Hallo iedereen , hier het vervolg van op het installeren van de raid tempmeter en de bijhorende sensoren.
Vooraleerst moest ik een adapter stukje maken dat op de plaats van de originele VP-sensor kan geschroefd worden.
Het moet dus de originele buitendraad en de raid-sensor binnendraad hebben.
De bestelde tap (en draadsnijkussen ) kwamen daarbij handig van pas.
dit moet er gebeuren
zo gebeurt het
de aangepaste sensor is nu klaar om te worden ingeschroefd in de motor
de adapter zit er in en is geseald met locktite vlioeibare pakking.
Noteer ook dat de originele VP-sensor nog binnen bereik ligt zodat bij eventuele problemen van lekkage of iets dergelijks ik nog steeds de optie heb om alles weer terug te draaien.
De raid-sensor werd bedraad met een apart gelegde siliconen kabel die hitte bestendig is.
Nu dan naar de temperatuursensor en schakelaar van het secundaire koelsysteem.
Hierbij wordt de temp gemeten van het zeewater dat uit de warmtewisselaar komt , en waarbij het tempverloop een indicatie is van de efficientie van de zeewaterpomp of eventueel latere verstoppingen preventief kan aantonen.
Een geimplementeerde tempschakelaar moet hierbij een extra veiligheid worden om problemen met het secundaire koelsysteem te alarmeren;
Het is namelijk zo - en ik gaf dat in eerdere posts al aan - dat ik beschikking zal hebben over 3 raid-sensoren die met een keuzeschakelaar zullen kunnen worden geselecteerd om verbonden te worden met het raid instrument.
Dwz dat in de praktijk niet steeds de sensor van het secundaire koelsysteem zal zijn uitgelijnd , derhalve heb ik dan ook geen indicatie dat er eventueel iets met dat koelsysteem gebeurt.Het is ook niet zo dat het oog van de schipper steeds op de tempindicatie van het instrument ligt .De tempschakelaar kan dan met een akoustisch alarm de aandacht trekken. De instelling van het moment van alarm - maw de ingestelde waarde- moet tijdens de eerste vaart van het seizoen proefondervindelijk worden gevonden.
Zie de mogelijkheden van de conrad tempschakelaar in eerdere postings.
Dus ik heb nood aan een mogelijkheid om zowel sensor als schakelaar in het secundait koelsysteem te installeren.
Ik kwam daarvoor op het volgende idee.
een rvs pijp waarop een moer en een vol rvs stuk zijn gelast. Het volle stuk werd uitgeboord en de speciale draad van de raid-sensor werd erin getapt.
In de moer gaat een gepaste bout (zie rechts op de foto) die werd uitgeboord vanaf de kop van de bout tot net voor het uiteinde.
In dat uitgeboord gat wordt de ntc weerstand van de conrad tempschakelaar ingewerkt , en op die manier wordt de temp gemeten van het secundaire kkoelsysteem. Zie foto's hieronder.
Eeens de draad getapt kwam ik tot de vaststelling dat de raid-sensor er niet zo vlotjes in schroefde.
Blijkbaar was de draad niet echt compatibel zodat ik met het bijgeleverde (en maar goed ook) draadsnijkussen de schroefdraad van de sensor even opfriste.
Een kijkje in de buis geeft een idee hoe beide sensoren zich in de waterstroom bevinden.
De buis wordt vervolgens in de waterslang gemonteerd die de uitlaat van de warmtewisselaar met de injectiebocht van de motoruitlaat verbindt.
het geheel wordt terug op de motor geinstalleerd en alles ligt klaar om te worden aangeloten.
Het is nu wachten op de tempschakelaar van conrad om alles bedrijfsklaar te zetten.
Alle kabels liggen klaar en werden gecentraliseerd in een een aftakdoos die bovenaan in het motorcompartiment wordt geplaatst.
Merk ook op de foto hieronder op dat in die aftakdoos de derde raid-sensor werd ingebracht die de temperatuur van het motorruim kan meten.
Vervolgens wordt de keuzeschakelaar voor het selecteren van de raid-sensor geplaatst bij het sleutelcontact van de motor.
Het akoustisch alarm komt achter de instrumenten console waar het raid instrument is gepositioneerd.
Beste groeten