svalk schrijft:Fer, ontkalken is prima en kan met schoonmaakazijn of beter nog citroenzuur van bij de DA drogist. Maar vertrouw niet teveel op dit effect.
![:( :(](/media/kunena/emoticons/sad.png)
Vaak maak je ongecontroleerd allerlei zaken los zoals roestbladders en andere aangroeiingen en verstoppen de spoelkanalen in je motor die toch niet al te groot zijn en dan heb je echt een probleem want dan krijg je voorkeurstroming en denk "ha fijn" dat koelt lekker terwijl je motor staat te verbranden op dat moment. Als je twijfelt aan de doorstroming is het beter om:
1. Je motor uit elkaar te halen en goed schoon te maken en nadien er een primair met een secundair koel systeem er op na te gaan houden,m.a.w. er een warmtewisselaar er tussen te plaatsen.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
Het voorzien van een warmtewisselaar interesseert me wel.
In het onderwerp "motor vernieuwen" op dit forum, werd mij aangeraden om mijn Volvo Penta MD17D binnen te doen bij de firma Van Oosterhout voor een volledige revisie, wat ik ook van plan ben te doen na het seizoen.
Bij verder googelen ben ik op de site van Aqua-Sport Nederland gebotst die warmtewisselaars aanbiedt voor oa Volvo Penta MD17D.
Mijn idee is om wanneer mijn oude motor kan gereviseerd worden deze warmtewisselaar te voorzien om zodoende ook een boiler te kunnen aansluiten.
Nu is mijn vraag, waar en hoe wordt die warmtewisselaar gemonteerd? Is dit ter vervanging van het directe koelsysteem, of wordt die voor of na het directe koelsysteem geplaatst? Van Aqua-Sport kreeg ik hierop geen antwoord.