beewee schrijft:lodewijk stegman schrijft:Ik stelde me voor dat als ik daar buitenboord zou hangen, ik mijn tweede looplijn (die in een lus op mijn borst hing) op de lijn zou zetten die buitenboord hing. Vervolgens zou ik de originele looplijn losmaken en langs de lijn buitenboord naar de zwemtrap op spiegel glijden.
Ik heb wel eens wat aan bergklimmen gedaan, ook als aspirant instructeur, en had in mijn "gespierde spijker" jaren al enige moeite om de musketon waar ik zelf aan hing los te halen als ik geen steuntje voor mijn voet had. Je hebt één hand nodig om de musketon los te halen, dus de andere hand moet je volledige gewicht kunnen tillen. De jeugdigen en krachtigen onder ons zal het misschien wel lukken, maar alle andere mensen niet. Al kun je je aan die tweede lijn koppelen, loskoppelen van de korte/strakke lukt echt niet zo maar.
Ach, zoals ik al zei: het was leuk bedacht. Of het echt had gewerkt weet ik niet. Maar ik heb erover nagedacht en naar beste weten ingespeeld op de mogelijkheden, zeg maar.
Maar je zou die buitenboord hangende lijn ook kunnen gebruiken om je voet op te zetten, dan heb je ook mogelijkheden om aan boord te klimmen. Moet je wel goed uitkienen hoe die lijn komt te hangen. Laag genoeg om te kunnen pakken, hoog genoeg om niet door het water te slieren, en middels een shockkoord uittrekbaar zodat je hem met de hand wat naar beneden kan trekken om dan je voet er op te zetten.
De lijn buitenboord hing op pakweg 20 cm van de waterlijn. De boot zelf had een laag vrijboord (50 - 60 cm). Er waren dus wel mogelijkheden, lijkt me.
Maar om je gordel over te klikken naar een tweede lifeline, en dan langzaam naar de achterkant van de boot gaan om daar pas omhoog te klimmen, in water van een graad of 5? No way, lukt niet.
Water van 5 graden? Ik zit en zat nooit op de Noordzee, midden in de winter. Jij doet je best maar, maar mij niet gezien.
Trouwens, je kunt ook overboord vallen als de motor draait, dan kom je bij een aantal boten liever niet in de buurt van de achterkant van de boot..
Mja. Dan ga je dus niet naar achteren. Die keus heb je. Dan had de opstaplijn ergens in de midscheeps gebruikt moeten worden.
Maar goed. De ideale oplossing bestaat niet, denk ik. Het beste is om gewoon aan boord te blijven en vooral omstandigheden waarin je risico's loopt te vermijden. Niet gaan zeilen op water van 5 graden, bijvoorbeeld..
--
stegman