Zo, dit is mijn eerste bericht in dit forum. Dank voor alle voorgaande informatie. Mijn zeilboot is voorzien van een Volvo Penta 2003, met directe koeling.
Na de derde tocht Grevelingen in augustus, ontstond stoomvorming. Op hoger toerental (boven de 2700 ?) was er ook onvoldoende koelwater en maakte de uitlaat meer lawaai. Het temperatuuralarm is voor zover ik kan zien (geen akoestisch alarm, maar wel een lampje op het instrumentenpaneel) nooit afgegaan.
Nieuwe ring op de wierpot gekocht.
Daarna ring op de vleugelmoer aangebracht.
Impeller vervangen.
Waterinlaattoevoer gecontroleerd op verstopping. In orde.
Geen verbetering geconstateerd.
Monteur erbij rond 3 september 2013.
Deksel pomphuis geschuurd en omgekeerd.
Nieuwe thermostaat.
De hoeveelheid uitlaatwater nam toe.
Kleppen gesteld.
Norzels getest en een exemplaar vervangen.
Dieselslangen vernieuwd.
Alle filters vernieuwd.
Bij proefdraaien tot 1500 toeren geen stoomvorming meer.
Helaas, op het Haringvliet, bij hoger toerentaal, toch weer stoomvorming en raar uitlaatgeluid.
Weer monteur erbij.
Bleek lek in de slag vanaf de wierpot. Vermoedelijk daarom ook water in de lekbak.
Achter de aftapplug bleek het blok zeer vervuild. Was slechts een doorgang in te maken met behulp van een boortje.
Slang vervangen en motor gespoeld met huishoudsoda. Geen verbetering.
Daarna een heel weekend in de soda. Geen verbetering.
Een ex zeevaartmonteur adviseerde op de laatste tocht Grevelingen om het kniestuk schoon te maken van binnen. Het gaatje waarin de koudwateroverloop uitkomt, bleek voor driekwart dicht geslibd. Leek op roest en ketelsteen.
Na schoonmaken leek enige verbetering. Maar niet genoeg.
Daarna kniestuk verwijderd en verder van binnen schoongebikt. Uren gekookt in zoutzuur. In de Hammerite en Volvo paint. De invoeropening voor het pijpje van de thermostaat is behoorlijk weggevroten. Niet meer rond maar ovaal. Daarom sluit het rubber van dit pijpje niet meer volledig af. Daardoor uitlaatgas in de motorruime. Nieuwe rubbers gekocht en kniestuk tweemaal gemonteerd met nieuwe pakking. Ook de gewapende rubber slang naar de geluidsdemper vernieuwd. Uiteindelijk vrijwel geen lekkages meer.
Stoomvorming nog steeds niet verminderd.
Blok een uur in het zoutzuur en oxaalzuur gezet. Geen verbetering.
In de week gezet met huishoudazijn. Geen verbetering.
Weer monteur erbij. Compressie getest. Bleek prima. Vermoedelijk geen lekke koppakking,
Hij adviseert om er verder niets meer aan te doen. Beetje stoom is niet erg.
Later meet ik de warmte van het blok. Bleken grote verschillen te zijn.
Hoogste waarden na een half uur warmdraaien onder belasting 45 graden nabij het gat onder de thermostaat tegenover 90 graden op de bout bij de achterste cilinder.
Onacceptabele verschillen naar mijn mening.
Lijkt er toch ernstig op de er onvoldoende doorstroming is van het koelwater, hoogst waarschijnlijk door verstopping van de koelkanalen, met name achter in het blok.
Dit lijkt me ook de verklaring, dat de thermostaat en de verbindingspijp daarvan naar het kniestuk, bijna nooit warm worden.
Deze hoge temperatuur zorgt er ook voor dat de ketelsteenvorming onverminderd doorgaat.
De motor is direct gekoeld, de thermostaat opent al vanaf 65 graden, juist om ketelsteen te voorkomen. Dit gaat dus niet goed, met name achter in het blok.
Vervolgens motor belast laten draaien zonder thermostaat. De warmteverdeling in het blok is nu evenwichtiger. Het huis van de thermostaat en het verbindingspijpje, worden nu sneller handwarm. Maar helaas, ook nu nog steeds stoomvorming,
De stoom is al vrij snel zichtbaar, ook als het blok nog niet volledig warm gedraaid is. Zou er dan toch een lek in de koppakking zitten ?
Indicaties lekke koppakking: stoomvorming, ook bij nog niet geheel warm gedraaid blok. Olie of dieselwaas achter het schip op het wateroppervlak.
Tegen-indicaties: geen lekkages aan buitenkant blok zichtbaar, geen water in de smeerolie, geen smeerolieverbruik. Uitstekende compressie. Geen vermogensverlies. Geen olie in het koelwater zichtbaar onder de thermostaat.
Op 11 november een uur lang caustic soda in het blok. Korrels opgelost met kokend water. Gemeen spul. Huid van handen flink aangetast, ondanks gebruik rubber handschoenen. Geen effect. Daarna nog een avond en nacht laten weken in vloeibare caustic soda. Volgende dag gespoeld door motor te laten draaien. Geen effect, nog steeds stoomvorming, wellicht nog meer dan voorheen.
Caustic soda moet geneutraliseerd worden met een zuur, anders blijven er sporen achter. Vandaar 4 liter schoonmaakazijn gekocht en 3,5 liter warm in het blok. Thermostaat er weer op en motor een kwartier laten draaien. Vermoedelijk zit een groot deel van de azijn er dan nog in. Vervolgens naar huis om een kleine week later de motor weer te starten in de hoop dat het nu effect heeft gehad.
Daarna een dag langdurig spoelen met schoonmaakazijn, met behulp van een dompelpompje en een kookplaatje. Geen effect.
In de cilinderkop zit een distributiepijpje, met gaatjes erin, die er voor moeten zorgen dat het koelwater evenredig wordt verdeeld. Zouden de gaatjes dichtzitten ?
Pijpje gespoeld met caustic soda en kokend water. Langdurig doorgeprikt met een rondhouten beukenhouten stokje, voorzien van een spijker op de kop. Ook met behulp van tegenlicht in het pijpje gekeken. Het lijkt erop dat de gaatjes open zijn, alhoewel dat niet met zekerheid is te zeggen. Daartoe zou het pijpje eruit gedrukt moeten worden.
Onder het pijpje zitten de koelgaten in de kop. Vanuit het gat van de thermostaat constateer ik dat de eerste twee kanalen aan stuurboordzijde schoon/open zijn. De overige kanalen zijn niet bereikbaar.
De motor stoomt nog steeds, afhankelijk van de luchtvochtigheid, vanaf ongeveer 2000 toeren. De warmteverschillen in de motor zijn onacceptabel.
Ik heb de volgende vragen:
1. iemand nog tips ?
2. iemand ervaring met het verwijderen van het distributiepijpje ?
3. zou er een geheel andere oorzaak kunnen zijn van de stoomvorming, bijvoorbeeld dat er sprake is van ongelijkmatige verbranding in de motor door een onjuiste afstelling van de brandstofpomp ?