Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Diesel uit de tankontluchting? Toch geen vloeibare diesel hè?
Als het inderdaad vloeibare diesel is zit er een "zak" in de ontluchtleiding ( bij het draaien van de motor gaat het trouwens niet om
ontluchten maar
beluchten..., ontluchten hoeft alleen bij het vullen) .
Dan kan er inderdaad wat onderdruk in de tank komen wat het probleem zou kunnen verklaren.
Zodra de onderdruk een bepaald niveau bereikt trek hij de deisel in de "zak"omhoog en er kan lucht in de tank bij komen. En plots gaat de motor weer beter lopen tot de onderdruk weer te veel is toegenomen.
Dat verklaard het intemitterende/interval gedrag.
Oplossing ; zorgen dat de ont/beluchtingsleiding vanaf de bovenkant van de tank naar een hoger punt loopt zonder zakken.
Naar een lager punt mag eventueel ook als er maar geen zakken in zitten.
Alleen loop je dan eerder het risico dat er diesel in het water komt als je de tank te ver vult.
Dat trouwens de alternator of laadregelaar de oorzaak zou zijn betwijfel ik ten zeerste . Bij een grotere belasting hoort de regulateur in het brandstofsysteem het toerental op peil te houden.Als dat desondanks de oorzaak zou blijken is er iets mis met de regulateur. Dat heb ik zelf al eens gehad bij mijn oude MD5A waar een lagertje van de regulateur aan gort bleek te zijn.
Dalen van een toerental bij plotseling hogere belasting gebeurt wel bij een benzinemotor met carburateur (niet bij inspuiting) omdat daar het toerental niet wordt geregeld zoals bij een diesel.
Ad