Twee weken terug voeren we naar de start van de WAR. We waren wat laat en hadden haast. We zagen een bemanning hevig naar ons wuiven. De bbm was er mee opgehouden en ze wilden een sleep om op tijd te zijn.
Vanzelfsprekend namen wij een lijn aan en strijdvaardig zette ik de diesel in bedrijf. Die draaide een paar dappere slagen en toen viel hij stil.
Ik kon wel door de kuipvloer zakken...
Al weken lag er een jerrycan diesel in de bakskist en ik had verzuimd die er ook in te stoppen.
Vergeefs werd de tank gevuld.
Zeil op en volle bak naar de startlijn.
Nu vaart Cave Canem mee. We zijn er inmiddels wel over uit dat die voor iedere wedstrijd pretpillen slikt. Als een wervelwind rukte hij de motorkist open en voor we iets konden zeggen was hij al aan het sleutelen om te ontluchten.
Na verdacht lang pompen kwam er geen diesel. Ontluchtschroef van de waterscheider open. Geen diesel. Overstag dan maar, ik wist niet precies hoe laag de tank zat..
Geen diesel..
Er zat wel rommel in het glaasje.
Na vergeefs om een stuk slang te hebben gevraagd tuitte Cave Canem zijn lippen als een prinses die een kikker moet kussen en blies op de dieselleiding. Een plop, gevolgd door wat geborreld in de tank. Het zat dus in de leiding. Snel alles aangesloten en ontlucht. En warempel het kwam tot leven. Kort.
Inmiddels was de gasfles ontdaan van de slang en werd het gehele dieselsysteem doorgeblazen. Het woei stevig door en we laveerden, dus het gereedschap vloog door de kajuit.
Daarna deed de diesel het weer, maar we voeren met samengeknepen billen de haven in....
Vandaag vrij. De eerstvolgende keer dat ik aan boord kom is dat om op vakantie te gaan met mijn dochtertje van 7. Dan moet het goed zijn.
Dus vol goede moed de tank zoeken...Ik wist dat hij ergens onder de kaartentafel zat, maar wat ik er aan zou treffen...
7 jaar terug was de tank al gereinigd geweest door de vorige eigenaar. De tanknwas origineel i gelamineerd, maar dat was allemaal doorgeslepen en de tank was voorzien van lippen en vastgebout. Alles was goed gangbaar en binnen een kwartier was er succes...
Ik had gerekend op een tegenvaller en om de tank mee naar huis te nemen. Ik besloot om te zien hoe ver ik in de haven kwam.
De tank werd voorzichtig afgetapt in een jerrycan en ging toen vergezeld van dasty en Andy mee naar het washok.
Daar is gloeiend heet water en daar verdween het toch wel hele kleine beetje troep in de gootsteen.
De zuigleiding zit echt in de bodem, dus vandaar dat het zo gevoelig is. Er is een tweede zuigleiding net boven de bodem. Dat smurf ik nog wel een keer om...
Met een brandschone tank terug naar de boot. Kachel aan en vulpijp in de opening van de gaskachel;
De tank werd zo heer dat ik hem maar net aan kon pakken en daarmee heel snel lekker droog...
De boel gemonteerd, ontlucht en toen broem!
Ik benoem de boot tot vakantieklaar...
Super! in mijn Aquila zat exact zo'n tank. Ik durfde hem alleen niet los te slijpen zoals jij gedaan hebt. Ik heb van bovenaf, eindeloos lopen pielen met een stokje en veel doekjes, en heb hem zo helemaal schoon gekregen. Rotwerkje... maar het werkte wel. Daarna nooit meer last gehad van vieze filters. En: wat een mooi schakelpaneel! Wordt een poepsjieke Rush!