Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hellup! Motorproblemen in Stavoren

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:10 #1038691

Vlak voor stavoren nog een stukje op de motor....er was erg weinig wind.
We waren op toeren en tot twee keer toe viel het toerental helemaal terug naar stationair. "Hmm...vreemd....vuiltje?"

Na te hebben aangelegd konden we de motor niet meer stoppen.
Wij hebben een electronische stopknop op het motorpaneel.
het acculampje licht wel op als je op de stopknop drukt maar de motor stopte dus niet.
Een bruinevlootjongen er bij gehaald. Die vond een mij totaal onbekende rubberen drukknop op het motorblok waarmee we de motor konden stoppen.

Het starten werkt nu ook niet meer. Als we de startsleutel omdraaien gaat het acculampje niet branden en de motor niet draaien.
Alles doorgemeten....kon nix ongewoons vinden. Alle bedrijven hier of in de omgeving zijn niet thuis, gesloten of met vakantie. Tjitze (Helmsman 38) is ook nog langsgeweest maar helaas....nog geen werkende motor. wel geconstateerd dat er 12V naar het startslot gaat.....maar het omdraaien van de sleutel levert niets op.

Iemand idee wat het kan zijn?.....wellicht een technisch forumlid in de buurt?

De motor is een Sole Mini 26 diesel met en Sole motorpaneel.

Hellup!!!......bedrijven gaven aan pas dinsdag weer te kunnen......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 16:12 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:18 #1038698

Zou in het startslot kunnen zitten, hoe kan je zonder startslot startten? In films hebben ze dat za gepiept.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:22 #1038701

helmsman 38 schreef :
Zou in het startslot kunnen zitten, hoe kan je zonder startslot startten? In films hebben ze dat za gepiept.

Maar in Stavoren is geen bioscoop, dus even afkijken zit er niet in...
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 17:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:26 #1038704

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Niet meten met een universeel meter maar met een lampje.
Zo kan je overgang weerstanden detecteren.
Kijk eens of de 12 volt voeding naar het start paneel in orde is.
Zit waarschijnlijk bij de dynamo b+ of op de startmotor .
Kijk ook of de kabels op de accu en motor goed contact maken en ook vast zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:32 #1038708

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Misschien een losse verbinding ergens.
Kijk naar de accu, de schakelaar en stroomvoorziening naar het paneel na.

Edit: niet goed gelezen m.b.t wat je het nagemeten

Heb je ook gemeten of er 12v staat op het startgebeuren/relais?
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 16:46 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:36 #1038710

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
helmsman 38 schreef :
Zou in het startslot kunnen zitten, hoe kan je zonder startslot startten? In films hebben ze dat za gepiept.

Bij een oude type dieselmotor met een mechanische pomp, kan je met een draad de startmotor bedienen. Meestal start hij dan ook.

Deden we ook wel eens met een oude trekker, wel na het brommers kieken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:47 #1038720

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Als je accu 12 volt geeft staat er ook 12 V op de dikke + kabel die aan je startmotor zit. Eventueel meet je dat voor de zekerheid even na. Op of onder de startmotor zit het startrelais. Een buisje, afhankelijk van de maat van de startmotor, ter grote van een fotorolletje tot een lege wc rol. Dit wordt aangestuurd door een kleine stroom vanaf het contactslot en schakelt de grote stroom, rechtstreeks vanaf de accu naar de startmotor. Als je de contactsleutel omdraait zul je dit relais moeten horen klikken. Doet hij dat niet dan komt er geen stroom bij het relais aan of dan is hij stuk. Dat hij stuk is is niet aannemelijk want dan had je waarschijnlijk al eerder haperingen gehad. De kunst is dus nu om stroom op je startrelais te krijgen. gelukkig zit de + van je startmotor dicht in de buurt. Met een stukje draad of een schroevendraaier met geisoleerd handvat kun je de stroom van de dikke pluskabel naar het relais brengen. Dan begint normaal gesproken de startmotor te draaien. dan is er dus een begin van een oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 16:54 #1038723

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Toen de motor liep lichte het acculampje op als je de stopknop indrukte. Op dat moment gebruikte de installatie dus meer stroom dan de dynamo kon leveren. De motor stopte echter niet. Het zou kunnen dat de draad die de stroom vanaf het contactslot naar je elektrische stopvoorziening gaat ergens kortsluiting maakt. Dat levert een grote stroom, en dus gaat je acculampje branden, terwijl de motor niet reageert. Even iets om na te kijken dus.

Wat betreft het haperen en terugvallen naar stationair. Wat voor motorbediening heb je? Met kabels direct aan de brandstofpomp of een elektronische?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 17:06 #1038726

Dat "handmatig"starten kan nog steeds bij vrijwel alle huidige dieselmotoren voor de pleziervaart . Die zijn vrijwel allemaal nog heel ouderwets mechanisch geregeld.
Kwestie van met een draadje of gewoon een schroevendraaier de kleine aansluiting op de startmotor die van de startschakelaar komt verbinden met de dikke aansluiting die van de startaccu komt.Zie groene lijn op dit plaatje.
Dan zou de motor gewoon moeten starten.
Zo niet , dan is de startsolenoid kapot.
Draait de startmotor nu wel , dan is er geen verbinding tussen sleutelschakelaar en startmotor .
Overigens maakt het feit dat de motor ook niet meer met de sleutel was te stoppen vrijwel zeker een teken dat de sleutelschakelaar kapot is.
Welke motor is het dan kan ik wel aangeven hoe je dat kunt testen.
Overigens is die zwarte rubberknop op je motor niks anders dan de knop waarmee je handmatig ook zonder stroom ( bijv. als de accu leeg is) het stoprelais kunt bedienen. Zit op elke motor die met de startschakelaar ook wordt gestopt . Zie weer eens de handleiding van je motor want daar staat dat zeker in.
Ad
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 17:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:05 #1038744

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
:laugh: :laugh:
De oud hollandsche charter manier............
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:13 #1038746

Redneck engineering.... :-)

Lijkt een elektrisch probleem te zijn, misschien wel in het contactslot.
Kijk als eerste even naar de hoofdzekering van de motor elektra. In de manual staat wsl wel waar dat zit.

Als je met de schroevendraaier wel kunt starten, is het ieder geval iets in de elektra. Let wel op he, gebruik een dikke geïsoleerde schroevendraaier.
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 18:17 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:30 #1038750

Rikken schreef :
Toen de motor liep lichte het acculampje op als je de stopknop indrukte. Op dat moment gebruikte de installatie dus meer stroom dan de dynamo kon leveren. De motor stopte echter niet. Het zou kunnen dat de draad die de stroom vanaf het contactslot naar je elektrische stopvoorziening gaat ergens kortsluiting maakt. Dat levert een grote stroom, en dus gaat je acculampje branden, terwijl de motor niet reageert. Even iets om na te kijken dus.

Wat betreft het haperen en terugvallen naar stationair. Wat voor motorbediening heb je? Met kabels direct aan de brandstofpomp of een elektronische?

Morsebediening met kabels.
Vanmiddag al met Tjitse geconstateerd dst er 12V naar het startpaneel gaat.
Geen klikken van het startrelais. Aansluitingen op het startrelais ook gecontroleerd.
Sinds onze problemen op Terschelling (startrelais) vier jaar geleden heb ik er altijd twee aan boord maar ik heb het vermoeden dat er toch iets mis is met het startslot. Alleen kan ik niet het teruglopen van ht toerental daarmee verklaren.

Toch nog een bevriende en zeer ervaren dieselmonteur bereid gevonden morgen langs te komen.
Heeft ook verstand van de electronica rondom de motor.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:33 #1038752

Yellow Boat schreef :
Dat "handmatig"starten kan nog steeds bij vrijwel alle huidige dieselmotoren voor de pleziervaart . Die zijn vrijwel allemaal nog heel ouderwets mechanisch geregeld.
Kwestie van met een draadje of gewoon een schroevendraaier de kleine aansluiting op de startmotor die van de startschakelaar komt verbinden met de dikke aansluiting die van de startaccu komt.Zie groene lijn op dit plaatje.
Dan zou de motor gewoon moeten starten.
Zo niet , dan is de startsolenoid kapot.
Draait de startmotor nu wel , dan is er geen verbinding tussen sleutelschakelaar en startmotor .
Overigens maakt het feit dat de motor ook niet meer met de sleutel was te stoppen vrijwel zeker een teken dat de sleutelschakelaar kapot is.
Welke motor is het dan kan ik wel aangeven hoe je dat kunt testen.
Overigens is die zwarte rubberknop op je motor niks anders dan de knop waarmee je handmatig ook zonder stroom ( bijv. als de accu leeg is) het stoprelais kunt bedienen. Zit op elke motor die met de startschakelaar ook wordt gestopt . Zie weer eens de handleiding van je motor want daar staat dat zeker in.
Ad

Ja...ken de truuk...alleen nog nooit toegepast....
Probleem is ook dat ik zo belachelijk slecht bij het startrelais/startmotor kan komen.
En tjah....lost het probleem niet op

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:35 #1038753

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Vinni schreef :
Vlak voor stavoren nog een stukje op de motor....er was erg weinig wind.
We waren op toeren en tot twee keer toe viel het toerental helemaal terug naar stationair. "Hmm...vreemd....vuiltje?"

Probleem lijkt me tweeledig, iets met brandstoftoevoer en een electrisch probleem.

- Probeer de manier van starten eens zoals Yellowboat beschrijft, gaat de motor
rond dan weet je waar het electrisch probleem zit. Zo niet dan is het de solenoid.

- Daarna diesel toevoer bekijken, filters verstopte leidingen enz.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:35 #1038754

Stefanvanvee schreef :
Redneck engineering.... :-)

Lijkt een elektrisch probleem te zijn, misschien wel in het contactslot.
Kijk als eerste even naar de hoofdzekering van de motor elektra. In de manual staat wsl wel waar dat zit.

Als je met de schroevendraaier wel kunt starten, is het ieder geval iets in de elektra. Let wel op he, gebruik een dikke geïsoleerde schroevendraaier.

Het is zeker een elektrisch probleem....heb maar één zekering en die zit op het motorpaneel.
Doorgemeten....die is in orde.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:37 #1038755

AdB schreef :
Vinni schreef :
Vlak voor stavoren nog een stukje op de motor....er was erg weinig wind.
We waren op toeren en tot twee keer toe viel het toerental helemaal terug naar stationair. "Hmm...vreemd....vuiltje?"

Probleem lijkt me tweeledig, iets met brandstoftoevoer en een electrisch probleem.

- Probeer de manier van starten eens zoals Yellowboat beschrijft, gaat de motor
rond dan weet je waar het electrisch probleem zit. Zo niet dan is het de solenoid.

- Daarna diesel toevoer bekijken, filters verstopte leidingen enz.

A

Ik acht het zeer zeker niet uitgesloten dat we te maken hebben met twee losstaande problemen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 18:40 #1038756

Iemand die vanmiddag aan boord was maakte trouwens ook de opmerking dat de combinatie van een zonnepaneel, windgenerator en dynamo mogelijk oorzaak van het electrisch probleem is.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 19:22 #1038763

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Hoogst waarschijnlijk is het een probleem en geen twee.

de sole heeft een stoprelais. waarschijnlijk is deze onnodig voor een kort moment geactiveerd geweest (toerental valt af)( als ik mij niet vergis, is dat de gele draad. 58 op de starterpaneel)

ik denk dat mede omdat hij niet meer wil starten de de (sleutel)schakelaar defect is

gele draad van het stoprelais en de roze draad van de startrelais zitten allemaal op deze schakel.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 20 apr 2019 20:27 #1038786

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Vinni schreef :
Iemand die vanmiddag aan boord was maakte trouwens ook de opmerking dat de combinatie van een zonnepaneel, windgenerator en dynamo mogelijk oorzaak van het electrisch probleem is.

Vinni

Zonder verdere toelichting is dat gelul van een dronken aardbei....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 05:47 #1038819

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Ik ben vandaag ook weer aan rijden voor storingen.
Mocht het niet lukken bel me dan maar even op. 06 57539833
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 06:30 #1038825

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
stop solenoid kapot? even een paar tikken opgeven.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:16 #1038827

Stefanvanvee schreef :
Redneck engineering.... :-)

Lijkt een elektrisch probleem te zijn, misschien wel in het contactslot.
Kijk als eerste even naar de hoofdzekering van de motor elektra. In de manual staat wsl wel waar dat zit.

Als je met de schroevendraaier wel kunt starten, is het ieder geval iets in de elektra. Let wel op he, gebruik een dikke geïsoleerde schroevendraaier.

Dat laatste hoeft echt niet hoor. De hele startstroom gaat heus niet door dat draadje of die schroevendraaier ( als je het goed doet tenminste :whistle: ) , alleen de stroom voor de solenoid en dat is maar een paar ampère. En een schok krijg je al helemaal niet.

En die hoofdzekering kan het niet zijn want TS schrijft dat hij spanning meet bij het startslot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:17 #1038828

Thomss schreef :
Hoogst waarschijnlijk is het een probleem en geen twee.

de sole heeft een stoprelais. waarschijnlijk is deze onnodig voor een kort moment geactiveerd geweest (toerental valt af)( als ik mij niet vergis, is dat de gele draad. 58 op de starterpaneel)

ik denk dat mede omdat hij niet meer wil starten de de (sleutel)schakelaar defect is

gele draad van het stoprelais en de roze draad van de startrelais zitten allemaal op deze schakel.

Stel dat het de sleutelschakelaar betreft, het vermoeden van Tjitse en van mij gaan ook die kant op, kan je dan ook draaden doorverbinden waardoor de motor start? Dat moet dan toch kunnen?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:20 #1038829

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Ja, maar zeker die stopsolenoid nakijken.
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 07:21 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:23 #1038831

b100 schreef :
stop solenoid kapot? even een paar tikken opgeven.

Dan zou je nog steeds moeten kunnen starten , alleen zal de motor niet aanslaan.
De stopsolenoid sluit alleen de dieselinspuiting af , meer niet. ( zit bij mijn Vetus hetzelfde wat logisch is want beide zijn dezelfde Mitsubishi motoren).

Ik blijf bij de sleutelschakelaar en dat kun je inderdaad prima testen als je het electrisch schema uit je handleiding hebt.
Ik begrijp dat het een Sole is? welk type?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl