Joop66 schreef :
Hans V schreef :
Voorlopig vallen de kielen nog niet massaal van de boten...
Hier ben ik het dus niet mee eens. Dit mag in 0% van de gevallen gebeuren. Nooit. Ook niet na misbruik.
...
Een heel redelijke reaktie van de betrokkenen, zeker na dit rapport, is het aansprakelijk stellen van de fabrikant. Waarschijnlijk, en hopelijk voor hen, doen ze dat niet omdat het hun rouwproces op de lange baan schuift, maar in het kader van productaansprakelijkheid is het prima te verdedigen.
Ik ben geen ontwerper en geen (productaansprakelijkheids)jurist, maar:
- Een 0% error rate bestaat niet, zelfs vliegtuigen met meerdere reserve systemen komen heel af en toe door een technisch mankement (al dan niet in combinatie met menselijke fouten) naar beneden.
- Alles kan kapot. Je kunt misbruik en (onwaarschijnlijke) externe factoren naar mijn idee niet 100% opvangen in het ontwerp. Het zou reddingsvlotten ook overbodig maken.
- Hoe vaak je een jacht in volle vaart op een rots mag zetten, tegen een drijvende container mag varen, etc. en na hoeveel keer je van de schipper mag verwachten dat hij een inspectie en eventuele reparaties uitvoert aan zijn schip is een interessant punt van discussie zolang er geen objectieve(re) regels zijn.
- Bij de meeste kielschades aan niet-gemodificeerde jachten hebben zowel de schipper/eigenaar als de werf er belang bij om de oorzaak bij de ander te leggen en is het naar mijn idee dus de vraag in hoeverre je relevante informatie (inclusief afwijkende bouwpraktijken van de werf en de misbruik historie en het mogelijk slechte onderhoud van het schip) volledig boven water krijgt. Onze mijmeringen blijven dus vaak gedeeltelijk gebaseerd op vooronderstellingen.
- Ik deel je twijfels bij een constructie waarbij inspectie en reparatie bemoeilijkt worden, maar zo kan ik nog wel een paar criteria noemen die een jacht (on)veiliger maken dan andere modellen. Gelukkig hebben we de vrijheid om zelf, afhankelijk van ons vaargebied, de zeileigenschappen, onze comfort wens, etc. een afweging te maken welke voor- en nadelen het zwaarste wegen.
Als jouw 0% uitgangspunt zou gelden zijn de nabestaanden - na het MAIB rapport over de Cheeki Rafiki - zeker van een overwinning in het productaansprakelijkheidsproces tegen de werf. Als de verantwoordelijkheid van de beheerder/eigenaar van het schip ook een rol speelt staat de uitslag van zo'n proces naar mijn idee nog niet vast. Het levert mogelijk wel interessante jurisprudentie op.
Mijn opmerking over massaal afvallende kielen was meer een knipoog opmerking om aan te geven dat we het probleem niet moeten overdrijven. Zolang we nog iedere dag zonder uitgebreide discussies deelnemen aan het wegverkeer zijn we blijkbaar bereid veel grotere risico's te nemen.
EDIT:
douwe schreef :
Al met al ben ik banger dat ik een botsing met m'n auto krijg, dan dat de kiel van m'n boot afvalt
Douwe is me voor...