Dan heb je alleen nog maar op kapotte boten gevaren.
Zou kunnen. Het is een Profurl B29 (5 mm pees), er kwam toch wel "enig geweld" aan te pas om m'n genua aan lagerwal voor de Ketelbrug op m'n dek te krijgen.
Ik vond dat reven met zo'n schuimzeil sowieso niet werken en heb m'n roller eraf gesloopt.
Nu, met leuvers, dondert m'n zeil zo naar beneden met de klem los. Accelerate schreef :
mooi filmpje, Mark! Lekker windje wel
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Kan de automaat nog sneller, of stond hij daar op standje "kill"?
Gimbal? Ja, mijn hand
Dit was wel response 9 ja, hoezo? Nog niet snel genoeg?
Blijft alleen jammer dat een autopilot pas reageert na beweging van de boot. Hij ziet golven en vlagen nog niet ruim van te voren aankomen helaas.
Daardoor is de reactie af en toe wat later dan dat ik zelf zou sturen met als gevolg dat hij flink moet tegensturen. Maargoed, dat is dan maar even zo.
Op de lastigste stukken heb ik gister dan ook veel zelf gestuurd om nog net dat extra surfje of vlaagje goed te benutten. Alhoewel, gister 54 mijl gevaren, ongeveer 15 zelf gestuurd
Gimbal hand dan! Echt goed gefilmd hoor!
Leuk om naar te kijken.
Hij lijkt prima te sturen, ik vroeg het mij alleen af welk standje hij stond.
Speel je nog wel eens met zeiltrim om de vlagen wat beter "op te vangen"?
Ik denk dat (uitzonderingen nagelaten) geen enkele stuurautomaat zo snel kan sturen als nodig is, al helemaal niet op een zeilboot als die van jou, eigenlijk doet hij het indrukwekkend goed zou je kunnen stellen!
Ik vind het een hele fijne uitvinding, het heeft het zeilen voor mij ook veel prettiger en veiliger gemaakt. Al mag ik soms graag sturen, maar lang hou ik dat niet meer vol.
Blijft alleen jammer dat een autopilot pas reageert na beweging van de boot. Hij ziet golven en vlagen nog niet ruim van te voren aankomen helaas.
Daardoor is de reactie af en toe wat later dan dat ik zelf zou sturen met als gevolg dat hij flink moet tegensturen. Maargoed, dat is dan maar even zo.
Ik vind je stuurautomaat erg responsive. Wat jij wil is een AI stuurautomaat, die moet je eerst "voeden" met je eigen acties, zodat hij leert wat te doen, en er moet een camera bij, en nog wat. Komt mischien ooit nog wel...
Lekker bries!
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 19:01 door Zwaardopzee.
De Accelerate heeft een dubbelzware onderdekse jongen ingebouwd en ook nog eens een kort armpje. Die mag wel snel wezen
Welke stuurautomaat zit er achter die drive, een Acu 200?
De Accelerate heeft een dubbelzware onderdekse jongen ingebouwd en ook nog eens een kort armpje. Die mag wel snel wezen
Welke stuurautomaat zit er achter die drive, een Acu 200?
Die acu is nog even te duur, wel misschien nog ietsje beter met dat nieuwe compas, dan het spul wat ik er nu in heb zitten.
Zit nu een S3G gyropilot achter, op een type 2 drive.
Drive zit op een arm van 13cm (ipv de standaard 25cm)
En dat op een bootje van 3500kg
Ik was eigenlijk opzoek naar een type 1 drive en S2G gyropilot, maar deze set kwam toevallig voordelig voorbij.
Behalve deze set natuurlijk veel te sterk is hoeft hij ook geen extra weerstand van een stuurwiel e.d. mee te bewegen en is het roer voorzien van jefa naaldlagers.
De kracht van de drive wordt dus omgezet in sturen en niet in weerstand van randzaken
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 19:38 door Accelerate.
Speel je nog wel eens met zeiltrim om de vlagen wat beter "op te vangen"?
Natúúrlijk! Sterker nog, daar heb ik de stuurautomaat juist voor. Apparaat stuurt, heb ik tenminste tijd om lekker te trimmen, navigeren, tactiek bepalen te finetunen en spi of zeilwissels voor te bereiden. Ik ben niet echt een stilzitter, ben altijd wel met íets bezig. Ook tijdens het zeilen.
ik kan de paneeltjes ook nog afzonderlijk trimmen. ik had er meer mee moeten doen afgelopen zondag, dat was misschien precies de ene 10e die ik nog nodig had om de Zeilblij voorbij te komen in uitslag
verder,
op een mooie dag gemiddeld tussen de 2 en 2,5 ampère. met but weer, behoorlijk weinig.
is niet persé om de accu vol te houden of geheel bij te laden in de haven, maar meer om het stroomgebruik iets te rekken. ik moet zeggen dat ik verrast ben hoe goed dat lukt. ik merk een significant verschil tussen het verbruik in bewolkte of zonnige weekenden.
De alternatieve Urker 24 uurs ging door en dan ga je dus varen.
Op vrijdag snel naar Lelystad om met zijn 3en naar Urk te varen, waar de start zou zijn.
Eigenlijk vertrokken we een beetje aan de late kant, maar met de spinnaker erbij waren we netjes om kwart voor 5 bij de startlijn. (17:00 uur start) Op weg naar Urk kregen we de eerste kletterbui al over, heerlijk is dat, om doorweekt en met natte zeilen nog te moeten beginnen.
Voordat we begonnen vreesde ik al dat het nog een flinke puzzel zou worden om uit te komen met de rakken. We hadden namelijk alleen maar rakken op het IJsselmeer ter beschikking, in plaats van het markermeer, IJsselmeer en wadden bij de ''echte'' 24 uurs. Zeker gezien de weersvoorspellingen dacht ik al dat het flink tempo varen zou worden.
De voorspelling veranderde ongeveer ieder uur van mening (ook de dagen ervoor), uiteindelijk had ik het voorbereiden dus maar opgegeven en besloten per rak te bekijken wat de beste volgende optie zou worden. Dit kwam wel goed uit, naast de windrichting konden we ook meteen rekening houden met de enorme hoeveelheid buien die overtrokken.
Het werd een sport om lekkere koersen uit te zoeken én zo droog mogelijk te blijven, dit is in de hele 24 uurs uitstekend gelukt met hooguit af en toe wat spetters.
Vanaf de start stond er een lekker briesje, die, langzamerhand steeds iets verder toe nam. De eerste 12 uur hebben we pittig maar lekker gezeild waarbij het de laatste 12 uur steeds heftiger werd (eigenlijk wat te veel voor de SF maargoed).
We hebben ontzettend hard moeten werken om alles in het gareel te houden met een fokwissel of 7, meerdere keren de halfwinder een een grote variatie tussen vol tuig en 3 reven hadden we weinig tijd (geen) om te rusten. moe maar voldaan kwamen we 46 seconden over 5 over de finish bij Urk, met een gezeilde rakafstand van 157,75 mijl!
Op handicap waren we, zoals verwacht, 5e van de uiteindelijk maar 9 deelnemers. We waren als enige niet Urkers een beetje vreemde eend in de bijt, maar heel leuk ontvangen en een super leuke tocht gehad.
Complimenten voor de organisatie, ze hadden er echt een leuk evenement van gemaakt!
Hopelijk volgend jaar weer een 24 uurs met finish in Medemblik, maar dan moet toch eerst dat gekke virus een beetje onder controle zijn.
Vanaf Urk terug naar Lelystad kwam er op zondag een (hele) stijve bries opzetten, waarbij we met een gangetje tussen de 10 en 12 knoop in een heel rap tempo terug waren.
Uiteindelijk inclusief heen en terug varen 185 mijl erbij geklokt op het log.
Al met al, ondanks het weer, een geweldig weekend gehad. Nu alles drogen en een paar avonden op tijd naar bed
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 12:06 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Sun Fast 32 Accelerate
01 sept 2020 10:30 #1201835
wel moet ik de snelste nederlandse SunFast 32 zijn om deze handicap goed te varen, dat wordt aanpoten dus.
dat komt deels ook omdat ik heb ingeschreven met de Genua 2 als grootste zeil en niet, zoals iedereen, alleen met de high aspect.
ik vind het leuk om alles te kunnen gebruiken wat ik heb en zulke serieuze ORC wedstrijden vaar ik niet met mijn boot.
ook heb ik dit een beetje gedaan om mijn zeilnummer veilig te stellen
Net nog even het ORC getal toegevoegd bij de uitslag van de 30 mijls solo van 2 weken geleden. toch nog 4e, valt mij niet tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Sun Fast 32 Accelerate
01 sept 2020 10:34 #1201836
waarom zit die niet kinderachtige lier daar op het voordek?
die staat daar niet
Dat is z'n kuiprand.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."