Zoals beloofd even een wat uitgebreider verslag:
Ik was iets voor de monteur aan boord en besloot zelf nog 1 keer alles na te lopen, nog eens ontlucht, vooral aan de HD kant. Toen begon de motor toch iets te doen, waar hij eerst echt volkomen stil was leek hij nu te willen lopen met net niet aan te slaan.
Toen kwam de monteur aan boord. Hij luisterde eerst naar het starten en zei gelijk 'lijkt wel of hij op 1 poot loopt, daar starten deze blokjes zeker niet op'. Ik weet niet ik eerder ook compressieverlies had op de andere cilinder of dat er toch nog een luchtbel zat maar goed. Hij heeft toen ook nog eens ontlucht aan de HD kant en toen hoorde we duidelijk dat het 'bijna starten' gelijk weg was bij openen van leiding op cilinder 2 maar niks veranderde bij openen cilinder 1.
Toen heeft Ron (de monteur) de motor rondgetornd met een sleutel op de polie en hoorde dat de verstuivers werken, die truc ken ik ook niet, je hoort als je goed luistert een soort krakend geluidje, hij zei dat als je dat hoort de inspuiting genoeg is om te lopen.
Tijdens het rondtornen voelde je ook duidelijk een verschil in compressie tussen 1 en 2.
Toen dus olie in het luchtfilter en hij sloeg gelijk aan. Nog twee keer gestart, liep prima.
Ron zei 'eerst even twee uurtjes lekker belasten en dan verder kijken, blijft het probleem dan halen we de kop eraf. Echter toen kwamen we erachter dat hij op zeer weinig koelwater liep, de warmtewisselaar bleek nogal vol met rommel en kalk te zitten. (ook nieuw, ik controleer dit altijd en had altijd ruim water, zag zelf gelijk dat er nu minder uitkwam).
Dus nu is eerst de WW eraf om schoon te maken. Moet ook nieuwe pakkingen bestellen. Als die er zijn dan gaat de WW er weer op en gaan we weer starten en twee uurtjes varen of zo.
Volgens Ron kon het zeker wel een vastzittende veer zijn die weer los komt, maar ik vind het idd niet helemaal consequent met het feit dat hij niet al te lang geleden wel nog even gelopen heeft (en toen niet makkelijk starte volgens mij, maar dat weet ik ook niet meer 100% zeker).
We zullen zien, als het probleem blijft/erger wordt dan moet de kop eraf. het zal geen koppakking zijn want koelwater en olie waren schoon en op peil. Dus kleppen, zuigerveren of zuigerwand. (in oplopende volgorde van 'vervelendheid'.)
De truc is dus idd dat de olie in de inlaat tijdelijk even de compressie verbetert, net genoeg om aan te slaan. Als de motor eenmaal loopt zal het compressieverlies sowiezo wat minder zijn vanwege het hoge toerental (lucht geen tijd om te 'ontsnappen' uit het lek).
Ik zag ook de tips voor remolie erop of andere middeltjes. Ron zijn mening was dat dat allemaal niet helpt: 'als die veer vast zit en los wil komen gebeurt dat wel na 1-2 uurtjes draaien, met of zonder middel'. Maar goed, kwaad kan het ook niet echt waarschijnlijk, zal wel zien.
Groet, bedankt voor alle tips. Balen dat ik nu niet kan gaan varen maar goed.