Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inhouden motor

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 07:37 #517883

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ad,
Was vloeibare diesel die er uit de beluchter kwam. Aan dit systeem is niets gewijzigd sinds ik de boot in 2006 kocht.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 07:52 #517891

Gregor schreef :
Ad,
Was vloeibare diesel die er uit de beluchter kwam. Aan dit systeem is niets gewijzigd sinds ik de boot in 2006 kocht.

Dat is dus in ieder geval niet goed.Elke ont/beluchtleiding hoort geheel onder , beter , afschot of "opschot" (:lol:) te lopen.
Overigens is zo'n zak bij bijv. de ontluchtleiding van een gasbun zelfs gevaarlijk omdat die dan niet meer werkt als er wat water in komt. Die zou ik dus ook maar eens controleren.
Dat je er nu ineens last van hebt kan best ontstaan zijn omdat de tank een keer overvult is gewwst en de ontluchtleiding is volgelopen.
Zie "zak" moet er in ieder geval uit want zo werkt een ont/beluchtleiding niet goed.
Er kan trouwens ook water in komen door condensatie of een flinke golf over de boot wat hetzelfde probleem kan opleveren.
Overigens , hie weet je eigenlijk dt het diesel was en geenn water met eventueel een beetje diesel?

Hoe dan ook , er is iets niet in orde met die leiding , oorzaak of niet in dit geval.
In ieder geval aanpakken.
Ad
Laatst bewerkt: 25 mei 2014 07:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 08:56 #517908

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Dat het diesel was en geen combi water+diesel kon ik zien omdat het op het dek terecht kwam.

Er zijn dus twee dingen om na te gaan, status diesel met zak in de leiding en de laadregelaar. Zucht, wil gewoon een keer varen zonder gedoe....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 09:34 #517927

Gregor schreef :
Dat het diesel was en geen combi water+diesel kon ik zien omdat het op het dek terecht kwam.

Mmm, ik hoop niet dat die beluchtings opening op het dek zit maar in een vertikaal deel bijv. de kuiprand.
Anders is dat ook al verkeerd want dan kan er erg makkelijk regen in komen.
Buitenzijde aan de zijkant van de kuiprand is trouwens ook niet aan te bevelen als je wel eens met het gangboord in het water zeilt.
Ad
Laatst bewerkt: 25 mei 2014 09:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 11:25 #517953

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Yellow Boat schreef :
Gregor schreef :
Dat het diesel was en geen combi water+diesel kon ik zien omdat het op het dek terecht kwam.

Mmm, ik hoop niet dat die beluchtings opening op het dek zit maar in een vertikaal deel bijv. de kuiprand.
Anders is dat ook al verkeerd want dan kan er erg makkelijk regen in komen.
Buitenzijde aan de zijkant van de kuiprand is trouwens ook niet aan te bevelen als je wel eens met het gangboord in het water zeilt.
Ad
Zit verticaal aan de buitenzijde van de kuip en komt uit in het gangboord. Maar goed, zo zit het af werf (2002).
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 13:51 #517962

Gregor schreef :
Zit verticaal aan de buitenzijde van de kuip en komt uit in het gangboord. Maar goed, zo zit het af werf (2002).

En jij denkt nog dat werven alles altijd goed doen?
Dan vrees ik dat je nog wel vaker voor onaangename verrassingen kunt komen te staan.
Zeker voor "jachtfabrieken" zoals Hanse , Bavaria en co.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 16:02 #517984

Diesel in de be- ontluchtingsleiding lijkt me niet de oorzaak van dit probleem te kunnen zijn.

Mijn beluchtingslang gaat in een kan wel 60 cm hoog moet de diesel hieruit gezogen worden. Er zit ook nog een filtertje aan. En nooit enig probleem gehad door die slang de brandstof uit de kan te laten zuigen.
Integendeel, water en vuil blijft in de kan en komt niet in de tank,
en er hoeft nooit overgeschonken te worden, dus geen gemors of rommel de tankopening in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 16:28 #517995

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Vuiltje in de brandstofleiding. Mogelijk voor het kraantje op de brandstoftank. Schroef dit eens los en kijk of deze bij geopende stand wel de voorgeschreven diameter (6 mm2?) heeft. Ik had hetzelfde probleem. Na vervangen de kraan ( met 2mm2) door een met voldoende capaciteit nooit meer probleem gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 16:43 #518004

Laadregelaar is heel goed mogelijk
Zonder dynamo vsnaar eventjes draaien.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 18:20 #518030

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
It Paradyske schreef :
Laadregelaar is heel goed mogelijk
Zonder dynamo vsnaar eventjes draaien.
Je bedoelt de v-snaar eraf en dan starten en daarna in voor- of achteruit?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 19:52 #518071

Ja, gewoon kijken of het zelfde effect dan ook optreed, wel even opletten, mogelijk gaat ook de koelwaterpomp uit, maar die motor is zo een twee drie niet te warm.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 20:13 #518085

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
It Paradyske schreef :
Ja, gewoon kijken of het zelfde effect dan ook optreed, wel even opletten, mogelijk gaat ook de koelwaterpomp uit, maar die motor is zo een twee drie niet te warm.
Is dat een ander effect dan het door HenkvD voorgestelde loshalen van de d+ draad?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 25 mei 2014 20:53 #518119

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Het ongeveer hetzelfde als het loshalen van de d+.

Waar het om gaat is dat je dynamo tijdens het laden vermogen nodig heeft van de motor. Als je dynamo met 70 ampere gaat laden neemt hij zomaar 2 tot 3 pk van je motorvermogen. Dat hoor je echt wel op je toerental.
Het vermoeden is dat de laadregelaar om de 26sec volle bak aan laadvermogen vraagt, dan de vraag weer terugschroeft naar zeg 5 amp en zo de kan de motor weer op toeren komen enz enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 03:56 #518165

Nee, is ongeveer gelijk.

Wat je beschrijft, lijkt er op dat de dynamo vrijwel wordt kortgesloten. (toerental (= W) = 0)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 04:56 #518168

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
It Paradyske schreef :
Laadregelaar is heel goed mogelijk
Zonder dynamo vsnaar eventjes draaien.
De laadregelaar die je noemt, bedoel je daar de laadregelaar op de motor of de Sterling laadregelaar?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 15:27 #518410

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Dit klopt dus niet!Wanneer je in de vuldop blaast moet er lucht/gasoliedamp uit de ontluchting komen en geen vloeistof.
Dit betekend dus dat de ontluchting van de tank onder het brandstofniveau zit. Dit is niet goed.
De tankontluchting moet boven in de tank zitten.
Zou dus wel eens oorzaak van het probleem kunnen zijn. Op gegeven moment,wanneer het vacuum diep genoeg is, komt er een schot lucht door de gasolie heen en is het probleem even weg totdat er weer een te diep vacuum boven het brandstof niveau gezogen wordt.
Enz.enz.
Heb je al zonder vuldop gedraaid? Of zit de tank misschien tot de strot toe vol, zodat de ontluchting onder het brandstof niveau zit?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 mei 2014 15:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 15:46 #518414

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
douwe schreef :
Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Dit klopt dus niet!Wanneer je in de vuldop blaast moet er lucht/gasoliedamp uit de ontluchting komen en geen vloeistof.
Dit betekend dus dat de ontluchting van de tank onder het brandstofniveau zit. Dit is niet goed.
De tankontluchting moet boven in de tank zitten.
Zou dus wel eens oorzaak van het probleem kunnen zijn. Op gegeven moment,wanneer het vacuum diep genoeg is, komt er een schot lucht door de gasolie heen en is het probleem even weg totdat er weer een te diep vacuum boven het brandstof niveau gezogen wordt.
Enz.enz.
Heb je al zonder vuldop gedraaid? Of zit de tank misschien tot de strot toe vol, zodat de ontluchting onder het brandstof niveau zit?
Tank zit behoorlijk vol en ik denk dat er een neergaande lus in de beluchtingsslang zit, echter als ik dit doortrek, dan kan ik niet verklaren dat ik er vele honderden uren er probleemloos mee heb gevaren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 15:47 #518415

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
douwe schreef :
Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Dit klopt dus niet!Wanneer je in de vuldop blaast moet er lucht/gasoliedamp uit de ontluchting komen en geen vloeistof.
Dit betekend dus dat de ontluchting van de tank onder het brandstofniveau zit. Dit is niet goed.
De tankontluchting moet boven in de tank zitten.
Zou dus wel eens oorzaak van het probleem kunnen zijn. Op gegeven moment,wanneer het vacuum diep genoeg is, komt er een schot lucht door de gasolie heen en is het probleem even weg totdat er weer een te diep vacuum boven het brandstof niveau gezogen wordt.
Enz.enz.
Heb je al zonder vuldop gedraaid? Of zit de tank misschien tot de strot toe vol, zodat de ontluchting onder het brandstof niveau zit?

Ik zie trouwens net dat Yellow Boat een bijna identieke oorzaak vermeld heeft, en die is ook lang niet gek :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 16:12 #518421

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
douwe schreef :
douwe schreef :
Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Dit klopt dus niet!Wanneer je in de vuldop blaast moet er lucht/gasoliedamp uit de ontluchting komen en geen vloeistof.
Dit betekend dus dat de ontluchting van de tank onder het brandstofniveau zit. Dit is niet goed.
De tankontluchting moet boven in de tank zitten.
Zou dus wel eens oorzaak van het probleem kunnen zijn. Op gegeven moment,wanneer het vacuum diep genoeg is, komt er een schot lucht door de gasolie heen en is het probleem even weg totdat er weer een te diep vacuum boven het brandstof niveau gezogen wordt.
Enz.enz.
Heb je al zonder vuldop gedraaid? Of zit de tank misschien tot de strot toe vol, zodat de ontluchting onder het brandstof niveau zit?

Ik zie trouwens net dat Yellow Boat een bijna identieke oorzaak vermeld heeft, en die is ook lang niet gek :cheer:
Het is wel degelijk iets waar ik naar zal kijken. Als aan dat deel niet is gewijzigd, dan kan ik moeilijk verklaren waarom er met zo'n regelmaat gebeurt wat er nu gebeurt ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 18:46 #518486

Ik stem op de laadregelaar/dynamo!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 18:50 #518490

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
It Paradyske schreef :
Ik stem op de laadregelaar/dynamo!
Zal ik een poll openen ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 19:08 #518496

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
De beluchting kan je testen door zonder vuldop te varen.
Maar gezien de regelmaat zou ik het in de regelaar zoeken vooral ook omdat dat is wat je onlangs veranderde en toen het probleem optrad, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 20:35 #518532

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
douwe schreef :
Gregor schreef :
Geblazen in de vuldop en er kwam diesel uit het ontluchtingsgat. Die lijkt te werken.
Dit klopt dus niet!Wanneer je in de vuldop blaast moet er lucht/gasoliedamp uit de ontluchting komen en geen vloeistof.
Dit betekend dus dat de ontluchting van de tank onder het brandstofniveau zit. Dit is niet goed.
De tankontluchting moet boven in de tank zitten.
Zou dus wel eens oorzaak van het probleem kunnen zijn. Op gegeven moment,wanneer het vacuum diep genoeg is, komt er een schot lucht door de gasolie heen en is het probleem even weg totdat er weer een te diep vacuum boven het brandstof niveau gezogen wordt.
Enz.enz.
Heb je al zonder vuldop gedraaid? Of zit de tank misschien tot de strot toe vol, zodat de ontluchting onder het brandstof niveau zit?
In dat geval zou je verwachten dat het toerental langzaam zou afnemen met het opbouwen van de onderdruk in de tank, om vervolgens ineens weer op toeren te komen na het "doorbreken" van de sifon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 20:43 #518537

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Waterblok schreef :
De beluchting kan je testen door zonder vuldop te varen.
Maar gezien de regelmaat zou ik het in de regelaar zoeken vooral ook omdat dat is wat je onlangs veranderde en toen het probleem optrad, toch?
Die laadregelaar zit er al een paar jaar in. Ik denk dat je de acculader bedoelt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 22:54 #518584

Het brandstof toevoer pompje heeft geen enkele moeite met wat diesel in de beluchting. En zeker niet wanneer de tank helemaal vol is, er hoeft dan de niveau hoogte in de tank minder opgepompt te worden.

Wanneer brandstof gebrek de reden is, verbaast me die exacte interval van 26 seconden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl