Baasklusje schreef :
dat is gewoon het gebruik van algemeen gebruikelijke rekenregels (geleerd van erik de jong). De afmetingen kun je zelf ook vaststellen adhv de foto.
Komt bij dat (tenminste) van 2 van deze schepen de kiel is afgevallen, met doden tot gevolg.
En misschien is er wel sprake geweest van grondberoering, en misschien ook wel van RVScorrosie, en misschien van een matje te weinig, en misschien van wat delaminatie, en misschien van wat hechtingsproblemen, en misschien nog wel meer....
Blijft over dat deze constructie zodanig minimaal is berekend dat bij een kleine tegenslag (zie het rijtje hierboven) de boel afbreekt.
Jij hebt ook een beneteau? Wil je wat maten van de kielbevestiging voor ons meten?
Ik kan de afmetingen niet vaststellen aan de hand van de foto, blijft giswerk. Ik ben het met je eens dat er verschillen in scantling scores zijn tussen types en merken boten en ik ben er van overtuigd dat de types van Beneteau niet bovenaan in het rijtje staan. Jij gaat echter uit van een blote oog berekening o.b.v. een foto, neemt die vervolgens voor waarheid aan trekt conclusies. Niemand weet wat er gebeurd is en wat de relatie tussen die gebeurtenissen en het afvallen van die kiel is.
Waar je gelijk in hebt is dat een lage scantling score minder veiligheidsmarge biedt en daarmee een schip kwetsbaarder maakt. Een Beneteau is dan ook niet het uitgelezen schip om dat deel van de oceaan te bevaren.
Mijn eigen Beneteau heeft zelfs maar 1 rij met kielbouten en als ik jouw uitleg goed begrijp had mijn kiel er al af moeten liggen
. Nu kan ik je vertellen dat dat niet zo is
Ik ga regelmatig met 30 knp+ en een rijtje balast in de reling paaltjes pikken en ik heb nog nooit een kraakje gehoord, of iets aan de kiel constructie gezien en die inspecteer ik toch echt grondig.
Enfin, feit blijft dat het voor de Cheeki helaas niet heeft mogen baten.