Bas van Dijk schreef :
Onder helling natuurlijk niet.
De beluchter zit ongeveer parallel met de uitlaat.
25-30 cm uit het midden.
Ja, daar heb je de oorzaak. Je vaart weg met de koelwater afsluiter open. Met draaiende motor hijs je de zeilen. Daarna maakt de boot een flinke helling en het geheel komt onder de waterlijn. Je koelwaterpomp mist ook nog delen en laat gemakkelijk water door.
Koelwater komt in het uitlaatspruitstuk en als eerste in de laagst gelegen cilinder.
Gelukkig is het kennelijk een geringe hoeveelheid, ander heb je waterslag met veelal ernstige gevolgen voor de drijfstang.
Het vervelende van de verschijnselen is, als je de oorzaak niet ontdekt, het verschijnsel opnieuw kan optreden.
In een bepaald geval is er tweemaal een nieuwe motor gemonteeerd, omdat men in de motoruimte niet heeft vastgesteld wat de stand is van het buitenwater onder helling.
Er was eerder nog een geheel nieuw uitlaatsysteem aangelegd omdat men dacht dat het daardoor kwam.
Beluchters zittem som ergens weggebouwd en wordt er geen onderhoud aan gepleegd.
De uitlaat slang moet voldoende buffer bezitten en ook laag gelegen zijn. Ook hier moet je kijken hoe de situatie is als de boot onder een flinke helling komt.
Een diep gelegen waterlock kan hiervoor nuttig zijn.
Bram