Sneaker schreef :
Nou nou.. das weer niet aardig Erik.
En flink generaliserend bovendien. Uit eigen ervaring, van dit moment, kan ik je zeggen dat niet alle ontwerpers voor niets/weinig werken. Er zijn ook jachtontwerpers die niet knippen en plakken..
Wel even in de context laten staan dat het tegenwoordig niets meer mag kosten. Dat is zeker generaliserend maar toch waar voor 9 vand e 10 bootbouwers. Zowel recreatief als commercieel.
Wat veel booteigenaren niet beseffen (we spreken hier one-offs) is dat een gedegen ontwerp minder geld kost om te bouwen. Laatst nog betrokken geweest bij een zeer gerenomeerde boot ontwerper die een schip liet bouwen bij een zeer gerenomeerde werf voor een vaste klant(ik ga hier geen namen noemen). het ontwerp moest snel klaar en moest binnen een bepaald budget blijven. Een gedetaileerde gewichtsberekening voor een 30m metalen boot kost al snel een weekje of wat werk voor één persoon en resulteerd dus in enkele tienduizenen euro's aan kosten. Twee jaar later gaat de boot te water en blijtk het gewichtszwaartepunt bijna een meter verkeerd te liggen. 250.000 euro aan verbouweingskosten verder ligt de boot weer recht, maar wel met nog eens 8 ton extra ballast waardoor het laadvermogen met 8 ton afgenomen is. Dit zijn simple zaken die voorkomen hadden kunnen worden door de ontwerper die extra 20.000 euro te betalen voor een gewichtsberekening. En ik heb echt vele tientallen van dit sort voorbeelden waar er veel te veel bezuinigd word op ontwerpen.
Wat velen van jullie waarschijnlijk niet weten is dat als er een boot voor bijvoorbeeld Bavaria of jeneau ontworpen word door een zeer gerenomeerde ontwerper (bedrijven als Farr, Finot, VPLP, Juan met de moeilijke achternaam) dat dit alleen de rompvorm, de apendages, het tuig en het algemene concept betreft. De werf plakt er vervolgens een interieur in en is tevens verantwoordelijk voor de structurele zaken.
Een ontwerp bestaat uit drie delen, een concept ontwerp (vormgeving van romp, dek, opbouw, tuigage, interieur en de appendages), dan een plan ontwerp, daarin worden structurele zaken en technische details verder uitgewerkt en als laatste het werkplaats ontwerp waar alle technische details uitgewerkt worden tot een ontwerp waar men op de werkvloer mee kan werken. De eerste en tweede taak zijn voor de boot ontwerpers, de laatste taak word vrijwel altijd door het ontwerp team van de werf uitgevoerd. Bij commerciele schepen heft de opdrachtgever vaak in het bouw contract opgenomen welke stappen de ontwerper en de werf dienen uit te voeren om tot een goed ontwerp te komen, dit om problemen en dus kosten vlak voor de oplevering te minimaliseren.
Terug naar afvallende kielen. Impact krachten zijn gewoon zeer goed bekend, denk aan de ontwerpers in de auto industrie, in de zware machines zoals grond verzet machines etc. Als daar esentiele zaken afbeken omdat er per ongeluk iets een keer zwaarder dan gebruikelijk belast is dan word er moord en brand geschreeuwd. Terwijl als het dan zoiets simpels als een jacht kiel betreft dan roept men direct dat het onmogelijk is en dat het onder oneigenlijk gebruik valt en weet ik veel wat voor onzin. Aan de grond lopen gebeurt met IEDERE boot, dat valt dus gewoon onder normal gebruik en daar moet een boot tegen kunnen zonder direct een inspectie van 10.000 euro te moeten ondergaan omdat de halve boot gesloopt moet worden voor inspectie. Ik kan daar met mijn hoofd echt niet bij. Helaas zijn dit sort zaken niet verplicht met ontwerpen onder de ISO normen en dat is spijtig.