Erikdejong schreef :
CE is een zelf keur, de werf mag (moet zelfs) dus zelf aangeven of hun product aan de regels voldoet. Het is niet meer en niet minder als een eigenverklaring dat het product aan de geldende richtlijnen voldoet. De werf was alleen "vergeten" om die verklaring af te geven voor de ondiepe kiel uitvoering. Theoretisch gezien is dat nog geen probleem als de boten aan een niet-inwoner van de EU/EEG verkocht worden. De werf hoeft neits aan te vragen. Uitbesteden mag natuurlijk maar is niet nodig.
Voor schepen zoals de "Tyger of London" (een 45-voeter bedoeld voor gebruik in ontwerpcategorie "A") is dit onjuist.
Minimaal te volgen te volgen conformiteitsbeoordelingsprocedure (Scrabble-woord) is hier
Module B volgens
Bijlage II van "BESLUIT Nr. 768/2008/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 9 juli 2008 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten en tot intrekking van Besluit 93/465/EEG van de Raad". (Voorgeschreven in
Hoofdstuk IV van de EU Richtlijn pleziervaartuigen)
Module B stelt ondermeer:
Module B
EG-typeonderzoek
1. Met „EG-typeonderzoek” wordt dat gedeelte van een conformiteitsbeoordelingsprocedure bedoeld waarin de aangemelde instantie het technisch ontwerp van een product onderzoekt om te controleren of het aan de toepasselijke eisen van het wetgevingsinstrument voldoet, en een verklaring hierover verstrekt.
Wie zijn die "aangemelde instanties"? DNV, RINA, TÜV, .... (Zie bijlage).
Zonder het typeonderzoek en de verklaring van de "NoBo" had de werf nooit een verklaring van overeenstemming voor dit schip af mogen geven.
Dat dat wel gedaan is lijkt mij
zowel een economisch delict als valsheid in geschrifte.
Edit: het "niet op deugdelijke wijze aanbrengen van de CE-markering" is uitgezonderd van
de strafbaarstelling in de WED zie ik nu. ("economische delicten zijn: ..... overtredingen van voorschriften, gesteld bij of krachtens: ..... de Wet pleziervaartuigen 2016, artikel 12,
met uitzondering van het tweede lid en het vijfde lid, onderdeel b")