Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: warm draaien

warm draaien 25 apr 2013 04:31 #390890

Hi,
Even nav eerdere post over al dan niet zwarte motorolie, vroeg ik me het volgende af:

Ik heb weinig ervaring met scheepsmotors maar wel veel oldtimer (auto's) gehad. Ik weet dat het, zeker voor oude motoren, slecht is als ze steeds korte stukjes draaien en niet echt warm worden (minder smering, condens, etc), en dat je dus het liefst de motor telkens echt warm draait.

Als ik ga zeilen moet ik letterlijk 2 min varen om de haven uit te zijn en dan gaan de zeilen erop en de motor uit. Is een scheepsdiesel daar beter tegen bestand? Of moet ik die eigenlijk ook warm draaien. Dat laatste betekent dan dus elke keer 10 minuten (en is dat genoeg?) op de motor blijven varen alvorens te gaan zeilen en ook bij terugkomst ruim van te voren de motor aanzetten? Niet zo leuk maar is dat nodig? Hoe doen anderen dat?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 04:40 #390892

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Bas van Dijk schreef :
Hi,
Even nav eerdere post over al dan niet zwarte motorolie, vroeg ik me het volgende af:

Ik heb weinig ervaring met scheepsmotors maar wel veel oldtimer (auto's) gehad. Ik weet dat het, zeker voor oude motoren, slecht is als ze steeds korte stukjes draaien en niet echt warm worden (minder smering, condens, etc), en dat je dus het liefst de motor telkens echt warm draait.

Als ik ga zeilen moet ik letterlijk 2 min varen om de haven uit te zijn en dan gaan de zeilen erop en de motor uit. Is een scheepsdiesel daar beter tegen bestand? Of moet ik die eigenlijk ook warm draaien. Dat laatste betekent dan dus elke keer 10 minuten (en is dat genoeg?) op de motor blijven varen alvorens te gaan zeilen en ook bij terugkomst ruim van te voren de motor aanzetten? Niet zo leuk maar is dat nodig? Hoe doen anderen dat?

Groet,
Bas
Warm draaien doe je al varend.
Dus gereed maken om te vertrekken, motor starten en wegvaren.
Een onbelast draaiende motor vervuild het snelst!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 04:44 #390894

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Ik denk dat Bas ook belast warmdraaien bedoelt.

Een scheepsdiesel zal er even slecht tegen kunnen als eender welke andere diesel. Het is nu eenmaal zo. En 10 minuten op motor is nog steeds niet voldoende om hem echt warm te draaien.
Gezien de hoge leeftijden van scheepsdiesels zou ik me daar niet te veel zorgen om maken. Wellicht dat het iets frequenter vervangen van de olie iets helpt (jaarlijks?).
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 04:46 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 04:46 #390895

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zo'n kort stukje is inderdaad niet al te goed voor de motor, dat klopt. Maar als je bijvoorbeeld een kwartier moet varen dan vaar je in het begin even goed met een koude motor. Zorg dat je in ieder geval niet te veel toeren draait met koude motor, en probeer rustig te manouvreren.

Nu weet ik niet of je je accu ook via een acculader oplaadt, anders zou het ook zo kunnen zijn dat die 2 minuten varen niet voldoende is om je accu steeds bij te laden. Probeer daarom ook zo nu en dan wat langer op de motor te varen om de accu's goed bij te laden en de motor een keer normaal te belasten.

En warm draaien duurt onbelast veel langer, dat heeft geen zin, en veroorzaakt ook overlast voor je medewatersporters.
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 04:47 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 04:53 #390898

Ik bedoelde idd belast warm draaien hoor, zal niet 10 minuten motor laten lopen in de haven.

En het is waar dat bij langer draaien de motor ook eerst koud loopt maar dat bedoel ik ook inet: ik heb altijd geleerd dat een korte rit slecht is omdat de motor dan wel in bedrijf is en er dus vocht in de olie en uitlaat komt (condens). Als je de motor goed op temperatuur laat komen dan dampt dat er vanzelf uit maar bij een korte 'rit' blijft er dus elke keer een beetje condens achter in de motor.

iig de hoge leefttijd van motoren is idd een goed argument en ik maak me er dus ook niet echt zorgen om, vroeg me alleen af of anderen dat anders deden dan ik.

Ik doe nu iig: zeilklaar maken, starten, haven uitvaren (paar minuten), kop in de wind, zeil erop, motor uit. Dus hij loopt hoogstens 5min.

En wat een heerlijk moment altijd als hij uit mag, hoeveel ik ook van motoren hou :lol:

Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden. Geweldig forum dit !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 04:54 #390900

Oh, en mijn boot ligt altijd aan walstroom met druppellader dus opladen is geen issue. Maar wel goed punt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 05:15 #390904

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Een terechte vraag.

Koud belast worden, starten en koud weer afgezet worden, het is voor elke motor een traumatische ervaring.

En wat denk je van de volgende: Die duwbak komt toch wel heel dichtbij: effe motor starten en gas!

Voor geen enkele motor leuk en zeker niet voor een diesel.

Maar, en dat is de andere kant:

Scheepsdiesels zijn vaak laagbelaste motoren. De toerentallen (en dus de zuigersnelheden) liggen laag. De specifieke vermogens (pk/l) liggen laag.

Ter vergelijk: Mijn 30 jaar oude VP MD11C levert 23 PK, en is heeft een slagvolume van 1.12 liter. Dat is dus: 20pk/l. Een moderne VP van 28pk heeft een slagvolume van 1.1 liter. Dus : 25pk/l.

Nu naar auto's: het simpelste VW golf dieseltje levert 105 pk uit 1.6 l= 65pk/l.

Of naar motorfietsen: Een gemiddelde Suzuki levert 72 pk uit 0.645 l. Dat is dus 111 pk/l. Meer dan 5 keer zoveel dan het rustige ploffertje in mijn bootje.

Dat wil zeggen: Als ik met een motorfiets rustig weg rijdt, moet ik voor hetzelfde specifieke vermogen met een scheepsmotor al meer dan volgas geven.

Helemaal kun je dit natuurlijk niet vergelijken. Maar het moge wellicht wel je schuldgevoel naar je scheepsmotortje wat wegnemen. Hij heeft het ook echt minder zwaar dan een auto of motorfiets motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 05:32 #390906

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
@Joop66

Het effect wat je beschrijft komt, denk ik, voornamelijk door verschil in toerental.

Gr.

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 06:22 #390911

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
idd vitara, die vermogens komen uit het hogere toerental en vaak ook druk volume

verder is er ook nog verschil tussen korte en lange slag

105 pk uit 1.6 liter vw golf diesel blokje kan enkel met een turbo waardoor je qua effectief volume ook echt niet meer over een 1.6 praat
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 06:58 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 06:53 #390913

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een motor draai je dus warm al varende en wil er nog aan toe voegen dan een motor die niet belas draait de vrije krachten groter zijn dan belast ,het komt er op mee dat de boel inwendig minder rammelt :)

Wat ook belangrijk is voor en goede conditie van de motor is dat deze goed belast word.
De meeste schippers varen niet meer dan hooguit even half gas en dit maar allen voor even de haven uitvaren.

Mijn advies is om als je gaat zeilen even een halfuur op de motor te varen, dit is goed voor de motor en accu ook deze word dan beter geladen.

Wat belaste van de motor moet je denken aan bijna vol gas of meer zolang de motor niet zware rookt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 07:03 #390916

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
Ahoy,

Wel een interessant onderwerp.

Mijn Yanmar 1GM10 doet 9-10 pk, bij 3500-3700 rpm uit maar liefst 1 cyl van 350cc. zit je op ongeveer 27-30 pk/l
Ik laad de accu's liefst op de motor, dat is immers ook een (deel) last.

Om de boel (3,5 ton) in beweging te krijgen moet je redelijk toertjes vragen. Ook bij het uitvaren dus en dus als hij nog koud is.

Mijn aanname is: dat bij zo'n klein machientje het accu laden een redelijk hoog percentage van het verbruikte vermogen kost. Ik zet hem dus wat vantevoren al aan, en ga dan op het gemakje de landvastjes en springetjes weghalen.

Met het laden van de accu is hopelijk de motor sneller warm en slijt minder.

In onze home-run, vanuit Zeeland de rivier op krijgt Yannie het een paar keer per seizoen lekker warm 4-5 uur doorvaren op 3500 rpm.

Vanaf het uit de haven varen tot zeilen omhoog heb ik ook max. 10 minuten nodig.

Vind een motor dit fijn of is dit ook al "misbruik" en is een aangepast gebruiks / onderhoudsregime aan te bevelen.

Gr. Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 07:10 #390917

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
@misschief, geef je wel een tikkie gas? want veel dynamo's zijn nog niet bekrachtigd wanneer je de motor start en enkel stationair laat draaien.
altijd dus even gas geven en het laad controle lampje in de gaten houden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 07:11 #390918

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Het belast warm draaien op hogere toeren zal niet voor veel boten op het binnenwater gaan. Je veroorzaakt al gauw flinke golfslag, nog afgezien van de vaarbeperkingen wat snelheid betreft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 07:38 #390925

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
hypervisor schreef :
@misschief, geef je wel een tikkie gas? want veel dynamo's zijn nog niet bekrachtigd wanneer je de motor start en enkel stationair laat draaien.
altijd dus even gas geven en het laad controle lampje in de gaten houden

Yup, iets verhoogd toerental, rammelt ze ook niet zo.
Net een naaimachientje onze Yannie. Purrs like a kitten.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 07:49 #390928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Even nog voor de duidelijkheid op hoog toeren warmdraaien is geen goed idee , gewoon rustig aan de haven uit en als de boel warms kan je gas geven wat je wilt.

Je hoef natuurlijk niet altijd vol gas te gaan maar zo nu en dan even “flink trappen met die bak” vind de motor helemaal niet erg. :laugh:


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 08:36 #390931

De meeste motorbootvaarders weten dat ze af en toe de motor "op de staart moeten trappen" om hem schoon te houden.
Vreemd dat dat kennelijk nog niet zo bij zeilers is dorogedrongen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 08:39 #390932

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zeilers en motoren is net zo als water en vuur :woohoo:


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 10:21 #390946

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Motorzeilers niet hoor :P
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 16:14 #391004

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Ik laat mijn motor (niet vroeg/laat) altijd in z'n vooruit lopen in de box en dan wel in z'n werk. Dat lijkt me prima toch?

Daarna laat ik de motor altijd nog een kwartiertje draaien, dus totaal 25 minuten.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 18:00 #391078

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als ik dit hier zo allemaal nalees doe ik het altijd helemaal, maar dan ook helemaal, verkeerd.
:unsure: :sick: :blush:

Maar ik zal mijn leven beteren.
Vanaf morgen zal ik mijn motor altijd belast laten draaien,
en met flink veel gas de haven in en uitvaren :silly:
( joking of course :cheer: )
Maar dat belast draaien en minimum een 20 tot 30 minuten, daar ga ik werk van maken.

Bedankt voor de goede raad.

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 18:04 #391079

Als dat warmdraaien tot doel heeft de olie overal te laten komen alvorens vol te belasten dan hoeft dat toch geen half uur te duren? Lijkt me eerder minutenwerk of nog korter...

Of zijn er nog meer voordelen van (licht belast) warm laten draaien alvorens vol te belasten? Als je direct zou gaan varen met lage snelheid belast je toch ook lijkt me - wat is dan het verschil tussen "in de box" en "langzaam varen"?

Qua condensatie (waar?? in de olie? uitlaat is al watergekoeld dus vergelijking met auto gaat niet op) lijkt me het eerder handig de motor juist niet te snel uit te zetten maar dit pas te doen als ie door en door warm is. Dus iets verder te varen dan alleen de box uit.

Ik doe het ook hoor dat warmdraaien in z'n werk (vooral met de oude DAF), maar vraag me hardop af waaróm...

Edit: heb ergens gelezen dat elke koude start qua slijtage gelijk staat aan 1000 km normaal gebruik (auto). 's Winters heb ik op m'n woonschip de gewoonte de motor elke maand een uurtje warm te laten worden omdat alle interne metalen delen dan van een oliefilm voorzien zouden worden. Klopt dat? Valt die bestaande film er dan af na een tijdje als ik dat niet doe? Dan zou het dus nog steeds een afweging zijn tussen corrosie (als je dit niet doet) en extra slijtage (elke maand een koude start). Wat is hier wijsheid?
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 18:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 18:33 #391099

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Die oliefilm blijft wel hoor! Dus 's-winters 1 x per maand de motor laten draaien heeft geen zin.
Belast warmdraaien in de box heeft ook geen zin of je moet de zaak niet vertrouwen, voordat je wegvaart. Anders starten en gewoon rustig wegvaren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 25 apr 2013 18:34 #391101

@Faran, jouw reactie geeft volledig mijn gevoel weer, goed dit bevestigd te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 26 apr 2013 05:40 #391193

Alleen als een motor langer dan een winterseizoen stil staat kun je eventueel acties nemen.
Maar dan door hem te conserveren met conseveringsolie en af en toe ( twee of drie keer per jaar of zo) een paar keer tornen zodat de lagers geen "platte kanten" krijgen. Maar dat laatste geldt eigenlijk meer voor grote motoren en trouwens ook voor grote elctromotoren en tandwielkasten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 13 nov 2013 17:56 #457393

  • PeterR
  • PeterR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 142
En wat doe ik als de situatie zo is dat ik mijn ligplaats alleen kan verlaten (harde wind, lager wal enz.) door flink/vol gas te geven?
Toch maar (belast) warm draaien in de box?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl