Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: warm draaien

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:50 #457790

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
precies flytour, er zal dus een buffertankje geplaatst moeten worden met een ontluchter (een KVS tankje van een auto bijvoorbeeld) waarmee je het niveau kan controleren en de lucht uit het systeem kan laten :)

het enige wat je dan nog mist tov indirecte koeling is een impellerpompje, een warmtewisselaar en een klep met thermostaat tussen je motor en warmtewisselaar. en het geeft je een stuk minder zorgen want je hoeft niet de buitenboordkraan meer te bedienen voor je gaat verwarmen.

wel is het een kostbare actie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 17:59 #457795

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Lijkt mij geen kostbare actie, op de aanschaf van zo'n apparaat na.
Wat extra kranen en buizen/slangen aanleggen en klaar.

Mij lijkt het engineeren ervan meer werk, per geval en type motor verschilt het heel veel.

@Erikdejong, heb je een indirecte koeling of direct? Ik ga er van uit dat als je indirecte koeling hebt er een warmtewisselaar aanwezig is waar je koelvloeistof verwarmd wordt door de het cv water.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 18:06 #457799

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik bedoel daarmee een thermostaathuis extra koelpomp voor het interne circuit en een warmtewisselaar, vooral die warmtewisselaar en een thermostaat zijn duur maar ene pomp is ook niet goedkoop...

in jullie geval gaat het waarschijnlijk alleen om een KVS tankje een pomp, een heater en wat kranen en slangen. dat is nog wel te doen.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 18:08 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 18:12 #457801

De motor is indirect gekoeld, de uitlaat is apart gekoeld en die is wel met buitenwater gekoeld.

Mijn gesloten koelsysteem is inmiddels redelijk omvangrijk/multifunctioneel geworden.
Ook de kachel en de water verwarming zijn geintegreerd in het stelsel. Ik kan dus water verwarmen als de motor loopt (en warm is) en dat water nog dagen lang gebruiken om de boot mee te verwarmen via een radiator. Omgekeerd kan de dieselkachel dan ook voor warmwater zorgen en de motor voorverwarmen, en kan ik ook de opgeslagen warmte in de tank gebruiken om de motor weer mee terug te verwarmen.

Klinkt allemaal vreselijk gecompliceerd, maat met slechts 2 drieweg kraantjes kan ik alles los koppelen van de motor en blijft er een gewoon standaard koel circuit over.
En als het echt helemaal fout gaat kan ik ook nog drinkwater of zelfs zeewater gaan circuleren om de motor koel te houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 18:19 #457802

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Fly-Tour schreef :
2linkerhanden schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik heb op ons schip ook wel oren naar het systeem van Erikdejong.
Dan hoeft dat blok gietijzer van 6000 kilo niet eerst warm te worden en start het makkelijk.
Gewoon de dag van te voren aanzetten met een afstandbediening, de andere dag slechts een klein klapje lucht en alle 5 de cilinders draaien gelijk mee. :woohoo:

Het is altijd zo: in de zomer wordt ie bijna niet meer koud nadat die gelopen heeft en start een week later gewoon alsof die nog geheel warm is, maar 's winters moet ik er toch tergend veel lucht op zetten.

staat deze motor in jouw zeilboot?
gaarne merk, type vermelden

Nee hoor ,als ik deze in mijn zeilboot zet dan zinkt deze. :P Maar juist voor deze motor heb ik oren naar voorverwarming.
Oeps :blush: Zeilersforum, maar de motor waar ik het over had staat in een sleper. MAN 5 cilinder diesel uit 42. 195 pk bij ong. 400 omw.min. 62000cc. Geen standaard 6 cil vrachtwagenmotor dus.
Het buitenboordmotortje achter mijn zeilboot is het systeem niet echt nodig voor.

Maargoed, ik zal niet te veel off the topic gaan.

dacht ik al.
is nog een kleintje.
waar ik "heel vroeger 1965" machinist op was stond een 400pk 8 cil. 2 takt Bolnes spoelzuiger motor in.
top 5 tornen en voorste 4 cil. op luchtstart.
heb ook wel eens in een cilinder gestaan waar ik echt niet bovenuit kon kijken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 18:21 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 19:29 #457845

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Standkachel in de auto verwarmt ook de koelvloeistof, waarna de warmte je interieur in gewoon via je kachelradiator gaat. Warmt op die manier ook meteen het blok voor, of bij plugin-hybrid houdt ie je blok warm als je elektrisch rijdt in een koude omgeving.

Gewoon op Ebay een Webasto'tje scoren dus. Liefst een voor een vrachtwagen of touringcar gezien de grootte van het blok in die sleper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 19:36 #457847

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
niet relevant
Laatst bewerkt: 15 nov 2013 06:27 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 20:19 #457869

Nog even terug naar de verwarmingsfolie, zou een van deze geschikt zijn:
www.conrad.nl/ce/nl/overview/0...31/Verwarmingsfolies

Zitten er van verschillende vermogens, materiaal en aansluitspanning bij, ik vraag me alleen af hoe goed een folie op een relatief vettig oppervlak gaat of blijft hechten.

Grtz
Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 22:12 #457915

Erikdejong schreef :
Ik heb er twee van deze opzitten:
www.canadiantire.ca/en/pdp/pol...1p.html#.UoTrExqbOsc

Het word veel gebruikt op auto's, vrachtwagens en tractoren in koude landen. Ik vermoed dus dat ze in de Scandinavische landen ook makkelijk via een webwinkel te bestellen moeten zijn.

Op deze site hebben ze alleen 125W en 250W, maar via Ebay zijn ze ook wel te vinden voor 20W tot zelfs 1000W.

Rondje in het ZF cafe van mij voor degeen die deze pads met een 220 volt aansluiting weten te vinden. Ben onhandig qua elektriciteit, maar een stekker ergens instoppen lukt me wel!
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 22:19 #457919

Steef,
Ik zal even op de pads kijken. meestal hebben dit soort applicaties een range van 100-250 volt en 50 tot 60 hz.
In dat geval hoef je alleen maar die gekke amerikaanse stekker eraf te knippen en kun je er een europese op (laten) zetten.

Dan stuur ik ze zo naar je op als dat het geval is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 22:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 22:24 #457921

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Zie ik een inkoopactie aankomen? :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 22:56 #457925

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
www.greaseworks.com/store/inde...28_33&product_id=233 voor een 80W 220V geval (leuk prijsje ook... je zou het er bijna voor doen!)
www.wolverineheater.com/Model-...CSACE-p/9.1csace.htm voor een 125W exemplaar. Ze hebben meer modellen (o.a. een 60W die volgens Eriks berekeningen voldoende zou moeten zijn voor de meeste van onze bootmotortjes)

Heb ik de borrel in het café al verdiend? :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 14 nov 2013 23:17 #457927

Dennis en Erik, bestel maar!Ziet er goed uit.
@ Erik, die links die Dennis heeft lijken mij goed. Wat is het risico van een 80 watt onder een 30 pk'tje plakken? Of warmt het dan gewoon sneller op?

Proost!
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 01:47 #457930

Kan geen kwaad lijkt me, ze zijn temperatuur begrenst.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 05:28 #457933

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Nog ff een paar vragen voor de zekerheid.....deze plak ik definitief vast aan mijn blok, of leg ik hem er gewoon op?

Waarin verschilt die Wolverine van die ene uit mijn link? Prijsverschil is behoorlijk...

www.aliexpress.com/store/group...10086_212327619.html
Laatst bewerkt: 15 nov 2013 05:41 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 13:00 #458105

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Faran schreef :
Die oliefilm blijft wel hoor! Dus 's-winters 1 x per maand de motor laten draaien heeft geen zin.

Nee? Hoeft dat niet?
Gelukkig maar, ik kreeg dat als tip van de dealer, maar ik had al geen idee meer hoe dat uberhaupt moest, zonder koelwater en met koelvloeistof en weet ik veel.

Heb voor het eerst een inboard, beetje inkomen dus. Voorzichtig warmdraaien maar, hoewel, die winterbeurt die ik hem gaf leek voor mij wel volgas! Pffff, vooral omdat ik dacht 'dat kan ik wel alleen'. Dat kon ook, maar ik kwam wel héél veel nieuwe dingen tegen en was na afloop MOE!)

Groeten van Paulien

PS Ik hou me aanbevolen voor een workshop, lezing, persoonlijke uitleg, uitlegavond inboards!! :) Zou fijn zijn als ik die motor beter begrijp en weet wat ik aan het doen ben.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 13:32 #458112

en die verwarming zou dan mooi met de sym geschakeld kunnen worden.
een paar uur voor je gaat varen een smsje, en je motor staat al te gloeien als je aan komt.
Moet dat toch eens even af maken..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 15:44 #458157

Als je het koelwater verwarmen gaat, vraag ik mij af waar die verwarming tussen te plaatsen?
zou het uitmaken tussen de toe of afvoer van het water (thermostaat)
of kan ie gewoon tussen de slangen naar de boiler..
Ik kan daar nog niet veel over vinden.
Deze optie lijkt voor mij wel interessant
Dan kan er ook een kacheltje op..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 16:03 #458166

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
2linkerhanden schreef :
Fly-Tour schreef :
2linkerhanden schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik heb op ons schip ook wel oren naar het systeem van Erikdejong.
Dan hoeft dat blok gietijzer van 6000 kilo niet eerst warm te worden en start het makkelijk.
Gewoon de dag van te voren aanzetten met een afstandbediening, de andere dag slechts een klein klapje lucht en alle 5 de cilinders draaien gelijk mee. :woohoo:

Het is altijd zo: in de zomer wordt ie bijna niet meer koud nadat die gelopen heeft en start een week later gewoon alsof die nog geheel warm is, maar 's winters moet ik er toch tergend veel lucht op zetten.

staat deze motor in jouw zeilboot?
gaarne merk, type vermelden

Nee hoor ,als ik deze in mijn zeilboot zet dan zinkt deze. :P Maar juist voor deze motor heb ik oren naar voorverwarming.
Oeps :blush: Zeilersforum, maar de motor waar ik het over had staat in een sleper. MAN 5 cilinder diesel uit 42. 195 pk bij ong. 400 omw.min. 62000cc. Geen standaard 6 cil vrachtwagenmotor dus.
Het buitenboordmotortje achter mijn zeilboot is het systeem niet echt nodig voor.

Maargoed, ik zal niet te veel off the topic gaan.

dacht ik al.
is nog een kleintje.
waar ik "heel vroeger 1965" machinist op was stond een 400pk 8 cil. 2 takt Bolnes spoelzuiger motor in.
Ook deze is dus niet echt groot :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 16:19 #458170

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
was ook niet zo'n grote.
ik heb wel in cilinders gestaan, waar ik niet over de rand kon kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 16:57 #458184

Verleiding,

Het radiatortje in de hete luchtstroom van de kachel zit bij mij met T aansluiting in de slangen die van motor naar Boiler gaan.
Wanneer kachel brandt worden boiler en motor zo rond de 65º warm.
Dit bij enig verbruik van warm water. Motortermostaat zal wel opengaan wanneer de boiler warm is denk ik.
Wanneer de motor draait en het is fris, zet ik alleen de ventilator van de kachel aan en heb warme (droge)luchtciculatie.

Op een sombere dag, wanneer de zon-waterverwarming te weinig levert, en ik niet het plan heb de motor te gebruiken, zet ik een afsluitertje dicht in de slang nabij de motor. Het circulatie pompje neemt dan alleen de boiler mee.
Zodra ik (ongewenst in de zomer) temperatuur verhoging bemerk is de boiler warm en gaat de kachel af.
Het werkt boven verwachting, geruisloos en storingvrij.
Nodig: Radiatortje, pompje, 4 afsluitertjes, 2 T stukjes, stuk slang. En natuurlijk motor, kachel en boiler.
Radiatortje en slang bij de autoshop € 60, T stukjes en afsluitertjes bij de gereedschapswinkel € 25, pompje bij (in mijn geval van Rij in Rotterdam € 220 (Jabsco)

Ik had een Johnsonpompje van €125,= maar dat was duidelijk hoorbaar. Het Jabsco pompje is volkomen geruisloos en verbruikt in de laagste stand 0,2 A bij 12 volt. Zo´n pompje zit ook in de zonspiraal voor warm water.

De pompjes zijn magnetisch gedreven en hebben geen seal.
Opletten dat lucht niet weg kan door de perskant.

Ik heb die pompjes gekocht bij van Rij in Rotterdam. Een zaak met zeer goede dienstverlening aan de klant. Wanneer ik wat nodig heb bestel ik het daar. Pas wanneer zij niet kunnen leveren ga ik elders zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 15 nov 2013 17:01 #458185

Adres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 16 nov 2013 04:40 #458306

Saeftinghe
Dankje

Jij hebt zoals ik begrijp een oliekacheltje, wij niet.. maar dat maakt niet uit
Of je nu een standaard kachel gebruikt of een elektrisch apparaat wat er voor gemaakt is..
Die thermostaat zal idd wel vanzelf open gaan?
Die pompje ken ik maar ook die van Johnson zijn geruisloos en worden in cv installaties gebruikt! Een ander type wat je geprobeerd heb denk ik, deze zijn daar voor gemaakt (net zo duur als jabsko)
De spullen halen we hier wel in Enkhuizen, deze watersportzaak heeft ook heel veel techniek liggen, dat is geen probleem
We gaan er eens goed over nadenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: warm draaien 16 nov 2013 10:38 #458355

De kachel is een hetelucht Wallas 30 DT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl