brambo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Er lijkt ook wat corrosie boven aan cylinder. Echter de pakking heeft niet gelekt.
Zout water: ja. Dacht ik ook aan. Er is een beluchter en die werkt. Echter, ik kwam er onlangs achter dat bij de aanzuiging van mijn koelwater zo een schoepje zit en dat die verkeerd om staat. Tevens zie ik dat er 2 flapjes van mijn impeller weg zijn.
Zou het kunnen dat omgekeerde schoepje normaal weinig problemen geeft omdat overdruk bij de impeller wordt tegengehouden maar nu door missende schoepjes onder zeil water naar binnen gepompt wordt??
Een beluchter in je systeem zorgt ervoor dat water terugzakt en niet kan binnendringen via de uitlaatklep. Is het de laagst gelegen cilinder waar het probleem is opgetreden ?
De aantasting lijkt sterk op binnen gedrongen (zee-)water.
De vraag is ook nog waar de ontbrekende flappen van de impellor zijn gebleven. Als die ergens in het koelsystemen blijven steken, dan heb je vervelende problemen, waarvan de oorzaak achteraf sons lastig is vast te stellen.
Algemeen advies kijk bij het verwisselen van de impellor of alle flappen nog aanwezig zijn en monter de impellor in de juiste draairichting van de motor.
De vraag is werkt de beluchter wel goed en is het beluchting circuit goed aangelegd.
Als hetgeen hier :
zeilersforum.nl/index.php/foru...ps?start=150#1331847 beschreven is inderdaad gebeurt kan de
beluchter dat natuurlijk niet tegenhouden.Die zorgt er alleen voor dat er geen hevelen kan ontstaan en gaat daaom bij onderdruk open . In het geval wat bescheven wordt komt er juist wat duk op de
beluchter en dan blijft hij juist dicht.
De beluchter werkt dus niet tegen het in die post beschreven probeem.
Als dan mogelijk ook nog de beluchter niet minimaal 40 cm boven de waterlijn zit en blijft , ook onder helling ( beluchter moet dus zo dicht mogelijk op de hartlijn zitten) is de kans alleen nog groter dat er af en toe water in de uitlaat wodt gedrukt die dan uiteindelijk tot water in een van de cilinders kan leiden ( er kan maar een van beide uitlaatkleppen open staan) bijv. als de boot sterk beweegt of tegen golven in stuitert en het water in de uitlaat gaat kloten en af en toe wat in de cilinder komt.
Ad