Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: warm draaien

Re: warm draaien 13 nov 2013 18:02 #457397

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Inderdaad.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 13 nov 2013 18:16 #457401

ik ben opgegroeid, beroeps halve dan, tussen de dikke diesels. werd me geleerd dat een diesel 10 minuten moest stationair of iets harder voor je hem mocht belasten. boven de 500 pk zat er vaak nog een hand pomp, zo n vleugel ding, om de olie nvoor te pòmpen.

toen kreeg ik te maken met de hele grote catterpillar motoren , generators.
daar zat een knop op, die drukte je in, dan ging dat grote gele ding nadenken, zijn ingewanden controleren en wham, direct op volle toeren, 1500 en ook direct in het netwerk, er stonden er tien op een rij, vermogen leveren.
dat deed pijn aan mijn motor oren en gevoel, maar die gekke dingen draaiden 20.000 uur voordat ze werden overhault. dus het kan.
dus van af die tijd is het starten en gaan, wel eerst een beetje rustig, maar niet onbelast.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 13 nov 2013 18:32 #457413

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wij hebben een sleper en daar staat 195 pk gietijzer in. 400 rpm. Motorinhoud 65 liter.

Wij starten, laten 'm effe wat meer toeren maken in het begin zodat alle cilinders goed meedraaien. En daarna gaat hij in zijn vooruit zodat hij warm wordt. Motor draait altijd wat onregelmatig/galoperend koud, dat manouvreert niet prettig. Daarom laten wij 'm altijd eerst enigsinds op temperatuur komen , dan draait hij goed en varen we weg.
Zo nu en dan zetten we de motor tijdens de vaart eens volaan, dan komt er genoeg vuil mee wat er uitgeblazen wordt. Ik noem het schoonbranden. Altijd rustig aan doen lijkt mij vervuilend en slecht.

M'n bbm? Starten, rustig wegvaren tijdens het opwarmen gelijdelijk aan wat meer toeren.

Niet elke tocht, maar vaak laat ik de motor eens flink volaan draaien tijdens de vaart, UITERAARD als ie al helemaal warm is.
Motoren zijn gemaakt als werkpaard en niet om altijd maar op een sukkeltempo te varen. Vooral bij diesels, en dan vooral die Yanmar motoren ,waarvan het blok ook vaak achter generatoren wordt gebruikt 24-7 en op flink toerental draaien... Die gaan lang mee!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 19:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 13 nov 2013 18:43 #457420

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ook ik ben opgegroeid met motoren die stationeer maar zeg 60 omw maken en een max. zn 500 omw maken.

Pracht spul dat je voor het starten perslucht moet aanmaken en de olie door de motor moet pompen en de kleppen moet lichten om de motor in de juiste stand te tornen om vervolgens met de perslucht de heleboel in gang te krijgen.



Maar goed on-topic

In zijn werk rustig warm draaien is prima.
Laatst bewerkt: 13 nov 2013 18:43 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 06:46 #457531

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Hoi Fer, je gaat me toch niet vertellen dat dit de machinekamer van je zeiljachtje is, hoop ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 06:53 #457533

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Nee, dit is van het bijbootje.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 06:58 #457535

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Mooie ouwe direct omkeerbare langzaamloper.
Aagje Brons, Fer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 07:43 #457550

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
sietse-ten schreef :
toen kreeg ik te maken met de hele grote catterpillar motoren , generators.
daar zat een knop op, die drukte je in, dan ging dat grote gele ding nadenken, zijn ingewanden controleren en wham, direct op volle toeren, 1500 en ook direct in het netwerk, er stonden er tien op een rij, vermogen leveren.
dat deed pijn aan mijn motor oren en gevoel, maar die gekke dingen draaiden 20.000 uur voordat ze werden overhault. dus het kan.
dus van af die tijd is het starten en gaan, wel eerst een beetje rustig, maar niet onbelast.
Waren deze motoren niet voorverwarmd? Bij de noodaggregaten die op mijn werk staan wordt het koelwatercircuit op temperatuur gehouden met elektrische verwarming. En deze gaan ook van niks naar vol vermogen.

Leen
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 07:48 #457551

metar schreef :
sietse-ten schreef :
toen kreeg ik te maken met de hele grote catterpillar motoren , generators.
daar zat een knop op, die drukte je in, dan ging dat grote gele ding nadenken, zijn ingewanden controleren en wham, direct op volle toeren, 1500 en ook direct in het netwerk, er stonden er tien op een rij, vermogen leveren.
dat deed pijn aan mijn motor oren en gevoel, maar die gekke dingen draaiden 20.000 uur voordat ze werden overhault. dus het kan.
dus van af die tijd is het starten en gaan, wel eerst een beetje rustig, maar niet onbelast.
Waren deze motoren niet voorverwarmd? Bij de noodaggregaten die op mijn werk staan wordt het koelwatercircuit op temperatuur gehouden met elektrische verwarming. En deze gaan ook van niks naar vol vermogen.

Leen

dit was in nigeria en saoedie, dus geen vrieskou, maar toch, dingen stonden in containers en werden of automatisch opgestart of via een drukknop van de operator. ik weet dat nood generators of via een inwendige verwarming of gewoon via de cv verwarmd worden. lijkt me beter.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 07:59 #457554

Hallo allemaal.
Af en toe wordt er over condens gesproken en dat is waar.
Bij verbranding ontstaat water (condens), bij verbranding van 1 kg brandstof ontstaat i kg water die bij koude motor neerslaat op de cylinderwand en de smering afbreekt en ook in de oliecarter terecht komt.

Bij kort gebruik gaat de cylinderwand roesten en die roest gaat de zuigerveren vervuilen of zelfs laten vastzitten.
Wat langer laten draaien vóór langere stalling is aan te raden.
Ook is olieverversen 1 keer per jaar aan te raden omdat de olie niet warm genoeg wordt om het water te laten verdampen dat te zien is aan witte smurrie onder de vuldop.
Wie de volle zee niet kiest zal nooit de diepte van het blauwe water zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 08:20 #457559

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Mooi speelgoed dat grotere spul. Ik liep wel eens wat mee met de machinisten aan boord van een oud marinescheepje. Voorverwarmen, voorsmeren, tornen, tornen op lucht, en dan diesel er bij, of hydraulisch starten :). En dan niet langer dan 15 minuten onbelast laten draaien i.v.m. boreglazing. Dat laatste staat trouwens ook in de handleiding van mijn auto...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 13:35 #457665

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Anne Marie schreef :
Hallo allemaal.
Af en toe wordt er over condens gesproken en dat is waar.
Bij verbranding ontstaat water (condens), bij verbranding van 1 kg brandstof ontstaat i kg water die bij koude motor neerslaat op de cylinderwand en de smering afbreekt en ook in de oliecarter terecht komt.

Bij kort gebruik gaat de cylinderwand roesten en die roest gaat de zuigerveren vervuilen of zelfs laten vastzitten.

Wat langer laten draaien vóór langere stalling is aan te raden.
Ook is olieverversen 1 keer per jaar aan te raden omdat de olie niet warm genoeg wordt om het water te laten verdampen dat te zien is aan witte smurrie onder de vuldop.

ik weet niet of ik gelijk heb, maar mij lijkt dat dit alleen wanneer er onvoldoende smering is en er kleppen open blijven staan voor kan komen

ook gaat dit enkel op bij gietijzeren motoren of motoren met stalen bussen in de cilinder, en valt bij de meeste motoren in de praktijk heel erg mee omdat het neerslaande vocht afgestoten wordt door de oliefilm. dat is namelijk naast smeren het doel van de al aanwezige oliefilm.

doorgans zou er als de wand wel roest dus al iets meer aan de hand moeten zijn... schraapveren... lekkend koelkanaal de cilinder in...

en die witte smurrie.. volgens mij heb je dan eerder een lek in een pakking tussen olie en koel kanaal of cilinder en koelkanaal.. dat beetje water wat neerslaat ipv door de uitlaat naar buiten gaat is zo minimaal dat je dat echt niet zal zien op je pijlstok.

ik heb een yanmar 3gm30 staan, al jaren op een pallet en die torn ik 1x per jaar rond. gaat prima. kan de kop eens lichten (liever niet, want kost me een koppakking) maar ik weet zeker dat de wanden echt niet roesten.

Ik heb van de week mijn puchje (2 takt) nog met gietijzeren cilinder/zuiger na 3 jaar stilstand (ook niet getornt) ook probleemloos opgestart en er 100 KM mee gereden zonder problemen.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 13:37 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:05 #457678

Ik heb ooit eens wat onderzoek mogen bekijken wat aangetoond heeft dat een koude diesel gemiddeld 12 keer sneller slijt dan een diesel die op bedrijfstemperatuur is.
Een knappe diesel draaid makkelijk 20.000 uur voordat deze aan een revisie toe is, en 35.000 uur is zeker geen uitzondering.

Nu draaien dieseltjes in zeiljachten bijna alleen maar koud, dus slijten ze twaalf keer sneller. Dat zou inhouden dat 1700 tot 3000 draaiuren een mooi aantal zou zijn voordat een revsie noodzakelijk is. In de praktijk komt dat verrekte dichtbij lijkt me zo.

Kijk dan even naar auto's. Een auto die alleen maar korte stukjes rijd houdt bij 150k op de teller wel zo ongeveer op wat motor betrouwbaarheid betreft. Een diesel die alleen maar snelweg kilometers maakt gaat over de 2 miljoen kilometers heen (vrachtwagens). Wederom zo ongeveer 3700 draaiuren versus 20.000 draaiuren.

Dus: het loont wel degelijk om warme motoren te hebben.
In die context heb ik dus eerst een olie analyse laten uitvoeren na precies 200 draaiuren, daarna heb ik motor verwarming ingebouwd die ik een half uurtje voor vertrek aanzet, en wederom een analyse laten doen na weer 200 draai uren. Het aantal stukjes ijzervijlsel van lagers, zuigers, zuigerringen etc. in de smeerolie was schrikbarend veel lager. Zeker factor 10.

Sindsdien heb ik het koelvloeistof circuit van de motor geintegreerd in het verwarmingssysteem van de boot (inclusief warmte accu om de motor warmte dagen later ook nog te kunnen benutten) als mede electrische spiralen in de reservoirs met een circulatie pompje, en een carter verwarming. Ik laat de motor nu lekker opwarmen tot een graad of 80 voordat ik de motor start.

De motor loopt veel mooier, rookt aanziendelijk minder, slijt merkbaar minder (aldus de smeerolie analyses) en gaat dus lekker lang mee :)

Ik kan het iedereen aanraden.

Het hoeft geen ingewikkeld systeem te zijn, er zijn heat patches te koop die zelfklevend zijn en die je zo op de karterpan kan plakken. Je hebt ongeveer 2-3 Watt per pk nodig voor de voorverwarming.
Die zet je de avond van te voren aan, en je hebt een heerlijk warme motor die niet noemenswaardig slijt gedurende je korte vaartochtje. De hoeveelheid energie die dat gebruikt heeft de dynamo in 5 minuten weer in de accu's gepompt.

En als je een kachel aanboord hebt verwarm je de motor natuurlijk ook gewoon gelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 14:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:10 #457681

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Interessant. Heb je voorbeelden van die heatpatches?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:25 #457690

Ik heb er twee van deze opzitten:
www.canadiantire.ca/en/pdp/pol...1p.html#.UoTrExqbOsc

Het word veel gebruikt op auto's, vrachtwagens en tractoren in koude landen. Ik vermoed dus dat ze in de Scandinavische landen ook makkelijk via een webwinkel te bestellen moeten zijn.

Op deze site hebben ze alleen 125W en 250W, maar via Ebay zijn ze ook wel te vinden voor 20W tot zelfs 1000W.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 14:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:48 #457698

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
lijkt me leuk op je 12 volt systeem die dingen... met (4x) 125 watt over langere tijd een carter opwarmen. dat zet niet echt zoden aan de dijk... je hebt dan wel flink wat warmteverlies en dus onnodig verspilde watts

ik zou dan eerder een zwaarder warmte element van een watt of 1200 direct in het carter stoppen en die voor het starten ff 10 minuten aan zetten.. lijkt me veel beter qua rendement

voordeel van een stil staande koude motor is dat de oliefilm op de zuigerwand dikker blijft en dus minder snel naar beneden zakt...
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 14:50 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:54 #457701

Hyper, je moet ze in gebruik zien, anders geloof je het ook niet.

Zoals ik schreef, je hebt 2-3W per pk nodig. dus voor een 15pk motortje heb je maar 30-40W en geen 125.

Daarnaast gaat meer dan 95% van de warmte in de olie en het blok zelf, bijna niets word er aan de lucht bloot gegeven.

Ik moest het ook eerst met mijn eigen ogen zien voor ik het geloofde, maar het werkt echt.

Mijn motor, 700kg gietijzer is lekker voorverwarmt in enkele uren, maar ik heb in totaal 500W, en dat is bij mij geen probleem aanboord voor een paar uurtjes.

Al gaat opwarmen met de kachel via het koelwater mooier en gelijkmatiger, maar dat is niet op iedere boot mogelijk.

De patches die ik trouwens heb gelinkt gaan op 110V wissel stroom en zouden dus normaliter via de walstroom gevoed worden, iets wat op meer dan 90% van alle ligplaatsen gewoon voorradig is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:57 #457702

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Op Ebay staan ook verdacht veel 110V dingen. Ik durf dan wel te beweren dat 110V AC op 0% van de ligplaatsen in Nederland voorhanden is :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 14:59 #457703

hypervisor schreef :
ik zou dan eerder een zwaarder warmte element van een watt of 1200 direct in het carter stoppen
Nog even over deze zin nadenkend: dat geeft zoveel opppervlakte warmte aan het element dat je de olie spontaan in brand zou steken.
Dat zal ook gelijk wel de reden zijn dat je ze op de buitenkant moet plakken (word ook goed heet!) en dat ze niet in grote vermogens verkrijgbaar zijn.

Er bestaan "blockheaters" voor motoren, en die worden in de loodsboten en reddingboten veel gebruikt, maar ook die verwarmen het blok en niet de olie. Ook die zijn maar 800W voor een 1500pk motor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:03 #457704

De reden van dat warm houden in bijv. Finland is volgens mij meer omdat de koelvloeistof daar zelfs kan bevriezen én de smeerolie zo dik wordt dat de startmotor de motor amper meer rond krijgt.
Maar ook voor de dieselolie is een erg lage temperatuur niet echt fijn.
Het is me in Finland ook al eens opgevallen dat daar bijv. op bedrijfsparkeerplaatsen meestal elke plek een eigen stopcontact daarvoor heeft.En dat is echt niet voor electroautos want die waren er toen nog niet. :lol:
Hier een plaatje waar ik vaak op (werk)bezoek ben geweest.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:04 #457705

Delphi32 schreef :
Op Ebay staan ook verdacht veel 110V dingen. Ik durf dan wel te beweren dat 110V AC op 0% van de ligplaatsen in Nederland voorhanden is :P

2X 110 is ook 22o volt, heb ik ooit heel lang geleden geleerd........ :dry:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:05 #457707

Delphi32 schreef :
Op Ebay staan ook verdacht veel 110V dingen. Ik durf dan wel te beweren dat 110V AC op 0% van de ligplaatsen in Nederland voorhanden is :P
In sweden en Finland zijn ze ook te koop, die zijn uiteraard op 220V wisselstroom.
Ze zullen daar wel anders heten en kan kan ze zo een twee drie niet vinden.

Wat ik zoal wel vind:
om je koelwater voor te verwarmen (gebruik ik ook, maar dan via de kachel en niet elektrisch):
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.
of:
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:06 #457709

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik in Fairbanks (Alaska) mijn auto ff 'inplugde' om het blok lekker warm te houden. Gewoon op straat parking. Dat zie je daar echt overal, en al sinds ik mij kan herinneren (in ieder geval sinds de jaren 80).

Erik, jij zit ook flink Noord. Is bij jullie toch zeker ook wel het geval.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 15:07 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:10 #457712

Wel interessant, en iets om over na te denken..
Goeie tip Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 15:11 #457714

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik geloof wel dat het werkt hoor, ik weet het zelfs wel zeker dat het beter is voor de motor, alleen geloof ik niet in het rendement van 2-3 watt per pk en zeker niet langdurig verwarmen...

1,5 liter olie in een carter meer dan een graad of 5 opwarmen met 30 watt aan warmte bij een 1 cylinder 10 pk gaat je ongeisoleerd echt niet lukken. de warmte afgifte van de wand van de motor is al veel groter. waardoor je misschien met 10 watt je olie op aan het warmen bent, de rest gaat de omgeving in.

met 500 watt zoals jij hebt kom je een heel eind maar je hebt gewoon verlies aan de omgeving. als je direct de olie in het carter gebruikt om de warmte aan af te staan is het al een ander verhaal

met 10 minuten een 1200 watt element in het carter aan zit je al zeker aan een graad of 60-70 en heb je heel wat minder verliezen omdat de olie de warmte beter opslaat als dat het alu het door kan geven aan de olie, want ongemerkt warm je niet alleen de olie maar je hele blok op ipv alleen de olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl