Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: warm draaien

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:12 #457715

Sneaker, we zitten hier op 44 graden noord = gelijk aan Noord Spanje :woohoo:

Maar in de winter kan het hier wel -30 worden. Opzich niet zo heel koud, maar veel auto's hebben wel een "patch" zoals in mijn link. Meestal rollen ze dan even een verleng snoertje uit want dat gebeurt echt maar enkele dagen per jaar dat het zo koud is. Gemiddeld genomen is het hier in Halifax niet kouder als in Nederland denk ik, en in de zomer meestal warmer.

Maar goed, het feit blijft staan dat alles je motor helpt om langer te blijven leven als je deze zo dicht mogelijk bij bedrijfstemperatuur houd. In de koude landen doen ze dat omdat het een must is omdat de boel anders echt niet werkt.

Maar beeld je even in wat een verschrikkelijke opdonder de metaal roosters in motoren te voortduren krijgen als je ze van -10 gaat blootstellen aan een explosie van weet ik hoeveel honderden graden.
Je zuigers zetten sneller uit dan het blok met alle slijtage van dien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:13 #457716

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Erikdejong schreef :
hypervisor schreef :
ik zou dan eerder een zwaarder warmte element van een watt of 1200 direct in het carter stoppen
Nog even over deze zin nadenkend: dat geeft zoveel opppervlakte warmte aan het element dat je de olie spontaan in brand zou steken.

je frituurpan vliegt toch ook niet in de brand? daarvoor heb je een thermostaat die af slaat op een bepaalde temperatuur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:19 #457718

Smeerolie is geen frituur vet en ontbrand bij veel lagere tempraturen. En als je er een thermostaat in zet om bij een te hoge temperatuur uit te schakelen dan kun je toch net zo goed lager vermogen installeren?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 15:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:21 #457720

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Erikdejong schreef :
Sneaker, we zitten hier op 44 graden noord = gelijk aan Noord Spanje :woohoo:

Gemiddeld genomen is het hier in Halifax niet kouder als in Nederland denk ik, en in de zomer meestal warmer.

Geldt voor Alaska ook.. in de zomer met je zwembroek aan. Warmmm.. alleen in de winter is het daar echt koud, graad of -30 tot -52 (die -52 heb ik meegemaakt maar voelde hetzelfde als -30.. dus ach).

Overigens heb ik met warmtefolies wel wat ervaring. Italiaanse fabrikant. Hier kunnen ze bijna alles leveren warmtefolie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:25 #457723

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee smeerolie ontbrand bij een veel hogere temperatuur als frituurvet, de calorische waarde is namelijk veel hoger

en industrieel wordt er heel veel verwerkt, een 1 KW voorverwarmer voor in je olie traject is dan zelfs nog een kleintje.

hier in de aggregaten die stand by staan en binnen 12 sec dippen op moeten vangen op het net staat er 3 KW continu het carter op 60 graden te houden. en daar zit gewone vol syntetische sae 5 w 30 in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:32 #457726

Ik zal het er verder bij laten, maar ik heb de ervaring dat het erg goed werkt. Een ieder mag met deze info doen wat ze willen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:34 #457727

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik vaar niet in een "poolgebied" maar door het inbouwen van de Martec wisselaar/cooler staat mijn motor temp.meter na ca. 5 min. op 70 gr.
dus veel sneller dan directe koeling met 58 gr. thermostaat.
bedrijf temp. zal rond de 80gr. liggen.(max. voor deze motoren)
de MD17C wordt nooit onbelast warmgedraaid.
Hanno
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 15:38 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:48 #457732

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Maar beeld je even in wat een verschrikkelijke opdonder de metaal roosters in motoren te voortduren krijgen als je ze van -10 gaat blootstellen aan een explosie van weet ik hoeveel honderden graden.
Je zuigers zetten sneller uit dan het blok met alle slijtage van dien.

We mogen in de motorentechniek niet spreken van een explosie.
Dat is het namelijk niet.
We spreken van een gecontroleerde verbranding, een verbrandings traject mag ook.
Dit alles bewerksteligd door inspuitdruk, verneveling, fractiegrootte van de brandstofdeeltjes, vorm van de verbrandingskamer en zuigerbodem, inspuit tijdstip, kleptiming, inlaatlucht temperatuur en druk en natuurlijk de werktemperatuur.

Er is dus te flink over nagedacht om te spreken van een explosie :blush: .

Daarom laat ik altijd mijn bootmotortje een 10 tot 15 minuten warmdraaien, want draaien moet ie toch op gezette tijden, dan maar met een zo goed mogelijke verbranding op het moment dat ik even vermogen vraag.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:54 #457734

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb op ons schip ook wel oren naar het systeem van Erikdejong.
Dan hoeft dat blok gietijzer van 6000 kilo niet eerst warm te worden en start het makkelijk.
Gewoon de dag van te voren aanzetten met een afstandbediening, de andere dag slechts een klein klapje lucht en alle 5 de cilinders draaien gelijk mee. :woohoo:

Het is altijd zo: in de zomer wordt ie bijna niet meer koud nadat die gelopen heeft en start een week later gewoon alsof die nog geheel warm is, maar 's winters moet ik er toch tergend veel lucht op zetten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 16:04 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:15 #457739

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als je dat wil kan je ook een heater in je koelwater traject zetten met een electrische pomp flytour, bijvoorbeeld de hotfrog:

www.autodinges.nl/motor-voorve...mer-frog-p-1732.html

kost je 135 euro en je plaatst hem gewoon in je koelwater traject. dan is je hele blok voorverwarmd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:18 #457741

En als je beperkt stroom aanboord hebt dan is diesel ook nog een optie voor het voorverwarmen:
www.espar.com/products/fuel-op...ions/automotive.html
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:21 #457742

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat systeem bedoel ik eigenlijk ook.
Systeem van Erik is inderdaad net even anders.

Alleen vraag ik mij dan wel af of zo'n apparaat voor de automotor genoeg is om een grote langzaamloper warm te krijgen..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 16:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:26 #457743

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat red ie wel, alleen zal ie er ipv 30 minuten een uurtje over doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:27 #457744

Sietse, 2 x 110 volt is ook 220.

2x 230 volt~ is 400 volt!

Een forse motorboot, waar elektrisch gekookt werd had een beetje tekort aan de stroom per walcontact.
De man wist er wel raad mee, hij zette 2 stekkers op z´n dikke kabel parallel. Wel beide nul en 230 spanning aan elkaar.maar niet in de gaten dat het verschillende fasen waren. Er ging nogal wat stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:35 #457747

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
hypervisor schreef :
dat red ie wel, alleen zal ie er ipv 30 minuten een uurtje over doen
30 minuten, dan ben je wel een beetje optimistisch, heb je enig idee wat voor motor wij hebben? Zoek maar eens op Youtube naar Eemshoorn. Ik denk eerder een uur of wat voor die warm wordt.

We nemen het echter in serieuze overweging, zo'n soort systeem.
Ik had het zelf nog niet bedacht, door dit draadje ben ik een goede oplossing tegen gekomen. Op diesel lijkt mij een goed alternatief, niet altijd walstroom voorhanden.


Want een koude start is bij dit motorretje ook echt een koude start en een moeizame start. Ookal zou de motor helemaal gereviseerd zijn, wat nog op de planning staat. (zuigers en bussen revisie, sommige cilinders is de compressie wat minder van) Dan nog is en blijft het voor dit ding slecht om (ijs)koud te starten. Ookal draait alles gelijk goed mee.

Op veel zeeboten wordt ook alles op temp. gehouden, o.a. marineschepen.
Ook zijn er vast wel veel binnenvaartschippers die zoiets toepassen/ icm met de centrale verwarming.

Leuk draadje dit. Heb er echt wat aan. :)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 16:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:40 #457749

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:47 #457759

Het antivries circuit van de motor gaat ook door een kachel radiatotje van een auto hetgeen in de heteluchtleiding van de Wallas is geplaatst.

Met de Wallas warm ik de motor voor, douche water in de boiler.
En omgekeerd met draaiende motor hoeft de kachel ´s winters niet te branden wanneer ik onderweg ben.
Met een paar afsluitertjes keuze uit wat in het circuit staat

Circulatie bij stilstaande motor met een Jabsco pompje, geruisloos, maar wel wat duurder dan die € 135 van Hypervisor.

In de zonverwarming van het water zit er ook zo een.
Traploos instelbare opbrengst. Gebruikt o,2 tot 1,8 A en werkt op spanning tussen 8 en 25 volt. Ideale pompjes, wel dik aan de prijs.
Staan altijd op de laagste stand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 16:49 #457760

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
flytour, dat is wel een heel groot blok idd, en het zal wel iets langer duren als een uurtje :) maar voor de meeste watersporters die 's winters varen met kleine dieseltjes zal de hotfrog meer dan voldoende zijn om het klusje te klaren

de diesel versies van die preheaters zijn qua vermogen zwaarder dus dat zal beter gaan, ze verbruiken nog wel wat stroom voor het pompje wat continu zal draaien. wel zijn ze veel duurder in aanschaf
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 16:50 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:00 #457764

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Ik neem aan dat bij directe koeling de heat patch overblijft en de hotfrog niet te gebruiken is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:03 #457767

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je kan simpelweg de buitenboordwater kraan dichtzetten en het werkt ook gewoon. Dat gaan wij ook doen. Er zal gewoon een element tussen de koeling in komen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:12 #457771

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Fly-Tour schreef :
Ik heb op ons schip ook wel oren naar het systeem van Erikdejong.
Dan hoeft dat blok gietijzer van 6000 kilo niet eerst warm te worden en start het makkelijk.
Gewoon de dag van te voren aanzetten met een afstandbediening, de andere dag slechts een klein klapje lucht en alle 5 de cilinders draaien gelijk mee. :woohoo:

Het is altijd zo: in de zomer wordt ie bijna niet meer koud nadat die gelopen heeft en start een week later gewoon alsof die nog geheel warm is, maar 's winters moet ik er toch tergend veel lucht op zetten.

staat deze motor in jouw zeilboot?
gaarne merk, type vermelden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:15 #457772

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Jedre schreef :
Ik neem aan dat bij directe koeling de heat patch overblijft en de hotfrog niet te gebruiken is?

correct, je moet een indirect koelsysteem hebben want er moet wel koelvloeistof aanwezig zijn om te verwarmen

of anders een shunt maken tussen de in en uitgaande slangen van je koelsysteem, dus voor de injectie in het uitlaatdeel en voor de waterinlaat, er moet echter wel voldoende water in het systeem aanwezig zijn. hoe je dat systeem maakt moet je dus echt goed uittekenen met een buffertankje en ontluchter... je moet in de gaten houden of er voldoende water aangezogen is... en voor je start weer omschakelen...

als je daar dus naar gaat ombouwen krijg je veels te veel mitsen en maren

dan kan je net zo goed gelijk een warmtewisselaar in het traject opnemen met een thermostaat oftewel indirect gekoeld maken... wordt erg kostbaar voor het doel..

voor direct gekoelde motoren is een heatpatch op het carter dus een veel goedkopere optie, maar dat duurt wel veel langer. of je moet er meer plaatsen.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 17:16 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:21 #457774

Je kunt ook gewoon het buitenwater in het blok circuleren en verwarmen. Je moet dan echter wel een kortsluit leiding aanleggen en twee drieweg kranen inbouwen om de waterstroom om te leiden.
Die kranen moet je absoluut niet vergeten op het buitenwater kanaal te zetten anders loopt je motor direct warm zodra je start.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:25 #457778

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
2linkerhanden schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik heb op ons schip ook wel oren naar het systeem van Erikdejong.
Dan hoeft dat blok gietijzer van 6000 kilo niet eerst warm te worden en start het makkelijk.
Gewoon de dag van te voren aanzetten met een afstandbediening, de andere dag slechts een klein klapje lucht en alle 5 de cilinders draaien gelijk mee. :woohoo:

Het is altijd zo: in de zomer wordt ie bijna niet meer koud nadat die gelopen heeft en start een week later gewoon alsof die nog geheel warm is, maar 's winters moet ik er toch tergend veel lucht op zetten.

staat deze motor in jouw zeilboot?
gaarne merk, type vermelden

Nee hoor ,als ik deze in mijn zeilboot zet dan zinkt deze. :P Maar juist voor deze motor heb ik oren naar voorverwarming.
Oeps :blush: Zeilersforum, maar de motor waar ik het over had staat in een sleper. MAN 5 cilinder diesel uit 42. 195 pk bij ong. 400 omw.min. 62000cc. Geen standaard 6 cil vrachtwagenmotor dus.
Het buitenboordmotortje achter mijn zeilboot is het systeem niet echt nodig voor.

Maargoed, ik zal niet te veel off the topic gaan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:31 #457779

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Erikdejong schreef :
Je kunt ook gewoon het buitenwater in het blok circuleren en verwarmen. Je moet dan echter wel een kortsluit leiding aanleggen en twee drieweg kranen inbouwen om de waterstroom om te leiden.
Die kranen moet je absoluut niet vergeten op het buitenwater kanaal te zetten anders loopt je motor direct warm zodra je start.
Een bypass tussen je aanvoerleiding na de waterpomp en de afvoerleiding. Hier dan kranen aanbrengen. Volgens mij kun je zoiets heel simpel aanleggen.
Alleen , bij een direct gekoelde motor, staat er na het afzetten nog wel voldoende water in..? Even aan een algemene situatie denkend.
(Bij ons is bijvoorbeeld de koelwaterafvoerleiding boven de motor waar deze door de huid gaat. Dus loopt er geen koelwater uit het blok weg na het afzetten lijkt mij, en de motor staat bijna geheel onder de waterlijn, dus via de hoofdafsluiter loopt er volgens mij ook niets weg en blijft hij stampvol zitten ..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 17:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl