Gezien ik geen indicatie heb van mijn watertemp van de volvo penta aan boord , en dat wel enigzins mis , had ik gedacht om dat tijdens deze winter te verhelpen.
Ik zou daarbij enkele dingen willen combineren , zoals ook de aanduiding van de voltspanning van startbatterij , alsook een indicatie van de temp van het motorcompartiment in het algemaan.
Lcd displays zijn hierbij geen optie omwille van het feit dat die displays buiten (aan het stuurwiel) moeten staan , en zon en warmte dit soort van displays wel nadelig beinvloed.
Daarom viel de keuze op led displays, en in mijn zoektocht ernaar kwam ik de volgende combinatie tegen.
www.uploadarchief.net/files/do...571_bb_00_fb_eps.jpg
(voor het bekijken van deze foto , gelieve de link aan te klikken want ik krijg de foto op zich niet op het forum)
Beschrijving
Watertemperatuur
In de NightFlight-Digital-instrumenten van raid hp is een extra spanningsmeter ingebouwd (2 in 1). Na het starten wordt circa 50 seconden lang de accuspanning weergegeven, en daarna wordt automatisch de waarde van het gekozen raid hp Digital-instrument getoond. Elke 10 minuten laat het digitale display zo'n 50 seconden lang de accuspanning zien, en schakelt daarna weer over naar het geselecteerde instrument.
In de Volt-functie wordt de waarde van het instrument via de LED-balk weergegeven.
Als de kritieke grens langer dan 3 seconden wordt overschreden, dan waarschuwt het digitale display door de waarde te laten knipperen. In de productdocumentatie staat wat de kritieke grenzen zijn. Mocht de accuspanning tot 11 volt dalen, dan knippert het display en springt automatisch over naar de voltfunctie waarbij de actuele spanning wordt aangegeven. De elektronische sensor meet zeer nauwkeurig (werkt niet mechanisch zoals andere instrumenten). Het glas/display van de instrumenten is zwart en wordt pas na het starten doorzichtig!
Al bij al toch een nette accessoire nietwaar.
Volgens de beschrijving dient de bedrading op de volgende manier te gebeuren.
Yellow = battery +
Red = 12 volt + ignition switch
Black = Engine ground
Green = Watertemp sensor
Het is vooral de aansluiting van de groene draad die me twijfels bezorgt.
Hieronder volgen enkele close-up foto's van de verschillende koelwater sensoren van mijn volvo penta.
De 2 aansluitingen van de sensoren op de motor
En dan nu de vraag voor de experts die meer weten over de bedrading van volvo penta, waar zou ik de groene draad van het meetinstrument moeten aansluiten, en aan welke sensor (de linkse of de rechtse) zou dat moeten gebeuren ?
En ook , zou het mogelijk zijn om mbv een aparte sensor (NTC of PT100 bv ) het temperatuur instrument ook de temp van de motorruimte te doen aangeven , dat zou dan met een zelfgeinstalleerde omschakelaar kunnen gebeuren die of de watertemp sensor verbindt met het instrument , of de aparte sensor.
Dus concreet ,...waar en aan welke draad moet ik de watertemp meten ,...kan dit instrument ook de temperatuur aangeven mbv een aparte sensor , en zo ja , welke ?
Wellicht een vraag voor forumgenoot Fer of andere mechanische wizkids op dit forum.
Alvast bedankt voor de reacties