Philip schreef :
hypervisor schreef :
....
Na elke tocht varen vet er in vind je weinig onderhoud? Dat is ongeveer 50x keer zo vaak als ik het doe
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
En dat is dan ook het enige dat doe aan onderhoud.
hmm eigenlijk onderstrepen jullie mijn keuze voor watergesmeerd alleen maar
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
je kan iets ook uit zijn verband halen..
met na elke tocht bedoel ik letterlijk even in een dag op de motor met de mast plat op 2400 toeren doorjakkeren naar friesland.
en zo'n kneepje vet is zo gegeven. gewoon zorgen dat je de vetnippel op een stukje koperen pijp naar een plek toe haalt waar je er makkelijk bij kan. of een potje vet op een bereikbare plek zetten waar je er makkelijk een draai aan kan geven.
met een tube of blik vet doe je jaren...
En als je het milieu een probleem vind.. dan doe je er toch een biologisch afbreekbare soort in?
ik heb persoonlijk meer moeite met bilgepompjes die direct overboord pompen. als je ziet wat voor een vet je daar omheen ziet drijven..
zelf deed ik het als ik de boot een langere tijd niet gebruikte net voor ik van boord ging. tijdens tochten als ik water in de bun zag druppelen vanaf de schroefas. als dat eens per 6 weken was was het veel. en ik was elk weekend en vakantie die ik had in het seizoen weg met dat ding.
letterlijk een kneepje was dan genoeg. de vetkoorden gingen zeker 5 jaar probleemloos mee. 1x per jaar controleerde ik de flens.
wel moet ik aantekenen dat mijn schroefas niet al te fris meer was.
hij had 0,3 mm speling op het buitenste lager en 0,2 op het binnenste lager dus misschien moest ik vaker er vet in knijpen als wat gebruikelijk is.
Die schroefas was zeker 30 jaar oud.
ik was toen nog een scholier, dus geld voor een nieuwe as en lagers had ik niet, maar het dichte nog gewoon af. dus heb die maar niet vervangen. gooide die guldens liever in de tank.
ik zou er nu zo weer voor kiezen.