Zo langzamerhand ben ik de Accelerate aan het voorbereiden voor de 200 myls solo.
Onderandere wordt in de regels aangegeven een Grabbag te hebben voorzien van een high visible colour.
Ik had nog een waterdichte rugzak van brunel liggen, sterk ding! Deze heb ik voorzien van wat felle stickertjes en de bootnaam. Wat denken jullie, voldoende zo?
Maar dan het volgende, wat moet erin? Eigenlijk lees ik alleen dat de handheld marifoon erin moet zitten maar zijn er verder geen eisen, of lees ik ergens overheen?
Zelf zou ik naast de handheld vhf het volgende erin doen:
water, belangrijke bootgegevens, persoonsgegevens. En eigenlijk niet veel meer, we maken immers geen oceaanoversteek ofzo
Vuurwerk en verbanddoos hebben een eigen plek aan boord en wil ik eigenlijk niet half in de grabbag bewaren.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 09:04 door Accelerate.
Mocht je een tussenstop maken in Durgerdam (ZV het Y) daar liggen 6 Sunfasten waarvan er 5 elke dinsdag wedstrijdjes. varen. 4 x SF36 1xSF37 en 1xSF32 (maar die vaart niet de wedstrijden. Erg leuk, bijna een eenheidsklasse!
Toevallig stoppen we vanmiddag eens in durgerdam, ben toch wel benieuwd naar die sunfast club
We eindigen de vakantie in lelystad, dan kunnen we, als het weer meezit, volgend weekend de alternatieve Urker 24uurs varen
Ah that makes sense, eigenlijk moet in die tas zitten wat mist in het vlot. Nou, die is gelukkig behoorlijk compleet, dus die tas is wel groot genoeg voor de rest denk ik. Op die plaatjes staat trouwens alleen cat 1 en 2.
Het voorbereiden gaat lekker, ik dacht dat ik het spul wel aardig voor elkaar had, maar daar denkt die osr cat 3 lijst toch anders over.....
Zo had ik bijvoorbeeld perfecte lifelines maar natuurlijk zonder zo'n overload indicator. Een werplijn en lifesling had ik ook nog niet. Al heb ik ook geen idee wie dat mij toe gaat werpen als ik solo overboord zou gaan
Een zeilwissel op de voorpunt is tijdens het varen altijd al een heel geworstel, zeker alleen. Waait vaak weg bij voorstagprofiel en als het tegen zit ook tussen de reling door. Om deel 2 te voorkomen maar wat hulplijntjes gespannen om alles binnenboord te houden. Eigenlijk vind ik dit altijd wat rommelig ogen, maar misschien is het wel handig.
Dat zijn trouwens behoorlijk wat meters, ik had op de gok 20 meter gekocht, maar kom nu toch ruim 6m te kort voor de andere kant.
Die grabbag is prima zo, als ik ineens van boord moet zou ik mijn paspoort d meenemen. Maar die dwarstouwtjes, dat moet echt in de praktijk getest worden voordat je daar op gaat vertrouwen. Ik snap het idee , maar het is ook afhankelijk van de richting van de wind en de deining. Is een flexibel net een idee?
Het voorbereiden gaat lekker, ik dacht dat ik het spul wel aardig voor elkaar had, maar daar denkt die osr cat 3 lijst toch anders over.....
Zo had ik bijvoorbeeld perfecte lifelines maar natuurlijk zonder zo'n overload indicator. Een werplijn en lifesling had ik ook nog niet. Al heb ik ook geen idee wie dat mij toe gaat werpen als ik solo overboord zou gaan
Een zeilwissel op de voorpunt is tijdens het varen altijd al een heel geworstel, zeker alleen. Waait vaak weg bij voorstagprofiel en als het tegen zit ook tussen de reling door. Om deel 2 te voorkomen maar wat hulplijntjes gespannen om alles binnenboord te houden. Eigenlijk vind ik dit altijd wat rommelig ogen, maar misschien is het wel handig.
Dat zijn trouwens behoorlijk wat meters, ik had op de gok 20 meter gekocht, maar kom nu toch ruim 6m te kort voor de andere kant.
Die touwtjes werken prima.
Wat tegenwoordig in is; een paar bandjes met sluiting om je tuffluff. Stuk of 5 is voldoende het zeil aan boord te houden.
Maar ik begin het idee te krijgen dat jij accelerator post niet goed gelezen hebt en denkt dat het voor mensenvlees is?
Ik krijg er trek van, maar ik begreep uit de NRC van de kok van Idi Amin dat die helemaal geen mensenvlees at.
Trek meteen over. Heb je dat ook gelezen?
Nee, om het zeil niet weg te laten waaien bij solowerk op een stampend jacht. Met flinke wind is een touwtje wellicht geschikt, een net is tot aan reling hoogte zeker. Ik zou dat touwtje eerst uittesten, de praktijk rules.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 15:02 door Zwaardopzee.
De praktijk rules. Precies en de praktijk zegt dat die touwtjes prima werken. Het lijkt de laatste tijd wel of alles opnieuw uitgevonden moet worden hier op ZF.
Eigenlijk vind ik dit altijd wat rommelig ogen, maar misschien is het wel handig.
Dat zijn trouwens behoorlijk wat meters, ik had op de gok 20 meter gekocht, maar kom nu toch ruim 6m te kort voor de andere kant.
'Misschien wel handig' , dat klinkt niet echt als bewezen en vertrouwd.
Maar als jij de ervaring hebt dat in de praktijk een gespannen touwtje een langere solotocht meerwaarde biedt, dan was mijn flexibele net suggestie overbodig.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 17:38 door Zwaardopzee.
een paar bandjes met sluiting om je tuffluff. Stuk of 5 is voldoende het zeil aan boord te houden.
heb je daar een plaatje van?
Het lijkt een soort rollerprofiel, en het lijkt me dat die bandjes aan het onderlijk zitten?
Ik heb een relingnet en ben aan het experimenteren met blokjes en shockcord...
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Je zet gewoon een paar bandjes in je voorlijk met een kliksluiting (zoals ook aan je rugzak zit), die je om je voorstagprofiel doet, zodat als je je zeil strijkt, het niet los op het voordek ligt.
Je wilt gewoon de valklem open kunnen gooien en daarmee je zeil strijken. Opruimen kan later wel.
Ik zeg tuffluff, maar het zelfde geld voor een rollerprofiel natuurlijk.
Wat doe je met blokjes en shockcord?
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 09:27 door boarderbas.
Die draadjes in de reling geven een hoop reacties zeg
Ik heb het inderdaad bij veel boten zo zien zitten, dus het zal prima nut hebben. Daarom heb ik het ook gedaan. Alle beetjes helpen bij een wissel op het voordek. Ook geeft het wel een safe gevoel moet ik zeggen. De draadjes zijn dyneema en houden mij ook wel binnen boord als ik een slippertje maak.
Dit weekend zouden we de Urker 24uurs gaan varen. Helaas te veel wind voorspeld en verplaatst naar mogelijk komend weekend.
Maarja, ik heb toch niet voor niks mijn boot naar lelystad gebracht, beetje zonde om 2 weken ergens je boot te stallen om vervolgdens niet te varen.
Dus gister de 30 mijls ijsselmeer solo gedaan, waar ik mn grens wel weer gevonden heb zegmaar. Een fokwissel heb ik niet hoeven doen, de werkfok was namelijk meer dan zat. Ik heb zelfs geen spi gezet (wat ik meestal wel doe als het even kan) de hoge rare golven in combinatie met harde vlagen maakte de kans van slagen kleiner zeg maar
Wel ben ik in deze omstandigheden zo blij dat ik 1,5 jaar geleden een veel te sterke autopilot heb ingebouwd. Ook met golven uit een rothoek doet ie zijn uiterste best.
Hier een filmpje van de stuuracties. Golven schuin achter, tws 23-27 kn
Ook heb ik een remote control, deze hing aan een koordje om mijn nek. Dat was echt waardeloos. De remote zwiept als een gek heen en weer als je een schoot of val aan het bedienen bent, knalt aan alle kanten tegen de boot aan, je stikt bijna als hij even blijft hangen en klapt als een sloopkogel in je kruis als je gaat zitten
Ik heb voor 3 euro zo'n arm ding voor je telefoon gekocht bij de ac-tion. Hiermee zijn alle bovengenoemde problemen voorbij!
ewoon een paar bandjes in je voorlijk met een kliksluiting (zoals ook aan je rugzak zit), die je om je voorstagprofiel doet, zodat als je je zeil strijkt, het niet los op het voordek ligt.
Het voorlijk zit, zolang de leuvers niet los zijn, gewoon nog aan het stag...
Die bandjes snap ik dus niet, zorrie
Ik doe gewoon de valklem open en knoop het zeil met shockcord tegen het relingnet zodat het aan boord blijft, daarna maak ik de leuvers pas los...
edit; oh wacht... bedoel je een rolzeil waarvan je de pees uit de groef trekt om te kunnen strijken?
Ik heb iig. nog nooit meegemaakt dat zo'n zeil naar beneden kwam met de val los...
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
edit; oh wacht... bedoel je een rolzeil waarvan je de pees uit de groef trekt om te kunnen strijken?
Natuulijk, dit is het topic van de Accelerate. Blij dat je aan boord bent in de discussie. TuuLeVi schreef :
Ik heb iig. nog nooit meegemaakt dat zo'n zeil naar beneden kwam met de val los...
Dan heb je alleen nog maar op kapotte boten gevaren. Het kan ook niet met ieder rolprofiel en niet bij veel wind, maar een zeil moet tenminste toch vanuit de kuip te hijsen zijn en met een lichte ruk op het voordek te leggen zijn. Ik heb dat tot 45 voet zo gedaan. Daar boven geen ervaring.
Ik heb voor 3 euro zo'n arm ding voor je telefoon gekocht bij de ac-tion. Hiermee zijn alle bovengenoemde problemen voorbij!
Hé goed idee zeg, ga ik ook proberen! Ik zit ook altijd te worstelen waar ik die afstandsbediening laat. Het werkt super handig maar hij zit, hangt of ligt altijd in de weg.
Woensdag even meezeilen dan! Is gratis en open voor iedereen.
Grapje zeker, heb je het weerbericht voor woensdag gezien
De vraag is; heb jij het weerbericht gezien? Start is half 8, dan is de storm al lang en breed over.
Alleen het ECMWF geeft nog windstoten, de rest is gewoon knoopje of 22 met wat vlagen richting de 30. Een laffe 6bft dus. Perfect weer voor een spinnakerstart.
Als je je eigen materiaal er niet aan waagt, stap je gewoon bij mij op. Daar doet geen blind paard schade
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 11:27 door boarderbas.