Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inhouden motor

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 09:32 #519063

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
was niet bot bedoeld ofzo. :woohoo:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 10:43 #519086

Gregor schreef :
Ik heb de pennen 30 en 87 los gehad en bij een lopende motor vertoont hij hetzelfde gedrag.

De koppeling vanaf relais naar massa heb ik gemeten en daar mat ik 0 Ohm. Zekerheidshalve de aansluitingen op de dynamo schoongemaakt.

Maar als je 85 loshaalt dan? De spoel van dat relais beinvloed ook de terugkoppeling naar de dynamo...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 10:59 #519095

Die interval van 26 seconden lijkt op een electrische oorzaak te wijzen.
Maar ik zou het dan eerder zoeken in de spanning regelaar.

Ik meen gelezen te hebben dat er zo´n Sterling regelaar op de generator zit, die de accu sneller laadt dan de standaard regelaar.
Dat kan alleen door de spanning tijdelijk te verhogen. Dit zou kunnen falen.

Die geeft volle stuurstroom door een defect, de spanning loopt op en daarmee de stroom, regelaar wordt warm, een (eventuele) elektronische beveiliging in die regelaar onderbreekt de stuurstroom, temp. daalt en het begint opnieuw.

Dit zou je kunnen kontroleren door, zoals iemand al voorstelde, zonder generator, of met onbekrachtigde generator te draaien.

Het uitsluiten van mogelijke oorzaken zal naar de werkelijke oorzaak leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 11:25 #519100

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Is het überhaupt zinvol om een "dom" scheidingsrelais te gebruiken indien er een Sterling laadregelaar gebruikt wordt?
Wel opletten overigens, het scheidingsrelais wordt ook gebruikt (bij mijn Dehler in elk geval) voor de urenteller en de tankmeter.
Domweg weglaten kan een foute aflezing / functioneren van deze instrumenten veroorzaken.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 12:21 #519120

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Plan voor morgen, ipv zeilen....
- ProReg B loskoppelen
- Dynamo en scheidingsrelais aansluiten zoals het was voor de ProReg B er drie jaar geleden op werd aangesloten
- testen door het starten van de motor, gas achteruit (vooruit zit ik tegen de steiger ;) en luisteren of de motor inzakt en of er nu wel een laadstroom loopt
- meten op de D+ van de dynamo
- meten op het relais

Zakt de motor nog steeds terug:
- scheidingsrelais ontkoppelen
- D+ meten
- laadstroom op de battery monitor bekijken, of hier nu wel een laadstroom te zien is.

Loopt de spanning dan nog steeds op vanaf de dynamo, dan zal ik de dynamo vrijdag laten controleren bij AeD in Delft. Tevens daar een reserve scheidingsrelais halen.

Dit alles o.b.v. de voorgaande posts. Updates volgen waar mogelijk.

Zie ik hierin iets over het hoofd?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 13:01 #519133

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
losnemen v-snaar van dynamo?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 13:10 #519137

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
jessejohn schreef :
losnemen v-snaar van dynamo?
Die voeg ik toe als een van de eerste stappen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 18:07 #519203

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Gregor schreef :
Plan voor morgen, ipv zeilen....
- ProReg B loskoppelen
- Dynamo en scheidingsrelais aansluiten zoals het was voor de ProReg B er drie jaar geleden op werd aangesloten
- testen door het starten van de motor, gas achteruit (vooruit zit ik tegen de steiger ;) en luisteren of de motor inzakt en of er nu wel een laadstroom loopt
- meten op de D+ van de dynamo
- meten op het relais

Zakt de motor nog steeds terug:
- scheidingsrelais ontkoppelen
- D+ meten
- laadstroom op de battery monitor bekijken, of hier nu wel een laadstroom te zien is.

Loopt de spanning dan nog steeds op vanaf de dynamo, dan zal ik de dynamo vrijdag laten controleren bij AeD in Delft. Tevens daar een reserve scheidingsrelais halen.

Dit alles o.b.v. de voorgaande posts. Updates volgen waar mogelijk.

Zie ik hierin iets over het hoofd?



Net de Sterling eens beter bekeken, terug bouwen gaat niet meer, de spanningsregelaar in de dynamo is er niet meer, die heb je moeten verwijderen, de sterling neemt dit volledig over doordat de veldspoel nu direct aan de sterling hangt.

Of had je een externe spanningsregelaar ( worden zeldzaam)


Maakt ook gelijk duidelijk waarom het dynamo lampje uit kan zijn en het relais niet bekrachtigd wordt.
Is het relais wel op de juiste plaats aangesloten ?
Deze moet op draad a de gele volgens de manual en niet op de dynamo d+.
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 18:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 18:46 #519216

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Net even op mijn site gekeken wat ik in 2012 heb gedaan, dat was alleen twee draden aan de koolborstels solderen. Kan me niet herinneren iets hebben verwijderd ofzo.

Relais aansluiting moet ik nagaan, weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 19:17 #519231

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Als de dynamo een aparte v-riem heeft zou je die er af kunnen sleutelen en dan nog eens proberen.
Dan schakel je de gehele dynamo met regeling er tussen uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 19:53 #519242

Gregor schreef :
Net even op mijn site gekeken wat ik in 2012 heb gedaan, dat was alleen twee draden aan de koolborstels solderen. Kan me niet herinneren iets hebben verwijderd ofzo.

