Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andere motor?

Re: Andere motor? 18 okt 2011 13:38 #232535

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Ik denk dat de goedkoopste oplossing een goed passende werkschroef is.
Die heb ik onder Prossie, gedaan door de vorige eigenaar die niet tevreden was over m.n. de achteruitprestaties.
Nou geen centje pijn meer, achteruit gaat prima

Bootje is 1700 kilo, 10 PK farryman eenpittertje
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 18 okt 2011 13:39 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 18 okt 2011 13:47 #232537

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Van motor veranderen is een kostbare zaak, de overige aanpassingen meegerekend. Wat Anjo zegt, een werkschroef, is een haalbare optie.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 18 okt 2011 13:49 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 18 okt 2011 14:19 #232545

Met die werkschroef verhoog je inderdaad de efficientie van de schroef ( met 5-10%) maar 6 pk blijft 6 pk en dat is voor een boot van 2,5 ton ( met bemanning en vakantievoorraad nog heel wat meer) gewoon te weinig als je er tenminste ook bij slecht weer met golven en tegenwind veilig een haven mee wilt bereiken. Ik vindt de norm van 3,5 pk/ton nog steeds een heel redelijke norm. Er bestaan trouwens programma's ( bijvoorbeeld dit: www.vicprop.com/displacement_size.php ) waarmee je de bereikbare snelheid bij vlak water en zonder tegenwind kunt berekenen. Als je daar de rompsnelheid als minimum norm stelt is dat voldoende om ook onder minder gunstige omstandigheden binnen te komen. Maar met een (oude dus wat is er daar van over?) 6 pk en 2,5-3 ton haal je die rompsnelheid zeker niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 18 okt 2011 14:19 #232546

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
6pk is wat aan de lichte kant.

Hoewel ik zelf ook maar 7,5 heb (of wat daar na 30 jaar van over is) met Volvo Penta klapschroef op een vergelijkbaar bootje (ook 25 voet, misschien een tikje lichter maar zeker niet veel), en moeiteloos tegen windje 4/5 in pruttel aan de hoge wal. En naar binnen motoren is natuurlijk altijd hoge wal OF wind mee...

Achteruitslaan is inderdaad dieptriest, maar dat is bekend van VP klapschroeven, en ik neem toch aan dat je voorwaarts naar binnen motort ;)

Dus... ik zou eigenlijk niet weten hoe het komt. 6pk met klapschroef voorwaarts de haven in, zou volgens mij gewoon altijd goed moeten gaan. Misschien wat lucht in de diesel leidingen waardoor ie z'n volle vermogen niet haalt?
Laatst bewerkt: 18 okt 2011 14:21 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 18 okt 2011 14:24 #232547

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Hoe snel loopt-ie op vlak water, windstil weer, volgas op de (warme) motor?

Ik haal een ruime 5 knopen, tegen de 5,5. Da's net geen rompsnelheid, die ik op zeil wel haal, maar meer dan voldoende om tegen zo'n fris briesje in te motoren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 09:33 #232770

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik loop met dezelfde vraag rond. Heb een VP MD5A (dus 7,5 Pk) in mijn Sunbeam 27 (rond de 2 ton uit de fabriek). Ik haal op de motor ongeveer 4,2 knopen en zeilend iets boven de 5 met de juiste wind. Ik heb geen klapschroef, maar ook geen werkschroef.

Ook ik wil eens overwegen wat ik hier het beste aan kan veranderen, zodat hij prettiger achteruit vaart en vooruit makkelijker meer snelheid haalt.

Ben benieuwd wat er uit dit topic komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 09:42 #232779

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De boot van mijn ouders, 7,5 m lang en ruim 2 ton zwaar, had een Yanmar 8 pk en normale schroef, deze haalde ook bij flinke wind en golfslag echt wel voldoende snelheid.

Ik zou aan een andere schroef gaan denken, tenzij de motor ook aan revisie toe is en daardoor minder vermogen heeft (rookt ie erg, verbruikt ie veel smeerolie?).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 10:31 #232795

mailman schreef :
Ik loop met dezelfde vraag rond. Heb een VP MD5A (dus 7,5 Pk) in mijn Sunbeam 27 (rond de 2 ton uit de fabriek). Ik haal op de motor ongeveer 4,2 knopen en zeilend iets boven de 5 met de juiste wind. Ik heb geen klapschroef, maar ook geen werkschroef.

Ook ik wil eens overwegen wat ik hier het beste aan kan veranderen, zodat hij prettiger achteruit vaart en vooruit makkelijker meer snelheid haalt.

Ben benieuwd wat er uit dit topic komt.

