg dat het op zich een prima bruikbaar boek is als je zeker wilt weten dat je te bouwen bootje sterk genoeg wordt met niet al te veel kennis van constructie.
Maar zoals met veel goede vuistregels: er niet aan voldoen hoeft zeker niet te betekenen dat de constructie slecht is. Als je gaat optimaliseren ontkom je er zelfs niet aan dat je er van af gaat wijken.
Nu op mijn werk lopen we daar ook wel eens tegen aan, al weet ik (werkzaam in design) er niet zo veel vanaf als een constructeur. Nu moeten we ook aan allerlei scantlingregels voldoen van Lloyds terwijl we met slimmere oplossingen net zo goede of zelfs betere oplossingen kunnen komen met minder materiaal ipv klakkeloos meer mm materiaal toevoegen omdat de regels daar om vragen.
Resumerend: een kiel die volgens scantling goed is opgehangen, zal ook wel goed zijn. Omgekeerd is lang niet altijd waar, daar zal je toch betere sommetjes moeten gebruiken. Hopelijk heeft oa. Beneteau of diens ontwerper dat wel gedaan.
scantling is één methode om de constructie van een boot te dimensioneren. Niet een een methode om een boot te reviewen.