Airgead schreef :
@ Rinus: ik ben het niet met je eens.
Vertel mij welke zeiler nog nooit een keer aan de grond is gelopen.
Een boot zou daar volgens mij gewoon tegen moeten kunnen, aangezien het onderdeel uitmaakt van normaal gebruik van een boot.
Dat ben ik ook met jou eens. Een boot moet een vastloper kunnen hebben. Twee ook, drie ook, vier ook.
Maar ik krijg het gevoel uit de posts hier dat men de schuld snel bij de bouwer legt, terwijl het hele ontwerp sowieso al aan de regels voldeed die toen geldig waren. Als blijkt dat
toen al bekend was dat een geplakte binnenschaal los kon raken met kielspeling tot gevolg, pas dán kun je wat mij betreft de ontwerper of bouwer op het matje roepen. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik kan niet opmaken uit het rapport dat dat het geval was.
In zeilbotenland zijn er volgens mij twee verschillende verhaallijnen aan de gang: opkomende technologie en grotere koopkracht. Door de technologie kunnen er gemakkelijk op grote schaal boten worden gebouwd, terwijl het eveneens heel veel makkelijker wordt om (verder) te gaan varen. Zo lang een plotter werkt kan ook jan doedel naar Amerika varen, terwijl je vroeger op zijn minst een beetje kennis van zaken moest hebben om zo'n boot te besturen en de overkant te halen (ja, ik chargeer iets). De gemiddelde zeiler weet minder dan vroeger, omdat die minder hoéft te weten, veel wordt gewoon door apparaten berekend en gedaan.
Al die lui die wel geld hebben, maar geen tijd, kopen zo'n bootje voor erbij en willen direct klaar zijn om weg te varen, zonder dat ze de kunde en ervaring hebben om meer te doen dan hun plotter groot is.
Dat heeft vraag/aanbod tot gevolg, waardoor er ook boten gebouwd worden door mensen die meer met geld dan met hun product (of de koper ervan) begaan zijn.
Dat er meer gezeild wordt vind ik alleen maar leuk, ik gun velen zeilplezier (niet iedereen, dan wordt het te druk op 't water).
Tot nu toe mijn gedachten erover...