4,2 knopen is veel te weinig. Mijn Leisure 23 had ook een MD5A en woog ook 2 ton. die haalde met een klapschroef 5,5 knopen op de GPS bij windstil weer.En die was nog ruim een meter korter ook wat nadelig is. Het zou maar zo kunnen dat je een verkeerde schroef hebt.
reken het eens na met het programma waarvan ik in een eerdere post een link heb gegeven.
Bij mij klopte die berekening in de praktijk erg goed toen ik een nieuwe schroef nodig had.

Ad
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 10:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 10:48 #232802

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
mailman schreef :
Ik loop met dezelfde vraag rond. Heb een VP MD5A (dus 7,5 Pk) in mijn Sunbeam 27 (rond de 2 ton uit de fabriek). Ik haal op de motor ongeveer 4,2 knopen en zeilend iets boven de 5 met de juiste wind. Ik heb geen klapschroef, maar ook geen werkschroef.

Ook ik wil eens overwegen wat ik hier het beste aan kan veranderen, zodat hij prettiger achteruit vaart en vooruit makkelijker meer snelheid haalt.

Ben benieuwd wat er uit dit topic komt.

4,2 knopen is veel te weinig. Mijn Leisure 23 had ook een MD5A en woog ook 2 ton. die haalde met een klapschroef 5,5 knopen op de GPS bij windstil weer.En die was nog ruim een meter korter ook wat nadelig is. Het zou maar zo kunnen dat je een verkeerde schroef hebt.
reken het eens na met het programma waarvan ik in een eerdere post een link heb gegeven.
Bij mij klopte die berekening in de praktijk erg goed toen ik een nieuwe schroef nodig had.

Ad

Ik heb die link inderdaad geprobeerd, maar moet daar zaken invullen die ik niet weet van mijn motor (gear ratio, max rpm) en van mijn boot (beam at waterline). Ik heb daar wat gegokt en kom dan op 5,8 knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 10:57 #232807

Die Petter is een oue motor en die daaiden meestal max. zo'n 2500rpm.
daar hoort dan een verhouding van de keerkoppeling bij van 1.6-2 .
De verhouding kun je trouwens heel makkelijk checken. Gewoon de krukas 360 graden draaien en kijken ( bij de kk in z'n vooruit) hoeveel de schroefas draait . dan weet je het vrij precies.Het beste is om de omtrek van de schroefas te bep[alen en streepjes vóór en ná het draaien erop te zetten. Afstand meten, delen door omtrek en vermenigvuldigen met 360. dan weet je het precies.
Wat betreft het vermogen. De kleinse Petter ( 1 cilinder) had 6 pk en de 2 cilinder 12 pk.Als je de 1 cilinder hebt is de verhouding van de kk 2:1 .
Ik heb daar trouwens wel een ( engelse) manual van ( docs.google.com/viewer?a=v&pid...2IyODFmNTQx&hl=en_US ).
Ad
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 11:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 10:58 #232809

begin eens bij het begin, test of je diesel welzijn opgegeven vermogen afgeeft.
twee manieren, een is de uitlaatgas temperatuur meten( voor dat er water inspuit), eigenlijk zou je een gaatje moeten boren, 5 mm en er 6 mm draad intappen. kun je met een thermo pen direct meten, afsluiten met een boutje. ik weet niet wat de temp van deze motor bij vol vermogen zou moeten zijn, vraag aan fer. ligt meestal rond de 400 graden.

twee is het verbruik meten, is moeilijker en on nauwkeuriger.
vuistregel is bij dit soort oude motoren 220 gr diesel per geleverde pk per uur. bovendien moet je rekening houden met alles wat er extra aan de motor hangt.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 10:59 #232810

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
Die Petter is een oue motor en die daaiden meestal max. zo'n 2500rpm.
daar hoort dan een verhouding van de keerkoppeling bij van 1.6-2 .
De verhouding kun je trouwens heel makkelijk checken. Gewoon de krukas 360 graden draaien en kijken ( bij de kk in z'n vooruit) hoeveel de schroefas draait . dan weet je het vrij precies.Het beste is om de omtrek van de schroefas te bep[alen en streepjes vóór en ná het draaien erop te zetten. Afstand meten, delen door omtrek en vermenigvuldigen met 360. dan weet je het precies.
Wat betreft het vermogn. De kleinse Petter ( 1 cilinder) had 6 pk en de 2 cilinder 12 pk.
Ad

Ik heb alleen een VP en geen Petter en een saildrive ipv een schroefas. Lastig allemaal he? :)
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 10:59 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 11:19 #232819

Oei in de war met Jenna. :blush:
De saildrive van de MD5A (110S) heeft 1,66 als overbrengverhouding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 11:24 #232822

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, als ik de rest dan een beetje "worst case scenario" invul, kom ik op het volgende:

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 6.70 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 11.0 HP

Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 5.5 knots speed: 6 HP
Estimated speed with existing 7.5 horsepower: 5.79 Knots
This is the speed we will use for the propeller size.

Dus een andere schroef zou moeten helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 11:33 #232826

mailman schreef :
OK, als ik de rest dan een beetje "worst case scenario" invul, kom ik op het volgende:

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 6.70 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 11.0 HP

Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 5.5 knots speed: 6 HP
Estimated speed with existing 7.5 horsepower: 5.79 Knots
This is the speed we will use for the propeller size.

Dus een andere schroef zou moeten helpen?


Ennn , wat voor waterlijnl;engte heb je? 7,5 meter ofwel 25 voet lijkt me wat veel voor een 27 voet overall.Mijn Leisure van 27 voet heeft een waterlijn van 6,7 meter dus ca. 22 voet.
Maar als dat klopt kun je dus zien welke schroef je moet hebben.
vergelijk dat dan eens met je huidige schroef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 11:37 #232830

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
Ennn , wat voor waterlijnl;engte heb je? 7,5 meter ofwel 25 voet lijkt me wat veel voor een 27 voet overall.Mijn Leisure van 27 voet heeft een waterlijn van 6,7 meter dus ca. 22 voet.
Maar als dat klopt kun je dus zien welke schroef je moet hebben.
vergelijk dat dan eens met je huidige schroef.
Ad

Tja, ik weet mijn waterlengte niet exact, maar mijn boot is 8,35 meter lang, dus heb daar wat vanaf gehaald en kom dan op 7,5 meter en inderdaad 25 voet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 11:42 #232835

Even googelen geeft dit : www.sunbeam.at/en/werft/modelle-und-varianten.html
Waterlijn is dus 7,25 meter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 11:49 #232839

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Kijk, ik had die link wel gevonden, maar dacht dat mijn boot er niet bij stond. Kom er nu pas achter dat je ook kan scrollen in dat scherm :blush:

Als ik die data gebruik, kom ik op:

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 6.56 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 11.0 HP

Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 5.5 knots speed: 6 HP
Estimated speed with existing 7.5 horsepower: 5.67 Knots
This is the speed we will use for the propeller size.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 12:02 #232847

Dat zou wel eens aardig kunnen kloppen.
Mijn Leisure27 (ontwerp 3 ton) haalde 5,4 knopen met diezelfde combinatie.
Nu heb ik een Vetus 11 PK .Die haalt 5,8-5,9 knopen.
Eigenlijk moet ik 14 of 16 pk hebben maar dan krijg ik problemen met de erg lage vehouding van de 110S saildrive. Met een hoogtoerige motor kun je dan niet meer de juist schroef krijgen (wordt te klein) Ik zou natuurlijk een 3 cilinder hebben kunnen nemen maar die past niet en die 11 pk had ik beschikbaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 14:46 #232906

Veel informatie, daar moet ik maar eens induiken. Ik ben maar een leek op dit gebied. De boot ligt nu op de wal dus zal ik eerdaags maar eens wat meten en dan hoop ik dat ik er uit kom. Maar mijn voorzichtige conclusie is dat voor op het Markermeer 6 pk niet teveel is voor 2,5 ton.
Jenna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 16:22 #232947

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
vorig seizoen zat ik mijzelf steeds te verbazen over de snelheid van mn boot, vol gas liep ie ongeveer 9 kmu bij het achteruit slaan duurde het altijd een eeuwigheid voor er iets gebeurde.aangezien ik nog een boot heb, heb ik de winter periode de schroeven es vergeleken.
de gemonteerde schroef was een drieblads 13 inch schroef en de schroef die ik in de schuur had liggen was een 14 inch drieblad schroef.
begin dit jaar de gok genomen en de 14 inch gemonteerd.
het verschil: met mn 9 pk yanmar haal ik nu 11 kmu met driekwart gas en het dieselverbruik is natuurlijk ook verminderd, als ik nu achteruit vaar reageert de boot veel sneller.
enige nadeel vind ik de enorm toegenomen waterdreun in het achterschip.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 16:31 #232949

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Je had beter een 13 inch kunnen nemen met een iets grotere spoed. Nu heeft de bladtip vermoedelijk te weinig afstand tot de bodem waardoor water tegen de onderkant van de boot "geslagen" wordt en dreun ontstaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 16:45 #232957

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ja ik weet het je hebt ook helemaal gelijk maar deze 14 inch had ik liggen dus daarom geprobeerd.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 16:53 #232961

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
b100 schreef :
ja ik weet het je hebt ook helemaal gelijk maar deze 14 inch had ik liggen dus daarom geprobeerd.

Veel vaste schroeven zijn wel te verzetten naar een grotere spoed, je zou dat met de 13 incher kunnen laten doen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 19 okt 2011 17:35 #232993

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
is inderdaad een goed idee , kunnen ze hem gelijk balanceren en de scherpe randjes bijwerken.
de ts heeft echter een 6 pk , ik weet niet of dit voor hem wel gaat werken maar in mijn geval was het een wereld van verschil.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl