Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 11:00 #181659

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
sailbleu schreef :
Fer,

als je desbetreffende foto van de messing adapter bekijkt merk je op dat dit geen fijne draad is , verre van zelf.
Misschien probeer ik vandaag op de boot de maat te nemen van de originele VP-sensor , mag ik niet vergeten een draadkam mee te brengen natuurlijk.

Beste groeten

Ik ben er toch niet meer zo zeker van, ik heb een aantal sensors gemeten op de zaak en zijn bijna allemaal M14+ 1.5 en dan nog de npt versie

Ik zal vanavond even een tabel op het forum zetten met maten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 11:19 #181661

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ja , dat van die 1 meter max verlenging van de ntc was me ook opgevallen , alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel de draaddikte is.
Maar ik vroeg me af waar dan de selectieschakelaar staat om van sensor te verwisselen ?
Verder blijf ik erbij dat dit geen gasdraad is , daarvoor is de spoed te groot.
Hopelijk duikt hier spoedig een expert op dan is dit vraagstuk opgelost.

Dat geklooi met die metrische en die engelse draad is een ware ellende.
Maar wat wil je , als ze blijven links rijden en in het koloniaal verleden verder leven dan zal overstappen naar logische en begrijpbare maten er ook wel niet inzitten.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 12:18 #181667

Hallo,
Misschien niet direct iets dat in dit draadje thuishoort maar toch.
Ook hier kom ik regelamatig messing tegen bij de sensors(weet ik niet zeker) en bij de fittingen. Deze worden dan in stalen delen geschroefd (soms ook rvs).
Ik zou hier even een waarschuwing kwijt willen.
Zoals de meeesten misschien weten is messing niet geschikt in zeewater. Vooral als daar dan ook nog een vrij hoge temperatur bij komt is corrosie voorgeprogrammeerd!
Ikzelf heb een soortelijke ervaring bij mijn Vetus 11PK ( Mitsubishi).
Hier is een temperatuur alarmsensor gemonteerd in de uitlaatbocht bij de koelwaterinspuiting ( een uitstekende voorziening!). In de 7 jaar dat ik met deze motor vaar is de sensor echter tweemaal defect geraakt wegens corrosie. Het messing wordt poreus en laat dan water door waardoor de contacten worden kortgesloten. De eerste keer ( tijdens een oversteek naar helgoland) schrok ik nogal en het duurde vrij lang tot de oorzaak boven water kwam.
Wat voor materiaal er voor deze sensoren wordt gebruikt bij andere motoren weet ik niet maar messing is hier m.i. een verkeerde keuze. Gewoon staal zou zelfs beter zijn want het messing kan ook galvaniche corrosie veroorzaken aan het staal van de uitlaatbocht wat tot lekkage kan leiden met alle gevolgen vandien. Ook rvs in dit medium lijkt me geen goede keuze.Een coating of kunststof sleeve(teflon krimpslang?) over de sensor zou m.i. het beste zijn
Eigenlijk vreemd dat dit door de fabrikanten kennelijk niet wordt ingezien want Vetus gaf als enige antwoord op mijn klacht het nummer van dit onderdeel om een nieuwe te bestellen.
Uiteraard hangt e.e.a. wel af van het aantal draaiuren met name op zeewater. Aangezien ik vrijwel elk jaar 1000-1500 Zeemijlen vaa kmen er gauw 100 uur per jaar bij elkaar!

Het lijkt me daarom van belang bij de voorjaars of najaarsinspectie de temperatuursensor(en) los te nemen en te checken op corrosie!.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 12:31 #181671

Hi Sailbleu,

De keuze schakelaar voor de beide RAID-sensoren zie je op de laatste foto rechtsboven. Ik vind het niet zo van belang om binnen handbereik de schakelaar om te kunnen zetten. Alleen voor nieuwsgierigheid en bij problemen open ik het kastdeurtje en kan dan de schakelaar omzetten.Ik ben er ook huiverig voor dat een bemanningslid per ongeluk de schakelaar in de verkeerde stand zet.
De posting van Ad over het toepassen van messing is interessant. Het is voor mij nieuw dat messing op die schaal problemen geeft. Misschien wel in zijn situatie bij hogere temperaturen?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 12:34 #181672

Hi Fer,

Toch merkwaardig dat jij constateert dat de draad van de VP-sensor M14x1,5 is. Vanmorgen heb ik toch duidelijk een uitwendige maat van 17,7 mm gemeten. En dat komt niet overeen met M14. Of zouden vroeger (MD11C van 1980) andere maatvoering sensoren gebruikt zijn?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 12:55 #181673

aenmsijtsma schreef :
Hi Sailbleu,

De keuze schakelaar voor de beide RAID-sensoren zie je op de laatste foto rechtsboven. Ik vind het niet zo van belang om binnen handbereik de schakelaar om te kunnen zetten. Alleen voor nieuwsgierigheid en bij problemen open ik het kastdeurtje en kan dan de schakelaar omzetten.Ik ben er ook huiverig voor dat een bemanningslid per ongeluk de schakelaar in de verkeerde stand zet.
De posting van Ad over het toepassen van messing is interessant. Het is voor mij nieuw dat messing op die schaal problemen geeft. Misschien wel in zijn situatie bij hogere temperaturen?

Arjen

Ik voel regelmatig met de hand de temperatuur van de uitlaatbocht en die is nooit warmer dan zo'n 35 graden. aar of misschien binnenin de sensor te dicht bij de hete uitlaatgassen zit kan ik natuurijk niet voelen en zo vlak na het injectiepunt kan er van volledige menging ook nog geen sprake zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 13:02 #181675

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
aenmsijtsma schreef :
Hi Fer,

Toch merkwaardig dat jij constateert dat de draad van de VP-sensor M14x1,5 is. Vanmorgen heb ik toch duidelijk een uitwendige maat van 17,7 mm gemeten. En dat komt niet overeen met M14. Of zouden vroeger (MD11C van 1980) andere maatvoering sensoren gebruikt zijn?

Arjen

Hoho ik hen niet gezegd dat dit vp sensor waren.

Ik heb wat foto’s gemakt en een beschrijving deze zal ik vanavond op het forum zetten want ik heb nu geen tijd.

Gas draad kan niet omdat ten eerste er geen maat van 17.7 voor komt bij gas draad, ook niet in de buurt.

Ik denk meer aan m18 + 1.5, maar ik kom hier even op terug

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 14:09 #181680

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ad, wat betreft die koelwater sensor, dat was met een direct gekoelde motor neem ik aan? Wat voor anode gebruik je?. Rvs en messing staan boven zink dus zou de sensor niet mogen wegvreten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 14:33 #181687

Nee hoor , een indirect gekoelde motor zoals alle Vetus diesels trouwens.(zelfde motoren als Sole en Mitsubishi).
Heeft niets met de anode in de motor te maken (die er bij deze Vetus trouwens ook niet is vanwege het feit dat daar koelvloeistof in zit) want het gaat om de temperatuursensor in de uitlaatbocht.
Die van de motor is nog prima ( onlangs gechecked wat lastig is omdat dan het primaire circuit leg moet) maar dat circuit is ook gevild met koelvloeistof en niet met zout water!
Trouwens, een anode zou alleen he staal beschermen en niet het messing. Dat is nl. geen galvanische corrosie maar simpelweg het oplossen van de Zn uit het messing waardoor dat bros wordt..
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2011 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 14:50 #181694

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Heb zelf een indirect gekoelde Vetus, maar er zijn ook direct gekoelde. Vandaar! De galvanische reeks is me bekend en het oplossen van zink uit messing ook maar de mate waarin dat schadelijk kan worden bij oplossing hangt uiteraard af hoe groot het zinkpercentage is in het messing want dat kan flink verschillen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 15:04 #181698

Proost schreef :
Heb zelf een indirect gekoelde Vetus, maar er zijn ook direct gekoelde. Vandaar! De galvanische reeks is me bekend en het oplossen van zink uit messing ook maar de mate waarin dat schadelijk kan worden bij oplossing hangt uiteraard af hoe groot het zinkpercentage is in het messing want dat kan flink verschillen.

Klopt alhoewel dat flink verschillen wel meevalt
( zie nl.wikipedia.org/wiki/Messing_(metaallegering) . Het gaat meer om de extra toevoegingen ( net zoiets als bij aluminium).
Kennelijk zijn de sensors die Vetus gebruikt de gewone standaard sensoren die alleen geschikt voor gebruik in het primaire ( niet corrosieve) circuit of op binnenwater! Maar ik betwijfel dat vetus dat weet! misschien stuur ik z nog wel eens een mailtje.
De Vetus diesel waar jij over spreekt zullen wel de oudere types zijn
want volgens mij heeft vetus geen motoren meer met directe koeling ( wel met kielkoeling)Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 15:05 #181699

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Kom net van de boot en mat zoals Fer een M14 voor de originele sensor.
Mijn motor is een MD22L-B indien dit van toepassing voor jou zou zijn.
Ga ff met jouw sensor naar een loodgieter- sanitairzaak of doe-het-zelver. Passen , vergelijken en je vindt vast wel wat je nodig hebt.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 15:14 #181703

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Even ook reageren op het aangehaalde verschijnsel van Yellow boat ivm messing en andere metalen.
Ik weet niet hoe het met jouw motor gesteld is Arjen , maar mijn VP is galvanisch gescheiden. Dwz dat de motor massa vrij is. Maw het blok werkt niet als negatieve pool, dat verhindert electrolytische corrosie aan de onderdelen.
Vergeet niet dat ook de originele sensoren zijn uitgevoerd in messing en dat een gemariniseerde VP (perkins) daar rekening mee heeft gehouden.Geen gevaar dacht ik zo.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 15:23 #181705

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Nou, verschillen tussen de 5% en 45% zink volgens Copper Benelux vind ik nogal wat. De sensorbeschrijving zou dit percentage eigenlijk moeten vermelden zodat je de juiste sensor voor jouw toepassing kunt selecteren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 15:29 #181706

sailbleu schreef :
Even ook reageren op het aangehaalde verschijnsel van Yellow boat ivm messing en andere metalen.
Ik weet niet hoe het met jouw motor gesteld is Arjen , maar mijn VP is galvanisch gescheiden. Dwz dat de motor massa vrij is. Maw het blok werkt niet als negatieve pool, dat verhindert electrolytische corrosie aan de onderdelen.
Vergeet niet dat ook de originele sensoren zijn uitgevoerd in messing en dat een gemariniseerde VP (perkins) daar rekening mee heeft gehouden.Geen gevaar dacht ik zo.

Beste groeten
Ik had het over galvanische corrosie en dat is heel wat anders als de electrolitische corrosie waar een metaal in oplossing gaat doordat er een (zwerf)stroom wordt opgelegd. Galvanische corrosie treedt op zodra tee verschillende metalen ( een edeer dan de ander) in een geleidende vloeistof worden ondergedompeld en met elkaar geleidend verbonden zijn.Er loopt dan weliswaar ook een stroompje maar dat is niet afkomstig van het boordnet!
Galvanische corrosie kan ook in jouw geval optreden!
Ik raag me trouwens af hoe je een mtor massavrij maakt. dan heb je o.a. ook een van de motor electrisch geisoleerde startmotor nodig met zowel een dikke plus als een dikke min aansluiting.
welke VP is dat? Interesseerd me gewoon!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 15:56 #181711

Hi Sailbleu,

Als jouw motor massavrij is,dan moeten er twee draden lopen naar je temperatuursensor. Dan heb je ook een ander type sensor! Die van mij heeft (1) een draad en de andere verbinding gaat via de massa van de motor.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 16:27 #181714

Ik heb ook wel eens een alumionium boot gezien met een "massavrije" electrische installatie maar daar was de motor alleen electrisch geisoleerd van het schip. dus rubber koppeling naar de schroefas en
(maar dat is natuurlijk meestal al zo) rubber niet geleidende motorsteunen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 17:08 #181722

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Jongens dat geneuzel over messing sensors gaat nergens over

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 17:26 #181726

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hoe meet je een draad?

Je heb om een draad te meten twee gereedschappen nodig, 1 een schuifmaat 2 een draadkam.

Bij zijn bij bv de Praxis te koop voor weinig geld en altijd erg handig om in je gereedschapskisten te hebben.

Als je bv de draad van en sensor wil weten begin je met de buitendiameter te meten (zie foto)



Dan met een draad kam de spoed meten en of het metrisch of inch, een draadkam heeft beide in het hoesje zitten. (zie foto)





Mocht je geen draadkam hebben dan kan je nog de spoed meten met een schuifmaat (zie foto) maar dit is niet erg nauwkeurig en een fout is zo gemaat.




Dan met de gegeven die je heb ga je de draadtabel na totdat je de juiste draad heb gevonden
Het tabel is binnen kort in de bibliotheek verkrijgbaar,maar als iemand hoen nu nodig heb dan hoor ik het wel

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 10 mrt 2011 05:52 #181830

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
aenmsijtsma schreef :
Hi Sailbleu,

Als jouw motor massavrij is,dan moeten er twee draden lopen naar je temperatuursensor. Dan heb je ook een ander type sensor! Die van mij heeft (1) een draad en de andere verbinding gaat via de massa van de motor.

Arjen


Inderdaad Arjen , en dat zie je ook op de foto's van mijn initiele post.

Yellow boat , ik bedoelde met elektrolytische eigenlijk galvanische hoor.
In mijn geval zijn het motorblok en de sensor(en) niet ondergedompeld in een geleidend milieu (zeewater) maar in het koelmiddel.
Tegen de tijd dat die messing sensoren of het motorblok zijn opgelost door galvanische corrosie zijn wij al lang naar de eeuwige zeilersvelden verhuist hoor.
Trouwens elk potentieel verschil wordt weggewerkt door de verbinding van het motorblok en de schroefasuithouder waarop mijn anode staat gemonteerd.
Met die uithouder heb ik notabene nog een rekening mee te vereffenen later deze maand , maar dat verhaal vindt je in een ander topic.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 10 mrt 2011 06:02 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 10 apr 2011 17:16 #188244

Afgelopen dagen heerlijk gevaren en gezeild. Enkele uren op kruissnelheid van 2000 rpm, ca. 6,3 knoop gemotord. Bij mijn motor MD11C kreeg ik de volgende temperatuurwaarden: intercooling na de thermostaat 75 graden C, buitenwaterkoeling naar de elbow 27 graden C. De temperatuur van het buitenwater was 11gr. C. De digitale temperatuurmeter is een aanwinst! De originele VP-meter heb ik aangepast met een weerstand van 15 Ohm in serie. Hierdoor stond hij bij 75 graden keurig iets rechts van het midden.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 17 apr 2011 02:35 #189459

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hallo Arjen ,

lees nu pas jouw bericht.
Goed voor jou dat het meevalt , eigenlijk verwacht (hoop) ik voor mezelf niets anders.
Het instellen van het hoogtemp alarm (NTC conrad gadget) van het secundaire koelcircuit best nog even uitstellen tot we zomerse zeewater temperaturen hebben zeker ?


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 17 apr 2011 05:34 #189471

sailbleu schreef :
aenmsijtsma schreef :
Hi Sailbleu,

Als jouw motor massavrij is,dan moeten er twee draden lopen naar je temperatuursensor. Dan heb je ook een ander type sensor! Die van mij heeft (1) een draad en de andere verbinding gaat via de massa van de motor.

Arjen


Inderdaad Arjen , en dat zie je ook op de foto's van mijn initiele post.

Yellow boat , ik bedoelde met elektrolytische eigenlijk galvanische hoor.
In mijn geval zijn het motorblok en de sensor(en) niet ondergedompeld in een geleidend milieu (zeewater) maar in het koelmiddel.
Tegen de tijd dat die messing sensoren of het motorblok zijn opgelost door galvanische corrosie zijn wij al lang naar de eeuwige zeilersvelden verhuist hoor.
Trouwens elk potentieel verschil wordt weggewerkt door de verbinding van het motorblok en de schroefasuithouder waarop mijn anode staat gemonteerd.
Met die uithouder heb ik notabene nog een rekening mee te vereffenen later deze maand , maar dat verhaal vindt je in een ander topic.

Beste groeten

Inderdaad , dan zul je geen problemen krijgen. Zoals ik al schreef ging het in mijn gevan om de sensor in de uitlaatbocht vlak na de waterinspuiting en daar zit nu eenmaal buiten(zee)water.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 26 nov 2011 12:52 #243328

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
lui, ik lees als nieuw forumlid dit draadje met grote belangstelling. Mijn wens is ook een digitale motor thermometer. ik heb een bukh 20 dv met directe koeling 55 graden max...dat wil zeggen ergens links in de hoek op een analoge schaal..en het verschil tussen 58 en 65, wat kritisch is bij directe koeling...moet ik turen op de meter..ala, ben er gewend aan, maar digitaal 58,5 of zo lijkt me toch leuker...maar nu het volgende..hier wordt, met respect.. alle fijnmechanische acties ondernomen om een sensor van Raid in te bouwen in een volvo...maar..Vraag dus..je kunt toch ook wel een standaard,in dit geval volvo sensor ...aanpassen aan het digitale gebeuren???? grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 26 nov 2011 13:59 #243344

Hoezo verschil tussen 58 en 65 kitisch??
Hooguit als hij normaal altijd op 58 staat.
Bukh spreekt in de manual over 50-75 graden ,dethermostaat opent bij 50 graden.
Maar als de thermostaat bij 50 graden open hoort te zijn is 58 graden eigenlijk al vrij hoog ,afhankelijk va de watertemperatuur natuurlijk. Ik zou hem maar eens controleren en de motor ontkalken
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl