Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Mocht hier een jachtbouwer meelezen: ik ontvang graag je uitnodiging.
jachtbouwers doen ook maar wat een jachtontwerper voorstelt. Jachtontwerpen mogen ook niets kosten, dus er word heel veel geknipt en geplakt en de enige kostenbesparing die een ontwerperkan doorvoeren op zijn eigen kosten is het elimineren van man-uren.
Nou nou.. das weer niet aardig Erik.
En flink generaliserend bovendien. Uit eigen ervaring, van dit moment, kan ik je zeggen dat niet alle ontwerpers voor niets/weinig werken. Er zijn ook jachtontwerpers die niet knippen en plakken.. of bouwers die dat doen.
Wij bouwen nu een 57ft full carbon cruiser/racer naar ontwerp van Shaun Carkeek.. (vast wel op mijn FB gezien). Hij is zeer, zeer nauw bij de bouw betrokken.. (loopt dus continu rond, continu over van alles overleg). En bemoeit zich, samen met de zeer betrokken bouwer, met elk detail dat bijna altijd uitvoerig getest, gewogen etc. is. Dat kan ook niet anders, als je een 57ft full carbon cruiser/racer wilt bouwen die de snelheid moet krijgen van een TP52.
Omgekeerd zijn wij weer zeer nauw bij het ontwerp betrokken (sommige onderdelen van een zeilboot weten wij weer beter te ontwerpen..). Wat hier bij ons denk ik meespeelt: zowel klant, ontwerper als bouwer zijn weliswaar zeer ervaren en hebben zich reeds op hun vakgebied allen bewezen maar zijn wel relatief jong.. Openheid is bij allen een vanzelfsprekendheid. Geld is niet de drijfveer, in eerste instantie. Is ook niet het geval geweest bij de andere modellen die we bouwen. Drijfveer is nog altijd iets bouwen dat echt snel is maar toch volledig interieur heeft. Vergeet het maar dat je door zo een boot te bouwen, zelfs in serie, heel veel geld verdient. Als je het goed doet is dat bijna onmogelijk (bijna he..) Ja, als je er 100 verkoopt wellicht.
Ik snap denk ik wel waar je op doelt. In het landschap van botenbouwers is een sterke dynamiek aanwezig op prijs en kwaliteit.. dat is niets nieuws. Dat heb je in elke branche. Dat maakt het mogelijk dat iemand met een kleine beurs alsnog een boot kan kopen. Dat deze "veilig" moet zijn voor het gebruik waarvoor bedoelt, is logisch. Dit geeft echter nooit een permanente garantie dat kielen er onder alle omstandigheden altijd onder blijven zitten. Boarderbas gaf dat al mooi aan. Die garantie eist volgens mij ook niemand, zonder dat er definities zijn gesteld. Denk ik.