Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor ontkalken

Re: Motor ontkalken 01 aug 2013 20:27 #420698

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Basnic schreef :
tijdelijke pakking voor het ontbreken van de thermostaat van een stuk neopreen gemaakt, zodat de vloeistof zeker óók in de koelkanalen komt.

Gandela, ik begrijp niet precies wat je precies doet met neopreen? Welk type Volvo heb je?

Zelf heb ik een 2001 zonder wierfilter maar helaas wel met KALK.

Wat hij bedoelt is het volgende: om er zeker van te zijn dat je ontkalker (of koelvloeistof bij het winterklaar maken) in de hele motor terecht komt, en niet linea-recta via de bypass in de uitlaat verdwijnt moet je de thermostaat verwijderen.

Die zit op een VP 2001-2002-2003 linksbovenop, onder het dekseltje dat je daar ziet. De thermostaat is voorzien van een rubberen pakking, met een gleufje aan de binnenkant waar de thermostaat in zit. Je kunt die pakking op zich ook gewoon gebruiken als je de thermostaat er uit haalt, maar blijkbaar heeft Basnic daarvoor een aparte pakking gefabriceerd.

Overigens kun je die pakking zelf ook gewoon los kopen en is een erg prettig reserveonderdeel om te hebben. Kost iets van 3 euro bij je VP dealer. Ik heb er eentje met een stalen ring erin die precies even groot is als de buitenring van de thermostaat. Kan 'ie ook niet dubbelflappen met het erop zetten van het deksel.

En als je dan toch reservepakkingen koopt, het rubberen ringetje dat om het pijpje zit dat in het deksel gaat kost 30 eurocent en wil na verloop van tijd en regelmatig loshalen nog wel eens gaan lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 20 sept 2013 06:48 #440317

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Gandela schreef :
heren en dames?

op verzoek mijn ontkalkingspotion

2 flesjes zoutzuur a 500ml <10% en 2 flesjes harthout ontgrijzer a 500ml(oxaalzuur 5%) van de gamma gemengd, waardoor het 2 liter zuur wordt met een <5% en < 2,5% concentratie.

ik heb vooraf de motor warmgedraaid en de thermostaat van tevoren verwijderd en een tijdelijke pakking voor het ontbreken van de thermostaat van een stuk neopreen gemaakt, zodat de vloeistof zeker óók in de koelkanalen komt.

vervolgens koelwater afsluiter dicht, wierpot open en motor starten.
nu snel de zuuroplossing in de open wierpot gieten, net zo snel als de motor vloeistof neemt. en vervolgens de motor stoppen. een grote emmer hangt onder de uitlaat.

ik heb vervolgens een half uur gewacht en geluisterd naar het gekraak en gekreun in de motor.

vervolgens de motor weer starten en kijk eens wat er allemaal uit de uitlaat komt. bruine vloeistof met gruis, brokken en flinters roest en kalk.

emmer legen in een grote jerrycan en motor langzaam opwarmen.

klaar!

bij mijn volvo pentaatje komt de tempmeter niet meer in de buurt van het rood.

ik denk dus dat het goed is gelukt. de tijd zal leren of de microkanaaltjes niet door de behandeling zijn verstopt geraakt, maar inmiddels al weer 10 uur motoren er op zitten, en geen probleem ervaren.

Gerrit

Toch maar even dit iets oudere draadje weer tot leven wekken.

Gandela/Gerrit heeft het mengsel een half uur laten staan met goed resultaat, maar toch nog de angst dat er misschien kanaaltjes verstopt zijn geraakt door grotere stukken.
Mijn gedachtegang is dan: laat het mengsel rondpompen via een bezinkbak. Doordat er nu gespoeld wordt ipv geweekt komen er kleinere deeltjes tegelijk los, met minder kans op verstopping door losgeweekte maar grotere delen.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 20 sept 2013 07:12 #440330

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik heb dit jaar mijn motor ontkalkt door de koelwaterinlaatslang te verbinden met de slang die op de motoruitlaat zit. Motor laten warmdraaien en daarna de inlaatslang in een tankje met ontkalker totdat er uit de uitlaat ontkalker komt. Weer warmlaten draaien en een half uur laten staan. De ontkalkingsvloeistof is dus opgewarmd en moet alle kanalen zijn gepasseerd. Thermostaat bleef zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 29 nov 2013 13:55 #462102

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Zo, dit is mijn eerste bericht in dit forum. Dank voor alle voorgaande informatie. Mijn zeilboot is voorzien van een Volvo Penta 2003, met directe koeling.

Na de derde tocht Grevelingen in augustus, ontstond stoomvorming. Op hoger toerental (boven de 2700 ?) was er ook onvoldoende koelwater en maakte de uitlaat meer lawaai. Het temperatuuralarm is voor zover ik kan zien (geen akoestisch alarm, maar wel een lampje op het instrumentenpaneel) nooit afgegaan.

Nieuwe ring op de wierpot gekocht.
Daarna ring op de vleugelmoer aangebracht.
Impeller vervangen.
Waterinlaattoevoer gecontroleerd op verstopping. In orde.
Geen verbetering geconstateerd.

Monteur erbij rond 3 september 2013.
Deksel pomphuis geschuurd en omgekeerd.
Nieuwe thermostaat.
De hoeveelheid uitlaatwater nam toe.
Kleppen gesteld.
Norzels getest en een exemplaar vervangen.
Dieselslangen vernieuwd.
Alle filters vernieuwd.
Bij proefdraaien tot 1500 toeren geen stoomvorming meer.
Helaas, op het Haringvliet, bij hoger toerentaal, toch weer stoomvorming en raar uitlaatgeluid.

Weer monteur erbij.
Bleek lek in de slag vanaf de wierpot. Vermoedelijk daarom ook water in de lekbak.
Achter de aftapplug bleek het blok zeer vervuild. Was slechts een doorgang in te maken met behulp van een boortje.
Slang vervangen en motor gespoeld met huishoudsoda. Geen verbetering.
Daarna een heel weekend in de soda. Geen verbetering.

Een ex zeevaartmonteur adviseerde op de laatste tocht Grevelingen om het kniestuk schoon te maken van binnen. Het gaatje waarin de koudwateroverloop uitkomt, bleek voor driekwart dicht geslibd. Leek op roest en ketelsteen.
Na schoonmaken leek enige verbetering. Maar niet genoeg.
Daarna kniestuk verwijderd en verder van binnen schoongebikt. Uren gekookt in zoutzuur. In de Hammerite en Volvo paint. De invoeropening voor het pijpje van de thermostaat is behoorlijk weggevroten. Niet meer rond maar ovaal. Daarom sluit het rubber van dit pijpje niet meer volledig af. Daardoor uitlaatgas in de motorruime. Nieuwe rubbers gekocht en kniestuk tweemaal gemonteerd met nieuwe pakking. Ook de gewapende rubber slang naar de geluidsdemper vernieuwd. Uiteindelijk vrijwel geen lekkages meer.
Stoomvorming nog steeds niet verminderd.

Blok een uur in het zoutzuur en oxaalzuur gezet. Geen verbetering.
In de week gezet met huishoudazijn. Geen verbetering.

Weer monteur erbij. Compressie getest. Bleek prima. Vermoedelijk geen lekke koppakking,
Hij adviseert om er verder niets meer aan te doen. Beetje stoom is niet erg.

Later meet ik de warmte van het blok. Bleken grote verschillen te zijn.
Hoogste waarden na een half uur warmdraaien onder belasting 45 graden nabij het gat onder de thermostaat tegenover 90 graden op de bout bij de achterste cilinder.
Onacceptabele verschillen naar mijn mening.
Lijkt er toch ernstig op de er onvoldoende doorstroming is van het koelwater, hoogst waarschijnlijk door verstopping van de koelkanalen, met name achter in het blok.
Dit lijkt me ook de verklaring, dat de thermostaat en de verbindingspijp daarvan naar het kniestuk, bijna nooit warm worden.
Deze hoge temperatuur zorgt er ook voor dat de ketelsteenvorming onverminderd doorgaat.
De motor is direct gekoeld, de thermostaat opent al vanaf 65 graden, juist om ketelsteen te voorkomen. Dit gaat dus niet goed, met name achter in het blok.

Vervolgens motor belast laten draaien zonder thermostaat. De warmteverdeling in het blok is nu evenwichtiger. Het huis van de thermostaat en het verbindingspijpje, worden nu sneller handwarm. Maar helaas, ook nu nog steeds stoomvorming,
De stoom is al vrij snel zichtbaar, ook als het blok nog niet volledig warm gedraaid is. Zou er dan toch een lek in de koppakking zitten ?

Indicaties lekke koppakking: stoomvorming, ook bij nog niet geheel warm gedraaid blok. Olie of dieselwaas achter het schip op het wateroppervlak.
Tegen-indicaties: geen lekkages aan buitenkant blok zichtbaar, geen water in de smeerolie, geen smeerolieverbruik. Uitstekende compressie. Geen vermogensverlies. Geen olie in het koelwater zichtbaar onder de thermostaat.

Op 11 november een uur lang caustic soda in het blok. Korrels opgelost met kokend water. Gemeen spul. Huid van handen flink aangetast, ondanks gebruik rubber handschoenen. Geen effect. Daarna nog een avond en nacht laten weken in vloeibare caustic soda. Volgende dag gespoeld door motor te laten draaien. Geen effect, nog steeds stoomvorming, wellicht nog meer dan voorheen.

Caustic soda moet geneutraliseerd worden met een zuur, anders blijven er sporen achter. Vandaar 4 liter schoonmaakazijn gekocht en 3,5 liter warm in het blok. Thermostaat er weer op en motor een kwartier laten draaien. Vermoedelijk zit een groot deel van de azijn er dan nog in. Vervolgens naar huis om een kleine week later de motor weer te starten in de hoop dat het nu effect heeft gehad.

Daarna een dag langdurig spoelen met schoonmaakazijn, met behulp van een dompelpompje en een kookplaatje. Geen effect.

In de cilinderkop zit een distributiepijpje, met gaatjes erin, die er voor moeten zorgen dat het koelwater evenredig wordt verdeeld. Zouden de gaatjes dichtzitten ?
Pijpje gespoeld met caustic soda en kokend water. Langdurig doorgeprikt met een rondhouten beukenhouten stokje, voorzien van een spijker op de kop. Ook met behulp van tegenlicht in het pijpje gekeken. Het lijkt erop dat de gaatjes open zijn, alhoewel dat niet met zekerheid is te zeggen. Daartoe zou het pijpje eruit gedrukt moeten worden.

Onder het pijpje zitten de koelgaten in de kop. Vanuit het gat van de thermostaat constateer ik dat de eerste twee kanalen aan stuurboordzijde schoon/open zijn. De overige kanalen zijn niet bereikbaar.

De motor stoomt nog steeds, afhankelijk van de luchtvochtigheid, vanaf ongeveer 2000 toeren. De warmteverschillen in de motor zijn onacceptabel.

Ik heb de volgende vragen:
1. iemand nog tips ?
2. iemand ervaring met het verwijderen van het distributiepijpje ?
3. zou er een geheel andere oorzaak kunnen zijn van de stoomvorming, bijvoorbeeld dat er sprake is van ongelijkmatige verbranding in de motor door een onjuiste afstelling van de brandstofpomp ?
Laatst bewerkt: 29 nov 2013 13:58 door Jan Jaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 29 nov 2013 14:05 #462104

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Zonder de VP2003 te kennen, heb je onderstaand draadje doorgelezen? Vergelijkbare problemen met een VP MD11

www.zeilersforum.nl/index.php/...-md11d-uiteen#457086
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 29 nov 2013 14:27 #462108

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Als ik dat verhaal zo lees ga ik nogal twijfelen aan de kundigheid van de monteur.
En ik vraag me af wat er nog over is van pakkingen en rubbers na alle chemische middelen.

Mijn idee, volledig demonteren, alles schoonmaken, wat stuk is vervangen, rubbers en pakkingen vervangen, en weer fijn varen.
- beter in 1 keer goed en degelijk dan zo door blijven gaan.

*met volledig demonteren bedoel ik ook echt zo goed als alles wat los kan los halen, dus ook voeringen trekken.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 29 nov 2013 14:28 #462110

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Oei, dat zou inderdaad wel eens de volgende stap kunnen zijn. Maar liever niet de kop eraf als het niet strikt noodzakelijk is. Mijn VP 2003 is in 2001 volledig gereviseerd, zelfs voorzien van een nieuw blok. Verder vooral op zoet water gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 29 nov 2013 14:31 #462111

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Vp2003 heeft 3 cilinders maar het systeem is in principe gelijk . Ik denk dat alerlei zooi in je motor gooien totaal geen zin heeft en je de vermoedelijke oorzaak niet zult wegnemen. Stoomvorming (als het stoom) is tenminste duidt inderdaad vaak op te weinig koelwater. Ik heb het donker bruine vermoeden gezien de voorgeschiedenis dat eea behoorlijk dicht zit van binnen. Spoelen versterkt dit alleen maar dit doordat je allerlei rommel losmaakt en vervolgens gaat bezinken.

Maar by the way, welkom op dit forum !! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 08:09 #462272

Fraai verhaal maar ik heb één vraag die ik toch even wil stellen.
Wat heb je willen vewijderen of oplossen met soda of caustic soda?
Het eerste is gewoon soda maar het tweede is heel wat anders nl Natriumhydroxide ofwel,in opgeloste vorm natronloog.Dat 100% natriumhydroxide "caustic soda " wordt genoemd komt omdat dat de engelse benaming is. Soda komt nl. van Sodium wat de latijnse benaming van Natrium is. "Caustic " komt van "causticity " wat zoiets als "aggressief" of "bijtend" betekent.
Maar beiden kunnen noch kalk noch roest oplossen en zijn daarom vrij nutteloos om een motor te reinigen.
Dat kan alleen een zuur en dan ook nog alleen of oxaalzuur of zoutzuur. Azijnzuur niet.
Overigens zijn resten natronloog of soda op ijzer geen probleem hoor. Sterker nog , het daarna spoelen met een zuur om te neutraliseren is juist verkeerd omdat resten zuur het ijzer wel kunnen aantasten.
Overigens is "caustic soda"minstens zo niet nog gevaarlijker dan zoutzuur en niets voor DHZers.
Overigens , als je aluminium onderdelen aan de motor hebt zitten waar koelwater door gaat mag je noch een normaal zuur noch soda of caustic soda (natronloog dus) gebruiken omdat beide aluminium kunnen oplossen.
Overigens is "caustic soda" minstens zo niet nog gevaarlijker dan zoutzuur en niets voor DHZers.

Samenvattend advies voor de DHZer die zijn motor wil ontkalken of ontroesten (want meestal is het roest at er in je motor zit en geen kalk!) :
Koop een goed speciaal ervoor bedoeld product bij de automaterialenhandel of watersportshop en ga niet zelf experimenteren. Tenzij je wat meer van chemie weet.
Ad
Laatst bewerkt: 30 nov 2013 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 08:20 #462273

ooit had ik en MD11D (direct gekoeld) in een boot.
Temp-verschillen waren nog wat groter dan hier gemeten: 70 graden voorste cylinderkop, ruim 200 graden op het uitlaatstuk NA de waterinjectie.

Stoom, alarm, temp-meter in het rood.

Bij de VP-dealer 2 liter ontkalkingsvloeistof gekocht (een zuur, wat precies weet ik niet meer). Dat een dag in een warme motor laten inwerken, vervolgens starten en doorspoelen met gewoon koelwater, en alle problemen waren over.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 09:47 #462284

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Baasklusje schreef :
ooit had ik en MD11D (direct gekoeld) in een boot.
Temp-verschillen waren nog wat groter dan hier gemeten: 70 graden voorste cylinderkop, ruim 200 graden op het uitlaatstuk NA de waterinjectie.

Stoom, alarm, temp-meter in het rood.

Bij de VP-dealer 2 liter ontkalkingsvloeistof gekocht (een zuur, wat precies weet ik niet meer). Dat een dag in een warme motor laten inwerken, vervolgens starten en doorspoelen met gewoon koelwater, en alle problemen waren over.

Klopt, het verhaal gaat ALLEEN op als je inderdaad over oplosbare aanslag praat. Roest schilfers bezinken en maken het probleem alleen maar groter als je spoelt zoals je dat gedaan hebt.7 B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 11:49 #462312

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Yellow Boat schreef :
Dat kan alleen een zuur en dan ook nog alleen of oxaalzuur of zoutzuur. Azijnzuur niet.
Ad

Ik vroeg me af waarom je wel een koffiezetapparaat met azijn kunt ontkalken maar een motor niet? Waarom is dit anders?

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 12:26 #462316

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Jan Jaap schreef :
Oei, dat zou inderdaad wel eens de volgende stap kunnen zijn. Maar liever niet de kop eraf als het niet strikt noodzakelijk is. Mijn VP 2003 is in 2001 volledig gereviseerd, zelfs voorzien van een nieuw blok. Verder vooral op zoet water gevaren.
Baasklusje schreef :
ooit had ik en MD11D (direct gekoeld) in een boot.
Temp-verschillen waren nog wat groter dan hier gemeten: 70 graden voorste cylinderkop, ruim 200 graden op het uitlaatstuk NA de waterinjectie.

Stoom, alarm, temp-meter in het rood.

Bij de VP-dealer 2 liter ontkalkingsvloeistof gekocht (een zuur, wat precies weet ik niet meer). Dat een dag in een warme motor laten inwerken, vervolgens starten en doorspoelen met gewoon koelwater, en alle problemen waren over.

Lijkt mij de moeite waard om de tip van Baasklusje ter harte te nemen als laatste kans. Mocht dat niet werken dan toch maar uit elkaar. Wie weet zit er wel een heel andere blokkade die zorgt voor de koelproblemen. Ik denk maar even aan zoiets doms als een achtergebleven ringetje, een losgetrild moertje of een verkeerd om gekeerde pakking of inderdaad roestbezinksel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 12:44 #462318

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Duncan schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat kan alleen een zuur en dan ook nog alleen of oxaalzuur of zoutzuur. Azijnzuur niet.
Ad

Ik vroeg me af waarom je wel een koffiezetapparaat met azijn kunt ontkalken maar een motor niet? Waarom is dit anders?

In principe kun je ieder zuur gebruiken want ze lossen allemaal kalk op maar azijnzuur in de conc. zoals wij dat kunnen kopen heeft te weinig werking voor zulke hoeveelheden kalk want dit is natuurlijk niet te vergelijken met een koffieapparaatje.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 12:58 #462319

dubbele post
Ad
Laatst bewerkt: 30 nov 2013 13:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 13:05 #462320

svalk schreef :
Duncan schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat kan alleen een zuur en dan ook nog alleen of oxaalzuur of zoutzuur. Azijnzuur niet.
Ad

Ik vroeg me af waarom je wel een koffiezetapparaat met azijn kunt ontkalken maar een motor niet? Waarom is dit anders?

In principe kun je ieder zuur gebruiken want ze lossen allemaal kalk op maar azijnzuur in de conc. zoals wij dat kunnen kopen heeft te weinig werking voor zulke hoeveelheden kalk want dit is natuurlijk niet te vergelijken met een koffieapparaatje.

het is allemaal nog een beetje ingewikkelder bij het oplossen van Kalk of roest.
Kalk bijv. zal met oxaalzuur calciumoxalaat vormen wat vrijwel onoplosbaar is in water (bijv. nierstenen bestaan er hoofdzakelijk uit)
Dat wil niet direct zeggen dat het volledig ongeschikt is want waarschijnlijk lost de kalkaanslag eerst op en slaat dan in de vloeistof neer als fijne naaldvormige kristallen die er dus gewoon uitspoelen.
De verbinding van zoutzuur en zijnzuur met kalk ( calciumchloride en calciumacetaat) lossen wel gewoon op in water .
Daarentegen lost ijzeroxide weer goed op in oxaalzuur omdat daarmee een zogenaamd complex wordt gevormd wat weer wel in water oplosbaar is.
Azijnzuur lost in principe wel ijzer op maar om er ijzeroxide (roest dus) mee op te lossen is het heelaas een te zwak zuur.
Azijnzuur kun je dus alleen voor ontkalken gebruiken en niet om roest uit de motor op te lossen. Heelaas is juist die roest meestal het echte probleem omdat de temperatuur in direct gekoelde motoren eigenlijk meestal te laag is om veel kalk te laten neerslaan.
Allemaal wat lastig inderdaad voor de chemische leek heelaas.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 13:11 #462321

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Duncan schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat kan alleen een zuur en dan ook nog alleen of oxaalzuur of zoutzuur. Azijnzuur niet.
Ad

Ik vroeg me af waarom je wel een koffiezetapparaat met azijn kunt ontkalken maar een motor niet? Waarom is dit anders?

In principe kun je ieder zuur gebruiken want ze lossen allemaal kalk op maar azijnzuur in de conc. zoals wij dat kunnen kopen heeft te weinig werking voor zulke hoeveelheden kalk want dit is natuurlijk niet te vergelijken met een koffieapparaatje.

het is allemaal nog een beetje ingewikkelder bij het oplossen van Kalk of roest.
Kalk bijv. zal met oxaalzuur calciumoxalaat vormen wat vrijwel onoplosbaar is in water (bijv. nierstenen bestaan er hoofdzakelijk uit)
Dat wil niet direct zeggen dat het volledig ongeschikt is want waarschijnlijk lost de kalkaanslag eerst op en slaat dan in de vloeistof neer als fijne naaldvormige kristallen die er dus gewoon uitspoelen.
De verbinding van zoutzuur en zijnzuur met kalk ( calciumchloride en calciumacetaat) lossen wel gewoon op in water .
Daarentegen lost ijzeroxide weer goed op in oxaalzuur omdat daarmee een zogenaamd complex wordt gevormd wat weer wel in water oplosbaar is.
Azijnzuur lost in principe wel ijzer op maar om er ijzeroxide (roest dus) mee op te lossen is het heelaas een te zwak zuur.
Azijnzuur kun je dus alleen voor ontkalken gebruiken en niet om roest uit de motor op te lossen. Heelaas is juist die roest meestal het echte probleem omdat de temperatuur in direct gekoelde motoren eigenlijk meestal te laag is om veel kalk te laten neerslaan.
Allemaal wat lastig inderdaad voor de chemische leek heelaas.
Ad

En daarom zijn we blij met jouw scheikundige kennis !!
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 30 nov 2013 21:51 #462438

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Ad,
Dus azijn zuur spoelen, zodat de kalk uit de koel kanalen is.
En hierna met oxaalzuur spoelen om de roest en dergelijke te verwijderen.
Is dit een juiste manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 07:52 #462475

dehler schreef :
Ad,
Dus azijn zuur spoelen, zodat de kalk uit de koel kanalen is.
En hierna met oxaalzuur spoelen om de roest en dergelijke te verwijderen.
Is dit een juiste manier?

Ik denk dat dat wel een goede manier zou zijn inderdaad.
Hangt wel ook af van de hoeveelheid roest want als ik die fotos zie in dit draadje www.zeilersforum.nl/index.php/...-md11d-uiteen#457086 denk ik dat je het wel kunt vergeten en een complete demontage nodig is zodat je overal bij kunt om de zaak ook mechanisch te reinigen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 08:01 #462477

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als deze middeltjes zijn leuk en werken ook als je deze regelmatig gebruikt , om de paar jaar.

Dit word natuurlijk niet gedaan en zijn de roest deeltjes te zwaar om mee te spoelen door de pomp en belanden onder in de cilindermantel, dit zorg voor koel capaciteit verliest en een warme motor.

Is dit het geval dan omkom je er niet aan om de motor uit elkaar te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 09:39 #462505

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Dan rest de vraag: heb je geen last van koel problemen niet ontkalken.
Wacht je tot je wel koel problemen krijgt dan zit de boel zo dicht dat je eigenlijk te laat bent.
Demontage is dan nood zakelijk.
Mooi Dillema.

Er zijn positieve ervaringen op dit forum met ontkalken.
Blijft een risico.

Ik heb een jaar of 10 geleden van de Yanmar 2Gm20 de kop gedemonteerd en deze zat bijna dicht.
Vol met oxidatie en kalk.
Deze toen mechanisch schoon gemaakt.
Ondanks dat er een thermostaat werking van rond de 60 graden in zit.
Thermostaat getest met meet apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 09:47 #462507

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
In de meeste handleidingen staat dat de motor periodiek moet worden ontkalkt net zoals ander onderhoud, de ervaring leert dat men hooguit de olie wisselt eens in het jaar. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 10:08 #462510

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Dank voor alle reacties.
Een vraag was, wil je kalk of roest oplossen in de motor ? Aanvankelijk ben ik er vanuit gegaan, dat er sprake zou moeten zijn van kalk, of ketelsteen. Toen de oplossingen daarvoor niet werkten, ben ik er rekening mee gaan houden dat er ook wel eens sprake zou kunnen zijn van roestvorming. Op de volgende site kwam ik verschillende testen tegen voor het oplossen van roest:
www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=10&t=125.

Ik wil nog even wijzen op een bijzonderheid bij mijn motor, namelijk het grote temperatuurverschil tussen de voorste en de achterste cilinder. Vermoedelijk kookt het water zelfs bij hogere toerentallen. Het rare geluid bij de uitlaat wordt wellicht daardoor veroorzaakt. Ik heb het idee dat de opgebouwde druk de doorvoer in het distributiepijpje in de kop dan blokkeert, om de druk af te voeren.
Dit alles zou veroorzaakt kunnen worden door de wijze van inbouw van de motor. De motor is namelijk iets naar voren gekanteld, waardoor er achter in de kop minder water staat of stroomt.

De grote temperatuurverschillen zouden kunnen verklaren dat de voorste spoelkanalen in de kop niet verstopt zijn en de achterste (mogelijk) wel.

Vandaar mijn vraag wie er ervaring heeft met het verwijderen van het distributiepijpje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 12:15 #462547

Dan kunnen het ook nog luchtbellen zijn achterin de motor die niet weg kunnen en zo de goede doorstroom belemmeren.
Dat komt wel vaker voor en daarom zit er vaak een klein gaatje in de thermostaat . Maar dat kan in jouw geval vanwege die schuinstand wel eens niet werken.De afvoer van het koelwater moet daarom sowieso altijd op het hoogste punt zitten .
Om welke motor ging het ook alweer?(heb geen zin om het hele daardje na te lezen... :blush: )
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 12:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 13:04 #462568

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Er zit bij mij geen gaatje in de (nieuwe) thermostaat. Niet dat het veel uitmaakt, want zelfs zonder thermostaat is de doorstroming niet goed (te koud voorin en te warm acherin. Het gaat om een Volvo Penta 2003 direct gekoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl