Philip schreef :
Baasklusje schreef :
Philip schreef :
scantling is één methode om de constructie van een boot te dimensioneren. Niet een een methode om een boot te reviewen.
ook niet als de score 16% is? is wel ver van de vuistregel vandaan....
Kan prima.
Als (ik zeg maar wat) je bijvoorbeeld schotten pas mag meetellen als ze 15mm dik zijn haal je 0% ook al heb je 30 schotten van 14mm. Fictief voorbeeld, ik heb het boek van Gerr niet meer maar ik dacht dat dit soort dingen heel goed mogelijk zijn. Enkele bouten die in het midden staan helemaal niet meetellen bijvoorbeeld. Die doen zeker wat.
Ik heb mijn hele leven in de machinebouw en wel in het ontwerp van zeer grote verdringerpompen waar op het pomphuis grote deksels met bouten verspannen worden en dus op vermoeiing belast worden.
Ik ben er van overtuigd dat er een kielbevestiging te ontwerpen valt met slechts een grote bout die goed verspannen wordt (Op rek gebracht wordt)als de onderconstructie maar goed (voldoende stijf)is en de bout voldoende rek heeft wat uit de lengte moet komen. Helaas is de onderconstuctie bij boten meestal niet zo stijf omdat het vaak laminaat is. Natuurlijk is de verdeling van de kracht naar de romp een extra probleem, maar ook daar is uit te komen met een degelijk frame. Natuurlijk allemaal niet efficiënt. Ik ken de scantling rules niet, maar heb het idee dat zo'n constructie die het wel houdt een 0% score haalt.
Philip heeft dus volkomen gelijk dat je hieruit niet mag afleiden dat de constructie te zwak is.
Zeker niet als je niet alle details kent zoals onderconstructie (vooral grootte aanlegvlak van de kiel en materiaalstijfheid, boutlengte, materiaal van de bouten, aanhaalmoment etc. en alleen vanuit een foto de zaak afschat
Voor een kielophanging die essentieel is voor een zeilboot zou het verplicht moeten zijn om een FEM analyse te overleggen om een CE keur te krijgen. Natuurlijk moet de beoordelaar ook deskundig zijn.
gr,
Ger