Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een mast voor Fram.

Een mast voor Fram. 30 dec 2021 22:15 #1354384

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Wederom een vraag waar waarschijnlijk al over nagedacht is.
Dit val probleem bij een roterende mast kan toch worden opgelost
met een zgn "Halyard Lock" voor groot- en voorzeil(en)?
Geen spanning op de vallen tijdens het zeilen, dus vrije rotatie.
Zo zit het op mijn Tornado sport en het wordt ook toegepast op IMOCA's
en grote race-multihulls.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 30 dec 2021 22:33 #1354394

AdB schreef :
Wederom een vraag waar waarschijnlijk al over nagedacht is.
Dit val probleem bij een roterende mast kan toch worden opgelost
met een zgn "Halyard Lock" voor groot- en voorzeil(en)?
Geen spanning op de vallen tijdens het zeilen, dus vrije rotatie.
Zo zit het op mijn Tornado sport en het wordt ook toegepast op IMOCA's
en grote race-multihulls.

A

Ja klopt, maar ten eerste durf ik dat niet voor het grootzeil en ten tweede is er nog de gigantische €€€ hobbel te nemen. Die dingen in de maat die ik nodig heb zijn immers erg kostbaar. De belangrijkste overweging is echter niet willen.

Overigens heb ik met meer dan bijzondere belangstelling gekeken naar de toplock van Antal. Lijkt een mooi en betaalbaarder systeem, maar het idee om om wat voor een reden dan ook het grootzeil niet naar beneden te kunnen krijgen weerhoud mij ervan. Behalve mijzelf heb ik meestal niemand anders bij mij om de mast in te sturen. Ben geen zeilcoureur zoals de echte mannen in de IMOCA's en Multihulls. Daarbij, zoals ik het nu ga toepassen is simpel en voor mij voldoende doeltreffend.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 22:42 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 30 dec 2021 23:08 #1354402

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Noballast schreef :
Ja klopt, maar ten eerste durf ik dat niet voor het grootzeil en ten tweede is er nog de gigantische €€€ hobbel te nemen. Die dingen in de maat die ik nodig heb zijn immers erg kostbaar. De belangrijkste overweging is echter niet willen.

Overigens heb ik met meer dan bijzondere belangstelling gekeken naar de toplock van Antal. Lijkt een mooi en betaalbaarder systeem, maar het idee om om wat voor een reden dan ook het grootzeil niet naar beneden te kunnen krijgen weerhoud mij ervan. Behalve mijzelf heb ik meestal niemand anders bij mij om de mast in te sturen. Ben geen zeilcoureur zoals de echte mannen in de IMOCA's en Multihulls. Daarbij, zoals ik het nu ga toepassen is simpel en voor mij voldoende doeltreffend.

Dan blijft er nog de middenweg over. Rekvrije (Dyneema?) vallen fixeren
op de mast? Dat betekend dat je naar de mast toe moet om te reven, wat
met wat anticiperen en de breedte van de tri toch wel te doen is, lijkt me.
Of is dit middel erger dan de kwaal?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 dec 2021 07:11 #1354428

Noballast schreef :
AdB schreef :
Wederom een vraag waar waarschijnlijk al over nagedacht is.
Dit val probleem bij een roterende mast kan toch worden opgelost
met een zgn "Halyard Lock" voor groot- en voorzeil(en)?
Geen spanning op de vallen tijdens het zeilen, dus vrije rotatie.
Zo zit het op mijn Tornado sport en het wordt ook toegepast op IMOCA's
en grote race-multihulls.

A

Ja klopt, maar ten eerste durf ik dat niet voor het grootzeil en ten tweede is er nog de gigantische €€€ hobbel te nemen. Die dingen in de maat die ik nodig heb zijn immers erg kostbaar. De belangrijkste overweging is echter niet willen.

Overigens heb ik met meer dan bijzondere belangstelling gekeken naar de toplock van Antal. Lijkt een mooi en betaalbaarder systeem, maar het idee om om wat voor een reden dan ook het grootzeil niet naar beneden te kunnen krijgen weerhoud mij ervan. Behalve mijzelf heb ik meestal niemand anders bij mij om de mast in te sturen. Ben geen zeilcoureur zoals de echte mannen in de IMOCA's en Multihulls. Daarbij, zoals ik het nu ga toepassen is simpel en voor mij voldoende doeltreffend.

Bij de toplock van Antal zou ik weg blijven de F32SR van Richard had deze en die is er vanaf gestapt na een aantal keer een probleem gehad te hebben en narrow escapes. Ik heb hem zelf ook bekeken en de unlock geschiet met een 2mm lijntje over een asje, toen ik dat bekeek zaten er al wat pluisjes op het lijntje ter hoogte van het asje. Nadat gezien te hebben besloten dat systeem niet te gebruiken.

Ga je ook nog een mast rotator gebruiken? Normaal zorgt de giek voor de draaiing van de mast door tegen de achterkant te drukken. Nu deze weg is zal de mast niet zoveel draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 dec 2021 07:35 #1354429

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Dat idee heb je vast ook gehad:
Je zet een zware chineese vingerklem onder op de mast en de val voer je samen met de release lijn door naar de kuip voor de bediening.
Dan blijven alle krachten op de mast en niet meer op je scharnierpunten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 dec 2021 08:38 #1354447

  • elwood
  • elwood's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
gaat je onderlijk niet erg variëren qua spanning als de giek niet op de mast aangrijpt? dat lijkt me een significant probleem met een roterende mast. ben benieuwd hoe je dat voorkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 dec 2021 08:59 #1354450

Mannen, jullie maken een probleem van iets dat er niet is. De vallen komen schaviel en frictie vrij uit de mast en worden naar de kuip geleid. Geen gedoe met toplocks of klemmen op de mast. Dat de rotatie wordt beperkt tot 60 graden, vind ik al een heel eind, is voor mij geen probleem. Ik wil niet aan dek moeten komen m.u.v. lichtweer zeilen. Om die reden wordt de spi val wel op de mast afgeklemd, mede omdat daarvoor al een mooi ingebouwde stopper aanwezig is.

@Arno ja dat draadje bij de toplock van Antal deed mij er ook mede van afzien. Een nadeel van de giek aan dek is inderdaad dat je dan niet meer het voordeel van de duwende giek hebt. Met wat meer wind denk ik dat het zeil de mast wel mee neemt in de draaiing. Er komt zeker een mast rotator op, al was het maar om de uitslag te begrenzen. De praktijk moet uitwijzen in hoeverre die verder ingezet moet worden. Daarom is het ook zo belangrijk dat er geen frictie in lijnen is, om de mast zo soepel mogelijk zonder te veel weerstand te laten draaien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 31 dec 2021 09:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 dec 2021 09:39 #1354464

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
holtere schreef :
Dat idee heb je vast ook gehad:
Je zet een zware chineese vingerklem onder op de mast en de val voer je samen met de release lijn door naar de kuip voor de bediening.
Dan blijven alle krachten op de mast en niet meer op je scharnierpunten.

Dat zelfde idee schoot mij ook net te binnen, net wat 3noreen zegt, iets meer rotatie zou fijn zijn. Mast draait ook iets makkelijker als er geen lijnen onder spanning naar het dek lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 dec 2021 18:25 #1354617

Je zou moeten kijken of je de plaats van je giek op het dek kan veranderen als optie, ik heb dit bij een F33 gezien.
F31 Cheeky Monkey had hem een redelijk eindje meer naar achter op het dek staan zodat als je de overloop laat vieren automatisch meer bolling in je zeil krijgt waardoor de mast makkelijker kan draaien. Als je hier meer over wil weten kan ik nog wel even kijken of ik hier nog wat foto's van kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 02 jan 2022 11:02 #1354976

elwood schreef :
gaat je onderlijk niet erg variëren qua spanning als de giek niet op de mast aangrijpt? dat lijkt me een significant probleem met een roterende mast. ben benieuwd hoe je dat voorkomt.

Ik herken dat niet als een probleem, of mis ik iets ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 02 jan 2022 12:04 #1354996

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Probleem wellicht niet maar voor iedereen die met een vaste mast zeilt is zo'n draaibaar ding toch iets waar je een paar keer naar moet kijken om het allemaal te snappen (in het gunstigste geval ;))
Dus inderdaad, ik vraag me ook af hoe dat nu werkt zo'n variërende onderlijkspanning!
Met het opvieren van je grootschoot wordt je zeil dus boller/ de onderlijkspanning verminderd aanzienlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 02 jan 2022 12:45 #1355013

Het werkt op een klipper waar ik weleens op mee ga juist super goed, daar staat de fokkeboom ongeveer een meter achter de stag. Je hoeft bijna niets meer te doen met de ondetlijkstrekker als t eenmaal staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 02 jan 2022 19:16 #1355151

HermanJ1970 schreef :
Het werkt op een klipper waar ik weleens op mee ga juist super goed, daar staat de fokkeboom ongeveer een meter achter de stag. Je hoeft bijna niets meer te doen met de ondetlijkstrekker als t eenmaal staat.

Ik heb er wat aan gerekend. Het effect is er wel maar is beperkt door de mast rotatie en een kortere afstand tot de mast. Op zich niet onhandig.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 jan 2022 20:04 door Noballast. Reden: plaatje toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 02 jan 2022 19:24 #1355161

elwood schreef :
gaat je onderlijk niet erg variëren qua spanning als de giek niet op de mast aangrijpt? dat lijkt me een significant probleem met een roterende mast. ben benieuwd hoe je dat voorkomt.

Bij een verandering van koers trim je op je eigen schip toch ook altijd de onderlijkstrekker mee op die koers? Lijkt me een non-issue. Hooguit moet je -net als een spiboom neerhaler- soms even eerst de onderlijkstrekker vieren voordat je de schoten aan kan trekken. Lijkt me overkomelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 02 jan 2022 21:40 #1355227

  • elwood
  • elwood's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
boarderbas schreef :
elwood schreef :gaat je onderlijk niet erg variëren qua spanning als de giek niet op de mast aangrijpt? dat lijkt me een significant probleem met een roterende mast. ben benieuwd hoe je dat voorkomt.
Bij een verandering van koers trim je op je eigen schip toch ook altijd de onderlijkstrekker mee op die koers? Lijkt me een non-issue. Hooguit moet je -net als een spiboom neerhaler- soms even eerst de onderlijkstrekker vieren voordat je de schoten aan kan trekken. Lijkt me overkomelijk.

Ik dacht juist aan situaties als je zeilt ruime wind. Ten opzichte van aan de wind is dan je onderlijk dan bijvoorbeeld 30 cm gebruikt door de setup. Dat lijkt mij dan wat veel. Dus trek je dat wat aan. En dan Gijp je. Zonder het onderlijk eerst weer te vieren. Dan zou je zomaar doek tekort kunnen komen. Maar misschien gebeurt dat nooit, zou kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 03 jan 2022 16:03 #1355503

Keuzestress :ohmy:

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 03 jan 2022 17:17 #1355524

  • Hielan
  • Hielan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik heb een goede ervaring met een boomfok, met een schoot voor de fok op de boom en een schoot voor de boom die op een overloop zit.
Heb de fok altijd naar wens kunnen trimmen.

In het filmpje voor de wind met bulletalie.


IMG_1141.m4v

Oeps, geen filmpje




:blush:

Als iemand een tip tip heeft om het filmpje wel in te voegen, graag.
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 17:41 door Hielan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 03 jan 2022 19:11 #1355553

Als ik in jouw schoenen stond zou ik waarschijnlijk voor optie 3 kiezen met terugleiden naar de voorstagputting. Zoveel heb je niet te doen op het voordek van jouw boot, dus het zit ook neit echt in de weg. De genoemde nadelen zijn daardoor op jouw boot nagenoeg niet van toepassing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 05 jan 2022 18:54 #1356320

Erikdejong schreef :
Als ik in jouw schoenen stond zou ik waarschijnlijk voor optie 3 kiezen met terugleiden naar de voorstagputting. Zoveel heb je niet te doen op het voordek van jouw boot, dus het zit ook neit echt in de weg. De genoemde nadelen zijn daardoor op jouw boot nagenoeg niet van toepassing.

Met dat argument komt ook de boomfok met zijn betere trim mogelijkheden in beeld. Andere nadelen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 05 jan 2022 19:04 #1356327

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Hoe verder de fok naar beneden kan hoe beter, neemt een boomfok niet meer ruimte in, of is dat verwaarloosbaar met de normale opstelling?
Schoot via het voordek is wel zo makkelijk, beperkt wel verder gebruik van het dek, maar da's weinig anders dan met zo'n boom aan/over dek.
Wat hebben andere farriers en wat zijn daar de ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 05 jan 2022 19:22 #1356339

Uiteraard zo laag mogelijke fok. Ik denk niet dat een boomfok dat in de weg zit. Bij andere Farriers komen best veel zelfkerende fokken voor. Boomfokken mij niet bekend. Alhoewel mijn allereerste zeilende kennismaking was een tri met boomfok (Trimax)
Van oudsher ben ik geen liefhebber van rolfokken. Maar misschien moet ik er nu toch aan geloven. Alhoewel ik geloof dat een boomfok met neerhaler aan de fok de handeling van een stagfok ook makkelijker maakt, evenals de handeling van een bindrif in de fok vanuit de kuip. Maar ja, is slechts mijn theorie en geen ervaring mee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 08 jan 2022 12:01 #1357288

De boomfok heeft ook in mijn ogen voordelen. Wat ik mij echter afvraag is of je die op jouw boot in minder fijn weer veilig op kan doeken. Weet niet of je straks makkelijk/veilig naar je voordek komt met wat zeegang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 17 jan 2022 20:11 #1360671

HermanJ1970 schreef :
De boomfok heeft ook in mijn ogen voordelen. Wat ik mij echter afvraag is of je die op jouw boot in minder fijn weer veilig op kan doeken. Weet niet of je straks makkelijk/veilig naar je voordek komt met wat zeegang.

Hoi Herman, ja hier hebben we in het verleden ook wel over geboomd.
Ik ben er nog steeds niet uit ...
Net als rolfok of leuverfok of rolfok met leuvers (structural furler) al of niet met een val in de mast. Nou ja, ik heb nog ff de tijd maar ook niet zo lang meer. Keuzestress zei ik eerder al.

Deze meest depressieve dag van het jaar, althans dat zegt men over Blue Monday, ben ik te lijf gegaan met een bezoekje aan DE gereedschap snoepwinkel van NL. Je kunt van HBM vanalles zeggen, maar niet dat ze geen groot assortiment hebben. Overweldigend zelfs.

Het volgende postje gaat over het verwijderen van de mastrail. Alles wat ik heb aan schuurmiddelen en gereedschap had heb ik aangevoerd om de gefreesde mastrail te fatsoeneren. Maar niets paste. Vandaar het bezoek aan HBM en niet online, omdat ik ook nog niet precies wist wat ik nodig, het in mijn handen wil hebben en bij HBM vast kan slagen in mijn zoektocht naar kleine schuurschijfjes en die ook nog eens passen in mijn gereedschap.

Ben geslaagd in schuurschijven, steunschijven, lammellenschuurschijven, viltschijven en dat alles met een diameter van 50mm. Echter het verplichte winkelmaandje werd gaandeweg voller en voller met allerlei handige tools die ik vast nog wel eens nodig heb. Vlak voor de kassa kwam ik echter toch weer tot inkeer, heb de helft weer terug gelegd en een fotootje van gemaakt voor een wensenlijstje. Want dat is een vraag die ik altijd maar moeilijk kan beantwoorden. "Pap, wat wil je hebben voor je verjaardag/vaderdag/kerst?"
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 17 jan 2022 20:15 #1360672

Die Franse F40 zeilers deden niet zo moeilijk. Slechts 5 kunststof glij leuvers op een grootzeil van 100m2. Het mastprofiel is daarvoor aan de achterzijde voorzien van twee schuinstaande aluminium ribben met een hoogte van een mm of 16. Ik kan daar niets mee. Het moet eraf omdat ik een “Batten Car” mastrail wil hebben. Vermoedelijk van Antal, die lijkt tenminste nog het meest betaalbaar te zijn.

Ik besluit de twee ribben met de cirkelzaag in te zagen. Daarvoor heb ik van een stukje MDF een grotere voet gemaakt waarmee de zaag goed door de achterkant van de mast ondersteunt wordt. Tegen de slijtage en voor makkelijk glijden heb ik mijn Trespa plamuurplankje bevorderd tot zaagvoet. Een opgeschroefd aluminium stripje zorgt voor de geleiding.

Vier zaagsnedes naast elkaar deed de rib praktisch verdwijnen. Een miniem randje is overgebleven en ben ik te lijf gegaan met de bovenfrees. Die laat zich wat verfijnder op diepte afstellen dan de zaag en is zonder geleiding redelijk uit de hand te doen.

Fatsoeneren doe ik verder met een 50mm lamellen schuurschijfje. Dat gaat redelijk maar kan er niet goed mee in de hoek van de buitenrib komen.

Vraag 1: ergens staat mij bij dat je niet met een staalborstel op aluminium moet komen. Is dat zo en zo ja, waarom dan. Het hoekje is wel bereikbaar met een staalborsteltje in de Dremel.

Vraag 2: de nieuwe mastrail ga ik achterop de mast schroeven. Ik vind het mastprofiel van net geen 4mm. dik te dun om te tappen. Daarom wil ik dat doen met blindklink moeren. Ik schat er voor de rail zo’n 160-180 st. nodig te hebben. Hier zijn hele mooie te koop van Monel. Maar die prijs hè. In de snoepwinkel van HBM vond ik ook aluminium blindklinkmoeren. Een assortiment van 150st. kost nog geen tientje. Wat een verschil. Laat duidelijk zijn dat ik geen “metaal man” ben en daarom mijn vraag of dit soort aluminium blindklinkmoeren ook geschikt zijn voor deze toepassing in plaats van het zo geroemde Monel?

Onderstaand nog wat fotos’s van het zagen, frezen en schuren van de achterzijde van de mast.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 jan 2022 20:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 17 jan 2022 20:51 #1360679

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Voor aluminium heb je RVS staalborstels. Of die er ook zijn voor een dremel durf ik niet te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl