Fer, dank voor het zo duidelijk uitzoeken. Ik zie nu pas dat ik deze ringen dan helemaal niet nodig heb. Ik was op zoek naar de ring(en) voor tussen de motor en de saildrive. Die heb ik zo snel niet gezien bij Keyparts, dus ga weer contact met ze opnemen.
Vandaag ben ik aan de klus gestart. Samen met de monteur heb ik er 2,5 uur over gedaan om de saildrive uit te bouwen. Daarbij hebben we helaas ook de voorzijde van de ombouw van mijn motor moeten slopen, anders kreeg ik hem er niet uit. De monteur begreep maar niet waarom ik mijn manchet zo graag wil vervangen, want hij zag er nog perfect uit. Ook toen we hem eruit hadden gehaald, konden we goed zien dat deze er nog als nieuw uitzag, maar op de rand was nu eindelijk de datum te lezen: 1977, dus zelfs nog voor de bouwjaar (1978) van mijn boot. Zo'n ring gaat dus rustig 35 jaar mee
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
.
Ik was van plan om een hele foto rapportage te gaan maken, maar kwam erachter dat dit lastig was met al die olie aan je handen en mijn foto's totaal niet zouden afwijken van het perfecte verslag van Web over deze saildrive. Desondanks, toch een paar plaatjes bij thuiskomst:
Zo zag mijn saildrive eruit voor het schoonmaken en zo erna:
Hij wordt dus wel mooi schoon, maar er zit behoorlijk wat schade aan de lak. Aangezien het best wel een reliëf heeft, hoe zal ik dit behandelen? Ik wil na het verven graag harde AF aanbrengen en daarna zachte AF, zoals op de hele boot al zit. Tips zijn welkom uiteraard!
Verder zaten er wel wat schelpjes in mijn staartstuk, maar lang niet zoveel als ik dacht. Met een trekveer heb ik hier een beetje de boel schoongemaakt, maar merk dat er nog heel wat aangroei zit waar ik niet bij kan. Waarmee kan ik dit goed schoon krijgen? Ik kan hem in een emmer met vloeistof zetten, maar welke vloeistof zou dit helemaal netjes schoon bijten?
Verder is de rubberen tandwiel tussen mijn saildrive en motor versleten, zoals misschien op deze foto te zien is:
Zal die ook maar gaan vervangen, denk ik.
Ook zal ik de motor steunen vervangen, aangezien dit waarschijnlijk nooit gedaan is en je er zo lastig bij kan.
De monteur gaf aan dat ik ook de propellor cone zou moeten vervangen, omdat dit waarschijnlijk een anode is. Maar bij nader inzien, lijkt me dit geen anode. Moet ik die nu wel of niet vervangen?:
Verder is het me niet gelukt om de as uit de onderzijde van de saildrive te krijgen, zoals web had gedaan met een bankschroef en en stuk hout. Hierdoor lukt het me niet om de ringen daarachter te vervangen:
Iemand een idee hoe dit te doen? Ik heb geen melkachtige olie, maar nu ik toch bezig ben...
Verder wil ik de schroef weer even mooi maken, want die ziet er zo uit:
Is dat te doen met een fijne staalborstel aan de slijptol of zit er niets anders op dan met de hand te gaan schuren?
Ik weet het, een hoop vragen, maar wil het nu meteen goed aanpakken. Bedankt alvast!