Yellow Boat schreef :
Wat wel zou kunnen is dat de regulateur( governer) op maximaal is blijven hangen ( hoewel ook dat nogal bijzonder zou zijn ) . Dan krijgt de motor al tijdens het starten de dieselhoeveelheid voor maximaal toeren of zelfs wat meer terwijl hij de hoeveelheid lucht voor het lage start toerental krijgt. Veel te "vet"mengsel dus wat niet wil ontbranden bij gebrek aan zuurstof.
Normaliter regelt de regulateur het toerental door de hoeveelheid ingespoten diesel te regelen en zo het toerental constant te houden . In feite verstel je met de "gashandel" de instelling van de regulateur en zo het toerental.
Zo werken alle oudere dieselmotoren .
Of dat de oorzaak is kan eigenlijk alleen een dieselmonteur constateren omdat hij daarvoor de hoeveelheid ingespoten diesel moet kennen en meten tijdens het starten .
Ad
Dit eerste stuk van het verhaal klopt niet, regulateur trekt de pomp open naar maximaal, pas als het toerental van de regulateur boven het gewenste toerental komt zal deze de opbrengst verlagen.
Luchtverhouding heeft niets met diesel principe te doen, zolang je de inlaat niet blokkeert is er altijd de gewenste lucht overmaat, verder is het bij een diesel dan totaal niet belangrijk, luchtfilter mag je ook gewoon weg laten, heeft aan boord erg weinig functie.
Wat hebben we dan nog meer nodig compressie ivm met de gewenste temperatuur anders gaat die diesel nooit in de fik en diesel, en bij een indirect in gespoten motor wat hulp van de gloeistiften voor het aanslaan omdat anders de gewenste temperatuur moeilijk te halen valt.
Ontluchten HD diesel leidingen naar verstuiver, 2 mans klusje
los de wartelmoer aan de verstuiver, 2e persoon laat je starten en net zo lang door laten gaan dat je diesel er uit ziet komen en de wartel lek vrij hebt vast gezet.
Maar dat is gevaarlijk hoor ik dan direct, nee, zolang je gewoon een steeksleutel gebruik kan er niets gebeuren en al zou je de wartel met de hand aandraaien, is er eigenlijk ook geen gevaar.
Gevaar zit aan de andere kant van de verstuiver, als je die er uit zou halen en aan zou sluiten en de boel zou testen op vernevelen dan zijn de uit komende straaltjes pas gevaarlijk, die gaan door je huid heen.
Niet even aan willen slaan op luie motor spray is een teken, zelfs met erg weinig compressie krijg je normaal al leven in een motor.
Wat blijft er dan over:
een man met de juiste spullen
Compressie meten
Verstuivers controleren