Hoewel we dit seizoen heerlijk hebben getuft, was mijn ééncylinder behoorlijk bonkig.
Bij de aanschaf van het schip had ik daar weinig tijd aan besteed, maar er zaten toerentallen in het schip welke alles lieten rammelen.
Winterklusje dus; oorzaak zoeken...
Ik hoopte met vurig hopen dat ik het ergens in de schroefas zou vinden.
Eénmaal uit het water voelde ik inderdaad te veel speling op de uithouder. Nieuw lagertje dus. No biggie.
Vandaag de mouwen opgestroopt en de gasbrander opgestookt om de schroef er af te halen. Had geen poelietrekker, maar door het ronde dingetje van een lijmklem te trekken en het overgebleven kogeltje in het putje aan het eind van de schroef te doen was het binnen één minuutje gefikst.
Gelukkig met de vlote actie tikte ik het lager er uit en stak het triomfantelijk op zak. Ik wilde al bijna weglopen om de schuifmaat te pakken om de precieze asdiameter te meten, maar zag in mijn ooghoek misse boel. Hoe mis? Dat vertel ik later. De schroefas móest er af.
Nu bereik ik mijn schroefas door een onogelijk klein luikje helemaal onderin mijn bakskist. Daar hds ik in het donkere gat al eens bedenkelijk naar mijn schroefasafdichting gekeken, maar ik had dat bewust geblokkeerd in mijn gedachten. Mijn klussenlijst is al zo lang en de boot drijft al 32 jaar, dus volgend jaar zou vast vroeg genoeg zijn.
De as zit star met een dikke flens aan de motor. Ik had al gezien dat er een spi verbinding in zat en met veel gebeuk kwam er niks los. Ik vermoedde dat er een borgbout in de flens kon zitten, maar had weinig zin om dat in het donkere gat te gaan zitten uitvogelen. Ik greep naar de ijzerzaag; de as was van brons en dat moest toch meegeven?
Na ombeurten een trekarmpje te hebben gezaagd ging de as doormidden.
Omdat ik de oude seal tóch niet terug wilde plaatsen moest de oude er af om diameters te meten. De afdichting bestond uit een kunststof vetkoordgedeelte dat met een soort rode brandweerslang aan de romp vast zat. Bij het losdraaien van de slangklem, die verontrustenderwijs in een bed van kit zat verpulverde deze slang. Met gemak stak ik een platte schroevendraaier door het rubber en stoffig scheurde de wapening en kon ik alles lostrekken.
As er af, flens er af gebout en het lijk in de kofferbak.
Thuis maakte ik deze foto's:
De schroefas ter hoogte van de uithouder:
De asafdichting:
De doorgezaagde as:
Uit de plek waar ooit vast een vetkoord had gezeten kwam alleen maar droog stof. De as is flink ingesleten.
Ik ben opgelucht. Had ik toch zomaar af kunnen borrelen...
Het lager in de uithouder is een plug hard kunststof. Glad van binnen. Weet niet of er ooit profiel of rubber in heeft gezeten...
Wie weet waar ik kan shoppen voor een nieuwe as? (22mm lijkt nogal afwijkend...)