Relais aansluiting moet ik nagaan, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ik heb laatst ook zo'n ProReg ingebouwd. Het apparaat overruled de bestaande spanningsregelaar door de veldwikkeling parallel aan te sturen. Je kunt je ProReg ook gewoon uitschakelen (zie handleiding welke draad je dient te schakelen hiervoor): je valt dan terug naar de bestaande spanningsregelaar. Uitzetten doe ik nooit maar is bedoeld als ik alle motorvemogen nodig zou hebben en je het ding geen 50A wilt laten trekken bij een diep ontladen accu.

Ben beniewd - denk dat het in de lader/relais zit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 28 mei 2014 21:08 #519266

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Nachtvlinder schreef :
Gregor schreef :
Net even op mijn site gekeken wat ik in 2012 heb gedaan, dat was alleen twee draden aan de koolborstels solderen. Kan me niet herinneren iets hebben verwijderd ofzo.

Relais aansluiting moet ik nagaan, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ik heb laatst ook zo'n ProReg ingebouwd. Het apparaat overruled de bestaande spanningsregelaar door de veldwikkeling parallel aan te sturen. Je kunt je ProReg ook gewoon uitschakelen (zie handleiding welke draad je dient te schakelen hiervoor): je valt dan terug naar de bestaande spanningsregelaar. Uitzetten doe ik nooit maar is bedoeld als ik alle motorvemogen nodig zou hebben en je het ding geen 50A wilt laten trekken bij een diep ontladen accu.

Ben beniewd - denk dat het in de lader/relais zit!
Jij bedoelt de witte draad die verbonden kan worden met een van de draden aan de koolborstels?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 07:27 #519311

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
V-snaar eraf en motor gestart.
1300Rpm achteruit en geen terugval in toeren. Wel laadstroomlapmje en signaal.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 07:41 #519316

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Kijk, nu ben je een stap verder.
Zodra de regeling flink werkt zakt je toerental naar beneden.
Dat betekent dat er een flink vermogen van de dynamo gevraagd word.
Volgende stap is zit er een slechte accu tussen of meerdere.
Heb je op dat moment een flinke stroom afnemer aan staan.
Als je accu's vol zitten via de accu lader 230 volt/12 volt dan kan deze regeling niet zo veel laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 07:52 #519324

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Alle draden van de D+ losgehaald en de ProReg ontkoppeld.
Lampje tussenD+ en de massa.
Motor gestart 1300Rpm
Lampje gaat niet branden.
Motor zakt niet in.
Meet op B+ en massa 12,9V

Conclusie: dynamo defect?
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 29 mei 2014 07:59 door Gregor. Reden: Twee observaties toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 07:54 #519325

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
dehler schreef :
Kijk, nu ben je een stap verder.
Zodra de regeling flink werkt zakt je toerental naar beneden.
Dat betekent dat er een flink vermogen van de dynamo gevraagd word.
Volgende stap is zit er een slechte accu tussen of meerdere.
Heb je op dat moment een flinke stroom afnemer aan staan.
Als je accu's vol zitten via de accu lader 230 volt/12 volt dan kan deze regeling niet zo veel laden.
De boordaccu's (3*AGM) zijn nieuw. De startaccu is sinds sept. 2006. Motor start overigens probleemloos, krijg niet de indruk dat daar te weinig vermogen voor uit de accu komt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 08:31 #519331

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Scheidingsrelais ontkoppeld.
ProReg ontkoppeld.
Alle draden op de D+ weer aangesloten

Motor loopt zonder terugvallen.

Koppel ik de ProReg aan, dan valt de motor weer met regelmaat terug in toerental.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 09:23 #519355

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Gregor schreef :
Alle draden van de D+ losgehaald en de ProReg ontkoppeld.
Lampje tussenD+ en de massa.
Motor gestart 1300Rpm
Lampje gaat niet branden.
Motor zakt niet in.
Meet op B+ en massa 12,9V

Conclusie: dynamo defect?

Lampje tussen d+ en + 12 Volt

Naar massa zal het lampje niet gaan branden, bij stilstaande motor en niet gaan laden bij lopende motor.
Laatst bewerkt: 29 mei 2014 09:24 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 09:35 #519359

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
henkvd schreef :
Gregor schreef :
Alle draden van de D+ losgehaald en de ProReg ontkoppeld.
Lampje tussenD+ en de massa.
Motor gestart 1300Rpm
Lampje gaat niet branden.
Motor zakt niet in.
Meet op B+ en massa 12,9V

Conclusie: dynamo defect?

Lampje tussen d+ en + 12 Volt

Naar massa zal het lampje niet gaan branden, bij stilstaande motor en niet gaan laden bij lopende motor.
Lampje brandt in dat geval als de motor uitstaat en gaat uit als de motor loopt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 11:14 #519392

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
staat de accu instelling goed.
Volgens mij kan je 4 accu type instellen.
En de temperatuur instelling zit deze goed?
Je kan op de regeling de leds bekijken en er is er 1 waar staat high charge rate on.
Laatst bewerkt: 29 mei 2014 11:20 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 12:42 #519418

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Opgelost!

Contacten van het scheidingsrelais schoongemaakt, contacten op de dynamo gereinigd en, daarmee begonnen, de zekering die bij de alternator zit, schoongemaakt; deze vertoonde behoorlijke corrosiesporen. Eerst de motor zonder ProReg laten lopen, geen terugval. Daarna ProReg aangesloten en die bleef het ook doen. Signaal dat het werkte was al duidelijk toen ik een laadstroom op de battery monitor zag verschijnen.

Gaan de komende dagen merken of het ook blijft werken. Heb goede hoop :whistle:

Dank in ieder geval voor alle suggesties en persoonlijke ondersteuning!
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden motor 29 mei 2014 12:46 #519420

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
En zo eenvoudig kan het zijn. ;) Mooi zo, Lekker varen nu.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl