Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inhouden motor

Inhouden motor 24 mei 2014 11:14 #517682

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Volvo Penta MD2020d, iedere 26seconden houdt de motor even in en valt de toerentellermeter terug om dan binnen een paar seconden weer op te pakken en naar het oorspronkelijke toetental terug te gaan. Dieselfilter lijkt, voor zover ik het kan zien, schoon zonder luchtbellen.

Iemand een suggestie?

Dank, Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 11:17 #517683

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Tankontluchting?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 11:42 #517692

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Proost schreef :
Tankontluchting?.
Tankdop losgedraaid, kreeg niet het idee dat er een vacuüm was.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 14:12 #517713

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zit er niet ergens een slangfiltertje? Van die tankontluchting heb ik bij auto's in het verleden wel meegemaakt dat het problemen kon geven. Na het losdraaien van de vulopening duidelijke zucht te horen en dan was het weer in orde. Dit even om te voorkomen dat er gezegd wordt "wat een rare opmerking".
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 14:23 #517715

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Die ontluchting snap ik wel. De regelmaat van iedere 26" kan ik niet verklaren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 14:51 #517721

Gregor schreef :
Die ontluchting snap ik wel. De regelmaat van iedere 26" kan ik niet verklaren.

Vacuum wordt steeds groter en ineens schiet er iets open, lucht in de tank, weer wat meer toeren, maar het schiet ook weer dicht, dus na 26 seconden weer toenemend vacuum.....


Ik noem maar wat....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 14:58 #517723

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Onluchting ga ik zo nakijken.

Kan het ook in de opvoerpomp zitten?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 15:05 #517727

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 16:47 #517738

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Groffilter vervangen. Bood geen oplossing.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 19:07 #517775

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Beste Gregor,

Er kunnen verschillende redenen zijn voor het inhouden van een motor, zoals o.a. brandstof en lucht problemen.
Een aantal mogelijk oorzaken controlen op de hun werking volgens onderstaande stappenplan:

Brandstof toevoer naar de motor:
- lucht in het systeem of systeem trekt vacuüm. Hier is al na gekeken begrijp ik.
- Afsluiters open en geen vuil voor de afsluiter doorvoer waardoor de doorlaat beperkt wordt? Open de afsluiters en sluit ze een paar keer, als er vuil tussen zit dan verwijdert het wellicht. Als je kunt doorblazen dan is dat aan te raden. Later wel goed ontluchten.
- Vuil op de bodem van de brandstof tank? Er kan niet genoeg brandstof doorstromen. Indien mogelijk de leiding aan de tank losmaken. Heb je een flexibele lange leiding dan kun je het uiteinde boven het brandstofniveau krijgen en doorblazen richting te tank zonder dat er brandstof in de boot lekt. Vaak kan je bij het brandstoffilter voor de motor de leiding losmaken en doorblazen richting de tank.
- Leidingen en conditie nalopen. Er kan een leiding gedeeltelijk verstopt zitten of er kan een (flexibele) brandstofleiding platgedrukt zijn (ingedeukt) waardoor de doorstroom verminderd is? Vooral vaak het geval na werkzaamheden in de motorruimte door stoten.
- Filter nakijken en zo nodig vervangen. Sommige motoren hebben nog een filtertje net voor de motor en de hoge druk pomp wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien.
- Als je een brandstof lage druk pomp (circulatie pomp) hebt kan de capaciteit verminderd zijn door slijtage of er kan vuil in zitten.
- de hoge druk pomp kan ook versleten zijn. Maar dat is natuurlijk niet van het ene op het andere moment het geval.


Luchttoevoer naar de motor:
- Kan de motor genoeg lucht aanzuigen? Is het luchtfilter o.k.? vaak is het zo dat een motor juist eerst sneller gaat lopen als er een luchttekort is waarna hij inhoud en afslaat. De motor krijgt bij een luchttekort in eerste instantie een rijker mengsel en heeft daardoor de neiging om sneller te gaan lopen in eerste instantie. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dat niet het geval is.

Ter controle ook: als je de motor start loopt hij 26 sec. voordat hij gaat inhouden. Ik neem aan dat je de motor stationair laat lopen? Als je motor harder laat draaien dan gebruikt hij meer brandstof en zou het tekort aan brandstof sneller optreden dus de motor draait minder lang goed. Heb je dat geprobeerd? Of doordat er meer verbruik is stroomt de brandstof sneller door de leidingen en kan evt. vuil loskomen en wegspoelen.
Als je een doorzichtig brandstoffilterhuis hebt zul je in het filterhuis luchtbellen zien ter indicatie dat er niet genoeg brandstof doorstroomt.

Het probleem zoals het beschreven wordt lijkt erop dat er te weinig brandstof toevoer is waardoor de motor gaat inhouden en als je dan even wacht is de brandstof weer terug in de leiding en loopt hij weer. Als eerste de brandstof toevoer checken is mijn advies.

Hoopt dat dit je verder helpt.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 20:27 #517801

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Arend, dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb het opvoerpompje schoongemaakt, de twee doorzichtige plaatjes die erin zitten waren licht vervuild, aanslag. Hierna alles weer in elkaar gezet, diesel opgepompt en starten. Probleemloos.
- toevoerkraan tijdens dit werk meermalen open/dicht gedaan.
- leidingen en filter zitten dicht bij de tank.
- geen beschadigingen e/o knikken in de leidingen.
- luchtfilter afgelopen winter schoongemaakt (olie gedrenkt filter).

Bij stationair draaien komt dit fenomeen niet voor. Dit gebeurt pas als ik de motor vooruit of achteruit zet, bijv. op 1300rpm. Om de 26" zakt het toerental in met een paar honderd toeren en komt daarna weer terug naar het ingestelde toerental.

Wat ik niet begrijp, is het interval waarin dit gebeurt. Zou het iets elektrisch kunnen zijn?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 20:44 #517809

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Gregor schreef :
Wat ik niet begrijp, is het interval waarin dit gebeurt. Zou het iets elektrisch kunnen zijn?

Gooi je laadregelaar de Sterling er eens vanaf, de getimed regelmaat geeft te denken.
Als het mechanisch zou zijn bv de regalateur zou de tijd interval toerental afhankelijk moeten zijn.
Laatst bewerkt: 24 mei 2014 20:46 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 20:58 #517820

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo Gregor,

Elektrisch? Welk elektrisch systeem heb je op de motor zitten? Er zijn verschillende varianten/paneeltjes

Er zijn normaliter maar 2 sensoren met een bijbehorend relais. Dat zijn de koelwatertemp. sensor en de oliedruk sensor. Beiden zijn aangesloten op een relais. Beide relais zijn NO (normally Open). Het temp. relais gaat dicht als de watertemp. op 100 graden komt. Het oliedruk relais gaat dicht als de oliedruk onder de 0,3 bar komt. Beiden geven als het goed is een alarmsignaal op het bedieningspaneel en evt. een stop als de oliedruk te laag is indien zo uitgerust.
Maar dit in relatie met 26" lijkt niet aannemelijk of er moet een timer ingebouwd zijn.
Enkel ander alarm is er voor lage acculading.

Heb je ook alarmsignaal als de motor inhoudt? Zo ja welke?
Kun je wellicht in het relais kastje kijken wat erin zit?

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:08 #517825

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Die laadregelaar kan ik er idd eens afhalen en kijken wat er dan gebeurt.

Bij het inzakken van het toerental klinkt er geen signaal. Bij het inschakelen van de motor branden koelvloeistof, oliepeil en accu. Deze gaan uit zodra de motor loopt.

De wijzer van de toerenteller, die loopt van het ingestelde toerental terug naar 0 toeren. Mag je daaruit de conclusie trekken dat de spanning afkomstig van de dynamo wegvalt?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:13 #517828

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
De toerenteller krijgt z'n info van de W aansluiting van de dynamo.

Even om het duidelijk te krijgen buiten de toerenteller die naar 0 valt, hoor je de motor ook inzakken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:14 #517830

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Gregor,
Even voor de duidelijkheid:
Is het alleen maar de toerenteller die terugloopt terwijl de motor gewoon blijft doordraaien? Of valt de motor ook terug?
Een toerenteller op 0 dan moet de motor ook gestopt zijn.
MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:15 #517831

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
henkvd schreef :
De toerenteller krijgt z'n info van de W aansluiting van de dynamo.

Even om het duidelijk te krijgen buiten de toerenteller die naar 0 valt, hoor je de motor ook inzakken ?
Ja, dat hoor ik. Als ik een grove schatting doe, dan is het een paar honderd toeren en daarna pakt het toerental weer op naar het oorspronkelijke toerental.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:18 #517833

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Zal me niet verbazen als je regelaar je dynamo kortstondig vol aan het werk zet en dat daardoor je motor even inzakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:19 #517834

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
henkvd schreef :
Zal me niet verbazen als je regelaar je dynamo kortstondig vol aan het werk zet en dat daardoor je motor even inzakt.
Kan je dit uitleggen Henk?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:25 #517838

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Even er vanuit gaan dat je de sterling regelaar er tussen heb zitten.

Leuke dingen, ben er alleen niet kapot van omdat ik het meer zie als dynamo voor de gek houd apparaatje om tot hoge laadstromen te komen, ik heb het idee dat deze iedere 26" je dynamo even kortstondig vol open stuurt, je motor zakt even in om dat er in ene even 70A geleverd moet worden, valt weer af tot de volgende cyclus, 26 seconden later, de accu's zijn vol genoeg, anders zou je dit maar 1 keer hebben

Als je de d+ even los haalt van de dynamo weet je het snel genoeg zonder een hele verbouwing.
Laatst bewerkt: 24 mei 2014 21:59 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:36 #517841

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 638
Wellicht is één van je accu's kapot. Probeer eens te draaien op één accu. En daarna op een andere accu. Heb zoiets zelf ook mee gemaakt.
Mijn onderschrift is vanwege social distancing afwezig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 24 mei 2014 21:38 #517842

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo Gregor,
Je geeft aan dat de motor een paar honderd toeren inzakt.
Vreemd dat je meldt dat de toerenteller naar 0 gaat terwijl het maar om een paar honderd toeren gaat.
Het lijkt erop dat er steeds een verbruiker wordt ingeschakeld. dat kan een elektrisch apparaat zijn aan boord dat aanslaat zoals bv een koelkast of andere grote verbruiker, Of het is de dynamo die door een fout van de schakelaar steeds maximaal en dan weer niets levert. Kijk eens naar die regelaar. Je kunt ook de Amp. meten die de dynamo levert. Als je daar elke keer een groot verschil meet juist als de motor inzakt dan weet je waar je het zoeken moet.
MVG
Arnd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 02:45 #517860

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Zodra ik aan boord ben zal ik de d+ loshalen en zien wat er dan gebeurt.

Wat mij dan verbaast, is dat ik twee weekenden geleden heb gevaren en dit probleem zich niet voordeed. Ik daarna noodgedwongen de acculader (die aan 230v is aangesloten) vervang -stond in bestellingen was inmiddels geleverd- en nu ineens dit probleem heb.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 02:53 #517861

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Eaglemis schreef :
Hallo Gregor,
Je geeft aan dat de motor een paar honderd toeren inzakt.
Vreemd dat je meldt dat de toerenteller naar 0 gaat terwijl het maar om een paar honderd toeren gaat.
Het lijkt erop dat er steeds een verbruiker wordt ingeschakeld. dat kan een elektrisch apparaat zijn aan boord dat aanslaat zoals bv een koelkast of andere grote verbruiker, Of het is de dynamo die door een fout van de schakelaar steeds maximaal en dan weer niets levert. Kijk eens naar die regelaar. Je kunt ook de Amp. meten die de dynamo levert. Als je daar elke keer een groot verschil meet juist als de motor inzakt dan weet je waar je het zoeken moet.
MVG
Arnd
Gelukkig slaat mijn koelkast niet meer zo vaak aan ;) verder stond er ten tijde van het constateren, geen grootverbruiker aan.

Helaas zit een amperetang / amperemeter die de stroom vanaf de dynamo kan meten (heb wel een gewone multimeter, die gaan tot 10A), niet in mijn kist. Iets voor het verlanglijstje....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 07:30 #517879

Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.

Diesel uit de tankontluchting? Toch geen vloeibare diesel hè?
Als het inderdaad vloeibare diesel is zit er een "zak" in de ontluchtleiding ( bij het draaien van de motor gaat het trouwens niet om ontluchten maar beluchten..., ontluchten hoeft alleen bij het vullen) .
Dan kan er inderdaad wat onderdruk in de tank komen wat het probleem zou kunnen verklaren.
Zodra de onderdruk een bepaald niveau bereikt trek hij de deisel in de "zak"omhoog en er kan lucht in de tank bij komen. En plots gaat de motor weer beter lopen tot de onderdruk weer te veel is toegenomen.
Dat verklaard het intemitterende/interval gedrag.

Oplossing ; zorgen dat de ont/beluchtingsleiding vanaf de bovenkant van de tank naar een hoger punt loopt zonder zakken.
Naar een lager punt mag eventueel ook als er maar geen zakken in zitten.
Alleen loop je dan eerder het risico dat er diesel in het water komt als je de tank te ver vult.

Dat trouwens de alternator of laadregelaar de oorzaak zou zijn betwijfel ik ten zeerste . Bij een grotere belasting hoort de regulateur in het brandstofsysteem het toerental op peil te houden.Als dat desondanks de oorzaak zou blijken is er iets mis met de regulateur. Dat heb ik zelf al eens gehad bij mijn oude MD5A waar een lagertje van de regulateur aan gort bleek te zijn.
Dalen van een toerental bij plotseling hogere belasting gebeurt wel bij een benzinemotor met carburateur (niet bij inspuiting) omdat daar het toerental niet wordt geregeld zoals bij een diesel.
Ad
Laatst bewerkt: 25 mei 2014 07:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl