Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inhouden motor

Re: Inhouden motor 26 mei 2014 23:18 #518588

Klinkt bekend.
De enige variabele die ik lees is het vervangen van de acculader als ik het goed begrijp. Dan is het logisch daar te beginnen.

Het lijkt erop dat die de accu's (eindelijk) echt helemaal vol laadt en de Sterling regelaar genoeg spanning meet en daarom dynamo 'uit'schakelt. Na korte tijd loopt spanning weer iets terug en wordt de dynamo weer aangeschakeld.

Bij mijn Allpha Pro hetzelfde gehad. Laadvoltage een fractie hoger instellen loste t op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 05:47 #518602

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Pinical1212 schreef :
Klinkt bekend.
De enige variabele die ik lees is het vervangen van de acculader als ik het goed begrijp. Dan is het logisch daar te beginnen.

Het lijkt erop dat die de accu's (eindelijk) echt helemaal vol laadt en de Sterling regelaar genoeg spanning meet en daarom dynamo 'uit'schakelt. Na korte tijd loopt spanning weer iets terug en wordt de dynamo weer aangeschakeld.

Bij mijn Allpha Pro hetzelfde gehad. Laadvoltage een fractie hoger instellen loste t op.
Klinkt als een plausibele verklaring. Ik zal de beschrijving van de Sterling laadregelaar opzoeken en zien wat er mogelijk is.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 05:58 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 06:04 #518605

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Battery Type: There are four main battery types: all the settings for these 4 battery types are clearly marked on the Advanced Regulator label. There is a lot of conflicting settings for gel and A.G.M. we have shown the setting recommended by Exide ( the major gel manufacturers ) however there are other companies who disagree with this in the U.S.A. so we have a setting for them also, its best to check with your supplier.
Battery Type selector ( fig 1 )
1) Conventional lead acid batteries, where you have access to the liquid level to maintain and top up the batteries. These may be charged at a faster rate and as such, the high charge setting may be used. By far the fasted charging batteries and the lowest cost. setting. Open lead acid/ traction batteries are the best type for fast charging and long life. 14.8 volts max for up to 8 hrs
2) Sealed Lead acid and some A.G.M batteries, not good for fast charging as cannot replace the water loss associated with fast charging. as such the top voltage is reduced to reduce the water loss , 14.4 volts max 4-6 hrs
3) Gel batteries ( Exide setting ) require , 14.4 volts 10-12 hrs on the charge voltage to charge them , as recommended by Exide .
Gel / sealed /A.G.M batteries are not recommended where fast charging is a priority. This is due to there limited ability to absorb high charge currents fast effectively.
4) Gel / some A.G.M settings. Some gel companies in the U.S.A. recommend no more than 14.1 volts so we have a setting for this. some A.G.M. batteries also require this setting.

Bij mij staat bij ingesteld op optie 3, lijkt geen andere waarde mogelijk.

Link naar de manual.Sterling Pro B Alternator regulator
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 06:49 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 10:19 #518693

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Hypothese, stel dat de sense draad van de regulator naar de accu geen goede verbinding heeft, zou dat de oorzaak kunnen zijn van het teruglopen van de motor omdat die regulator dan geen weet heeft van de status van de accu, daardoor volle bak gaat laden en daarom zoveel vermogen wordt getrokken dat dat uiteindelijk niet door de dynamo kan worden geleverd, en deze dus terugzakt?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 10:42 #518713

Gregor schreef :
Hypothese, stel dat de sense draad van de regulator naar de accu geen goede verbinding heeft, zou dat de oorzaak kunnen zijn van het teruglopen van de motor omdat die regulator dan geen weet heeft van de status van de accu, daardoor volle bak gaat laden en daarom zoveel vermogen wordt getrokken dat dat uiteindelijk niet door de dynamo kan worden geleverd, en deze dus terugzakt?

Denk ik niet, het losschieten van de sense is een foutconditie, waarop ie niet mag reageren met "volle bak".
Moet in dat geval juist niet meer leveren.

Eerst maar eens testen zonder dynamo, dan weet je of je de goede kant op zoekt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 13:47 #518777

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Járen heb ik een anti bacterie toevoeging gebruikt in mijn good old Perkins 4108. Geen enkel probleem. Nu ca. 100 uur gebruikt in mijn Volvo Penta D1-30 met 265 draaiuren en motor loopt slechter rond en komt wat moeizaam op hoge toeren. Gehele brandstof systeem gechecked, opvoerpomp vervangen, filters vernieuwd ( Volvo monteur ). Blijft het niet mooi rond lopen. Nieuwe brandstof via by pass naar opvoerpomp gevoerd en motor loopt nu merkbaar mooier! Het middel eindigt op de cijfers 71.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 17:15 #518882

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
De files getrotseerd en aan boord.
- motor gestart
- in zijn achteruit op 1300rpm
- op de ProReg B knippert de 1e groene led-->Ramp Start
- bij het inzakken van het toerental gaan alle leds knipperen, behalve de rode, led 5. De manual zegt hierover:
All L.E.D’s flashing: The most common fault, this shows the alternators voltage has exceeded 17.5 (or 37 volts in the case of 24 volts). This happens for various reasons such as cables from the alternator to the battery are too long and not thick enough to carry the current or if there is an amp meter in the circuit then usually there is a problem with the connections to the amp meter. If an installation has been running satisfactorily for a period of a few weeks and this starts then check if the split charge relay or diode is OK and has not failed. Please note that when this, or any trip light is on the Advanced Regulator has been electrically totally isolated from the alternator and is no longer in use. If the alternator voltage continues to rise after this has tripped then please check the alternators own regulator .and stop and disconnect the alternator
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 17:38 #518895

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Op het scheidingsrelais vier aansluitingen:
30
85
86
87

Op 86 zit de min. Bij draaiende motor meet ik tussen 86 en 87 ong. 13,4v Dit blijft stabiel, ook als de motor inzakt. Tussen 86 en 30 meet ik 14,4v en bij het inzakken van de motor gaat deze naar 17,7v en gaat de ProReg B in error staat. Overeenkomstig de beschrijving uit de vorige post.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 17:41 #518898

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ander (new) relais er maar eens in zetten. Kost je de kop niet. Type mee en even naar een autoshop.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 17:44 #518901

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Proost schreef :
Ander (new) relais er maar eens in zetten. Kost je de kop niet. Type mee en even naar een autoshop.
Ik heb gemeten terwijl de draden 30 en 87 los waren van het scheidingsrelais. De weerstand van de spoel die ik meet is ong. 90 Ohm. Lijkt me niet dat het relais defect is.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 18:48 #518925

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Net geconstateerd dat ik over de spoel van het relais geen spanning meet.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 21:16 #518972

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Heb helaas geen schema van hoe het aan boord is aangesloten, maar wellicht dat dit een beeld geeft relais en dynamo in de basis mogelijk zijn aangesloten (glad ijs...)


Over de spoel (85-86) meet ik 0V, bij draaiende motor.
Over 30-86 meet ik 14,4V die oploopt naar 17,7V als de motor in toeren terugloopt.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 21:20 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 21:33 #518978

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Over 85 en 86 moet 12 Volt staan bij draaiende motor, hoog uit een paar Volt bij gestopte motor.

Je Dynamo lampje moet nu constant branden.

Met het weg vallen van de toerenteller erbij krijg ik een beetje het idee dat je dynamo stuk is of iets verkeerd zit aangesloten.

Laat om te beginnen eens 85 los liggen om te kijken welk resultaat dit geeft met alleen de startaccu er aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 27 mei 2014 21:39 #518979

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
henkvd schreef :
Over 85 en 86 moet 12 Volt staan bij draaiende motor, hoog uit een paar Volt bij gestopte motor.

Je Dynamo lampje moet nu constant branden.

Met het weg vallen van de toerenteller erbij krijg ik een beetje het idee dat je dynamo stuk is of iets verkeerd zit aangesloten.

Laat om te beginnen eens 85 los liggen om te kijken welk resultaat dit geeft met alleen de startaccu er aan.
Het laadstroomlampje gaat uit zodra de motor loopt.
Over 85-86 meet ik 0 volt.
In de aansluiting is niets gewijzigd in de afgelopen jaren. De acculader is op eenzelfde wijze aangesloten als de vorige.

Ik neig ook naar de dynamo, maar voordat ik die eraf haal en wegbreng, zou ik daar meer zekerheid over willen Henk.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 01:15 #518997

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo Gregor,

Je schrijft dat je 90 Ohm meet over de spoel van het relais. Met een weerstand van 90 Ohm zou je een spanningsverschil moeten meten over de spoel. Je hebt immers een Ohmse weerstand. Je meet volgens zeggen 0 Volt tussen 85 en 86.

Zijn alle aardedraden in het elekrisch systeem goed bevestigd(dynamo, accus)?

Gooi 30 (of 87) eens los zodat die woonaccu niet gekoppeld is. Heb je dan nog hetzelfde probleem met de inzakkende motor?

Zet een jumper (bv met een startkabel) over 30 en 87 (30 en 87 verbonden) zodat de woonaccu permanent is aangesloten en geladen wordt. Gooi de 85 ook los. Het relais is zo geheel gebypasssed. Zet evt. een elektrische verbruiker aan boord aan om wel stroom van die accu te gebruiken en overladen te voorkomen. Het is maar voor korte tijd. Nog het zelfde probleem met de motor?

Gooi de startaccu (+pool) eens los en draai allen op de woonaccu? Nog het probleem?

Wat is de spanning tussen de polen van de ene en de andere accu. Kabels eraf en alleen op de accupolen meten. Gemeten spanning moet een normale accuspanning zijn van tussen 10,5 en 12.8 V ongeveer.

De dynamo lijkt wel genoeg spanning te leveren 14,4 V.

Hiermee komen we er wellicht achter of het probleem in de accu’s, de dynamo, het relais of elders zit.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 04:00 #519000

Gregor schreef :
Net geconstateerd dat ik over de spoel van het relais geen spanning meet.

Dat zou betekenen dat verbinding 86 naar 'aarde' niet goed is.
Maar die 17.7V is fout, en die komt van de dynamo....
Dus de dynamo gaat volle bak aan het werk, dat zou kunnen zijn dat de dynamo denkt dat de spanning te laag is, en dat kan weer komen door:
Sterling laadregelaar is stuk
of
Dat relais verziekt de meetspanning van de dynamo.

Om te testen: relais er even tussenuit halen,
zodat het lampje alleen naar D+ gaat.

Doet ie het dan nog steeds dan is het de laadregelaar.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 04:45 #519002

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ik heb de pennen 30 en 87 los gehad en bij een lopende motor vertoont hij hetzelfde gedrag.

De koppeling vanaf relais naar massa heb ik gemeten en daar mat ik 0 Ohm. Zekerheidshalve de aansluitingen op de dynamo schoongemaakt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 04:53 #519004

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Waar ik wel zorg over heb, met Pinksteren naar Lowestoft gaan. Dat mijn accu's niet worden geladen, kan ik mee leven: 80Ah start en 330Ah lichtnet. Via de walstroom is dit op te laden. Wat ik niet wil is met een terugvallende motor op pad.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 05:40 #519008

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
maar zoals nu al een paar keer gezegd en niet veel werk om te doen even de b+ of vsnaar eraf en testen.

Dan kun je conclusies trekken.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 06:18 #519014

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Lees voor B+, d+ anders gaat het niet goed.


Het schema wat je gaf klopt niet met je meet resultaten, als het dynamolampje uitgaat, staat op de d+ ca 12 Volt, die moet je dan ook over het relais meten.

Nu gaat je lampje uit, maar geen spanning over het relais, dat spreekt elkaar tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 06:32 #519019

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
jessejohn schreef :
maar zoals nu al een paar keer gezegd en niet veel werk om te doen even de b+ of vsnaar eraf en testen.

Dan kun je conclusies trekken.

Ik dacht hetzelfde. Als de gedachte blijkt te kloppen (dynamo) is het voor de trip een kwestie van de v snaar los halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 07:18 #519028

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
koko schreef :
jessejohn schreef :
maar zoals nu al een paar keer gezegd en niet veel werk om te doen even de b+ of vsnaar eraf en testen.

Dan kun je conclusies trekken.

Ik dacht hetzelfde. Als de gedachte blijkt te kloppen (dynamo) is het voor de trip een kwestie van de v snaar los halen.
Meende D+ gelezen te hebben ipv B+. Posts nog even nalezen. De D+ loshalen bij lopende motor is vragen om problemen; op de D+ zag ik een dikke (10mm2) rode kabel aangesloten.

Heb geen v-snaar die we dan wel voor zorgt dat de waterpomp blijft draaien, niet onbelangrijk ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 07:22 door Gregor. Reden: Rode kabel toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 07:55 #519037

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik bedoelde de d+ ook loshalen als motor UITstaat.
als je dit doet met lopende motor krijg het laadsysteem een opdonder.

Als je dit alles niet wilt proberen en resultaten te posten lijkt mij een verdere discussie zinloos.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 07:56 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 08:42 #519046

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
jessejohn schreef :
ik bedoelde de d+ ook loshalen als motor UITstaat.
als je dit doet met lopende motor krijg het laadsysteem een opdonder.

Als je dit alles niet wilt proberen en resultaten te posten lijkt mij een verdere discussie zinloos.
Deze laatste opmerking snap ik niet en klinkt mij niet aardig. Realiseer je dat ik een uur rijden van de boot ben en veel heb gezien en zoveel als mogelijk post. Voor mij is het ook zoeken en ben blij met alle hulp die ik hier mag krijgen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 09:29 #519060

jessejohn schreef :
ik bedoelde de d+ ook loshalen als motor UITstaat.
als je dit doet met lopende motor krijg het laadsysteem een opdonder.

Als je dit alles niet wilt proberen en resultaten te posten lijkt mij een verdere discussie zinloos.

Deze draad is 4 dagen oud en er wordt fanatiek op gepost.. daarom lijkt het wellicht alsof gregor adviezen niet opvolgt.. maar kan ook te maken hebben met het feit dat hij in de tussentijd nog niet in de gelegenheid was te testen...
Iedereen is benieuwd :-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl