I am Roaring schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ok, besloten, met dank aan alle tips. Ik ga de motor zelf uit elkaar halen, best een leuke klus.
Ik heb van benzine motoren wel vaak koppen gereviseerd, maar nog nooit zuigers eruit gehaald en nog nooit van een diesel. Hopelijk mag ik hier wat vragen stellen, ik zal wel een apart draadje starten.
eerste vragen die ik heb:
- Heb ik iets te maken met de injectiepomp en timing daarvan of kan dat allemaal blijven zitten?
- Wat moet ik met injectors doen als de boel toch uit elkaar is? Vervangen? Schoonmaken? Laten testen?
- Honen: Kan je dat zelf doen, met zo een hoon ding op de boormachine (heb ik wel liggen en gebruik ik voor remcylinders)? Of beter als alles uit elkaar ligt het blok even wegbrengen?
BTW ik heb de BetaMarine verdeler gebeld en die vertelde me dat hij nog nooit een BM met lekke zuigerveren door slijtage had gezien en dat hij toch ergens water in de motor vermoed.
Hij was ook sterk van mening dat een volledige revisie niet nodig is: ijzersterke blokjes doe nooit stuk gaan; alleen vervangen wat nodig is en kleppen even opnieuw inslijpen.
NB: Verzekering vergoed waterschade dus als het idd water is. Ook als ik het zelf doe.
groet
Bas
Hoi Bas, ik volg dit draadje al een poosje, maar ben even kwijt of je nu al eens compressie heb getest? Zo niet dan zou ik beginnen met het verwijderen van de injectors (kan je deze direct laten afpersen voor €15,00 per stuk) en dan compressie meten... Als de injectors zijn getest weet je ook wat de vervolgstap is? Of ben ik nu met een enorme open deur bezig?
Nee je hebt helemaal gelijk! Ik ga dat eerst doen.
heb een compressiemeter besteld. prijs viel me mee, goedkoper dan de voorrijkosten van de monteur om het te komen doen
Bedankt
Mijn plan is:
- injectors eruit en laten testen (als die niet goed zijn eerst kijken wat hij met nieuwe injectors doet.
- compressie meten
- indien injectors goed en compressie niet goed, kop eraf en eens kijken hoe het er vanbinnen uitziet.
- indien idd zuigerveren verdacht zijn: Alles zoveel mogelijk van de motor slopen, eruit takelen en thuis op de werkbank de zuigers demonteren, honen, nieuwe veren erop, monteren, etc.