Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hellup! Motorproblemen in Stavoren

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:28 #1038834

b100 schreef :
stop solenoid kapot? even een paar tikken opgeven.

Uhm....geen idee waar die zit op mijn motor. Staat niet in de handleiding.
Op de site van solediesel.nl staat geen enkele solenoid. (zoekfunctie gebruikt)
Ook bij de reserveonderdelen voor de Mini 26 staat geen solenoid.

Mogelijk in de buurt van die rubberen drukknop op het motorblok....want die stopte de motor. Maar waar?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 07:28 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:30 #1038837

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Die zit bij de pomp in de buurt vermoed ik.

Heb je een plaatje van je motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:32 #1038838

Yellow Boat schreef :
b100 schreef :
stop solenoid kapot? even een paar tikken opgeven.

Dan zou je nog steeds moeten kunnen starten , alleen zal de motor niet aanslaan.
De stopsolenoid sluit alleen de dieselinspuiting af , meer niet. ( zit bij mijn Vetus hetzelfde wat logisch is want beide zijn dezelfde Mitsubishi motoren).

Ik blijf bij de sleutelschakelaar en dat kun je inderdaad prima testen als je het electrisch schema uit je handleiding hebt.
Ik begrijp dat het een Sole is? welk type?
Ad

Sole Mini 26.

Heb wel een schema van de bedrading van het startslot maar wat ik met wat moet verbinden om de motor te starten weet ik niet.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:34 #1038839

jessejohn schreef :
Ik ben vandaag ook weer aan rijden voor storingen.
Mocht het niet lukken bel me dan maar even op. 06 57539833

Hoi Jessejohn,

Ik hou je nummer paraat!
Eerst maar eens met alle tips en suggesties proberen om de problemen te verhelpen.
En vanavond komt ook nog een monteur.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:36 #1038840

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
www.aliexpress.com/item/2370-2...set/32823683743.html

Ziet hij er zo uit toevallig?


Heeft die man die de motor stop heeft gezet, niet gewoon de draad o.i.d eraf gehaald toevallig/per ongeluk?
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 07:38 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 07:57 #1038843

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Vinni schreef :
Thomss schreef :
Hoogst waarschijnlijk is het een probleem en geen twee.

de sole heeft een stoprelais. waarschijnlijk is deze onnodig voor een kort moment geactiveerd geweest (toerental valt af)( als ik mij niet vergis, is dat de gele draad. 58 op de starterpaneel)

ik denk dat mede omdat hij niet meer wil starten de de (sleutel)schakelaar defect is

gele draad van het stoprelais en de roze draad van de startrelais zitten allemaal op deze schakel.

Stel dat het de sleutelschakelaar betreft, het vermoeden van Tjitse en van mij gaan ook die kant op, kan je dan ook draaden doorverbinden waardoor de motor start? Dat moet dan toch kunnen?

Vinni

Achter op de (sleutel)schakelaar vind je aansluitingen als volgt:
15 = massa
30 = + (10A gezekerd) Rood
50 = startrelais (solenoid) Roze
19 = voorgloei relais groen/wit
56 =stop relais (solenoid) Geel

de roze draad aan de rode draad zal starten veroorzaken
de gele draad aan de rode draad zal stoppen veroorzaken
groen/wit aan rood zal de voorgloeiinstalatie inwerking brengen




Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 08:00 door Thomss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 08:03 #1038845

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Yellow Boat schreef :
Stefanvanvee schreef :
Redneck engineering.... :-)

Lijkt een elektrisch probleem te zijn, misschien wel in het contactslot.
Kijk als eerste even naar de hoofdzekering van de motor elektra. In de manual staat wsl wel waar dat zit.

Als je met de schroevendraaier wel kunt starten, is het ieder geval iets in de elektra. Let wel op he, gebruik een dikke geïsoleerde schroevendraaier.

Dat laatste hoeft echt niet hoor. De hele startstroom gaat heus niet door dat draadje of die schroevendraaier ( als je het goed doet tenminste :whistle: ) , alleen de stroom voor de solenoid en dat is maar een paar ampère. En een schok krijg je al helemaal niet.

En die hoofdzekering kan het niet zijn want TS schrijft dat hij spanning meet bij het startslot.
Ad

Voor dergelijke doorverbindingen gebruik ik gewoon de multimeter ding op ampere(stroom) meting zetten 10 Amp.schaal en draadjes op de te maken doorverbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 08:05 #1038847

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Sonador schreef :
www.aliexpress.com/item/2370-2...set/32823683743.html

Ziet hij er zo uit toevallig?


Heeft die man die de motor stop heeft gezet, niet gewoon de draad o.i.d eraf gehaald toevallig/per ongeluk?

Nee dat is een aftermarket type wat er niet op zal passen
het is deze die in de pomp geschroefd zit


Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 08:08 door Thomss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 08:08 #1038848

Leuk hee, dat weer gaan varen na de winterslaap?

Komen weer allerlei leuke onderwerpen voorbij.

Dus weer leesvoer zat............... :lol: :lol:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 08:32 #1038858

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Mijn boot heeft een Perkins en wij hadden soortgelijke problemen. Hij startte soms wel soms niet maar altijd met de schroevendraaier op de startmotor.
Beetje onhandig met 6 Bft IJmuiden binnen lopen.
Probleem was dat hij tijdens het zoeken naar de storing altijd startte zonder schroevendraaier.
Uiteindelijk moesten we altijd de schroevendraaier gebruiken en kon ik de storing vinden.
Draadbreuk, kwam je aan de kabelboom ging die wel en de breuk ontstaat natuurlijk geleidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 08:54 #1038864

Thomss schreef :
Vinni schreef :
Thomss schreef :
Hoogst waarschijnlijk is het een probleem en geen twee.

de sole heeft een stoprelais. waarschijnlijk is deze onnodig voor een kort moment geactiveerd geweest (toerental valt af)( als ik mij niet vergis, is dat de gele draad. 58 op de starterpaneel)

ik denk dat mede omdat hij niet meer wil starten de de (sleutel)schakelaar defect is

gele draad van het stoprelais en de roze draad van de startrelais zitten allemaal op deze schakel.

Stel dat het de sleutelschakelaar betreft, het vermoeden van Tjitse en van mij gaan ook die kant op, kan je dan ook draaden doorverbinden waardoor de motor start? Dat moet dan toch kunnen?

Vinni

Achter op de (sleutel)schakelaar vind je aansluitingen als volgt:
15 = massa
30 = + (10A gezekerd) Rood
50 = startrelais (solenoid) Roze
19 = voorgloei relais groen/wit
56 =stop relais (solenoid) Geel

de roze draad aan de rode draad zal starten veroorzaken
de gele draad aan de rode draad zal stoppen veroorzaken
groen/wit aan rood zal de voorgloeiinstalatie inwerking brengen





Als ik de roze draad aan de rode draad verbind dan gebeurd er niets.
Als ik een kabeltje rechstreeks van de plus pool van de startaccu met de roze kabel verbind dan hoor ik het startrelais klikken. Starten doet de motor niet.

Ik heb het idee dat we op de goede weg zitten om dingen uit te sluiten maar het probleem is nog niet gelokaliseerd.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:19 #1038867

Heb je een startkabel aan boord, of kan je die mss ergens lenen?
+ startaccu en dan rechtstreeks op de startmotor.

Op het startrelais zitten 2 dikke contacten op 1 daarvan moet de startmotor gaan draaien.
En als deze dan niet aanslaat, kan je verder zoeken.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:21 #1038868

Even de dikke 12V die van de startaccu naar de startmotor loopt gemeten.
Hier staat ook 12V op.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:25 #1038870

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Als het relais wel klikt, maar de startmotor niet gaat draaien, maakt het relais waarschijnlijk onvoldoende contact heb ik wel eens gelezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:26 #1038871

Zit er een weerstand tussen de bekrachtiging van het veld van je dynamo? Sommige dynamo's moeten eerst een bekrachtiging van het veld hebben om op te starten, is deze stuk dan zal je laadstroomlampje gaan branden EN blijft de motor doordraaien bij uitgeschakelt contact. Heb mij vorig jaar suf gemeten voordat ik daar achter was. Verklaard alleen het niet willen starten niet.
Ik heb dat toen opgelost door een klein lampje er tussen te monteren van 2 watt. Kan er straks een foto van maken als je wilt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:27 #1038872

Als het startrelais klikt en er staat 12V op de startmotor dan zou je zeggen dat het toch zit in of het startrelais of het roze kabeltje tussen startrelais en startmotor.

De startmotor testen is zeker het punt op de startmotor waar de roze kabel van het startrelais is aangeslorten doorverbinden met het punt op de startmotor waar de dikke 12V kabel (die ik net heb gecontroleerd) op de startmotor is aangesloten? De schroevendraaiertruuk dus?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:28 #1038873

Heb je de startmotor al een flinke mep verkocht (terwijl je de sleutel omdraait)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:29 #1038875

Sorry, heb niet alle antwoorden gelezen dus misschien mosterd na de maaltijd maar:

Ik vind het opvallend dat je stopknop het niet deed, EN hij nu niet start.
Dat wijst volgens mij op een gebrekkige verbinding vanaf het paneel in de kuip naar de motor. Had ik ook eens.

Bij mij zit daar halverwege een stekker en die is wel eens losgetrild, toen had ik soortgelijke klachten.
Bij mij zit die stekker in een rubberen hoes, dus je ziet van buiten niet dat hij los is. Even lostrekken en opnieuw verbinden was het bij mij gelijk opgelost.

Als dat het niet is zou ik eerst denken aan ergens een slechte verbinding naar Massa anders zou het te toevallig zijn dat er twee dingen die in principe onafhankelijk zijn falen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:29 #1038876

Oke,

Dus op de kabel, die van de accu naar de startmotor gaat staat 12V. Gemeten oké.

Door het relais te activeren/ aan te trekken gaat de stroom door de contacten van het relais
en de startmotor zal gaan draaien.

Het kan gebeuren dat het relais niet aantrekt en dus niet doorverbindt. Dat is dat klikken.
Dat relais (de contacten) zitten eigenlijk tussen de 2 dikke contacten op de startmotor.
Door aan de andere zijde de startkabel te zetten MOET de startmotor gaan draaien.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:32 #1038877

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Kan je de spanning op de startmotor meten terwijl je het startrelais bekrachtigd?
Als je accu is overleden kan die onbelast ruim 12v geven om vervolgens helemaal in te storten bij enige belasting.

Ik heb zelf ook al eens bijna een startmotor uitgebouwd, kwam nog net op tijd tot de ontdekking dat de accu was overleden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:34 #1038878

Dorie,

Het is dat je zo vreselijk ver weg ligt, anders had ik al naast je gestaan hoor.
mijn handen jeuken. :sick:

De opmerking van PvO is ook een goede.

Mss ff de verbruikersaccu gebruiken als startaccu................
dus toch die startkabel of de + omzetten (indien mogelijk).
Gert
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 09:36 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:35 #1038879

Als ik in deze manual van o.a. de oude Sole mini 26 kijk zit de stop niet op de sleutelschakelaar maar op een aparte stopknop ( pagina 40-41)
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/so...le-mini-11-17-26.pdf
En het is zo te zien op pagina 38-39 een rode draad .
Daar zou het dus wel eens aan kunnen liggen.
Bij den nieuwere is het inderdaad anders , daar zit de stop op de sleutelschakelaar.
Zie: www.solediesel.com/portals/0/f...nuales/u_mid1_nl.pdf zie pagina 7.
de vraag is dus , oude of nieuwere?
Ad
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 09:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:39 #1038882

Nou ken ik de functie van die stopknop niet, maar sluit deze de dieseltoevoer af.
Dat heeft dan toch niets te maken met het weer niet kunnen starten?
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:44 #1038883

FriendlySailor schreef :
Nou ken ik de functie van die stopknop niet, maar sluit deze de dieseltoevoer af.
Dat heeft dan toch niets te maken met het weer niet kunnen starten?

Nee , maar wel met het niet kunnen stoppen waar TS mee begon.
Dat maakt e.e.a juist zo lastig.
maar als TS dus het nieuwere type heeft kan e.e.a. dus eigenlijk vooral aan de sleutelschakelaar liggen.

Hintje , ruik eens aan die schakelaar :huh: sluiting of vonkende contacten o.i.d. kun je normaliter wel ruiken :sick: .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 21 apr 2019 09:46 #1038886

Corrosie op de batterijpolen?
Een motorrijder geraakte niet meer gestart in onze jachthaven. Relais klikte maar geen startmotor. Een poos later draaide de motor, de man had wat corrosie op een batterijpool vastgesteld. Hij had wat WD40 op die ene pool gedaan. Betere geleiding denk ik dan.
Laatst bewerkt: 21 apr 2019 09:48 door hetzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl