Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 27 jan 2011 22:16 #173404

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
zoek anderseens op MF(ijn)
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 28 jan 2011 10:00 #173456

Met de tip van Bertje kijk eens bij
www.meeuwsen.nl/catalogus/seri...d=30&a_id=41&s_id=64
Zij zitten in Yierseke.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 31 jan 2011 11:39 #174098

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Arjen ,

ik weet niet of je die bestelde tappen al hebt toegekregen, maar ik vrees voor jou dat je er niets mee zal kunnen doen.
Ben deze morgen te weten gekomen dat het niet M10 1mm spoed is , maar 1/8 " BSP (gasdraad). Heb verschillende speciaal zaken (ijzerwaren) afgelopen en geen van ze had moeren van het type dat wij nodig hebben. Zéér spaciale maat werd me gezegd.De juiste tappen kosten 45 Euro brrrrrr.
De tap van 1mm spoed past niet voor de draad van de sensor.

Als ik jou was zou ik de informatie nog even checken en de bestelling van die tappen annuleren , je zal er mijn inziens niets mee kunnen aanvangen.

Beste groeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 31 jan 2011 12:17 #174104

u,

Bedankt voor de tip.
Toch nog even gestuurd en gegoogled. Het zou best kunnen dat de draad 1/8 NPTF of 1/8 BSP is. Voor dit soort gasdraad zijn er verloopnippels/adapters te krijgen. Zie bijvoorbeeld:
www.korendijkwatersport.nl/ada...1018nptf-p-2376.html
www.smeertechniek.nl/smeertech...-bsp-bui-m10-x-10-bi
Ook in die gevallen heb ik dan een tap M10-1.0 mm nodig. Maar ik ga nog eens bij een autoshop of garage langs of zij iets op dat vlak hebben. Want ik zie dat vooral oliedrukmeters ook dat soort gasdraad hebben.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 07 feb 2011 18:30 #175605

Losse temperatuursensors voor het Raid instrument zijn via eBay te krijgen:
cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI....BE:1123#ht_729wt_989


Een opmerking op die site brengt de oplossing:

Ihr kauft hier einen Raid hp Öl / Wasser-Temperatur-Geber einzeln
mit Gewinde 1/8 Zoll 27 NPT konisch, wird in ein M10x1,0 Gewinde eingedreht.


De draad is inderdaad conisch. En ik heb een gat van 9mm (volgens de richtlijnen is 8,6 mm het beste) geboord in 5mm dik brons en daarin M10-1,0mm getapt. En ik moet zeggen de
temperatuursensor liep er mooi in en op een bepaald moment vast (conisch!).
Binnenkort ga ik de sensor in het thermostaathuis plaatsen. Bij het definitief monteren van de sensor ga ik een beetje vloeibare pakking gebruiken.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 08 feb 2011 02:37 #175663

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
hallo Arjan,

goed dat het dan toch gelukt is met die tappen.
Graag ook wat beeldjes van jouw opstelling en project.
De vindingrijkheid van anderen blijven me namelijk boeien.

Inmiddels heb ik voor 6,58 Euro in Oostenrijk de volgende set gekocht , verzending was maar 2 Euro , dat viel dus best mee.
Weet je , die totale prijs van 8,58 Euro staat dan in schril contrast tegen de 45 Euro die ik zou hebben betaald in de speciaalzaak.Weliswaar voor 2 tappen.
Maar als toemaatje heb ik er in dit geval dan nog een snijkussen bij.
Of ik met dat laatste veel zal aanvangen is nog maar de vraag , maar baat het niet dan schaadt het niet luidt het spreekwoord.
Zo zie je maar dat wat geduld en opzoekwerk je een aardige duit kan besparen.




Ik hoop van de combinatie eerstdaags te ontvangen en heb ondertussen al de originele volvo penta sensor uit de motor gehaald , ook heb ik al een gepast messing draadstuk om in de motor te schroeven en rest me er een gat in te boren , draad te tappen en de Raid sensor er (met vloeibare pakking ) in te schroeven.
Zodoende heb ik een temp meting op de originele plaats van de motor.
Dan de slang (met zeewater) die uit de warmtewisselaar komt onderbreken en een tussenstuk met sensor aansluiting er tussenin plaatsen en ik heb een tempmeting van het secundaire koelwatercircuit.
Zoiets dus , maar dan een eigen - quasi gratis - versie
Het is dat water dat naar het uitlaatspruitstuk van de motor gaat en via de waterlock overboord.

Mogelijk voorzie ik ook al een aansluitingspunt in dat tussenstuk om ook een tempschakelaar (bimetaal) te plaatsen zodat ik achteraf , wanneer ik in een later stadium het temperatuursgedrag van de uitlaattemp van het secundaire koelwater ken , het gepaste bimetaal kan aanschaffen en plaatsen.
Maar meer dan waarschijnlijk ga ik voor dit eenvoudig recept ( 13 Euro bij conrad) waarbij ik het geschakelde tempalarm ervan zelf kan instellen. De NTC werk ik dan misschien in een uitgeboorde M10 bout , waarvan het uiteinde nog dicht is natuurlijk ivm met de waterdichtheid.
Zodoende kan ik dat alles nu al toepassen en monteren en rest me enkel de juiste schakeltemperatuur in te stellen tijdens de eerste vaart van het nieuwe seizoen.De regelgrens ligt hier tussen 0 en 100°C , ruim binnen de waarden van de secundaire koelwateruitlaat dacht ik zo.
Het NO contact werk ik naar een degelijk 12 volt alarm (heb ik nog ergens op het schap liggen) en mijn gemoedsrust is weer wat opgevijzeld.Heb vroeger eens een (financieel) trauma opgelopen tg een falend hoogtemperatuur motoralarm zie je.

Kwestie van een vooralarm te krijgen wanneer de inlaat is geblokkeerd of de zeewaterpomp het laat afweten.

Wat betreft die extra sensoren , ...wel het is net bij deze verkoper dat ik zowel het instrument als de 2 extra sensoren kocht.

Ik laat bij de finalisatie van dit project wel de toelichtende foto's op het forum.
Misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan.

Beste groeten

PS:
hier nog enkele plaatjes (gisteren genomen) van het gemonteerde buitenpaneeltje met Raid instrument en boegschroef joystick.




Laatst bewerkt: 08 feb 2011 06:31 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 08 feb 2011 09:05 #175716

Beste Saiblue,

Een indrukwekkend verhaal!
Jij inspireert mij ook om zo'n temperatuurswitch te bestellen. Dus de komende tijd ga ik ik twee sensoren installeren (motortemperatuur en buiten koelsysteem) en de temperatuur switch. Dit zal de komende 2-3 weken gaan plaatsvinden. Ik zal dan ook wat foto's plaatsen.
Eerst ben ik nog bezig met het vervangen van het manchet van de saildrive. De saildrive heb ik helemaaal opgeknapt en deze week ga ik alles terugplaatsen incl. manchet. Een momentsleutel kan ik huren bij Borent. Dit is ook zoiets waarvoor je even moet zoeken. Vorige week had ik aan een Volvo Penta monteur gevraagd hoe zij het. Het antwoord was; een kwart voor het breken! Zo zie je maar weer dat wanneer je het zelf doet en je doet wat research, kom je tot elementaire benadering. En dan nog vindt je het spannend om zoiets zelf te doen.
Deze winter heb ik zo met elkaar heel wat klussen gedaan. Dat is het voordeel wanneer je boot binnen ligt en op fietsafstand van 5 min. Bovendien als pensionada wat meer vrije tijd.

Arjen
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 09:06 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 21 feb 2011 10:00 #178302

Even update van het geschikt maken van de digitale RAID-temperatuurmeter.
Het deksel van het thermostaathuis MD11C heeft voldoende ruimte voor sensoren. De thermostaat van 70-95 graden gaat motorzijdig open!In tegenstelling tot de koudere thermostaat. Twee gaten getapt, eentje voor de RAID M10-0,5 mm en eentje voor de sensor van het temperatuuralarm M8. Voor de laatste sensor heb ik op een koperen leidinkje 6/8 mm draad gesneden M8. De binnenmaat van 6 mm was vodoende groot voor de sensor. Vervolgens het draadbusje aan 1 kant dichtgesoldeerd en volgegoten met epoxy. En het resultaat is als volgt.De eerste foto geeft de positie van het thermostaathuis in voor de gemodicifeerde situatie.
Ik ben benieuwd of het plaatsen van de foto's in een keer lukt.

Arjen


Laatst bewerkt: 21 feb 2011 18:58 door Esperance. Reden: 3e foto bijgeplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 21 feb 2011 17:47 #178425

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Arjen op de foto van je thermostaathui zie ik links onderaan een te grote slang op een klein slangentulletje gebonden door een slangenklem.

Klop dit wat ik zie? Want een te grote slangendiameter op een te kleine slangentulletje kan voor lucht lekkage zorgen omdat dit niet goed afdicht.

Nu zul je vast denken maar ik zie doch geen water lekke dit komt door dat lucht veel dunner is dan een vloeistof.

Is dit je warme wisselaar?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 21 feb 2011 17:59 #178427

Fer,

Je hebt helemal gelijk! Zelf vind ik dat ook niet zo geslaagd.
Het is de uitlaatslang van de warmtewisselaar naar het waterslot en dan naar de elbow. Dit is een behoorlijk grote lengte en om niet teveel weerstand te creeeren houd ik het liefst de slang met wat een te grote doorsnede. Omdat het de uitlaatkant is en door het waterslot is er overdruk op dit punt. Alleen lekkage kan het gevolg zijn.
Maar ik vind alle aansluitingen van de Martec wisselaar wat aan de kleine kant. Net niet te zien is de aansluiting van het thermostaathuis (kort slangetje) op de warmtewisselaar, maar die aansluiting is ook behoorlijk klein. De slangen van 15 mm vind ik een mooie maat. En om naar kleiner te gaan, geeft alleen maar extra weerstand.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 21 feb 2011 18:09 #178432

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Een verloopje ertussen is in zo'n geval natuurlijk een optie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 21 feb 2011 18:41 #178446

Klopt, maar het zat al zo en dan blijft het er meestal bij. Dit klusje zet ik op mijn lijstje,

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 22 feb 2011 09:18 #178548

Fer schreef :
Arjen op de foto van je thermostaathui zie ik links onderaan een te grote slang op een klein slangentulletje gebonden door een slangenklem.

Klop dit wat ik zie? Want een te grote slangendiameter op een te kleine slangentulletje kan voor lucht lekkage zorgen omdat dit niet goed afdicht.

Nu zul je vast denken maar ik zie doch geen water lekke dit komt door dat lucht veel dunner is dan een vloeistof.

Om precies te zijn , er lekt bijna 1000 maal zoveel luchtvolume door hetzelfde gaatje als watervolume !
Ad


Is dit je warme wisselaar?

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 22 feb 2011 09:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 22 feb 2011 19:38 #178754

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Lucht is van levenbelang maar funest voor je motor als het gaat om koeling maar ook brandstof.

Ik kom regelmatig op schepen die en slecht lopende motor hebben waar het probleem een 1 euro kostende slangenklem is. De reparatie koste veel meer als dit door een moteur moet worden opgelost. Vandaar dat ik altijd zo zeik als ik dit soort verbindingen zie op een foto op het forum.

Dus doe me en lol en ga voor dat de winterstop voorbij is even je brandstofslangen na kijken en zet als het kan daar twee slangenklemmen op het lief nog die van twee euro (rvs uitvoering)

Maar wil je het echt goed doen laat dan koppeling aan je brandstofslangen vlezen en gebruik dan knelkoppelingen of banjo bouten.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 23 feb 2011 08:26 #178811

Fer schreef :
Lucht is van levenbelang maar funest voor je motor als het gaat om koeling maar ook brandstof.

Ik kom regelmatig op schepen die en slecht lopende motor hebben waar het probleem een 1 euro kostende slangenklem is. De reparatie koste veel meer als dit door een moteur moet worden opgelost. Vandaar dat ik altijd zo zeik als ik dit soort verbindingen zie op een foto op het forum.

Dus doe me en lol en ga voor dat de winterstop voorbij is even je brandstofslangen na kijken en zet als het kan daar twee slangenklemmen op het lief nog die van twee euro (rvs uitvoering)

Maar wil je het echt goed doen laat dan koppeling aan je brandstofslangen vlezen en gebruik dan knelkoppelingen of banjo bouten.



Mvg Fer

Dat is inderdaad een hele mooie methode. Gelukkig zit er bij mij in de buurt een firma die dat kan doen.Vandaardat ik die methode ken.
Vaak kun je trouwens ook wel bij hydraulica bedrijven terecht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 23 feb 2011 09:35 #178824

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
sorry ff een tijd weg geweest. voor info over schroefdraad en een leuk assortiment tappen kun je op vanommen.nl kijken. Ze hebben een van de meest uitgebreide tappen series op de markt. Hoofdstuk 2 aanklikken en dan technische info. Het international tools pakket is redelijk geprijsd, je dient dan alleen nog even een dealer in je buurt te zoeken aangezien deze groothandel niet aan de eindgebruiker verkoopt.

Verder las ik dat je ipv 8,6mm 9mm hebt voorgeboord in brons in dit geval had je beter 8,5mm kunnen kiezen aangezien brons een "zacht" materiaal is. Maar dat zal Fer ook wel kunnen beamen. Bsp (british standard pipe) kun je vaak bij een verwarmingsmonteur o.i.d wel kunnen krijgen(lenen?). NPT wordt veel in schakelkasten gebruikt voor de wartels. En als je twijfelt over schroefdraad kun je het beste even een draadkammetje halen bij een goede technische groothandel (Biesheuvel etc) niet echt duur in verhouding tot 2 of 3 maal de verkeerde tap hebben of (erger) het verkeerde draad getapt te hebben.

P.s. edit, geen belangen in van ommen
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 09:37 door bertje71. Reden: niet commercieel belang ingevoegd en een h vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 23 feb 2011 14:47 #178892

Inderdaad op die website staat heel wat info. Deels wel wat vakjargon.
Alvast maar info over dichtstbijzijnde dealer gevraagd. Altijd wel handig zo'n adresje.
Ik had getracht om met 8,5 mm voor te boren. Maar de tap pakte dit niet. Toen een klein beetje met 9,0 mm voorgeboord. Nog pakte de tap niet. Dus toen maar geheel met 9.0 mm voorgeboord. Want
zo goed zit ik niet in tussenmaten van boren. Bij het definitief vastzetten van de sensor zal ik gebruik maken van vloeibare pakking en de sensor handvast aandraaien.
Ik ben ook nog nieuwsgierig hoe Sailbleu gevaren is met zijn 3/8 tap. Want vermoedelijk is de sensor 3/8 bsp en dat verloopt taps. Zou dat op elkaar passen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 23 feb 2011 15:31 #178899

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
aenmsijtsma schreef :
Inderdaad op die website staat heel wat info. Deels wel wat vakjargon.
Alvast maar info over dichtstbijzijnde dealer gevraagd. Altijd wel handig zo'n adresje.
Ik had getracht om met 8,5 mm voor te boren. Maar de tap pakte dit niet. Toen een klein beetje met 9,0 mm voorgeboord. Nog pakte de tap niet. Dus toen maar geheel met 9.0 mm voorgeboord. Want
zo goed zit ik niet in tussenmaten van boren. Bij het definitief vastzetten van de sensor zal ik gebruik maken van vloeibare pakking en de sensor handvast aandraaien.
Ik ben ook nog nieuwsgierig hoe Sailbleu gevaren is met zijn 3/8 tap. Want vermoedelijk is de sensor 3/8 bsp en dat verloopt taps. Zou dat op elkaar passen?

Dan moet hij 3/8 BSPT hebben en geen BSP zijn ook weer 2 verschillende draadsoorten. Daarom zei ik al een draadkammetje doet wonderen en voorkomt dure fouten.

Hoezo pakte je tap niet? Met de goede tap moet je 0,1mm in brons wel kunnen "overwinnen". Was het een enkele (eind/machine) tap of een set handtappen? en ben je in dat geval met de goede begonnen?

Edit: ik was nog even aan het terug lezen en als je inderdaad MF 10X1 hebt dan is 9,0mm zowiezo de goede voorboordiameter, dus dan mag je die 8,6mm heel gauw vergeten. Die is namelijk gebaseerd op voorboordiameter van M10 (spoed= 1,5) VBdiameter is diameter-spoed= 8,5mm en dan doen ze/je er keurig 0,1 bij ivm het materiaal. Bij MF zit de schroefdraad dichter opelkaar waardoor je een goede afdichting krijgt, dus geen vloeibare pakking oid nodig.
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 15:44 door bertje71. Reden: begripsfoutje in uitleg TS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 07 mrt 2011 06:41 #181109

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hallo iedereen , hier het vervolg van op het installeren van de raid tempmeter en de bijhorende sensoren.

Vooraleerst moest ik een adapter stukje maken dat op de plaats van de originele VP-sensor kan geschroefd worden.
Het moet dus de originele buitendraad en de raid-sensor binnendraad hebben.
De bestelde tap (en draadsnijkussen ) kwamen daarbij handig van pas.


dit moet er gebeuren


zo gebeurt het


de aangepaste sensor is nu klaar om te worden ingeschroefd in de motor


de adapter zit er in en is geseald met locktite vlioeibare pakking.
Noteer ook dat de originele VP-sensor nog binnen bereik ligt zodat bij eventuele problemen van lekkage of iets dergelijks ik nog steeds de optie heb om alles weer terug te draaien.
De raid-sensor werd bedraad met een apart gelegde siliconen kabel die hitte bestendig is.


Nu dan naar de temperatuursensor en schakelaar van het secundaire koelsysteem.
Hierbij wordt de temp gemeten van het zeewater dat uit de warmtewisselaar komt , en waarbij het tempverloop een indicatie is van de efficientie van de zeewaterpomp of eventueel latere verstoppingen preventief kan aantonen.
Een geimplementeerde tempschakelaar moet hierbij een extra veiligheid worden om problemen met het secundaire koelsysteem te alarmeren;
Het is namelijk zo - en ik gaf dat in eerdere posts al aan - dat ik beschikking zal hebben over 3 raid-sensoren die met een keuzeschakelaar zullen kunnen worden geselecteerd om verbonden te worden met het raid instrument.
Dwz dat in de praktijk niet steeds de sensor van het secundaire koelsysteem zal zijn uitgelijnd , derhalve heb ik dan ook geen indicatie dat er eventueel iets met dat koelsysteem gebeurt.Het is ook niet zo dat het oog van de schipper steeds op de tempindicatie van het instrument ligt .De tempschakelaar kan dan met een akoustisch alarm de aandacht trekken. De instelling van het moment van alarm - maw de ingestelde waarde- moet tijdens de eerste vaart van het seizoen proefondervindelijk worden gevonden.
Zie de mogelijkheden van de conrad tempschakelaar in eerdere postings.
Dus ik heb nood aan een mogelijkheid om zowel sensor als schakelaar in het secundait koelsysteem te installeren.
Ik kwam daarvoor op het volgende idee.


een rvs pijp waarop een moer en een vol rvs stuk zijn gelast. Het volle stuk werd uitgeboord en de speciale draad van de raid-sensor werd erin getapt.
In de moer gaat een gepaste bout (zie rechts op de foto) die werd uitgeboord vanaf de kop van de bout tot net voor het uiteinde.
In dat uitgeboord gat wordt de ntc weerstand van de conrad tempschakelaar ingewerkt , en op die manier wordt de temp gemeten van het secundaire kkoelsysteem. Zie foto's hieronder.


Eeens de draad getapt kwam ik tot de vaststelling dat de raid-sensor er niet zo vlotjes in schroefde.
Blijkbaar was de draad niet echt compatibel zodat ik met het bijgeleverde (en maar goed ook) draadsnijkussen de schroefdraad van de sensor even opfriste.






Een kijkje in de buis geeft een idee hoe beide sensoren zich in de waterstroom bevinden.



De buis wordt vervolgens in de waterslang gemonteerd die de uitlaat van de warmtewisselaar met de injectiebocht van de motoruitlaat verbindt.



het geheel wordt terug op de motor geinstalleerd en alles ligt klaar om te worden aangeloten.
Het is nu wachten op de tempschakelaar van conrad om alles bedrijfsklaar te zetten.
Alle kabels liggen klaar en werden gecentraliseerd in een een aftakdoos die bovenaan in het motorcompartiment wordt geplaatst.
Merk ook op de foto hieronder op dat in die aftakdoos de derde raid-sensor werd ingebracht die de temperatuur van het motorruim kan meten.




Vervolgens wordt de keuzeschakelaar voor het selecteren van de raid-sensor geplaatst bij het sleutelcontact van de motor.
Het akoustisch alarm komt achter de instrumenten console waar het raid instrument is gepositioneerd.


Beste groeten
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 07:36 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 07 mrt 2011 18:51 #181324

Een interessant en gedocumenteerd verhaal! Je pakt het degelijk aan. Je beschrijft o.a. het plaatsen van een temperatuurschakelaar/sensor in het zeewatercircuit. Maar heb je wel een temperatuuralarm in het interkoelingssysteem. Deze lijkt mij belangrijker!
Weet je misschien de draadmaat van de VP-temperatuursensor? Zelf heb ik wat nippels en draadeinden gepast op de VP-sensor, maar ik kwam er niet uit. Zoals je in eerdere posting van mij gezien hebt, heb ik de Raid sensor in het thermostaathuis gebouwd. Dit is niet echt ideaal, want bij gesloten blijvende thermstaat zal de Raid sensor dit niet meten. Hopelijk de bestaande VP sensor wel. Hopelik, want er is geen doorstroming. Het liefst zou ik beide sensoren van plaats willen wisselen. Maar dan moet ik iets maken met de Raid sensor wat past in de plek van de VP sensor.
Dus wat is de draadmaat?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 08 mrt 2011 03:43 #181387

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hi Arjen ,

vooraleerst moet ik toegeven dat ik geen held ben in het onderscheiden van draadtypes en corresponderende maten ervan.
Ik heb de gepaste adapter gevonden in het assortiment dat ik in de loop der jaren heb opgebouwd.
Wat ik wel weet is dat het Engelse draad is , en de spoed kan je bepalen met een schroefdraadkam.

Wat betreft de tempschakelaar in het primaire koelcicuit (het koelmiddel dus) , daar kan je de verwijzing vinden in mijn eerste posting op de eerste foto.
Dat plaatje laat de aansluitingen zien van twee originele sensoren . De ene is een temperatuursmeting dewelke ik nu vervangen heb door de raidsensor , de andere (de linkse) is de temperatuurschakelaar die bij hoge temp een audioalarm geeft op het VP-controlepaneel in de kuip.
Wat ik beoogde met de tempschakelaar in het secundaire koelsysteem (zeewater) is een safety inbouwen voor ondermeer het geval dat de primaire tempschakelaar faalt.
Dat aub niemand zegt dat dit niet kan gebeuren , want jaren geleden ben ik een relatief nieuwe 65PK buitenboord verloren door het wegvallen van de koeling en een falend hoge temp. alarm .

Ik realiseer me dat voor sommige forumgenoten dit topic en de hele bedoening van bijkomende tempindicatie en alarmen erover lijkt , en dat zou ook zo zijn indien je dit alles moet laten uitvoeren door een professional.
Maar dit is eigen werk dat best door vrijwel iedereen met wat gereedschap ter beschikking kan worden ondernomen . De totale kostprijs van het ganse project - boegschroefpaneel en dito joystick inbegrepen - komt op zowat 100 Euro. Al bij al niet zo onoverkomelijk voor de extra gemoedsrust nietwaar.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 08 mrt 2011 18:50 #181531

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
aenmsijtsma schreef :
Een interessant en gedocumenteerd verhaal! Je pakt het degelijk aan. Je beschrijft o.a. het plaatsen van een temperatuurschakelaar/sensor in het zeewatercircuit. Maar heb je wel een temperatuuralarm in het interkoelingssysteem. Deze lijkt mij belangrijker!
Weet je misschien de draadmaat van de VP-temperatuursensor? Zelf heb ik wat nippels en draadeinden gepast op de VP-sensor, maar ik kwam er niet uit. Zoals je in eerdere posting van mij gezien hebt, heb ik de Raid sensor in het thermostaathuis gebouwd. Dit is niet echt ideaal, want bij gesloten blijvende thermstaat zal de Raid sensor dit niet meten. Hopelijk de bestaande VP sensor wel. Hopelik, want er is geen doorstroming. Het liefst zou ik beide sensoren van plaats willen wisselen. Maar dan moet ik iets maken met de Raid sensor wat past in de plek van de VP sensor.
Dus wat is de draadmaat?

Arjen

Dit hang van het type af maar ik weet bijna zeker dat dit een 3/8 NPT draad is

VDO gebruikt nu meestal 10×1 schroefdraad dit ie een fijne draad

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 08 mrt 2011 20:49 #181568

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Fer schreef :
aenmsijtsma schreef :
Een interessant en gedocumenteerd verhaal! Je pakt het degelijk aan. Je beschrijft o.a. het plaatsen van een temperatuurschakelaar/sensor in het zeewatercircuit. Maar heb je wel een temperatuuralarm in het interkoelingssysteem. Deze lijkt mij belangrijker!
Weet je misschien de draadmaat van de VP-temperatuursensor? Zelf heb ik wat nippels en draadeinden gepast op de VP-sensor, maar ik kwam er niet uit. Zoals je in eerdere posting van mij gezien hebt, heb ik de Raid sensor in het thermostaathuis gebouwd. Dit is niet echt ideaal, want bij gesloten blijvende thermstaat zal de Raid sensor dit niet meten. Hopelijk de bestaande VP sensor wel. Hopelik, want er is geen doorstroming. Het liefst zou ik beide sensoren van plaats willen wisselen. Maar dan moet ik iets maken met de Raid sensor wat past in de plek van de VP sensor.
Dus wat is de draadmaat?

Arjen

Dit hang van het type af maar ik weet bijna zeker dat dit een 3/8 NPT draad is

VDO gebruikt nu meestal 10×1 schroefdraad dit ie een fijne draad

Mvg Fer

Weet je zeker dat het NPT (national pipe taper) is? en dus U.S.? en volgens mij gemeten in duimen? Ik dacht dat de diameter van 3/8 NPT ong 17 mm is
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 03:27 #181593

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Fer,

als je desbetreffende foto van de messing adapter bekijkt merk je op dat dit geen fijne draad is , verre van zelf.
Misschien probeer ik vandaag op de boot de maat te nemen van de originele VP-sensor , mag ik niet vergeten een draadkam mee te brengen natuurlijk.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsen van digitale watertemperatuurmeter 09 mrt 2011 10:54 #181657

Vanmorgen zelf de buitenmaat van de VP sensor gemeten. Ik meet 17,7 mm. Wanneer jullie de maat van de gasdraad zouden kunnen achterhalen, zou ik het zeer op prijs stellen.
Nu ben ik helemaal klaar met de inbouw. Hieronder heb ik wat foto's. De foto's met tekst spreken voor zich. Te vermelden valt dat de handleiding van de Conrad temperatuurschakelaar spreekt over een maximale afstand tussen temperatuurschakelaar en sensor van 1 meter! In mijn situatie moest ik wel een kabeltje trekken van ca. 3 meter. Daarom heb ik de weerstand van de sensor gemeten bij 100 gr. Celcius en dat was 2300 Ohm. Dus de weerstand van het kabeltje is hierop te verwaarlozen! Ik denk dat voor industriele toepassingen vermeden moet worden dat stoorsignalen opgepikt worden.En daarom maximaal 1 meter.

Arjen

De RAID temperatuurmeter zit bij de kajuitingang. Vanuit de kuip gemakkelijk te zien.


DEze foto laat de RAID temperatuursensor zien met de sensor voor de temperatuurschakelaar. Deze zitten op het deksel van het thermostaathuis. Op de achtergrond de VP temperatuursensor

DDit is de extra RAID sensor in de uitlaatslang van de warmtewisselaar naar de uitlaat elbow via een waterslot.

Hieronder een foto van het zg navigatiekastje. Dit kastje dekt de bedrading af van de navigatieapparatuur in het kajuitschot. De volgende apparatuur zit hier: Philips GPS MK2, VDO dieptemeter met instelbaar alarm, VDO windmeetset, VDO snelheidsmeting.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2011 11:03 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl