Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hellup! Motorproblemen in Stavoren

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:49 #1038888

Vinni schreef :
Thomss schreef :
Vinni schreef :
Thomss schreef :
Hoogst waarschijnlijk is het een probleem en geen twee.

de sole heeft een stoprelais. waarschijnlijk is deze onnodig voor een kort moment geactiveerd geweest (toerental valt af)( als ik mij niet vergis, is dat de gele draad. 58 op de starterpaneel)

ik denk dat mede omdat hij niet meer wil starten de de (sleutel)schakelaar defect is

gele draad van het stoprelais en de roze draad van de startrelais zitten allemaal op deze schakel.

Stel dat het de sleutelschakelaar betreft, het vermoeden van Tjitse en van mij gaan ook die kant op, kan je dan ook draaden doorverbinden waardoor de motor start? Dat moet dan toch kunnen?

Vinni

Achter op de (sleutel)schakelaar vind je aansluitingen als volgt:
15 = massa
30 = + (10A gezekerd) Rood
50 = startrelais (solenoid) Roze
19 = voorgloei relais groen/wit
56 =stop relais (solenoid) Geel

de roze draad aan de rode draad zal starten veroorzaken
de gele draad aan de rode draad zal stoppen veroorzaken
groen/wit aan rood zal de voorgloeiinstalatie inwerking brengen





Als ik de roze draad aan de rode draad verbind dan gebeurd er niets.
Als ik een kabeltje rechstreeks van de plus pool van de startaccu met de roze kabel verbind dan hoor ik het startrelais klikken. Starten doet de motor niet.

Ik heb het idee dat we op de goede weg zitten om dingen uit te sluiten maar het probleem is nog niet gelokaliseerd.

Vinni

Ben je wel zeker dat het startrelais is wat je hoort tikken? Bij ons hoor je bij niet draaiende motor ook iets tikken als je de stopknop indrukt (stopsolenoïde)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 10:11 #1038893

Ik heb ook een sole mini. Enkele jaren geleden wilde deze ook spontaan niet meer starten.. . Et zitten meerdere start relais in het systeem: 1 bij de sleutel in het dashboard maar ook een op het blok vlak bij de startmotor. Bij mij was dat relais op het blok door trilling intern defect geraakt.. ( draadbreuk). Nieuw relais er in en het was opgelost. De zoektocht met de hierboven beschreven workaround ( ik had 2 losse draden uit het motor compartiment hangen die ik door verbond wanneer ik wilde starten, later aangevuld met een drukschakelaar. Toen ik voor een paar euro nieuw relais had gemonteerd mocht dat er allemaal weer weg. De motor heeft bij mij een electrische brandstofpomp...
Wanneer start solenoïde defect is kun je altijd staten door de 2 dikke polen met steeksleutel 20/22 kort te sluiten.. trekt wel een vonk en niet super voor je steeksleutel maar op zee kun je dan iig starten)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 10:23 #1038894

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
ISO788 Hans schreef :
Wanneer start solenoïde defect is kun je altijd staten door de 2 dikke polen met steeksleutel 20/22 kort te sluiten.. trekt wel een vonk en niet super voor je steeksleutel maar op zee kun je dan iig starten)

Steeksleutel is slim idee maar de isolatie van het handvat van de schroevendraaier is ook een pré....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 10:26 #1038895

ISO788 Hans schreef :
Wanneer start solenoïde defect is kun je altijd staten door de 2 dikke polen met steeksleutel 20/22 kort te sluiten.. trekt wel een vonk en niet super voor je steeksleutel maar op zee kun je dan iig starten)

Op die manier gaat wel de startmotor draaien maar dat betekent nog lang niet altijd dat de motor ook gaat draaien.
Hangt af van het type startmotor. Bij sommige wordt het startmotorrondsel alleen door de solenoind tegen de starterkrans op het vliegwiel gezet , bij anderen gebeurt dat (ook) door centrifugaalwerking.
Bij de eerste functioneert die truuk niet , bij de tweede wel.
Overigens is het onbelast laten draaien van een startmotor ( wat in het eerste geval dus gebeurt) best link want een startmotor is als normale gelijkstroommotor niet begrenst op maximum toeren en kan óp hol slaan" en zo kapot gaan. Dus alleen geschikt om kort te testen , hooguit 1 of 2 seconden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 11:45 #1038904

Mijn ervaring ook bij de sole is dat mits brandstof voorziening etc oké is he hiermee prima de motor kan starten.. centrifugaal werking...
Isolatie niet nodig om jezelf te beschermen maar meer tegen kortsluiting tegen de massa...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 12:36 #1038910

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Nog even het volgende: op het paneel zit een zekering voor de 12V voeding: als deze kapot is zou het verklaren waarom de motor zowel niet wilde stoppen als starten.
En ten tweede: bij Sole bedient de startsleutel niet direct het startsolenoide, maar indirect via een kleiner relais. De spoel van dit relais staat in serie met de D+ van de dynamo, de spoelstroom loopt dus door de spanningsregelaar, dit werkt als beveiliging tegen per ongeluk starten met draaiende motor omdat wanneer de dynamo in bedrijf is er geen spanningsverschil meer is tussen het startslot en de D+.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 13:33 #1038920

Idd... dat is de reden voor de twee relais...
Maar die op de motor was bij mij defect... en daarom deed contactslot niets.. heb toen ook gedacht aan startslot .. maar dat was het dus niet...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 19:25 #1039018

Doet ie het alweer? Zo ja wat was de oorzaak?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 20:12 #1039035

Het ronkt en het rookt weer! :woohoo: :woohoo: :woohoo:

De monteur stelde ook vast dat er geen stroom naar het motorpaneel kwam
Accu was in orde.

Had zelf al het grootste gedeelte van de dag allerlei dingen uitgesloten.
Maar het probleem nog niet kunnen ontdekken.

De monteur was evenals ikzelf tot de conclusie gekomen dat het wel ergens niet goed moest zitten in de buurt van de twee relais die bij mij beide op de motor zijn gemonteerd. Heb al eens een kapot startrelais gehad op Terschelling. Maar de huidge klikte...dus dat kon het probleem niet zijn.
Accu losgekoppeld en toen de 12V kabel op de startaccu losgehaald. Achter die dikke aansluiting bleek nog een kabelschoentje te zitten.....zonder kabeltje!...."Aah...gevonden" riep de monteur.

In de wirwar van draaden zat een los kabeltje dat de 12V naar het motorpaneel verzorgde. Dus een nieuwe kabelschoen gemonteerd en toen startte de motor weer.

De monteur merkte wel op dat die twee relais daar helemaal niet hoeven te zitten.
Die gaan we dus verplaatsen.

Zoals ik het zie.....
Dat loshangende kabeltje maakte kortsluiting waardoor het toerental terug liep.
Toen we de motor wilde stoppen had de stopknop geen 12V om te onderbreken.
We moesten de verborgen knop op de motor gebruken om de motor te stoppen.
Omdat er geen 12V op het paneel binnenkwam konden we ook niet meer starten.
Maar ik geef toe....er zijn toch een aantal zaken die ik nog niet begrijp.
De monteur begreep trouwens ook niet waarom er twee relais nodig zijn.

Ben nog wel op zoek naar een goed garagehandboek.....dus geen gebruikershandleiding. Die komt op punten fors te kort.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 20:14 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 20:32 #1039041

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
top, edit; was de monteur; Jesse?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 20:32 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 20:44 #1039046

Nee.....een gepensioneerde collega van Francien.
Zo’n echte ouderwetste praktijkjongen met 40 jaar ervaring.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 20:47 #1039047

We hebben je hier toch goed op weg geholpen:-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 09:13 #1039122

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Gelukkig ronkt hij weer en viel mee qua oorzaak!
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 16:14 #1039208

Zeker.....

Het was best wel effe stressen maar weer verl geleerd over de motor. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 16:29 #1039209

nu nog ff zwaaien als we je tegenkomen ergens bij de LC4
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 17:04 #1039220

Dan was je redelijk vroeg op weg voor zo'n k*t stukkie.
Geen dikke scheepshoorn op de Amazing Grace?

09.30 uur vertrokken uit Stavoren. om 14.45 in de box in Lelystad haven.
We tikte regelmatig 6.8 Kn SOG aan. B)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 17:13 #1039221

ik vond een misthoorn nogal prijzig.
wij vertrokken 9.22 uit EH en waren rond 11 uur bij de sluis Stavoren.
lui gezeild met alleen de genua uitgerold, max 7.5 op de klok.
mijn vrouw heeft genoten, en net voordat ze dacht zeeziek te worden waren we er.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 17:13 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 17:21 #1039225

Wel zo fijn dat je vrouw het zeilen ook leuk vond.
Dus de Amazing Grace is goedgekeurd door de Directie. :)

Wat wordt de volgende tocht?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 17:23 #1039226

geen idee, max 3,5 uur bij 2Bf en 1.5 uur bij 4Bf.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 22 apr 2019 17:31 #1039229

Aha....zeeziekte van de Directie is bepalend,

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 23 apr 2019 15:45 #1039581

Toch nog een paar vragen over onderstaande reactie omdat ik het graag goed wil begrijpen :

Aad77 schreef :
Nog even het volgende: op het paneel zit een zekering voor de 12V voeding: als deze kapot is zou het verklaren waarom de motor zowel niet wilde stoppen als starten.
Vinni : even in mijn woorden....er is 12V nodig op het paneel om de motor te stoppen. Zoals ik heb kunnen nameten onderbreekt de stopknop de 12V stroom. Alleen.....waar loopt die continue 12V-stroom dan naar toe die onderbroken wordt? is dat de solenoid die door het wegvallen van de stroom de dieseltoevoer afsluit? Dat voor het starten ook 12V nodig is om het startrelais te schakelen begrijp ik ook. Maar heb ook gemeten dat er die dikke 12V op de startmotor stond. Toch startte de motor niet. Op het motorpaneel kwam het acculampje ook niet op. Dus naast 12V voor het startrelais en 12V voor de startmotor is er nog minstens een derde 12V-stroom nodig om de motor te doen starten. Waar loopt deze dan? Tussen welke twee punten/componenten?

En ten tweede: bij Sole bedient de startsleutel niet direct het startsolenoide, maar indirect via een kleiner relais. De spoel van dit relais staat in serie met de D+ van de dynamo, de spoelstroom loopt dus door de spanningsregelaar Vinni : dus dat kleine startrelais is dus ook een spanningsregelaar?, dit werkt als beveiliging tegen per ongeluk starten met draaiende motor omdat wanneer de dynamo in bedrijf is er geen spanningsverschil meer is tussen het startslot en de D+.Vinni : Die werkt als beveiliging....geen spanningsverschil is dus een beveiliging.....maar hoe werkt dat dan?

Mogelijk volgen er nog meer vragen. :unsure:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 23 apr 2019 15:45 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 23 apr 2019 17:35 #1039623

Ik weet in ieder geval wel zeker dat bij mijn Vetus de stopknop de solenoid van de dieseltoevoer bekrachtigt en niet de stroomtoevoer onderbreekt. Zonder stroom kan ik de motor ook alleen op de hand uitzetten met de rubber knop op de stopsolenoid ( net als bij de Sole's wat ook Mitsubishis zijn) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 23 apr 2019 18:00 #1039638

Ik heb die stopknop doorgemeten. Heel zeker weten dat de stroom wordt onderbroken als je'm indrukt om de motor te stoppen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 23 apr 2019 18:03 #1039642

Als ik het goed begrijp heeft motor dus een stop- en een startsolenoid.
De startsolenoid is toch niet hetzelfde als de startmotor....toch?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 23 apr 2019 21:40 #1039737

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl