Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andere motor?

Re: Andere motor? 20 feb 2012 20:02 #264975

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nee je hebt gewoon 1 van elk nodig ten zijn we niet over het zelfde hebben

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 feb 2012 11:56 #265070

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, dank. Vreemd dat dit dan door een van de bedrijven in hun offerte wordt aangegeven.

Ik ga zondag aan de slag hiermee en zal proberen hier een verslagje van te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 feb 2012 17:30 #265144

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik wil wel even in de tekeningen duiken maar ik weet het zo goed al zeker dat je van beide maar een nodig hebt ten ze ik de verkeerde afdichtingringen voor me hebt.

Maar de twee O-ringen koste zon 10 euro bij elkaar dus dat valt ook wel weer mee, de verzend kosten zullen duurder zijn :sick:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 feb 2012 17:46 #265148

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja, ik zie in de uitgebreidde omschrijving van Web hier op het forum ook niets staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 feb 2012 17:49 #265150

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik ga even kijken voor je ben nu ook niet meer zo zeker

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 feb 2012 18:11 #265156

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nou ben er uit hier onder staan de tekening en de onderdelen

Volvo Penta 110S Seal Ring Gear Selector part nr 958838 vervangen door part nr 853868 onderdeel 60 op de tekening

Volvo Penta 110S O-ring Gear Selector Housing part nr 925093 onderdeel 61 op de tekening




Mvg Fer
Laatst bewerkt: 21 feb 2012 18:15 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 26 feb 2012 18:23 #266116

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer, dank voor het zo duidelijk uitzoeken. Ik zie nu pas dat ik deze ringen dan helemaal niet nodig heb. Ik was op zoek naar de ring(en) voor tussen de motor en de saildrive. Die heb ik zo snel niet gezien bij Keyparts, dus ga weer contact met ze opnemen.

Vandaag ben ik aan de klus gestart. Samen met de monteur heb ik er 2,5 uur over gedaan om de saildrive uit te bouwen. Daarbij hebben we helaas ook de voorzijde van de ombouw van mijn motor moeten slopen, anders kreeg ik hem er niet uit. De monteur begreep maar niet waarom ik mijn manchet zo graag wil vervangen, want hij zag er nog perfect uit. Ook toen we hem eruit hadden gehaald, konden we goed zien dat deze er nog als nieuw uitzag, maar op de rand was nu eindelijk de datum te lezen: 1977, dus zelfs nog voor de bouwjaar (1978) van mijn boot. Zo'n ring gaat dus rustig 35 jaar mee :).

Ik was van plan om een hele foto rapportage te gaan maken, maar kwam erachter dat dit lastig was met al die olie aan je handen en mijn foto's totaal niet zouden afwijken van het perfecte verslag van Web over deze saildrive. Desondanks, toch een paar plaatjes bij thuiskomst:



Zo zag mijn saildrive eruit voor het schoonmaken en zo erna:




Hij wordt dus wel mooi schoon, maar er zit behoorlijk wat schade aan de lak. Aangezien het best wel een reliëf heeft, hoe zal ik dit behandelen? Ik wil na het verven graag harde AF aanbrengen en daarna zachte AF, zoals op de hele boot al zit. Tips zijn welkom uiteraard!

Verder zaten er wel wat schelpjes in mijn staartstuk, maar lang niet zoveel als ik dacht. Met een trekveer heb ik hier een beetje de boel schoongemaakt, maar merk dat er nog heel wat aangroei zit waar ik niet bij kan. Waarmee kan ik dit goed schoon krijgen? Ik kan hem in een emmer met vloeistof zetten, maar welke vloeistof zou dit helemaal netjes schoon bijten?

Verder is de rubberen tandwiel tussen mijn saildrive en motor versleten, zoals misschien op deze foto te zien is:


Zal die ook maar gaan vervangen, denk ik.

Ook zal ik de motor steunen vervangen, aangezien dit waarschijnlijk nooit gedaan is en je er zo lastig bij kan.

De monteur gaf aan dat ik ook de propellor cone zou moeten vervangen, omdat dit waarschijnlijk een anode is. Maar bij nader inzien, lijkt me dit geen anode. Moet ik die nu wel of niet vervangen?:


Verder is het me niet gelukt om de as uit de onderzijde van de saildrive te krijgen, zoals web had gedaan met een bankschroef en en stuk hout. Hierdoor lukt het me niet om de ringen daarachter te vervangen:


Iemand een idee hoe dit te doen? Ik heb geen melkachtige olie, maar nu ik toch bezig ben...

Verder wil ik de schroef weer even mooi maken, want die ziet er zo uit:


Is dat te doen met een fijne staalborstel aan de slijptol of zit er niets anders op dan met de hand te gaan schuren?

Ik weet het, een hoop vragen, maar wil het nu meteen goed aanpakken. Bedankt alvast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 26 feb 2012 19:14 #266130

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat een manchet die 35 jaar oud is is geen uitzondering maar het probleem zit hem dat de moge het fout gaan doet de verzekering moeilijk, je pakt het gronding aan en ben dan weer voor velen jaren klaar.

Ook een goede tip van je om met een trekveer even je koelwater inlaadkanaal (mooi wordfraud word) schoon te maken.

De rubber koppeling zou je kunnen vervangen hij is wat in gedrukt en kost rond de 125 euro
Motorsteunen vervangen is na 35 jaar zeker een goed idee.

De propellor cone is geen anode deze zit op de saildrive bevestigt als zijnde een ring


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 27 feb 2012 07:07 #266199

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer schreef :
Dat een manchet die 35 jaar oud is is geen uitzondering maar het probleem zit hem dat de moge het fout gaan doet de verzekering moeilijk, je pakt het gronding aan en ben dan weer voor velen jaren klaar.

Weet ik, dat is ook de reden dat ik hem vervangen heb.

Nog even de vragen die ik heb op een rijtje:

1. Hoe kan ik de beschadigde verflaag herstellen van de saildrive? Of beter nog, waarmee?
2. Waarmee zou ik het koelkanaal van de saildrive helemaal schoon kunnen krijgen van aangroei en schelpjes?
3. Moet ik de propellor cone vervangen, omdat dit een Anode is? Fer: Nee, dit is geen anode. ---- Mooi, scheelt weer.
4. Hoe kan ik de as onderuit de saildrive trekken/slaan, zodat ik de ringen kan vervangen daarbinnen?
5. En hoe maak ik de schroef weer helemaal mooi?

Wie o wie kan mij die o-zo-nuttige tips geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 27 feb 2012 07:21 #266205

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
5. En hoe maak ik de schroef weer helemaal mooi?
Het ergste met de hogedrukspuit eraf halen, dan schuren met steeds fijnere korrel en daarna polijsten met polijstpasta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 09:04 #266614

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, dat ga ik proberen. Verder heb ik van Keyparts begrepen dat ik dit onderdeel moet bestellen voor de motorsteunrubbers aan de voorzijde van mijn motor: www.marinepartseurope.com/nl/v...-rubber-cushion.aspx

Ik vind de tekening echter helemaal niet met mijn motorsteunen overeen komen. Als ik bij de MD5A kijk, is het de achterste motorsteunrubber op de tekening. En die bedoel ik niet en als ik op de MD5B kijk, ziet nummer 26 er heel anders uit qua motorsteun dan wat ik nu heb (zie eerdere plaatjes). Weet iemand of dit toch de juiste zijn of welk productnummer ik moet hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 09:23 #266616

mailman schreef :
OK, dat ga ik proberen. Verder heb ik van Keyparts begrepen dat ik dit onderdeel moet bestellen voor de motorsteunrubbers aan de voorzijde van mijn motor: www.marinepartseurope.com/nl/v...-rubber-cushion.aspx

Ik vind de tekening echter helemaal niet met mijn motorsteunen overeen komen. Als ik bij de MD5A kijk, is het de achterste motorsteunrubber op de tekening. En die bedoel ik niet en als ik op de MD5B kijk, ziet nummer 26 er heel anders uit qua motorsteun dan wat ik nu heb (zie eerdere plaatjes). Weet iemand of dit toch de juiste zijn of welk productnummer ik moet hebben?

Jij hebt waarschijnlijk nu die ronde motorsteunen ( nr 7 of nr 13 op de tekening) maar die zijn later vervallen.
Nu wordt voor zowel de steunen van de motor als die van de saildrive dezelfde steun gebruikt . Inderdaad die nummer 838262 ( nummer 26 op de tekening www.marinepartseurope.com/en/v...42220-21-14993B.aspx ).Die zaten op mjn MD5A ook. Alleen zit er nog een apart onderdeel onder bij de saildrive.
Alleen niet vergeten dat je ook onderdeel nummer 838264(nr 25 op de tekening) nodig hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 09:31 #266618

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja, je zou denken dat ik juist die oude ronde steunen heb, maar dat is niet het geval. Ik heb dus aan de voorzijde deze steunen:





En bij de saildrive heb ik deze zitten:





Ik kan het niet goed zien, maar zijn dat dan dezelfde inderdaad? Alleen de een is een beetje gaan hangen tov de andere... :)

Wat is dat onderdeel 838264 precies? Is dat niet gewoon een bout? En kan ik die niet van de oude rubbers hergebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 10:07 #266625

Ja , dat zijn inderdaad dezelfde als die nr. 838262 .
Ze zijn zo te zien aan de voorzijde behoorlijk doorgezakt!
Alleen zat vroeger de bout er aan vast en moet eze nu mee besteld worden. Maar je kunt er inderdaad eventueel ook een stuk draadeind voor gebruiken hoewel dat mogelijk minder sterk is. Beter is een te lange gewone bout en die tot aan de schroefdraad afzagen.De kop moet er af want hij wordt ook gebruikt om de hoogte af te stellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 14:57 #266712

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Die bouten zijn 28,50 Euro per stuk en moet er dus 3 van hebben. Dan moet ik echt zeker weten dat ik ze nodig heb. Misschien toch even checken of ik de oude niet kan hergebruiken? Bouten afzagen e.d. lijkt me ook niet het beste plan, of wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:06 #266715

mailman schreef :
Die bouten zijn 28,50 Euro per stuk en moet er dus 3 van hebben. Dan moet ik echt zeker weten dat ik ze nodig heb. Misschien toch even checken of ik de oude niet kan hergebruiken? Bouten afzagen e.d. lijkt me ook niet het beste plan, of wel?

haal bij een goede gereedschap zaak een lengte draadend, 8.8. geen rvs.
zaag ze op lengte door tussen twee moeren te zagen, met een zoet vijl de einden even bewerken en je bent waarschijnlijk klaar voor de prijs van een bout. hou je nog gewoon over voor andere klussen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:09 #266716

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Dank! Ga ik proberen en dan bestel ik ze niet. Waarom trouwens geen rvs? Gaat het niet roesten dan? Of is daar weer een trucje voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:11 #266718

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
RVS draadeind is minder sterk dan draadeind 8.8, bovendien gaat RVS vreten, waardoor het heel moeilijk wordt het weer los te krijgen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:12 #266719

mailman schreef :
Dank! Ga ik proberen en dan bestel ik ze niet. Waarom trouwens geen rvs? Gaat het niet roesten dan? Of is daar weer een trucje voor?

8.8 is sterker (taaier) dan rvs, dus kan meer trilling verdragen. er is ook verzinkte kwaliteit 8.8 te koop. anders een likje vet erop of even een kwastje verf


edit: we zijn het eens :woohoo:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Laatst bewerkt: 28 feb 2012 15:13 door sietse-ten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:12 #266720

mailman schreef :
Bouten afzagen e.d. lijkt me ook niet het beste plan, of wel?

Waarom niet? Ik zou wel een tapbout nemen ( schroefdraad tott aan de kop) , dan heb je aan een van 8cm genoeg. Afzagen , een beetje "bijvijlen"en klaar.
Je kunt de oude natuurlijk wel gebruiken maar alleen als die er ook ingeschroefd zitten.
Bij de oudere types kon dat in ieder geval niet.
Ad
P.s.Ik zie voor die bouten zelfs €42 staan! Daar kun je ze voor laten draaien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:14 #266721

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, zal ik deze dan proberen?: www.gerritse.nl/Bevestigingsmi...lvaniseerd_M16x2mtr/

Heb niet zo goed opgelet bij scheikunde, dus weet niet precies wat gegalvaniseerd ook alweer was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:17 #266723

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
gegalvaniseerd=elektrolytisch verzinkt, een oppervlaktebehandeling tegen roesten.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:18 #266724

mailman schreef :
OK, zal ik deze dan proberen?: www.gerritse.nl/Bevestigingsmi...lvaniseerd_M16x2mtr/

Heb niet zo goed opgelet bij scheikunde, dus weet niet precies wat gegalvaniseerd ook alweer was...
is met zink gecoat.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:19 #266725

En nog de goede sterkteklasse ook ( 8.8) . :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 28 feb 2012 15:32 #266728

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
En nog de goede sterkteklasse ook ( 8.8) . :woohoo:
Ad

Jaja, ik kan wel iets ;). Ik heb nu alles besteld bij Keypart, dus nu is het wachten bij de brievenbus :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl