Oeps: toelichting verdwenen: opnieuw:
Ten eerste: de stopspoel is tijdens bedrijf niet bekrachtigd, alleen tijdens stoppen: dit geldt voor praktisch alle motoren.
Tijdens starten wordt de spoel van het bovenste relais (klein zwart blokje naast het voorgloeirelais, bij mij aan SB zij voornaast de motor, bij de brandstofpomp (Mini33)) voorzien van +12V batterijspanning door het contactslot. De - is aangesloten op de L (=D+) van de dynamo, en wordt dus via de spanningsregelaar naar massa afgevoerd, tezamen met de +12V die het contactslot via het laadcontrolelampje naar de L/D+ voert.
Wanneer de motor, en dus de dynamo draait komt op de L/D+ de batterijspanning te staan zodat er geen spanningsverschil meer is over het kleine startrelais (en het laadcontrolelampje).
Het contact van het kleine relais bekrachtigt het hoofdstartrelais op de startmotor, en deze schakelt de dikke + draad op de startmotor door naar de rotor zodat de startmotor gaat draaien.