Nouja, hier in ieder geval mijn keuze en argumentatie voor mijn systeem dat ik enkele jaren geleden met het vervangen van de motor gekozen heb:
Ik ben gegaan voor watergesmeerde lip seals. In mijn ogen het meest onderhoudsarm: een keer per jaar een imbusboutje los draaien en een druppel vet daar in mikken. Dat is alles.
Bij mij zit de afdichting dermate kort op het stuwdruklager (2cm) dat vetkoorden wisselen of bijplaatsen wel heel irritant zou worden. Vandaar dat ik daar niet verder naar gekeken heb. Erik's voordeel van vetkoorden vervangen met de boot in het water zou bij mij dan ook niet van toepassing zijn.
Oorspronkelijk wilde ik gaan voor de Allpa variant van de volvo seal:
Omdat deze een ontluchting heeft en een dopje voor het toevoegen voor het vet. wederom om het onderhoud gemakkelijker te maken. Vet bij spuiten met spuitje of schuifje zoals vele doen bij een originele volvo seal zou lastig gaan, wederom omdat de boel dicht op het stuwdruklager zit.
Uiteindelijk kwam ik een vetus ZWB30 afdichting tegen voor een schappelijk prijsje
. Ook met ontluchting/water toevoer en ook met een dopje voor het toevoegen van het jaarlijkse klein beetje goedkoop en overal te krijgen siliconen vet. De seals zijn los te krijgen waardoor je niet het hele systeem hoeft te vervangen. Maar zo'n setje is net zo duur als een complete Volvo seal.
Mijn as was ter plaatse van de
oorspronkelijke vetkoorden behoorlijk wat ingelopen en ook vond ik de weerstand bij het draaien aan de hoge kant, vergeleken met het huidige lager. Maar dat kan ook komen doordat de vorige eigenaar de boel wat te vast had gedraaid of zo. Ook bleef er een drupje water uitkomen (wil ik echt niet) maar ook dat zou mogelijk te verhelpen zijn met nieuwe vetkoorden oid.